Vild – Brandon Mull

Conor, Abeke, Meilin och Rollan har alla lyckats framkalla andedjur som inte borde gå att få – de vidunderliga som en gång räddade Erdas, men som också föll. De fyra barnen känner inte varandra, men måste ändå lära sig att samarbeta. Erdas är nämligen under hot igen, och de måste ge sig ut för att hitta ett gång talismaner innan fienden gör det. Problemet är bara att det inte … [mer]

Lennart Pehrson ”Den nya staden”

Säg ”Amerikaemigrationen” och de flesta svenskar tänker förmodligen på Vilhelm Moberg s Karl Oskar och Kristina, på bönder som lämnade den karga svenska jorden och en förtryckande överhet för att få räta på ryggen och spana ut över nybrutna, fruktbara åkrar i Mellanvästerns svenskbygder. De fanns naturligtvis också, men framåt slutet av 1800-talet var det inte främst … [mer]

Avdelning 73 av Sofie Sarenbrant

Sofie Sarenbrants sjätte bok Avdelning 73 börjar då Emma Sköld vaknar upp efter fem månader i koma efter en ridolycka. Från det ögonblick hon öppnar ögonen får hon känslan av att olyckan inte egentligen var en olycka, utan att någon med vilja hade skrämt hästen hon red på. Hon har vaga minnesbilder av en kvinna, men hennes närmaste vill inte lyssna på henne. Det är bara … [mer]

Leigh Bardugo – I ljusets makt

Alina Starkov är en nobody, en i mängden av kartograflärlingar i landet Ravkas armé. Hon är föräldralös och hade turen att växa upp tillsammans med kompisen Mal på hertig Karamsovs egendom. Vid bokens inledning är Alinas regemente på väg till andra sidan Ravka och för att komma dit måste de passera Ohavet, en sänka försatt i totalt mörker där skrämmande varelser gömmer sig. … [mer]

Recension: Staden på på andra sidan – Kompassen av Kim M. Kimselius

Jag hade världens bästa flygplansunderhållning när jag nu i helgen reste till London. Jag läste andra halvan av Kim M. Kimselius bok Staden på andra sidan– Kompassen på flygplanet och flygresan gick så mycket snabbare . Kimselius har skrivit en mycket spännande fantasybok som i mångt och mycket även påminner om en saga. Hon kan verkligen konsten att skriva en blandvändare. … [mer]

Prodigy

Oj, oj, oj, vad jag har fastnat för denna serie! Andra boken (alltså Prodigy ) i Legend-trilogin är numera utläst och jag har endast en bok kvar som förhoppningsvis dyker upp nu i veckan då jag klickade hem hela serien för ägande i lördags. Till skillnad från  Legend  så känner jag att  Prodigy  absolut inte är lika förutsägbar som första boken! När jag läste bok ett i … [mer]

Avgudadyrkarna måste bekämpas

FÖRBANNELSEN Birgitta Stillman Ebes förlag, 2014 Recensent: Andrea Zackrisson Året är 1633 när Elof reser till Pommern för att studera latin och teologi. Det är en orolig tid då kriget rasar i Europa och Satan är en realitet. Elof vet om att Satan utmanar Gud och att de trollkunniga går i ed med honom. Avgudadyrkarna måste med alla medel bekämpas annars kommer jorden att gå under. … [mer]

Flyt som en fjäril, stick som ett bi – Elin Nilsson

När föräldrarna mest bryr sig om Mirandas dataspelsberoende bror och att leva ett normalt liv, bestämmer sig Miranda för att satsa allt på simningen. Hon tränar nio gånger i veckan och satsar hårt för att bli bra nog att vara med på ungdoms-SM. Samtidigt försöker hon behålla kontakten med vännerna och ägna i alla fall lite tid åt skolan. Men allt det här blir svårare än hon … [mer]

