Moa Gammel ”Genier”

Att göra böcker baserade på podcasts och radioprogram är något av en trend. Den senaste tiden har till exempel P1:s Allvarligt talat med Lena Andersson och Caroline Ringskog Ferrada-Noli s och Liv Strömquist s En varg söker sin pod gett upphov till trycksaker. Men där Strömquists och Ringskog Ferrada-Nolis Kära Liv och Caroline bygger på deras resonemang utifrån insända … [mer]

Händelser vid vatten av Kerstin Ekman

En gång tidigare har jag försökt mig på att läsa Kerstin Ekman . Då gav jag upp .  Förväntningarna var med andra ord inte skyhöga när jag mig i kast med den här , men det var lätt att sugas in i den här berättelsen. Jag gillade tonen nästan direkt och gör jag det så spelar resten inte så stor roll. Annie och hennes dotter flyttar från Stockholm till Svartvattnet, en liten by … [mer]

Joyce Carol Oates ”Det förlorade landskapet”

Det vilar något motvilligt över Joyce Carol Oates memoarer. Många av texterna är redan publicerade i olika sammanhang och även om det mesta är omarbetat för Det förlorade landskapet så är författarens reserverade inställning till projektet uppenbar. Kanske ville Joyce Carol Oates aldrig skriva några memoarer. Det mest påtagliga misstag som minnet gör är att det, ur ett senare … [mer]

Det som inte dödar oss av David Lagercrantz

Beskrivning från Adlibris: Tidskriften Millennium har fått nya ägare. Elaka tungor hävdar att tiden har sprungit ifrån Mikael Blomkvist och han funderar på om han borde göra något annat. Lisbeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis är noga med att undvika. Det är inte likt henne. En sen natt … [mer]

Bro bro breja av M.J. Arlidge

Den andra boken om kriminalkommissarie Helen Grace, Bro bro breja tar vid ca ett år efter där Ole dole slutade. Då jag rätt nyligen läste Ole dole hade jag höga förväntningar på den här boken. Det är inte alltid som en uppföljare lyckas hålla samma nivå som första boken, speciellt inte om man varit alldeles hänförd av den. En man hittas död i ett industriområde. Hans hjärta … [mer]

Game of Thrones i serieversion

A GAME OF THRONES: THE GRAPHIC NOVEL av Daniel Abraham & George R.R. Martin Bantam, 2012 ISBN: 9780440423218 Recensent: Marika Mandrean 1996 publicerade George R.R. Martin den första romanen i fantasyserien A Song of Ice and Fire, en historia inspirerad av verklighetens Rosornas Krig. Detta engelska inbördeskrig är ett typexempel på hur olika adelsfamiljer, i ett krig som böljar fram och … [mer]

När mammas tankar ändrade färg

av Sara Galli, illustrerad av Mats Molid Max mamma har börjat bli konstig. Plötsligt orkar hon inte säga god natt till Max. Hon sover mest, men är ändå alltid trött. Pappa säger att mamma är sjuk, men Max kan inte se något brutet ben eller plåster. Med en ökande psykisk ohälsa är den här boken otroligt viktig. Särskilt eftersom den utspelar sig ur ett barns synvinkel. För många … [mer]

Sofia Roberg ”Pärlemor ”

Sofia Robergs bokdebut är en diktsvit som expanderar snarare än utvecklas från en punkt till en annan. En celldelning. Jag ser framför mig en bubbla som spricker, hur nya små bubblor bildas och ofrivilligt fäster sig mot varandra. För att sedan växa. Växandet är ett tema hos Roberg, vars dikt har sin utgångspunkt i naturen och havet lika mycket som i människokroppen. I den mån det … [mer]

För att kunna leva av Yeonmi Park

Beskrivning från Adlibris: Yeonmi Park drömde inte om frihet när hon flydde från Nordkorea. Hon visste inte ens vad frihet innebar. Det enda hon visste var att hon flydde för livet, att om hon och hennes familj stannade kvar skulle de dö – av svält, eller sjukdom, eller till och med genom avrättning. Det här är berättelsen om Parks kamp för att överleva i en av världens mest … [mer]

