Kristina Mattsson ”Välfärdsfabriken”

Kan man sköta välfärd – vård, skola, omsorg – som i en fabrik, på löpande band? Det är nog en bild de flesta värjer sig emot. Ändå är det förstås därifrån – från den effektiviserade industrin – som många av de tankar som präglar dagens offentliga sektor kommer. Och när undersköterskan Berit Åsenhed i stadsdelen Solhaga i Örebro har två minuter ”för en snabb … [mer]

The Grisha 2&3 – Leigh Bardugo

Titel: Siege and Storm & Ruin and Rising Författare: Leigh Bardugo Serie: The Grisha #2&3 Språk: Engelska Antal sidor: 432+ 417 Utgiven: Juni 2013+ Juni 2014 Beskrivning från Goodreads: Hunted across the True Sea, haunted by the lives she took on the Fold, Alina must try to make a life with Mal in an unfamiliar land. She finds starting new is not easy while keeping her identity as the Sun … [mer]

Marian Keyes – Anybody Out There? (minirecension)

Marian Keyes är ännu en av mina favoriter, och det här är en av mina favoriter bland hennes böcker. Här får Walsh-systern Anna lite mer substans och vi får en inblick i hennes liv, på världens bästa jobb i New York, och med kärleken Aidan. Det visar sig att Anna är en rapp och smart tjej och det där flummeriet hon höll på med i tidigare böcker bara var en fas. Varför hon är … [mer]

100 meter lycka – Maria Nygren

100 meter lycka av Maria Nygren 17-åriga Ninna lider av den svåra sjukdomen SLE som binder henne till övervåningen i huset där hon bor med familjen. Hon orkar inte mycket och har inte varit ute på flera månader. En dag kommer en ny personal till hemtjänsten, Munir, som tror på henne, att hon en dag ska bli frisk. Det ger Ninna hopp. Sista raden i bokbeskrivningen kanske skämmer iväg … [mer]

Annika Lantz ”Det elfte budet”

Jag ska erkänna att jag är lite nervös när jag börjar läsa den här romanen. Jag oroar mig för att Annika Lantzs sylvassa och supersnabba ordflöde, det som är så kännetecknande för henne, ska tappa kraft i skrift. Att det ska märkas en skillnad i tempo, och kanske även i skärpa, när orden formuleras (och omformuleras) i ett långsammare format, liksom upplevas mer … [mer]

Livet efter dig – Jojo Moyes

Kajsas snabba tankar : Kontroversiellt ämne förklätt till feelgoodroman. Recension: Lou Clark behöver ett nytt jobb. Caféet där hon jobbar ska stänga och hennes familj klarar sig inte ekonomiskt utan hennes inkomst. Will Traynor är i behov av en assistent. Han tycker inte själv det, men hans mamma vill ha sällskap åt honom då han är totalförlamad från nacken ner. Han behöver … [mer]

En halvdålig bok

Här ska man inte döma boken efter titeln! Titel: Half Bad Författare: Sally Green Serie: Half Bad Trilogy #1 Sidantal: 384 Utgivningsår: 2014 Handling: Med den mest onda häxan i världen till far så har Nathans barndom varit allt annat än lätt. Hans mamma stod inte ut med att ha fött honom så hon begick självmord. Hans halvsyster hatar honom och påminner honom ofta om vilket monster … [mer]

Inte toksåld. Gillar. Men förstår de som är just det. Toksålda.

