Half Bad: Häxornas krig av Sally Green

OBS! Det är här en recension av sista och avslutande delen i en triologi och kan innehålla spoilers från tidigare delar. Nathan lever i ett förvirrat mörker. Han pappa är död och han har ätit upp hans hjärta. Det enda som driver honom framåt är tanken på hämnd, tanken att få döda Annalise, döda Soul och alla andra vita häxor som tror att de kan göra vad de vill. Det är krig … [mer]

Daisy i kedjor av Sharon Bolton

Beskrivning från Adlibris: ”Berömda mördare har fanklubbar. Hamish Wolfe är inte annorlunda. Han kommer att sitta inspärrad resten av livet för att ha kidnappat och mördat tre kvinnor – och får mängder av beundrarbrev varje dag. Han är snygg, karismatisk och har en stor övertalningsförmåga. Hans beundrare är säkra på att han äroskyldig. Och på att han är deras drömmars man. … [mer]

Our Band Could Be Your Life : Scenes from the American Indie Underground, 1981-1991 av Michael Azerrad

Den här hade stått på min att – läsa – lista rätt så länge , så när jag hittade den på biblioteket slog jag till och lånade den trots att jag inte var särskilt sugen på att läsa den. Min ovilja grundade sig i att jag bara var bekant med ett litet fåtal av de porträtterade banden. Det visade sig att det inte gjorde så mycket. Även om jag tycker att Minor Threat i … [mer]

Rachel Joyce ”Miss Queenies osannolika kärlekssång”

Miss Queenies osannolika kärlekssång är inte en fortsättning på Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd men berättelserna överlappar varandra. Miss Queenie är den kvinna som inspirerade Harold Fry till att ge sig ut på sin långa fotvandring. Ibland kan jag, som inte läst Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd , sakna någon bakgrundsinformation eller ledtråd till Harold … [mer]

Sådana här ord behöver jag just nu…

Sådana här ord behöver jag just nu… ”Hej! Bodde på Island som utbytesstudent när din bok ” Tillbaka till Pompeji ” fullständigt exploderade i bokhandlarna och på caféerna , tror att alla läste den och tipsade om den vid ett eller annat tillfälle.” Lisa K Det var år 2009 Aftur til Pompei släpptes på Island och blev utsedd som en av årets bästa utländska böcker. När jag kom … [mer]

Johanna Nilsson ”Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med”

En dag får Emil, Karim och fem andra personer ett mejl. I det finns en länk till en blogg där en person kallad Ikaros räknar ner till dagen då hen tänker ta sitt liv. Emil vill rädda bloggaren,  Karim vill följa med. Det är en intressant utgångspunkt. Boken ställer oss frågan om vem som har ansvar för någons mentala hälsa och i förlängningen liv. Kan man rädda någon som inte … [mer]

Ingenting och allting

Nicola Yoons debutroman Ingenting och allting är en hyllad debut och har en speciell handling. Tema kärlek och dödlig sjukdom känner vi kanske igen från andra ungdomsromaner, när man är ung och kär så blir det så otroligt mer intensivt – som om att det behövdes bli mer intensivt – när det kan vara den enda kärleken och kärleken som inte får ett naturligt avslut. Annat … [mer]

Leif Holmstrand ”Sista dagen”

Rim och bunden vers är samlingsnamn för anrika, svårfångade stilmedel. De skapar texter som inte bara har potentiell rytm och melodi. Hårda frukter, mogna utan ljus, mjölkas torra av de dödas händer. Svårt Förgången Tid i männens hus De är otvetydigt sammantvinnade med sin rytm och melodi. annekterar ledsna, drömda länder. Överstånden fasa: allting vänder. Jag kan inte klyva … [mer]

Siri Pettersen – Kraften

Ett väldigt tillfredsställande avslut! Titel: Kraften (original Evna ) Författare: Siri Pettersen Serie: Ravneringene #3 Sidantal: 540 Utgivningsår: 2016 Officiell handling: Alla i Ginnungad visste vem hon var, eftersom hon till synes var själva symbolen för allt de hatade. Hon var Dreyris stora hopp. Beviset på att de alltid skulle styra enväldigt. Dreysil, det första landet, är en … [mer]