"Fint och ömsint skildrande" Skräckresan med Titanic

Det kom ett fint, handskrivet brev, utformat som en liten bok. Det var en recension av min bok Skräckresan med Titanic , brevet var skrivet av läraren Cecilia Lövgren. Det här är Cecilias utlåtande om Skräckresan med Titanic. ”Äntligen blev det så att jag läste om Theo och Ramona, denna gång på färd med Titanic. Jag är väldigt förtjust i din tanke att låta två sympatiskt … [mer]

Vladimir Sorokin ”Tellurien”

Någonstans djupt in i en skog i det lapptäcke av småriken som en gång kallades ”Ryssland” står tre statyer (för naturligtvis måste det alltid finnas statyer efter stora män). Han med mustaschen, som störtade Tsarryssland via revolution; han med födelsemärket, som störtade Sovjet via demokratisering; och han utan haka som en gång för alla gjorde slut på eländet. Dit … [mer]

Ms Marvel #1 av Wilson Alphona

Kamala vet inte riktigt hur hon ska passa in. Inte nog med att hon är tonåring, hon är muslim i New Jersey och det gör faktiskt inte det hela speciellt mycket lättare. Och som om inte vore nog – det verkar inte bättre än att hon dessutom har fått superkrafter av ingen annan än hennes idol Capten Marvel. Hur ska hon få till det, ska hon våga berätta för någon och hur ska hon … [mer]

Ensam på Mars av Andy Weir

Titel: Ensam på mars Författare: Andy Weir Antal sidor: 447 Förlag: Bookmark förlag Beskrivning från Adlibris: ”Över 20 000 femstjärniga läsarrecensioner i USA nu kommer den internationella science fiction-succén äntligen på svenska! Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever … [mer]

Fem personer du möter i himlen

Fem personer du möter i himlen Titel: Fem personer du möter i himlen Författare: Mitch Albom Förlag: Marcus Förlag Typ: Recensionsex Format: Inbunden Sidantal: 220 Läst på språk: Svenska Originalspråk: Engelska Originaltitel: The Five People You Meet in Heaven Översättare: Niclas Hval Utläst: 18 april 2015 Utmaningar: Klassiker, #88 ; Kaosutmaning 2015, # 31 Mitt betyg:   Finns att … [mer]

Karin Milles ”Agneta Horn”

I mitt arbete har jag ibland anledning att läsa något stycke här och där i Agneta Horn s dagbok. Det är lätt att fastna i de oftast dramatiska skildringarna av denna självömkande kvinna som alltid tycks dra det kortare strået. Agneta Horn titulerar sin dagbok/självbiografi på följande sätt (i Karin Milles översättning till modern svenska): Beskrivning över min eländiga och … [mer]

Om dödens järnväg – till minne av de som gick under och till en pappa som överlevde

I SvD skrev Monica Braw en intressant understreckare om det australiska krigsdramat som Richard Flanagan skildrar i romanen The Narrow Road to the Deep North och som han fick Bookerpriset för 2014. Japanerna använde krigsfångar, många australiensare, för att bygga ”dödens järnväg” från Thailand till dåvarande Burma. Skildringarna av deras förhållanden under fångenskapen och arbetet … [mer]

Legend

Marie Lu har jag ju hört många tala om över en mycket lång tid! Och jag har tänkt att jag ska läsa  Legend  någon gång, men det blev inte av förrän nu när jag ju hade klickat hem den på bokrean (som den enda bok från rean som jag inte innan hade läst). Och: Vilket bokreafynd! Legend är riktigt spännande! Det är en dystopi som är skriven med en väl avvägd dos av händelser, … [mer]

Stoner

Ja, nu känner jag att det är dags att skriva ihop någon form av recension av Stoner av John Williams. Jag har haft så svårt att skriva ihop den att jag väntade in bokcirkeln som var i torsdags… Och nu är det alltså dags att lämna mina tankar om boken här på bloggen. Jag har länge hört så himla mycket ros riktat till den här boken och jag har varit så peppad att få läsa … [mer]

