Recension: Clarén, Anna; Close to home; 2013

Anna Clarén deltog i Stockholm Literature i år och pratade då om sitt konstprojekt Close to home . Det är en samling bilder av hennes familj och personer som är står familjen nära. Clarén har dokumenterat sitt liv under fyra år då hon gick från singel till gift trebarnsmamma. Det är otroligt vackra bilder och det är svårt att inte bli berörd. Jag köpte boken eftersom jag inte … [mer]

Rätt ointressant om Andersson

Lena Andersson har skrivit en roman. En annan Andersson, Roy Andersson tror att han är huvudperson i bok. Eller i alla fall förebild för den manliga huvudpersonen i boken.  Något som förnekas av den första Andersson. Jag skiter ärligt sagt i vilket och det spelar inte heller nån roll. Är boken bra så tycker jag den är värd att läsa. Själv känner jag mig inte intresserad av att … [mer]

kongospår – en Martin Royekensthriller

Rapp, snabb, rå och upprörande. Fyra ord som beskriver boken jag läser bekvämt installerad i min läsfåtölj. Bredvid mig ligger maken försjunken i Bilal – på slavrutten till Europa och jag inser snabbt att det är två berättelser som kommenterar varandra. Kongospår av Christian Unge är thriller nummer två i en blivande trilogi och precis som Turkanarapporten är det här en … [mer]

Small things – Joburg Blues

Nthikeng Mohlele minns hur bakgrunden till historien som han berättar i Joburg Blues kom till honom. Han växte upp i ett apartheidsystem och när han började läsa om motståndsrörelser ville han berätta om det på ett nytt och fräscht sätt och det blev en utmaning. Han utgick från de små tingen i livet och byggde en berättelse kring det som läsaren kan sätta samman som kommentarer … [mer]

Menskultur?

En kväll klappar jag mig högt upp på magen då magmunnen säger ifrån efter en stressig vecka. Sambon säger ”har du mens eller?” och jag höjer ögonbrynen, säger ”det sitter väl inte här uppe utan här nere” och pekar sedan tyst på hans sängbord, där jag lagt Liv Strömquist senaste serieroman Kunskapens frukt . var _gaq = _gaq || ; _gaq.push(); _gaq.push(); (function() { var ga = … [mer]

Gratis museer enbart en satsning på kultureliten i Stockholm

När kulturministern och finansministern meddelar att det ska bli gratis att gå på ett statligt museum jublar delar av kultureliten i Stockholm. Skälet till denna reform är att de vill utjämna tillgången till kultur i ett klassmässigt perspektiv. Ingen ska hindras gå på museum på grund av pengar är tanken. En god tanke. problemet är dock att reformen inte funkar. Alla museer som det … [mer]

Kanske inte aga, men vilka skolutspel väntar?

Ulf Karlström som har skrivit detta gästblogginlägg är fil dr, miljöexpert (Macoma Miljöutredningar) och skriver facklitteratur. Han var med i styrelsen för ”Folkrörelsen Nej till EU” och en tid ordförande i de förenade FNL-grupperna (DFFG), Sveriges kanske främsta antiimperialistiska organisation efter Andra Världskriget. Han har publicerat inlägg här i flera ämnen. … [mer]

Är prekariatet en klass?

Bok Prekariatet Guy Standing Daidalos Är prekariatet en klass? Nej, prekariatet är inte en ny klass. Det ser jag som ovetenskapligt trams. Jag köper inte alls det resonemanget i ”Prekariatet – Den nya farliga klassen”. Det nya modeordet prekariatet (”de osäkriga”) betecknar enbart en växande del av proletariatet, av arbetarklassen. En del med prekära/osäkra arbetsvillkor. I … [mer]