(M)ornitologen

När jag fick hem recensionsexemplaret av Johanna Thydells senaste, av (M)ornitologen , ja då blev jag verkligen överlycklig. Jag visste såklart att jag önskat den, men jag var inte helt säker på att jag skulle få den äran, men det fick jag! När en av ens absolut favoritförfattare på ungdomssidan ger ut ännu en bok, så kanske man borde vara nervös. Kanske borde man tänka saker … [mer]

Rosas buss

av Fabrizio Silei och Maurizio A.C. Quarello Ben följer med sin morfar till ett museum. Det morfar helst vill se är en gammal buss. Ben förstår inte alls varför. Men så börjar morfar berätta om en kvinna som bestämde sig för att göra något mot rasismen, som satt kvar på bussen trots att hon blev hotad, och som sa NEJ, ett ord som förändrade framtiden för de svarta i USA. Det … [mer]

Signe Gjessing ”Ut i det o-lösa ”

Lyriken är bedräglig. Det är något som alla vana läsare av nämnda genre vet. Möjligen går det att hävda att all skönlitteratur i någon mening duperar oss, men poesin och poeterna gör det extra mycket. Duperar, i den meningen att vi sällan får bara det vi först ser. Enskilda meningar kan vara otvetydigt klara, men i sitt sammanhang blir de många gånger något mer. Därför är … [mer]

Michail Bulgakov ”Det vita gardet”

Och de viskade på ukrainska: – Bolbotun är här. Och det fanns inte skymten av beklagande i deras viskningar. Tvärtom kunde man läsa ett tydligt ”Hurra” i deras ögon. – Hurra-a-a-a-a-a-a-a-a… ekade kullarna i Petjorsk. Och droskkuskarna vidarebefordrade detta nonsens: – Bolbotun är egentligen storfurst Michail Aleksandrovitj. – Nej inte alls, han är storfurst Nikolaj Nikolajevitj. – … [mer]

Oryx och Crake av Margaret Atwood

Vet inte riktigt hur man ska förklara eller beskriva den här boken så det här kanske bli ett luddigt inlägg men ska iallafall försöka. Först får man lära känna Snöman som lever i en värld som blivit helt förstörd av något. Till en början vet man inte riktigt vad som hänt men snart förstår man att det är någon slags katastrof som drabbat jorden och att Snöman kanske är den … [mer]

Stängd kista av Sophie Hannah

Kommissarie Catchpool har blivit inbjuden att spendera helgen på godset Lillieoak, där den berömda barnboksförfattarinnan lady Playford och hennes familj. Till sin förvåning upptäcker han också att även Hercule Poirot också har blivit inbjuden och förvåningen är stor. Under middagen den först kvällen gör Lady Playford en oväntat tillkännagivelse. Hon berättar att hon har … [mer]

Gul utanpå

Jag som läst Patrik Lundberg förut, innan jag läste Gul utanpå , hade inte jättestora förväntningar på just den självbiografiska romanen, mer än att jag trodde och hoppades att den skulle vara läsvärd. Och little did I know hur mycket jag verkligen skulle komma att uppskatta och älska Gul utanpå . Det här är en roman som jag kom in i direkt. Det var ingen uppförsbacke, ingenting … [mer]

Äcklet av Jean-Paul Sartre

Äcklet var Sartres första skönlitterära verk. Handlingen är minimal: en ekonomiskt oberoende man i trettioårsåldern beslutar sig för att sluta med ett kringflackande liv och slår sig ner i en småstad för att skriva ett historiskt verk som han länge planerat. Han tappar dock ganska snart intresset för projektet och börjar istället att tänka på, ja, alltings mening, men istället … [mer]

Fantastiskt bra om amerikanska inbördeskriget

AMERIKANSKA INBÖRDESKRIGET av Thomas Sörensen Historiska media, 2016 ISBN: 9789175453804 Recensent: Marika Mandrean Är du: historieintresserad vill förstå helheten – varför, hur, vad hände sedan lära om kultur, samhälle och livet människor levde Missa då inte nyutkomna Amerikanska inbördeskriget av Thomas Sörensen. Vi får ofta våra intryck om krig som bröt ut  i det … [mer]

Harry Potter och Den flammande bägaren

av J.K. Rowling Detta är fjärde delen i en serie. Därför kan spoilers förekomma. De tidigare recenserade titlarna finns längst ner i inlägget. Harry Potter är tillbaka på Hogwarts för sitt fjärde år på skolan för häxkonster och trolldom. Under detta läsår kommer elever från två andra trollkarlsskolor till Hogwarts. Det är nämligen dags för en mytomspunnen trekamp. Någon … [mer]