Half Bad: Ondskans son – Sally Green

Jag har förstått att den här boken är relativt impopulär bland folk som gillar samma saker som jag. Därför har jag haft den stående i bokhyllan ett tag, och var inte alls speciellt sugen. Men okej, tänkte jag, det är väl bara att få det avklarat. I boken får vi följa Nathan som är son till en svart häxa och en vit häxa. Detta har påverkat honom genom hela hans liv, då de vita … [mer]

Lottie Knutson ”Nödrop”

Varken före eller efter Lottie Knutson har väl en kommunikationsdirektör fått ens hälften av den uppmärksamhet som hon fick under tsunamikatastrofen i Sydostasien. I svenska medier fick Pigge Werkelin  personifiera den sörjande, Lars Danielsson syndabocken,  Carl XVI Gustaf den tröstande och Lottie Knutson den handlingskraftige. Ett oväntat gäng i en av de mest dramatiska … [mer]

Sätt mig i brand! av Tahereh Mafi

Slutet har kommit. Det är nu dags att segra eller förlora men det gäller att satsa. Vem kan man lite på i kampen om frihet, vem kommer ställa upp och vem är vän eller fiende. Jag tänker inte skriva så mycket om handlingen i den här boken eftersom det är tredje och sista delen i Shatter me triologin. Men jag kan säga som så; det här är så bra, från början till slut. Redan i … [mer]

Leonora och glasplaneten – Helen Johansson

Kära Leonora och glasplaneten -googlare – you are in for a treat! Ser att det är många som kommit hit tack vare googling på den här under den senaste veckan och nu blir det äntligen recensionsdags! Leonora lever på planeten Junoo, men råkar av misstag krascha på en helt okänd planet. Det visar sig vara en planet helt gjord av glas – en planet där inget kan växa. Hon får ingen … [mer]

Hélène Cixous ”Bilder av Dora”

År 1900 kommer en artonårig kvinna som patient till Sigmund Freud . Av psykoanalytikern får hon diagnosen hysteri, med symptom som afoni, avsaknaden av röst. Freud ger henne också namnet Dora, och på henne grundar han sin första fallstudie och flera av sina banbrytande teorier. I hennes berättelser läser han bland annat in symboler för sexualitet och oskuld. Den manliga blicken … [mer]

Stefan Norrthon ”Det är alldeles för få som ger upp”

Jag läser ju att den är rolig. I recension efter recension, faktiskt. Stefan Norrthons debutroman, Det är alldeles för få som ger upp , om skådespelaren Jocke som bara fått mindre och mindre roller på den stora Stockholmsteater där han arbetar, men som inte desto mindre lägger en oerhörd prestige i det han gör. Jocke spelar en nedstruken liten roll i Hamlet , en av de där … [mer]

Martina Montelius ”Tre pjäser”

Förra sommaren lyssnade jag på Martina Montelius sommarprat under en tågresa genom Skåne. Antagligen hade jag ett stort flin och höjda ögonbryn hela tiden. Direktsänt, utan något skrivet manus, bara lösa idéer om vad hon ville prata om. Utsvävningar. Rappakalja, långa utlägg om dubbelnougat (hennes matsäck i studion). Svammel skulle nog många säga. Kanske bytte många lyssnare … [mer]

Marcus Lindeen, America Vera-Zavala och Mattias Brunn ”Drama!”