Magin, Maria V. Snyder

Titel: Magin Originaltitel: Magic Study Författare: Maria V. Snyder Utgivningsår: 2006 (2013) Förlag: Harlequin Sidor/tid: 363 Genre: YA, Fantasy, romance Språk: Svenska Handling i korthet: Yelena är hänvisad till grannlandet Sitia, då hon har en dödsdom över sig i Ixia. Där måste hon gå i skola och lära sig hantera sina krafter för att de inte också skall tvingas döda henne. Men … [mer]

Vem som helst utom Ivy Pocket av Caleb Krisp

Detta inslag är skrivet av Emma 11 år. Boken ” Vem som helst utom Ivy Pocket ” är den första boken i serien Ivy Pocket. Boken är rolig men samtidigt spännande. Boken handlar om att Ivy ska överlämna en klockdiamant till Matilda Buterfield på hennes 12-årsdag som är från hertiginnan av Trinity. Diamanten är speciell och många är ute efter den. Ivy måste skydda den med sitt liv. … [mer]

Avd. för grubblerier av Jenny Offill

Men hallå?! H a l l å?! Vad kan en säga för smart om Jenny Offills Avd. för grubblerier ? Jag blev väldigt förtjust, men det är svårt att förklara läsupplevelsen med relevanta stavelser. Jag valde att lyssna på Odile Nunes inläsning av boken och blev smått förälskad i hennes sätt att ta sig an texten. Det är kanske inte en helt lätt bok att lyssna på, men jag gillar det. Är … [mer]

Älskade fascism : de svartbruna rörelsernas ideologi och historia av Henrik Arnstad

Frågan boken försöker besvara är kort och gott: “Vad är fascism?” Det är inte helt lätt visar det sig, men i slutet av boken kommer ändå Arnstad fram till följande generella beskrivning eller kanske snarare berättelse: Fascism är framför allt ultranationalistisk, nationen är det högsta värdet. Men, nationen är hotad. Det kan vara yttre hot som kommunism, global kapitalism … [mer]

Mikael Sjödin & Stefan Sjödin ”Förberedd”

Från att ha varit lite av en obskyr prylsport är prepping nu närmast att betrakta som en folkrörelse. Folk inser mer och mer att samhället har många svaga punkter och att det inte finns någon beredskapsapparat som automatiskt tar hand om dig om det händer något. Som hyfsat frisk vuxen person är du dessutom skyldig att kunna ta vara på dig och de dina i några dagar innan du kan … [mer]

Än klappar hjärtan av Helena von Zweigbergk

”Jag hatar det och jag vill ha det. Jag vill ha det för att det är som det är. Det är livet som jag känner det.” Titel : Än klappar hjärtan Författare : Helena von Zweigbergk Serie : – Genre : Roman Antal sidor : 411 Språk : Svenska Originalspråk : Svenska Originaltitel : – Översättare : – Förlag : Norstedts ISBN : 978-91-1-305241-0 Utgivningsår : 2013 Format : Inbunden Första … [mer]

En amerikansk förlust av Philipp Meyer

Titel: En amerikansk förlust Författare: Philipp Meyer Förlag: Nordstedts Inlägg av: Karin Brissman Wigren En amerikansk förlust är Philipp Meyers debutroman som kom ut 2009. Den utspelar sig i Buell, Pennsylvania under tidigt 2000-tal efter att den för området så livsviktiga stålindustrin har tynat bort och lämnat hela samhällen arbetslösa och utan större hopp om framtiden. I den … [mer]