Eld är andra delen i Engelforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag läste den inledande delen: Cirkeln först när den kom på pocket (januari 2012) och med mitt guldfiskminne är det ett handikapp att läsa andra delen två och ett halvt år senare (pre-blogg). Jag blandar ihop personer och deras magiska krafter, vem som är kär i vem och vilka som är vänner och … [mer]

Denise Rudberg – Bara tre kan leka så (minirecension)

En ny ”elegant crime” från Denise Rudberg och som man förstår av titeln är det den tredje boken om åklagarsekreteraren Marianne Jidhoff. Jag gillar karaktärerna i den här serien, men jag stör mig lite på att det känns så orealistiskt. Även om det är en högst hemlig utredningsgrupp så tror jag inte att en åklagarsekreterare skulle ingå i den, hur mycket jurist hon än … [mer]

Tove Jansson ”Solstaden”

Jag skulle vilja hjälpa honom men allting har blivit så svårt att förklara, det jag säger blir varken mottaget eller förkastat, bara något som en gammal människa har sagt. När Tove Jansson besökte USA i början av 70-talet fick hon se en av ”solstäderna” – de där nybyggda städerna i Florida, där alla nyinflyttade har uppnått pensionsåldern, och där allting är … [mer]

Tove Jansson ”Sommarboken”

Tove Jansson och Tuulikki Pietilä köpte sig en liten liten ö så långt ut i skärgården man kunde komma, inte långt från där Tove hade placerat Muminpappans fyr, den lilla fluglorten på kartan. De byggde sig ett litet litet hus, och där tillbringade de somrarna i 25 år. Och där skrev Tove Sommarboken , en liten liten bok som är bland det största som skrivits om den nordiska … [mer]

Tove Jansson ”Den ärliga bedragaren”

Och nu såg homsan Toft stormlyktan som pappan hade hängt i masttoppen. Den hade en mild varm färg och den brann stadigt. Båten var mycket långt borta. Homsan Toft hade god tid på sig att gå ner genom skogen och följa stranden till båtbryggan, precis lagom för att ta emot fånglinan. Där slutar ju berättelsen om Mumindalen, åtminstone i romanform. Sent i november kom ut 1970, och de … [mer]

A Delicate Truth av John le Carré (2013)

Jag gillar inte att säga att en författare är en favorit om det inte betyder att jag läst en stor del av hans eller hennes böcker. Har jag inte läst tillräckligt känns det som om jag vet för alldeles för lite om författarens stil för att kunna bilda mig en ärlig uppfattning. Tänk om jag har läst de enda böckerna som är bra och att allt annat är hur dåligt som helst. Det skulle … [mer]

Romaner baserade på the Tudors

THE TUDORS Anne Gracie och Elizabeth Massie Harlequin, 2014 (The King, the Queen, and the Mistress; King Takes Queen; Thy will be Done) Recensent: Andrea Zackrisson Av de filmer och tv-serier som har slagit stort de senaste åren har många varit baserade på romaner. Omåttligt populära Harry Potter, Hungerspels-trilogin, Twilight-sagan, Sagan om Ringen, och den redan så omtalade 50 Shades of … [mer]

Curtis Sittenfeld – Sisterland (minirecension)

Curtis Sittenfeld är en av mina favoritförfattare, och tur är väl det för annars tror jag inte att jag hade köpt och läst den här boken. Jag var nämligen inte så lockad av storyn: Kate och Violet är tvillingar men väldigt olika. De har båda en synsk gåva men Kate har medvetet försvagat sin. Violet förutspår en jordbävning som får stort genomslag i media. Kates man är någon … [mer]

Åsa Moberg ”Ett exttremt dyrt och livsfarligt sätt att värma vatten”

”Peak oil”, den punkt där användningen av fossila bränslen nått sin höjdpunkt för att sedan sjunka, har debatterats flitigt de senaste åren. Men ”peak kärnkraft”? Enligt entusiasterna står vi ju bara i början: Snart kommer ny teknik att triumfera. Snart kommer kärnkraften att vara ekonomiskt lönsam. Snart kommer den att vara idiotsäker. Fast det har man förstås alltid … [mer]

När man upptäcker att man är en nekroman…

… så är det inte helt ovanligt med ett pratande avhugget huvud.  Titel: Hold Me Closer, Necromancer Författare: Lish McBride Serie: Necromancer #1 Sidantal: 343 Utgivningsår: 2010 Handling: Sam LaCroix är den misslyckade killen som jobbar på ett hamburgerställe. Tillsammans med sina kompisar Ramon, Brooke och Frank så är tillvaron helt okej ändå. Vad han inte har väntat sig … [mer]