Kinas landskap i förändring – samtida kinesisk tusch

Just nu kan man besöka akvarellmuseet i Skärhamn och se en spännande samtida kinesisk utställning. Det är tio kinesiska konstnärer som har utforskat tuschets möjligheter och med avstamp i det klassiska tuschmåleriet så har de skapat bilder av samtiden. Qui Zhijies bilder i sviten Fågelperspektiv tyckte jag mycket om och animationerna gjorda av Xu Bing var fantastiskt spännande. Liten … [mer]

Kris och konsumism

Boknytt Köpt tid Wolfgang Streeck Daidalos Kris och konsumism De senaste 100 årens politik och ekonomi. 1914-1945: krig, kris, depression, statsinterventionism. 1945-1970-tal: tillväxtens dryga kvartssekel med nationell keynesianistisk statsreglering av ekonomin och välfärdsutbyggnad. 1980 till idag: västglobal och EUropeisk nyliberalism som attackerar nationen, demokratin och den sociala … [mer]

Gare d’Austerlitz – en bok om Patrick Modiano

I år fick   Patrick Modiano Nobelpriset i litteratur , vilket   väl inte kan ha undgått   någon . Bokförlaget Daidalos kom alldeles nyss ut med en fin essäbok om Modiano, skriven av Per Arne Tjäder. Patrick Modiano föddes i Paris 1945 och de flesta av hans romaner utspelas där. Hans Paris är en minnenas stad där det förflutna och nuet ständigt tränger in i varandra och … [mer]

Statism Kapitalism Laglöshet

Boknytt Pekingsyndromet Ola Wong Ordfront Statism Kapitalism Laglöshet Partipamparnas barn blir kapitalister – Kinas röda prinsar. Samtidigt går kapitalisterna in i det så kallade kommunistpartiet. Den gamla statliga överklassen smälter fredligt samman med, och övergår gradvis i, den nya privata överklassen. Staten och Kapitalet de sitter i samma (tillväxtfanatiska) båt. Men det är … [mer]

Berättarslam i Alingsås 4 oktober

Det har funnits enstaka frågor om den här bloggen bara kan skriva om politik (och idrott någon gång i kvartalet). Frågan är berättigad. Har ibland funderat på att skriva om något annat, men har ingen bra idé. Vem vill väl läsa om min upplevelse av att springa Kungsholmen Runt (8-10 km), den vackra miljön, människor man möter och om alla ungdomar som lätt springer förbi mig (nu … [mer]

Recension: Hustvedt, Siri, Den lysande världen; 2014

Efter Sommaren utan män har jag inte läst fler böcker av Sir Hustvedt och jag hade högt ställda förväntningar på hennes nya, Den lysande världen . En intelligent deckare i New York-miljö, sas det, och det lät riktigt, riktigt bra. Harriet Burden, även kallad Harry, är konstnär och lever i New York. Hon är trött på att kvinnor och män inte hyllas på samma sätt i … [mer]

Fel vänster vann 1917?

Boktips Lenin – A Biography Robert Service Pan Books Fel vänster vann 1917? Denna faktastinna 500-sidorspocket bygger bland annat på partiarkiv om Lenin, vilka var hemlighållna tills efter kommunismens fall. Med dessa, och en imponerande mängd andra källor, åstadkommer den brittiske historieprofessorn i rysk historia, Robert Service, en i stort trovärdig bild av 1900-talsrevolutionären … [mer]

Barns första år

Boktips Anknytningsteori Broberg/Granqvist/Ivarsson/Mothander Natur & Kultur Barns första år När människan fick större intelligens växte hjärnan. Fostrets huvud blev så stort att det fick födas ”för tidigt” för att kunna komma igenom moderns bäcken. En del av barnets sena fosterutveckling fick därför ske efter födelsen. Detta gjorde människobarnet extremt sårbart och i behov … [mer]

Riskkapitalet på bokmässan

Jan Almgren och Carolina Neurath. Fotograf: Jimmy Hansen Carolina Neurath och Jan Almgren har skrivit en bok om de svenska riskkapitalisterna, De svenska riskkapitalisterna . Egentligen ska vi väl säga de så kallade riskkapitalisterna . För egentligen tar de inte några som helst risker utan satsar andras pengar på i huvudsak säkra kort med målsättningen att göra stora kortsiktiga … [mer]