Antikvariat Blå Spegeln

av Martin Widmark, illustrationer av Katarina Strömgård Davids föräldrar får jobb i Nigeria, men David vill inte följa med. Istället får han bo hos Melkior, som har ett antikvariat. En dag är det något som inte stämmer. Melkior har inte följt sina vanliga morgonrutiner, och han kommer inte hem på kvällen. Tillsammans med sin nyfunna vän Larissa försöker David ta reda på vart … [mer]

Annika Paldanius ”Jag vet allt det här”

Ibland är det bra att det finns människor i ens omgivning som känner ens litterära smak så väl att de får en att läsa om den korta texten i Svensk Bokhandel ännu en gång och fatta beslutet: det här är nog faktiskt någonting för mig, trots att det är något med beskrivningen som inte känns rätt, som undertiteln ”en internmedicinsk roman”. Hanna vet en hel massa saker. … [mer]

Kim M Kimselius – Att hitta glädje i skrivandet

Det finns en hel rad med böcker som beskriver författandets konst ur olika synvinklar. En av de allra charmigaste och mysigaste är nedanstående bok. Författare: Kim M Kimselius. Utgiven på Roslagstext 2015 Boken kan köpas på bland annat Adlibris .com och Bokus .com. Mer om författaren och hennes böcker kan man hitta på hennes olika bloggar som till exempel här . Kim skriver … [mer]

Lina E Johansson och Maja Lagercrantz ”Cykla!”

På senare år har jag cyklat allt mer, och sedan ett drygt år tillbaka har jag slutat förnya SL-kortet och använder cykeln som huvudtransport både till jobbet och annat. Varför inte, egentligen? Stockholm är inte större än att allt ligger max någon mil bort, det finns cykelvägar på flera ställen, jag får en timmes motion varje dag helt gratis, jag slipper trängas på tunnelbanan, … [mer]

Ibland bara måste man

av David Levithan Paul träffar Noah på en spelning på en bokhandel första gången. Efter det kan han inte sluta tänka på honom. Han är så fin! Det känns som äkta kärlek, trots att de inte pratade med varandra så mycket. Samtidigt lämnar Pauls bästis Joni gänget för pojkvännen Chuck och Tony, hans andra vän, spärras in i huset av de galna föräldrarna. Dessutom råkar Paul … [mer]

Howard Jacobson ”Jag heter Shylock”

Köpmannen i Venedig hör till de Shakespeare -pjäser med karaktärer större än pjäsen i sig. Då tänker jag förstås framför allt på Shylock, den judiske långivaren med sitt skålpund säkerhet i gäldenärens kött. Den stereotypt gnidige och hämndlystne juden, vars utsatthet och smärta samtidigt är styckets själva blödande hjärta. Varför då inte lyfta ut Shylock ur den … [mer]

När man lägger ifrån sig en bok och säger "WOW!"

När man läser mycket och vet vad man gillar och inte gillar att läsa så är det inte så ofta som man blir sådär riktigt förvånad av en bok. För jag är nämligen väldigt mycket en trygghetsläsare. Jag ger mig inte ut på så djupt litterärt vatten utan håller mig till det grunda och trygga för på så sätt förlorar jag ingen dyrbar lästid. För dyrbar är den den där … [mer]

Deadpool, Suicide Squad & Jessica Jones

Alltså jag tycker av okänd anledning att det är _jätte_svårt att recensera serier. Speciellt när jag låter det gå så lång tid att jag glömmer hälften… Men i alla fall, jag tänkte att för att inte hamna alldeles för efter och för att få lite serier recenserade tänker jag plocka upp dessa tre-recensions-fredagar jag körde med ett tag i höstas. Alltså varje fredag: tre … [mer]

Riad Sattouf ”Framtidens arab 2”

I Framtidens arab 2 fortsätter Riad Sattouf skildra sin uppväxt. Familjen har nu flyttat från Frankrike till Syrien, den lilla byn Ter Maaleh i närheten av staden Homs, där de bor nära pappans föräldrar och farföräldrar. Riad är nu sex år gammal. Beskriver sig själv inledningsvis med meningarna ”Ljust hår som fladdrar i vinden som på en filmstjärna i Kalifornien”, … [mer]