Jenny läser | 3 minirecs | Del 6

Jag har läst mycket i juli, men har inte särskilt mycket att säga om vissa, så därför får ni läsa sjätte delen i Jenny läser (se länk för alla mina ”Jenny läser”-inlägg). Det har blivit litet av ett återkommande tema, faktiskt. Voyage to Venus av C.S. Lewis var något av en besvikelse jämfört med den första boken. Jag gillade den första boken väldigt … [mer]

Victoria Holt – Djävulsryttaren (minirecension)

En produktiv författare av ”romantiska spänningsromaner”, något sådant kallas hon, Victoria Holt, som enligt wikipedia var bara ett av Eleanor Hibberts flera pseudonymer. Djävulsryttaren läste jag första gången i tonåren, då jag var mindre kräsen än nu. Jag är inte så värst kräsen nu heller… Den innehåller i alla fall en hel del bra byggstenar till både romantik … [mer]

Helgonet av Carin Gerhardsen

Titel: Helgonet Författare : Carin Gerhardsen Antal sidor: 295 Serie: Hammarby 4 Förlag: Norstedts Beskrivning från Adlibris: ”Gud är god. I natt vill Gud oss väl.” Det är vad den högt älskade och respekterade familjefadern Sven-Gunnar Erlandsson tänker när han segnar ner under den mäktiga augustimånen, skjuten med ett skott i nacken efter en krogkväll i glada vänners lag. Det … [mer]

Recension: Stockholms undergång – Fruktan

Alltså, rätt länge har jag sett mig som en sucker för apokalyps och dystopier och det har varit min allra allra bästa genre. Men under våren hände något, för jag har inget tålamod med den typen av berättelser längre (för tillfället hoppas jag. För jag vill nog hitta tillbaka så småningom). Ändå så sitter det liksom kvar i ryggmärgen att ”OMG apokalyps, vill läsa”, och sen … [mer]

David Vikgren ”Nåden”

David Vikgrens Nåden är en diktsamling som inte bara kräver eget utrymme, utan repetition intill leda, av läsaren. Som en reklampelare står sidorna där och ropar på dig med sina ensamma fraser och avgränsade fält. I samlingen Folkmun som kom ut 2011, utforskade David Vikgren ett delvis kommersiellt och turistspråkligt perspektiv med Norrbotten och Tornedalen som utgångspunkt. Det … [mer]

Eleanor & Park

Jag blev överlycklig när jag hittade Eleanor & Park på bibblan för någon månad sedan. Däremot hade jag väldigt svårt att just öppna och läsa den i och med att det var den sista boken det lånet jag faktiskt läste (den lästes ut igår). Tur var väl också att jag faktiskt fastnade för den och började läsa samt läste ut den detta lån, i och med att boken var reserverad av någon … [mer]

Spökjakt på en skola

Att smälta in som en gymnasieelev är svårare än att döda vampyrer. Titel: School Spirits Författare: Rachel Hawkins Serie: School Spirits #1 Sidantal: 297 Utgivningsår: 2013 Handling: Izzy är den yngsta av familjen Brannick och har ännu inte lyckats klara av något solouppdrag. Sedan hennes storasyster Finn försvann spårlöst har hennes mamma varit överbeskyddande och Izzy känner … [mer]

Den andre Will Grayson – Green & Levithan

Den andre Will Grayson av John Green och David Levithan Will Grayson är en 16-årig kille som precis blivit dumpad av sitt Kompisgäng för att börja hänga med Tiny igen. Tiny är, trots sitt namn, en väldigt stor, musikalälskande homosexuell kille som avverkar pojkvänner i en rasande fart. Will Grayson är en 16-årig kille som bor en bra bit ifrån den Will Grayson jag först skrev om, … [mer]