Mottagandet på bokmässan – underkänt i stort

Jag var på Bokmässan i Göteborg igår. Som varje år gick jag även på torsdagen i år. För som vanligt är Bokmässan sällsynt märkliga när det gäller att ackreditera journalister. Jag driver denna blogg, en webbtidning i bloggformat, egentligen driver jag flera om vi också räknar min blogg om yrkesfiske (Sveriges största sajt om yrkesfiske), den historiska sajten Det Gamla … [mer]

Dags för bokmässan och som vanligt diskriminerar de mindre publikationer

Jag driver en av Sveriges största och mest lästa politiska bloggar, tillika en av de största bokbloggarna. Jag får inte gå in som journalist för att bevaka bokmässan, detta trots att jag har journalistlegg och utgivningsbevis för bloggen. Min blogg är alltså att jämföra med vilken tidning som helst. Det är klart, jag får gå in en dag gratis men inte mer. Det är klart att … [mer]

Hetsig mångfaldsdebatt

Boknytt Svensk mångfaldspolitik Göran Adamson Arx Förlag AB Hetsig mångfaldsdebatt Mångfald och multikulturalism splittrar arbetarklassen och samhället. Politiskt fokus går från ekonomisk fördelning och rättvisa, till kulturell identitet och erkännande. Från folklig enhet till etnisk splittring. När klasskamp överflyglas av etnicitetstänkande förlorar ömsesidig solidaritet och … [mer]

Rån för revolutionen: Blekingegadeligan inifrån

Den danska så kallade Blekingegadeligan rånade värdetransporter och postkontor i Danmark under 1970- och 80-talet och skickade pengarna till befrielserörelser i tredje världen. Gruppen har på senare år uppmärksammats i böcker och tv-serier. Nu kommer för första gången aktivisternas egen berättelse. Genom historiska dokument och unika intervjuer skildrar Gabriel Kuhn historien om den … [mer]

Federativ direktdemokrati

Boknytt Förklaring Michael Hardt & Antonio Negri Tankekraft förlag Federativ direktdemokrati En hejdlöst överintellektualiserad vänsterdebattbok. Men ge den en chans. För mellan de ofta luddabstrakta raderna kan man ta del av en brännande aktuell diskussion; Hur ska – konkret – framtidssamhället byggas? Den nyliberala globala marknadskapitalismen är förstås en återvändsgränd … [mer]

Stora samhällen instabila

Boknytt The Collapse of Complex Societies Joseph Tainter Cambridge University Press Stora samhällen instabila Varför gick Rom under? Varför ser vi ett historiskt mönster av uppgång och fall för stora stater och imperier? Denna fascinerande bok ger ett svar som är trovärdigt – och aktuellt. För även dagens globala industrisamhälle kan kollapsa på grund av de problem som finns … [mer]

tips: Från Euripides till Tove Jansson – öppna föreläsningar i Göteborg

Euripides och Shakespeare, Bellman och Lagerlöf, Kafka och Woolf – den västerländska och svenska litteraturhistorien är full av berömda författare och inflytelserika skönlitterära verk. Välkommen till höstens öppna föreläsningar om litterära klassiker genom tiderna med forskare och experter! Föreläsningarna ingår i den litteraturvetenskapliga kvällskursen Litterära … [mer]

Recension: Arnqvist Engström, Frida; Gerillaslöjd; 2014

Frida Arnqvist Engström bloggar om slöjd och hantverk och den politiska dimension som finns i den garngraffiti vi nu ganska länge kunnat skåda på gator och torg. Nu har hon skrivit om det som kallas craftivism i en bok – Gerillaslöjd . Självklart vill jag läsa en bok som tar upp hur slöjdande kan vara feministiskt! Arnqvist Engström har talat med människor som varit pionjärer … [mer]

louisiana literature: Margaret Atwood och Sjón

Louisianas absolut trivsammaste stund var den tillsammans med Margaret Atwood och Sjón. Inte blev det sämre av att världen var så liten att jag hamnade precis bredvid Helena från Ugglan & Boken . Kul att ses också i verkliga livet och inte bara på nätet. Den här programpunkten var den som jag hade allra minst förväntningar på och kanske därför blev den extra mysig. Det kändes som … [mer]