Grebe/Träff nr 5

Jag hade missat att systrarna Grebe/Träff återupptog serien om psykologen Siri Bergman i vintras. Som tur är fann jag den som ljudbok och den har följt mig till jobbet och på löparrundor några gånger i slutet var jag tvungen att … Läs mer … [mer]

Giftet, Maria V. Snyder

Titel: Giftet Originaltitel: Poison Study Författare: Maria V. Snyder Utgivningsår: 2005 (2013) Förlag: Harlequin Sidor/tid: 363 s Genre: Fantasy, YA, Romance Språk: Svenska Handling i korthet: Yelena är dömd till döden för mord, men eftersom Befälhavarens senaste provsmakare dött, skall enligt lagen den som står på tur för avrättning erbjudas tjänsten. Provsmakaren skall se till … [mer]

Daniella recenserar: The Siren

Titel: The Siren Författare: Kiera Cass Förlag: Harper Teen Rec-ex/Vinst/Gåva: – Sidor: 327 Serie: – Utläst: 27/3-16 Bokens första mening: It’s funny what you hold on to, the things you remember when everything ends. Handling: Years ago, Kahlen was rescued from drowning by the ocean.To repay her debt, she has served as a Siren ever since, using her voice to lure countless strangers to their … [mer]

Vattnet drar – Madeleine Bäck

Alltså jag var sjukt skeptiskt till den här boken innan jag började läsa, och det var ärligt talat tack vare att det är så otroligt perfekt snyggt på något vis. Att den har snitt färgade i samma färg som boken ger intrycket av att den liksom är en liten låda. Den är helt enkelt bara perfektion på alla vis, och ger mig en alldeles varm känsla i magen. Ja, jag går igång på … [mer]

Six of Crows – Leigh Bardugo

Titel: Six of Crows Författare: Leigh Bargudo Serie: Six of Crows #1 Språk: Engelska Antal sidor: 465 Utgiven: September 2015 Beskrivning från Goodreads: Ketterdam: a bustling hub of international trade where anything can be had for the right price—and no one knows that better than criminal prodigy Kaz Brekker. Kaz is offered a chance at a deadly heist that could make him rich beyond … [mer]

Allt blir inget av Martin Kellerman

Jag läste den här boken med en känsla av djup irritation och det var inte förrän när jag satte mig för att skriva recensionen som jag knäckte vad det var som skavde . Problemet är att man stundtals får uppleva Kellermans briljans . Framför allt i hur huvudpersonerna framställs och deras betraktelser över händelserna som utspelas . Dialogen är också utmärkt. Allt det där som … [mer]

Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman

Alltså det finns så himla mycket fint att säga om Oceanen vid vägens slut , men jag måste få ur mig det här först: sjuåring, hål i foten, mask, dra ut – den scenen! Det absolut äckligaste jag läst på länge . Vidrigt! Det finns så himla mycket fint att säga om den, men det som cirkulerar i mitt huvud är just den scenen. Men så – nu är det sagt. Låt oss prata om … [mer]

I Jag är ingen häxa får man verkligen inblick i tidsperioden boken utspelar sig i

Pockethexorna har recenserat Jag är ingen häxa . Läs nedan vad Pocket Hexan tycker om boken. Jag är ingen häxa är andra delen i serien om Ramona och Theo som reser i tiden. I första delen reser hon till Pompeji precis innan vulkanutbrottet som täcker hela staden i ett askregn och lyckas rädda Theo från en säker död. I den här boken reser de tillsammans tillbaks till … [mer]

Rebecka Bohlin ”Tackla hatet”

Våren 2014 reser Rebecka Bohlin runt för att dokumentera berättelser från journalister och andra skribenter om hur de utsätts för hat och hot på framförallt internet, men också i bostaden, på jobbet eller i andra sammanhang där de vistas och rör sig. Det är upprörande läsning om ett försvagat samhälle där en flora av sociala medier tillåter förolämpningar och dödshot och … [mer]