Recension: Männen med rosa triangel – Heinz Heger

Jag hade egentligen inte alls tänkt läsa den här boken – mitt intresse för andra världskriget har liksom svalnat en del sen jag gick i skolan och var superfascinerad av det. Nåja, råkade plocka på mig den på biblioteket då jag skulle pausa och inte hade något att läsa, och efter det blev den min pausbok i pluggandet. Männen med rosa triangel handlar om Österrikaren Josef som grips … [mer]

Yoko Tawada ”Det nakna ögat”

En vietnamesisk gymnasieelev reser till Östberlin för att föreläsa på en ungdomskonferens. Hon rör sig i de vuxna korridorerna lite ovant, det är första gången hon lämnar sitt hemland och första gången hon besöker Europa. Det är också med de nyvakna förundrade ögonen som Yoko Tawada, född i Japan, bosatt i Tyskland, ofta skriver. Medvetet låter hon läsaren ta del av den … [mer]

En lång resa med ett abrupt avslut

Det här är en bok som mer eller mindre hela världen har läst och som har fått väldigt blandad kritik. Berättelsen handlar om Quentin som är kär i sin otroligt coola barndomsvän och granne Margo men umgås i en helt annan umgängeskrets. En kväll kommer dock Margo och knackar på hans sovrumsfönster och han får vara med om ett äventyr som han aldrig i hela sitt liv hade fått … [mer]

Svarthuset

Svarthuset av Peter May är en annorlunda kriminalhistoria. Läsaren får följa Finn, en kriminalkommissarie baserad i Edinburgh men bördig från Lewis; ett gaeliskt landsområde. Finn är en ledsen man, man förstår på en gång att något hemskt har hänt honom och han är på väg att lämna allt, fru, hem och jobb. Men när han kör om jobbet blir han kommenderad att bege sig till sitt … [mer]

4x minirecensioner: Romaner

På Chesil Beach – Ian McEwan Edward och Florence är nygifta. De ska tillbringa sin första natt tillsammans på hotellet vid Chesil Beach. Bröllopsnatten. Idag vet de flesta vad bröllopsnatten innebär. Troligtvis har de flesta redan erfarenhet av sånt innan de gifter sig. Men i början av 60-talet hade man inte erfarenhet. Ingen kunskap heller. Detta gör själva bröllopsnatten till … [mer]

Vackra Drottning Grågyllen

I Kolmårdens djupa skogar går några fattiga knektbarnen i jakt på lingon. Det är Anna i Stena och hennes lillebror Knatten och Lordens döttrar Klara, med det vackra håret, och Ulla. Trots att Fia i Stenas knekt lämnade hemmet för att bo ihop med en kakförsäljerska (eller kakkärring som Fia kallar henne) så har barnen i Stena det bättre ställt än Lordens ungar. De får våfflor … [mer]

Förvånande bra!

Fantastisk Fiktion har recenserat Stockholms undergång med bland annat dessa ord: ”Här är det undergångsromantik från pärm till pärm, Stockholms och ibland hela mänsklighetens utraderande på alla sätt man kan tänka sig och några till. Och det är bra. Förvånande bra, utan tvivel det bästa jag har läst med originalspråk svenska det här året. Det brukar vara svårt med … [mer]

The Assassin’s Blade – Sarah J. Maas

Titel: The Assassins Blade Författare: Sarah J. Maas Serie: Throne of Glass #0.1-0.5 Språk: Engelska Antal sidor: 435 Utgiven: Mars 2014 Beskrivning från Goodreads: Celaena Sarthodien is her kingdom’s most feared assassin. Though she works for the powerful and ruthless Assassin’s Guild, she yields for no one and trusts only her fellow killer for hire, Sam. When Celaena’s scheming master, … [mer]

Anastasias öde påminde mig om varför du är och för alltid kommer att vara min favoritförfattare