Att dramatik ges ut av ett förlag är en ovanlighet. När Atlas nu gör en satsning på svensk dramatik kan jag bara hoppas att det sätter en boll i rullning, att fler pjäser trycks och framförallt att fler läsare upptäcker genren. Drama! Tre svenska pjäser är ett bra exempel på att dramatik också är utmärkt skönlitteratur. Här bjuds vi på tre pjäser från 2010-talet som var och … [mer]

Det Lockande Stålet – Joe Abercrombie

Titel: Det Lockande Stålet, bok 1+2 Författare: Joe Abercrombie Serie: Första Lagen #1 Språk: Svenska Antal Sidor: 272+286 Utgiven: 2009 Beskrivning från Bokus: Unionen har i århundraden varit världens mäktigaste rike, men generationer utan ett riktigt yttre hot har lett till dekadens, korruption och självbelåtenhet. I norr har barbarstammarna samlats under den blodtörstige kung … [mer]

Det är mycket man inte måste – Tomas Sjödin

Nuet behöver ett sammanhang, Trons värld skiljer sig inte från allt det andra och Kärleken är större än den här världen. Under dessa tre rubriker samlas och kategoriseras 77 av Tomas Sjödins senaste krönikor. De flesta är hämtade från Göteborgs-Posten. Tomas har tidigare skrivit mycket om vila och att stanna upp, och det lugna lunket finns med även i dessa krönikor. Sjödin … [mer]

Richard Ford ”Kan jag vara Frank med dig?”

När jag hör personer som säger att de ser fram emot, eller bara är bekväma med tanken på, sin egen ålderdom, blir jag alltid skeptisk. Ålderdom är ju praktiskt taget ingenting annat än kroppsligt förfall. De sista stegen inför livsresans oundvikliga slutfas, där det inte ens finns några garantier för att ens samlade livserfarenheter ändå är någonting mer än ett virrvarr av … [mer]

Prudence – Gail Carriger

Flickan som både är människa, vampyr och varulv. Titel: Prudence Författare: Gail Carriger Serie: The Custard Protocol #1 Sidantal: 368 Utgivningsår: 2015 Obs! Spoilers för tidigare delar i Själlös-serien kan förekomma. Handling: Rue, även känd som Prudence Alessandra Maccon Akeldama, är en av stadens kändaste ungmö. Med sina speciella föräldrar så är hon väldigt unik, … [mer]

Svärdets makt av George R.R. Martin

Jag har hittills inte skrivit något om den litterära kvaliteten på den här serien . Den är sådär . Martin använder många ord för att säga det han vill ha sagt och hans språk är varken särskilt vackert eller vitalt . Nu är det dock inte en litterär upplevelse jag är ute efter . Han kan berätta en historia, om än något långrandigt, och det är så klart därför en läser den … [mer]

Asylum – Madeleine Roux

Egentligen har det gått orättvist lång tid sen jag läste den här, men vad sjutton. Vi kör! Dan ska spendera några av sommarlovets veckor på New Hampshire College Prep – ett sommarläger för high school-studenter där de kan prova på att läsa college-kurser. När han kommer till skolan upptäcker han att alla elever blivit inhysta i en gammal mentalvårdsanstalt för mördare. Väl i … [mer]

"En riktig rysare med både skräck och vänskap" Staden på andra sidan – Kompassen

Att få en fin recension av min bok hos Bibliotekstjänst, BTJ, betyder mycket. Det är just vad Staden på andra sidan – Kompassen har fått. Nedan kan du läsa ett utdrag ur recensionen. ”Kompassen är första delen i en fantasyserie om Markus och Matilda. Det här är en bok med ett rappt språk och korta kapitel, vilket gör den lättläst. En riktig rysare med både skräck och vänskap och … [mer]

Clarice Lispector ”Blåsa liv”

En dialog mellan en fiktiv författare och hans fiktiva skapelse Angela. Meningar som är som aforismer. Utger de sig för att betyda något, är där något som är dolt bakom det som sägs? Finns det en innebörd att utlocka i sambandet mellan meningarna – eller mellan dem? Rent av en filosofisk konstruktion? Nederländska – det är vad jag är. Men jag är också september. Så mycket … [mer]