Mannen mellan väggarna av Emma Ångström, Piratförlaget

Kort efter att en barnfamilj flyttar in i ett hyreshus på Tegnérgatan sker ett mord i samma byggnad. Det är ett av de märkligaste morden i Stockholms historia.En kvinna har försvunnit från sitt hem och hittas två veckor senare av sin man i hallen i deras gemensamma lägenhet. Alla är förbryllade. Var har kroppen gömts under två veckors tid? Och hur har gärningsmannen kommit in och … [mer]

Christina Kjellsson ”Nu är jag ung hela mitt liv”

Det har blivit 70-tal i den lilla jämtländska byn där Mirjam växer upp. 70-tal, tonår och högstadietid. På en gång en känsla av möjligheter och av att livet smalnar. Nu är jag ung hela mitt liv är en fristående fortsättning på Christina Kjellssons barndomsskildring Solknepet , och det är långt mellan barndom och tonår. Barnets självklarhet har bytts mot tonårens … [mer]

Wedding Night (bröllopsnatten), Sophie Kinsella

Titel: Wedding Night Originaltitel: Wedding Night Författare: Sophie Kinsella Utgivningsår: 2014 Förlag: Sidor/tid: ?/13 t 1 min 43 s Genre: Feelgood, romantisk komedi Språk: Engelska Lyssnat på Storytel Handling i korthet: Lottie tror att hennes pojkvän kommer att fria till henne, när det sedan visar sig att han inte alls hade en tanke på det, gör hon slut. Av en händelse har hennes … [mer]

A Spell of Winter – Helen Dunmore

Syskonen Catherine och Rob bor på landet i ett stort, men förfallet, hus med deras morfar. Morfadern flyttade in i huset när deras mamma var liten. Han kom med flickan i armarna, och vad som hände innan det vet de inte. Inte så mycket om vad som hände efter det heller. Mamman och pappan är inte längre en del av deras liv. Under boken kommer det fram mer och mer vad som har hänt med … [mer]

Hustrun

Grattis Wahlstrand & Widstrand som plockade upp den här boken av Meg Wolitzer när debatten om kulturmannen frodas här i Sverige. Berättelsen är den om Joe – författaren och Joan – hustrun. På väg till prisutdelningen som skall kröna Joes karriär och vara sista punkten i hans framgångssaga så står Joan helt enkelt inte ut längre. Hon måste skiljas, hon klarar inte … [mer]

Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark

P å e t t s j u k h u s i en sal ligger fyra män som alla vet om att de snart ska dö. En av dem dör ganska omgående, två beslutar sig för en sista fest med döden som konsekvens, kvar blir Hasse, berättaren, som sammanfattar sin inställning till döden med ett citat om sisu han läser i en bok: ”Sisu är när man vägrar dö men är redo för det.” Jag gillade bäst den … [mer]

Rosengädda nästa! av Emma Hamberg

”Att förlåta är att befria en fånge, och sedan upptäcka att den fången är du själv.” Titel : Rosengädda nästa! Författare : Emma Hamberg Serie : Rosengädda #1 Genre : Feelgood Antal sidor : 348 Språk : Svenska Originalspråk : Svenska Originaltitel : – Översättare : – Förlag : Pocketförlaget ISBN : 978-91-87319-28-0 Utgivningsår : 2013 (2012) Format : Pocket Första meningen : … [mer]

Familjen jag hade av Bill Clegg

I ett ögonblick – natten före hennes dotters bröllop – slås June Reids liv sönder. I ett ögonblick förlorar hon allt. Hon förlorar sin dotter, sin pojkvän, sin f.d. make och sin blivande svärson. Förtvivlad sätter hon sig i sin bil och kör – till synes – utan mål, men hamnar till slut på ett motell där dottern en gång bott på en av sina resor. June är … [mer]