Piketty, borgerlig media och vänstern

Thomas Piketty Det är en märklig historia, den om Thomas Piketty och vänstern. Borgerlig media har nämligen bestämt att Thomas Piketty är vänsterns nya gud. I vänstern finns dock inte sådan åsikt. Kanske hos en och annan individ, men det handlar knappast om nån jättelik idoldyrkan. Han har sannolikt skrivit en rätt bra och mycket intressant bok, men kultstatusen är nåt som … [mer]

Nyfeodala Nordkorea

Boktips Flykten från läger 14 Blaine Harden Pocketförlaget Nyfeodala Nordkorea Det finns många spännande skildringar av flykt från grymma fångläger i förtryckande diktaturer. ”Flykten från läger 14 – Den dramatiska rymningen från ett nordkoreanskt fångläger” (nu i pocket) är en av dem. Fast just denna rymning är inte överdrivet dramatisk. Men författaren Blaine Hardin, … [mer]

Ny jakt på gammal gemenskap

Boknytt Ut ur Kalahari Lasse Berg Ordfront Ny jakt på gammal gemenskap Att produktive författaren Lasse Berg är en gudabenådad berättare och en driven folkbildare bevisar han än en gång i sista delen av Kalahari-trilogin; ”Ut ur Kalahari – Drömmen om det goda livet”. Den är en höjdare! Med sina populärvetenskapliga reportage- och debattböcker, och sina lättsamma … [mer]

Dagens bok

Det här läsåret ska jag undervisa i Svenska på Estetiska Programmet. Svenska 1, 2 och 3 står på programmet. Alla kurser är faktiskt nya för mig, då jag tidigare bara haft Svenska A, som var den gamla benämningen på gymnasiets första svenskkurs. Självklart ska jag försöka “färga” kurserna lite, så att de passar esteteleverna extra bra. Idag har jag till exempel … [mer]

Livet längs arbetslinjen

Är Sverige ett välfärdsland eller ett ofärdsland? Det beror kanske på vem man frågar. Kent Werne har träffat arbetslösa, sjuka och ekonomiskt utsatta. Människor som har drabbats av ofärd, och som är beroende av att trygghetssystemen och arbetsmarknadspolitiken fungerar. Samtidigt granskas politiken som format deras villkor. Den som Alliansen lovade skulle bryta utanförskapet, … [mer]

Plundrarstaten Rom

Boknytt Romarriket Eva Queckfeldt Historiska media Plundrarstaten Rom Romarriket varade runt 1000 år – ungefär 500  år som republik före vår tideräkning, och 500 som kejsardöme efter. Om Roms storhetstid och fall har det skrivits mycket. Mindre så om den romerska republikens födelse och uppgång – temat för denna läsvärda bok. Det är ingen vacker historia; terror, plundring, … [mer]

En bok med nyckeltexter utan nyckelpersoner

Natur & Kultur bad Lawen Mohtadi och Devrim Mavi att agera redaktörer för boken Rasismen i Sverige , där vad de och förlaget anser vara nyckeltexter från de senaste fyra åren samlats – Jonas Hassen Khemiris brev till Beatrice Ask, Ola Larsmos text om hur språket kan bana väg för massmord, Linda Starks text om Reva – men också bett fem personer skriva nytt. Alex Bengtsson, Per … [mer]