”Denna bok påminde mig om varför du är och för alltid kommer att vara min favoritförfattare.” Linda Myhrman Linda Myhrman har läst mina böcker sedan hon var riktigt liten, nu är hon en ung kvinna och har blivit en kär vän efter att i många år har varit en stor fan. I år var första gången hon korrekturläste ett av mina manus, så här skrev hon under tiden hon läste Anastasias … [mer]

Joanna Hellgren ”Min nattbror”

Jakob fyller snart tio år. Det var vid den åldern hans bror dog, brodern som också hette Jakob. Han dog på sin födelsedag, nio månader innan Jakob föddes, och för hans mamma var det som om den döde sonen kom tillbaka: de var så lika och de fick samma namn. Jakob själv vet ibland inte om han är sig själv eller den andre Jakob, och spelar det någon roll? På nätterna drömmer han om … [mer]

Augustiresan – Anna Fredriksson

Kajsas snabba tankar: Vuxenmobbing, otrohet och en cykelsemester på Österlen. Recension: Jenny, Martina, Anja och Petra har varit vänner väldigt länge. Men under det senaste året har de glidit ifrån varandra. Under en middag kommer de dock överens om att cykla på Österlen under en vecka i augusti. Under denna resa får man vet mer om de fyra kvinnornas liv. Mest får man följa Jenny. … [mer]

I morse gick mamma aldrig upp ur sängen.

Melina Marchetta fick sitt internationella genombrott med Jellicoe Road , som är hennes tredje utgivna bok (men första på svenska). Under föregående år kom hennes andra bok:  Francesca , som jag stoppade i tygpåsen under bokmässan. Sen har den fått vila i bokhyllan fram till nu då jag äntligen plockade upp den . Boken handlar om sextonåriga Francesca som ska börja en ny skola, … [mer]

En drottnings löfte av C W Gortner

C W Gortner Christopher W Gortner är en ny bekantskap för mig.Men långt ifrån en oangenäm sådan. Jag erkänner villigt att det tagit ovanligt lång tid för mig att läsa ” En drottnings löfte ”. Anledningarna till detta har varit flera. Men den huvudsakliga är att jag själv är inne i en intensiv skrivperiod och då blir det helt enkelt mindre läst. Isabella av Kastilien var en … [mer]

Donna Leon – Mord i natten (minirecension)

Ett nytt fall för kommissarie Guido Brunetti! En avhoppad nunna söker upp Brunetti och lättar sitt hjärta; det har inträffat en rad dödsfall på sjukhemmet där hon jobbade, människor som inte varit så allvarligt sjuka har ändå dött och fastän man inte riktigt vet dödsorsaken utreds inte dödsfallen, utan tystas snarare ned. Jag har läst någon eller några Brunetti-deckare … [mer]

Klara Zimmergren ”Längtan bor i mina steg”

Jag var en trogen lyssnare av humorprogrammet Roll on med Klara Zimmergren och Mia Skäringer som gick för några år sedan. Jag skrattade så att jag grät varje gång. Mycket av det roliga låg i att det var så himla sorgligt – också! Lika delar av varje. En portion dråplighet och en portion slag i magen. När jag senare läste Mia Skäringers Dyngkåt och hur helig som helst så … [mer]

Hyenorna

Med sin titel och sitt omslag var Hyenorna av Hanne Ørstavik lockande för mig. Siv som är kvinnan vi följer i boken fascineras av hyenor efter ett youtube-klipp hon sett. Hyenorna är för henne vad jag också tycker – vilda och obestämbara. Men Sivs efterforskningar visar också att bland hyenorna så är det honorna som tar för sig och är våldsammast. Honorna som jagar bort sina … [mer]

Vyssan Lull av Carin Gerhardsen

Titel: Vyssan Lull Författare : Carin Gerhardsen Antal sidor: 295 Serie: Hammarby 3 Förlag: Pocketförlaget Beskrivning från Adlibris: Hammarbypolisen i Stockholm står handfallna inför den brutala avrättningen av en filippinsk kvinna och hennes två små barn i deras lägenhet. Man hittar inga spår efter gärningsmannen och frågorna blir bara fler. Varför lever barnens svenske far … [mer]