Helen Macdonald ”H som i hök”

Duvhöken är större, ja. Men också mer kompakt, mer mordlysten, farligare, mer skrämmande och mycket, mycket svårare att upptäcka. Duvhöken är ingen trädgårdsfågel, den håller till i de djupa skogarna och är fågelskådarnas mörka graal. Så låter det i H som i hök när författaren jämför duvhöken med den mer beskedliga sparvhöken. Duvhöken är kort sagt ingen mysfågel. … [mer]

Camilla Grebe ”Älskaren från huvudkontoret”

En bok som har titeln Älskaren från huvudkontoret , det är pajigt, svulstigt och kittlande. Det är dessutom en spänningsroman om kärlek och svek. Vi möter Emma som jobbar som säljare på en klädkedja. Hon har även en kärleksaffär med sin högste chef. En hemlig romans som bultar och gör henne besatt och beroende. Emma som förlorade sin pappa i tonåren och sin mamma alldeles nyss. … [mer]

Billie, avgång 9:42 till nya livet

av Sara Kadefors Billies mamma är sjuk, och soc har bestämt att hon inte längre kan ta hand om sin dotter. Därför får Billie flytta till en annan, okänd familj i det pyttelilla samhället Bokarp. Den nya familjen verkar vara lite lustig. De pratar inte så mycket med varandra, men har en massa regler, vilket Billie inte är van vid. Hon försöker passa in i den nya vardagen med nya … [mer]

Axel Andersson ”Den koloniala simskolan ”

Gården jag växte upp på ligger bara några hundra meter från en sjö. Jag har alltid älskat att vara i närheten av vatten, alltid älskat att bada, men också alltid haft en djup respekt för vatten. Om jag skulle välja det värsta sättet att dö på skulle det vara att drunkna. Simma kunde jag långt innan grundskolans obligatoriska simundervisning. Pappa hade visat bilder från sin … [mer]

Emma, Jane Austen

Titel: Emma Originaltitel: Emma Författare: Jane Austen Utgivningsår: 2010 (1815) Förlag: Albert Bonniers Förlag Sidor/tid: 582 s./ 19 t 27 min Genre: Historisk roman Språk: Svenska Handling i korthet: Emma bor i 1800-talets England. Vi får följa hennes vardagliga liv och lära känna henne i sociala sammanhang. ”Överklassflickan Emma försöker para ihop sin väninna med byns unge … [mer]

Löftet av Audrey Magee

Tyskland 1943: I desperat behov av permission från skyttegravarna ingår den tyske soldaten Peter Faber äktenskap med en kvinna han aldrig har träffat. Hon i sin tur lovas änkepension om han dör. Under tio dagar firar de smekmånad i Berlin, och överraskas av den passion som uppstår dem emellan. När de skiljs åt är det med en gemensam dröm om framtiden och ett löfte att vänta på … [mer]

Fjärilarnas Stad, Ingrid Remvall

Titel: Fjärilarnas stad Originaltitel: Fjärilarnas stad Författare: Ingrid Remvall Utgivningsår: 2016 Förlag: Affront Sidor/tid: 234 Genre: Dystopi, ungdom, science fiction Språk: Svenska Recensionsexemplar från affront Handling i korthet: Vega tillhör de fattiga, myrorna, som lever utanför staden och för att passa upp fjärilarna, de rika som lever inne i staden. Hon och hennes … [mer]

Peo Bengtsson ”Vara Frank”

Redan omslaget till Vara Frank skvallrar om att det här är något annat än det Peo Bengtsson skrivit tidigare. Jag som är vansinnigt förtjust i hans tidigare böcker som Så länge du är min syster blir både nyfiken och orolig. Somrig feelgood? Ska ingenting skava nu? Hur ska hans meningar som tenderar att bli till geniala knivar i maggropen på mig anpassa sig till det här? Alldeles … [mer]