Intressant om stat, klan och hederskulturer

Boknytt Per Brinkemo Mellan klan och stat Timbro Stat, klan och hederskulturer Jag läste en debattartikel i Aftonbladet. ”Rasistiska stereotyper om somalier” var rubriken. Det var en artikel om en bok. Om Per Brinkemos Mellan stat och klan – somalier i Sverige. Inte bara om, utan den ren avrättning av boken som artikelförfattarna menade var kolonialistisk och rasistisk. Jag … [mer]

Vänstern gynnar rasistiska partier

Rasismen i Sverige minskar. Stödet för rasistiska partier ökar. En del av förklaringen är vänsterns felaktiga fokus. Genom ett fokus på identitet, etnicitet och kultur istället för på klass och ekonomi gynnar vänstern rasisternas frågeställningar. De som är rasister väljer att rösta efter identitet, etnicitet och kultur istället för efter ekonomi och klass. De ger möjlighet … [mer]

Initierad biografi om fantasten Per Oscarsson

Initierad biografi där du får veta allt du inte visste om skådespelaren Per Oscarsson. Det är en historia väl värd att berättas. Eller som han själv uttryckte det:  ”Det har varit ett ganska rikt liv, det tycker jag. Det är ganska maffigt! Väl stoppat, så kan man säga. I ett magert skinn.” En fantast är enligt ordboken en person med storslagna men verklighetsfrämmande idéer, … [mer]

Kampen mellan gott och ont

I sagorna är kampen mellan det goda och det onda centralt. Övergrepp är vanliga, våldet, faran och hemskheterna lurar bakom hörnet. Det är nödvändigt för att det goda ska kunna förstås. Det onda måste bekämpas, vi måste lära oss bekämpa orättvisor och lära oss att elakhet, orättvisa, hårdhet och liknande är saker som finns och som vi kommer att uppleva. Sagor är en del i … [mer]

Nationalegoism

Boknytt Invandring och mörkläggning Arnstberg & Sandelin Debattförlaget Nationalegoism Har man en demokratisk grundsyn om alla människors lika värde är främlingsfientlighet och rasism totalt oacceptabla. Nu uppfattar jag inte denna debattboks författare som främlingshatande rasister, utan som uttalade invandringskritiker. Men eftersom debatten är så känslomässigt infekterad hade de … [mer]

Flyktingar ja! mångkultur nja

Boknytt Sverige åt svenskarna Marie Demker Atlas akademi Flyktingar ja!  mångkultur nja De som omväxlande kallas högerextremister, högerradikaler, högerpopulister och borgerliga missnöjespolitiker bör hellre kallas  nationalkonservativa , menar Göteborgsprofessorn i statsvetenskap Marie Demker. Det sammanfattar rörelsens gamla dubbla budskap av exkluderande nationalism och … [mer]

Vändpunkt 1980

Boknytt Thomas Pikettys Kapitalet Jesper Roine Volante Vändpunkt 1980 Ständigt detta ”kring 1980” då allt förändras, vilket återkommer i kritiska ekonomisk-politiska skrifter och forskning. Som i denna; ”Thomas Pikettys Kapitalet i det tjugoförsta århundradet” som på 100 sidor sammanfattar vad Piketty som ibland kallas ”vänsterns nye idol” på 1000 sidor – genom … [mer]

konsten att berätta om konst

Bibliotek, detalj, Lars Lerin, 20019 Just nu ställs Lars Lerins utsökta akvareller ut på museet i Skärhamn. Det är en konstnär utan like som man kan se och både Gästbloggare M och jag drabbades av den vackra hängningen. De tavlorna pratade så fint med rummen och det gav en extra upplevelse. Många av bilderna hade vi sett förut men i de här rummen blev de något extra. Snyggt jobbat! … [mer]

”Klasskampens” djuriska rötter – socialismens gåta löst?