The Diviners av Libba Bray (2012)

The Diviners av Libba Bray, utgiven 2012 av Little, Brown Books, 578 sidor. Läst på engelska. 7/7 i betyg. The Diviners av Libba Bray är utan tvekan den bästa boken jag läst hittills i år och jag kan varna er redan nu att det här kommer att bli en otroligt irrationell och dramatisk recension helt utan eftertanke eller reflektion. Jag har länge beundrat omslaget men inte vågat läsa … [mer]

Recension: Egenmäktigt förfarande – Lena Andersson

Okej, jag försöker mig väl på det här ändå då, trots att jag är osäker på hur jag ska göra det utan att blotta alltför mycket av mig själv. Egenmäktigt förfarande . Som jag skrev i TBR-inlägget där jag nämnde den här bok bygger jag ofta upp aversioner gentemot böcker som det blir en hype kring. Jag vet inte varför, det är bara något som sker rent instinktivt (kanske är … [mer]

Hilary Mantel ”För in de döda”

Divorced, beheaded, died Divorced, beheaded, survived …får engelska skolbarn lära sig om Henrik VIII :s sex fruar. Jo, vi vet ju att alla här dör – det är en historisk roman, full med människor som fanns i verkligheten, och man behöver inte ha läst engelsk historia för att fatta att det är farligt att vistas nära makten. Det fantastiska med förra romanen Wolf Hall , och snudd … [mer]

Mina tre läsdagböcker

Jag har haft tre läsdagböcker där jag skriver de böckerna jag läser. Innan det och emellan har jag också skrivit på papper. Det är egentligen smidigare för man kan ha dem i en pärm och flytta runt, men böcker känns lite finare. På bilden syns de tre som jag har haft. Först hade jag den röda, sen den stora – för bokälskare – och nu den svarta i mitten. Jag har plats för typ 10 … [mer]

Stockholms undergång recension/Fantastisk Fiktion

”Här är det undergångsromantik från pärm till pärm, Stockholms och ibland hela mänsklighetens utraderande på alla sätt man kan tänka sig och några till. Och det är bra. Förvånande bra, utan tvivel det bästa jag har läst med originalspråk svenska det här året. Det brukar vara svårt med novellsamlingar, alltid är det något bidrag som inte faller en i smaken eller som … [mer]

Recension: Nattfilm av Marisha Pessl

Nattfilm av Marisha Pessl är en mörk tegelsten som kretsar kring skräckfilmsregissören Stanislas Cordova och hans dotter som valde att ta sitt liv blott 24 år gammal. Journalisten Scott McGrath ställer sig ytterst tveksam till Ashleys självmord och mot bättre vetande bestämmer han sig för att ta reda på vilken roll Ashley spelade i Cordovas personliga skräckhistoria. McGrath är en … [mer]

Boken om allting – Guus Kuijer

Boken om allting av Guus Kuijer Nederländerna på 1950-talet. Thomas är en tänkande nioåring. Han vill gärna hålla koll på vad som händer runt omkring honom. Det gör även fru Van Amersfoort som talar om för Thomas att lycka börjar med att man slutar vara rädd. Detta och pappan som slåss med träslev, mötena med Jesus, Eliza och mycket annat skriver Thomas om i Boken om allting. … [mer]

Staffan Lindberg ”Blod är ett billigt pris för frihet”

”Blod är ett billigt pris för frihet.” Det står på en lapp fäst på Ahmed El Hakim s tält på Tahrirtorget i Kairo. Han är 31 år gammal och liknar inte riktigt den prydliga turistguiden på fotot från Hurghada. Han har blivit misshandlad. I tältstaden som uppstått som en protest mot Hosni Mubaraks regering finns också Alaa Mohamed , också han i 30-årsåldern. Han har aldrig … [mer]