Mios Blues av Kristina Ohlsson

Den dag då Mios mamma Sara Texas rymde från sinpermissionoch sedantog livet av sig så försvann han från sin förskola utan minsta spår. Polisen har tagit för givet att han är död men Martin Benner får ett ultimatum – hitta Mio annars så är din familj i fara. Martin som under några veckor har levt under pressen att försöka hitta den som var skyldigt i Saras fall dras nu ännu … [mer]

Minirecensioner – Introduktionen till Shadowhunterskolan

Titel: Welcome to Shadowhunter Academy Författare: Cassandra Clare & Sarah Rees Brennan Serie: Tales from Shadowhunter Academy #1 Sidantal: 78 Utgivningsår: 2015 Minihandling: Simon börjar på Shadowhunter Academy. Tycke: Vi är tillbaka i Shadowhunter-världen! Åh gud, vad jag har saknat det alltså. Jag är knappast världens största fan men har man läst 11 böcker och 10 noveller om den … [mer]

Lycke av Mikaela Bley

En kall och regnig fredag i maj försvinner 8-åriga Lycke spårlöst från Kungliga Tennishallen i Stockholm.På TV4, ett stenkast därifrån, vill man vara först med nyheten – om inte annat, skapa nyheten – och kriminalreportern Ellen Tamm får uppdraget att följa fallet. Ellen blir som besatt av sökandet efter Lycke, som ju längre tiden går känns alltmer hopplöst. Frustrerad över … [mer]

Den unga eliten av Marie Lu

Titel: Den unga eliten Författare: Marie Lu Antal sidor : 306 Serie: Den unga eliten 1 Förlag: Modernista Beskrivning från Adlibris: ”Adelina Amouteru överlevde blodfebern. För ett årtionde sedan svepte denna dödliga sjukdom över hennes land. De flesta som smittades dog, och de barn som överlevde blev märkta av sjukdomen på egendomliga sätt. Adelinas svarta hår blev … [mer]

Mordgåta i somriga Falsterbo

BADHYTTEN: Det som göms i sand kommer fram ibland Christina Olséni & Micke Hansen Historiska Media, 2015 ISBN: 9789175452357 Recensent: Andrea Zackrisson Tidigt en morgon tjuvspelar de gamla vännerna Egon och Ragnar tillsammans med systrarna Elisabeth och Märta på Falsterbo golfbana. Det är tidig sommar och dagen verkar komma att bjuda på fantastiskt väder. Men golfrundan avbryts tvärt … [mer]

Den röda pyramiden – Rick Riordan

Jag har ju redan kommenterat lite vad jag tyckte efter några hundra sidor av den här boken. Men eftersom den är slut och färdigläst nu måste jag ändå uppdatera mitt omdöme lite – och därmed posta en ordentlig recension. Lite upprepningar kommer det bli – eftersom jag här samlar ALLT jag tyckte under samma rubrik. Sorry till er som faktiskt läste mitt förra inlägg om den här boken. … [mer]

Ann Heberlein ”Gud, om vi ska talas vid du och jag måste jag vara helt ärlig”

Ann Heberlein har skrivit en form av självbiografisk debattbok, Gud, om vi ska talas vi du och jag måste jag vara helt ärlig . I första delen är den fylld med frågor till Gud, och i den senare delen finns Guds svar. De klassiska frågorna ställs, de som alla människor har ställt och så de mer för författaren personliga frågorna, men som ju också kan vara så gott som … [mer]

Alla kan se dig av Anna Jansson

Precis utkommen från fängelse återvänder Sten Hörsne till Gotland för att be sin son om förlåtelse. På väg därifrån blir han påkörd och dör. Inte långt därefter hittas Stens pappa mördad. Har det ett samband eller är det ett sammanträffande? … Läs mer … [mer]

Miranda Kenneally – Breathe, Annie, breathe

Annie ser egentligen ingen som helst poäng i att jogga. Hon hatar det! Att springa långlopp är snarare ren galenskap. Ändå är hon nu anmäld till en träningsgrupp med målet att springa ett maraton och bygger hela sitt liv kring träningen och rätt kosthållning. Ändå kan hon inte slippa ifrån ångesten, skuldkänslorna och tankarna på att ifall hon inte hade gjort slut med Kyle hade … [mer]