Socialismens gåta löst? I slutet av 70-talet kollapsade maoismen, socialistländerna Kina, Vietnam och Kambodja krigade med varandra, och Pol Pot begick folkmord. Då förlorade jag min ungdoms kommunistiska övertygelse. Sedan dess har jag försökt att förstå varför realsocialismen misslyckades. Hur kunde drömmen om jämlikhet och ekonomisk demokrati urarta i diktatur, förtryck, … [mer]

Låt oss diskutera löner

Boknytt Den sänkta löneandelen Erik Bengtsson (Red) Premiss förlag Låt oss diskutera löner Marknadsekonomin är enligt borgarnas nyliberaler och ekonomer ett slags anarkistiskt samhällssystem. Det vill säga; I teorin ska marknaden sköta sig själv utan statlig inblandning och reglerande centralplanering. Då fungerar den bäst, vinster genereras och delar av det sipprar ner till … [mer]

”Demokrati” i generna

Boktips Christopher Boehm Hierarchy in the Forest Harvard University Press ”Demokrati” i generna Våra schimpanssläktingar organiserar sig ofta i kollektiva kampallianser mot alltför mäktiga och ”orättvisa” alfahannar i flocken. Troligen organiserade sig våra apliknande förfäder i liknande koalitioner. Majoritet mot minoritet. Det var ”massan” mot ”eliten” i en slags … [mer]

Realsocialismens skamliga rasism!

Boknytt Järnridån Anne Applebaum Albert Bonniers förlag Realsocialismens skamliga rasism! Hur kan människor som kallar sig kommunister, socialister och internationalister förfalla till rasism, antisemitism, etnisk rensning och brutala folkfördrivningar? Man häpnar under läsningen av den väldokumenterade tegelstenen ”Järnridån – Det kommunistiska maktövertagandet i Östeuropa 1945 … [mer]

sommarboken

Sommarboken – sommarklassiker! Tove Jansson skulle fyllt 100 i år och jag läser om alla hennes texter. Med turen kommen till Sommarboken sätter jag mig till rätta i trädgårdsstolen och njuter. Jag vet att de 22 korta kapitlen kommer att ge mig både småfniss, funderingar om det allra allvarligaste och en vacker skildring av vänskapen mellan ung och gammal. Sophia sommarbor med sin pappa … [mer]

strövtåg i hembygden

På väg från ön på västkusten till barndomens slättlandskap så passerar jag de vackraste dalar formade av isen en gång för länge sedan. Rapsfälten blommar och blåklinten står sida vid sida, underskönt och känslan är dubbel, jag kör hemåt men ändå till en allt mer främmande värld. På grusvägen den sista bilten passerar jag skolkamratens stora bondgård, på gårdsplanen … [mer]

den döende dandyn – Jungstedts fjärde

Inte åkte vi ned till resterna av Villa Muramaris när vi var på Gotland i somras och inte har jag varit på Hallwyllska palatset i Stockholm. Inte heller har jag varit på Valdemarsudde på mycket länge, allt det blev jag sugen på att göra när jag lyssnade på Mari Jungstedts Den döende dandyn . Det är ett utmärkt betyg till en underhållningsroman, att man får lust att sätta sig … [mer]

Feministbrud på kulturjakt på Mallorca

Jag och min familj åkte till Mallorca i juni 2014 för att fira min pappas 70-årsdag. Resan gick till Alcudia, vilket inte direkt är ett ställe att kulturjakta på, men vi gjorde gott om utflykter och jag fick hel del kulturupplevelser med mig hem. En dag promenerade vi till Gamla Alcudia, vilket inte låg så långt bort. Halvvägs låg den här vackert belägna kyrkogården. Alla på … [mer]

Finns hedersvåld?

Boktips Heder och samvete Eduardo Grutzky & Lars Åberg Fri Tanke Förlag Finns hedersvåld? Debatten om hederstraditioner och hedersvåld är oerhört infekterad, indignerad och ifrågasättande. Existerar överhuvudtaget fenomenet? För att kunna recensera denna ”En bok om hederskultur i Sverige” kommer jag därför att varva teoretiska resonemang med praktiska exempel. Bör jag se min … [mer]