Wunderkind av Nikolai Grozni

B o k e n u t s p elar sig på en skola för särskilt musikaliskt begåvad barn i Sofia, Bulgarien, under kalla krigets dagar. Det som förvånade mig mest var hur mycket ungdomarna på denna skola hatar det kommunistiska systemet, verkligen hatar det. De är ändå några av de mest priviligerade i systemet, men de gör öppet motstånd mot lärarna och super och röker och knullar på vindar, … [mer]

Vanishing Girls – Lauren Oliver

Nick brukade veta precis när hennes syster Dara var i fara eller gjorde sig illa. De brukade göra allt tillsammans. Trots att de var så olika – Dara utåtriktad, festade, tog droger, snygg och en sån där person som alla gillade – Nick inte riktigt lika sugen på festande, utan vände sig inåt, inte lika snygg som Dara, inte lika lätt att tycka om som Dara. De två systrarna och … [mer]

"En bok jag verkligen rekommenderar" Tillbaka till Pompeji av Kim M Kimselius

”Jag önskar jag var 12 år igen, och hade Kim M Kimselius bokskatt framför mig! Hennes spännande, historiska äventyrsböcker måste vara vad varje läshungrig, äventyrslysten unge älskar att sätta tänderna i! Tillbaka till Pompeji är Kims första bok i serien om Ramonas och Theos resor i det förflutna, och det är i den här boken de båda barnen, Ramona från vår tid och Theo från … [mer]

Roland Paulsen ”Vi bara lyder”

Den här boken handlar om Arbetsförmedlingen. En institution som tidigare faktiskt levde upp till sitt namn. Förmedlade arbeten. Idag verkar den mer ha en kontrollfunktion, ett system av nästintill rituella meningslösheter. Jag har själv suttit framför en handläggare som uppgivet sagt att hon inte kan göra något eftersom hon knappt vet hur reglerna kommer se ut nästa vecka. Andra har … [mer]

5:e boken om Josephine Tey

Jag har en förkärlek till historiska kriminalromaner och har bland annat fastnat för Nicola Upsons fiktiva böcker om den verkliga pjäsförfattaren/deckarförfattaren Josephine Tey. Böckerna utspelar sig på 1930-talet i Storbritannien. The Death of Lucy Kyte I den 5:e boken i … Läs mer … [mer]

"Född fenomenal"

av Josephine Bornebusch. Förlag: Bonnier Carlsen Sidor: 272 sidor Åldersgrupp enligt mig: 14-18 år Handling: Rut är en tjej som är smart och tänker väldigt mycket. Hon är fascinerad av andra världskriget och av Anne Frank. Det är förmodligen det som Rut tänker på mest. Nu är hon med i klassens ”klassrese-grupp” och ska försöka övertala dem till att åka till Amsterdam så hon … [mer]

Öppnas i händelse av min död

Det här var min påskekrim, flera historier i en som vävs samman och mynnar i någon slags eftertänksamhet om orsak och verkan och hämndens irrvägar. Liane Moriartys Öppnas i händelse av min död följer tre kvinnor under påskveckan. För alla tre är tiden tung, för Rachel innebär det årsdagen av hennes dotters död. Dottern som blev mördad i unga år och vars mördare aldrig togs … [mer]

När blodet flyter på runristningarna

ÄN SKYDDAR NATTEN Anna Lihammer Historiska media, 2015 ISBN: 9789175452340 Året är 1935 och en tysk forskargrupp reser till Sverige för att utforska runristningar och andra fornlämningar. Under deras resa mördas en tysk journalist brutalt och blodet flyter på berghällens runristningar. Den tyska beskickningen i Sverige är snabbt på plats och det är även den svenska polisens … [mer]