Tonie Lewenhaupt ”Minnets kläder”

När jag var ett modeintresserat barn lånade jag ett par av Tonie Lewenhaupts böcker på biblioteket – det var i stort sett de enda som fanns. Mode- och dräkthistoria var något udda, långt innan vintage blivit inne och modevetenskapen blivit universitetsämne. Nu hittar jag hennes senaste bok, Minnets kläder , och vet inte riktigt vad jag väntar mig. Minnets kläder är en löst … [mer]

Vilse, Karina Berg Johansson

Titel: Vilse Originaltitel: Vilse Författare: Karina Berg Johansson Utgivningsår: 2016 Förlag: B/Wahlströms Sidor/tid: 4 timmar 26 minuter Genre: Thriller, ungdomsböcker Språk: Svenska Lyssnat på Storytel Uppläsare: Anders Blentare Handling i korthet: Ett gäng ungdomar skall på konfirmationsläger i fjällen. Efter ett tag kommer några av ungdomarna ifrån gruppen, de går vilse ute … [mer]

Systrar i jeans Andra sommaren av Ann Brashares

”Fyra sjuttonåringar, samma gamla par älskade jeans. Ett år har gått och nu är det sommar igen. Vänskapsbanden mellan de fyra tjejerna från Bethesda är starkare än någonsin.” Titel : Systrar i jeans Författare : Ann Brashares Serie : Systrar i jeans #2 Genre : Ungdom Antal sidor : 447 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : The second Summer of the Sisterhood … [mer]

Tales of the Peculiar, Ransom Riggs

Alltså, jag blir genuint glad när det går bra för personer som både är jävligt bra på det de gör och dessutom är genuint trevliga personer. Med andra ord: Jag tycker verkligen att Ransom Riggs är värd den hype som nu byggs upp inför filmen Miss Peregrine’s Peculiar Children . I och för sig gör det mig också lite rädd – att det liksom ska bygga upp förväntningar som filmen … [mer]

Breven från ön av Jessica Brockmole

En brevväxling påbörjas mellan en poet och hennes beundrare. Elspeth är flickan och poeten som aldrig någonsin har lämnat sin lilla skotska ö. David är den unge collegestudenten i Urbana Illinois som trots sina unga år är betydligt med världsvan och väldigt våghalsig. Brevväxlingen påbörjas några år innan första världskriget och sakta men säkert växer det fram till en … [mer]

Ola Larsmo ”Swede Hollow”

Mellan ca 1850 och 1920 utvandrade mer än en miljon svenskar till USA. Från svält och fattigdom, eller till ett bättre liv, eller bara för att följa efter familjen. Vi har ju vår bild klar av hur det gick till, vi har läst eller sett Moberg s eller Troell s eller Björnåbenny s version av Utvandrarna , den starke nybyggaren som tar sig uppåt för egen maskin. Men Moberg skrev ju om … [mer]

Norma

Norma är en lite annorlunda bok av Sofi Oksanen, annorlunda vid första anblicken (läsningen) eftersom den verkar så ytlig. Norma är en ung kvinna som precis har förlorat sin mamma. Mamman var hennes fasta – enda – punkt i tillvaron och utan henne vet Norma inte hur hon skall orka leva vidare. I samma veva sägs Norma upp från sin jobb på synskadades förbund. Utan jobb och … [mer]

Jag minns att jag sprang av Ron McLarty

Titel : Jag minns att jag sprang Författare : Ron McLarty Serie : – Genre : Roman Antal sidor : 360 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : The Memory of Running Översättare : Elisabeth Helms Förlag : Wahlström & Widstrand ISBN : 91-46-21378-3 Utgivningsår : 2005 (2004) Format : Kartonnage Första meningen : Mina föräldrars Ford kombi körde på en betongsugga på väg … [mer]

Den gamle kungen i exil av Arno Geiger

Den gamle kungen i exil handlar om Arno Geigers pappa som drabbas av alzheimer. Geiger beskriver hur han först blir irriterad och frustrerad över pappans alltmer irrationella beteende, även fast han vet att han är sjuk, hur han försöker tala honom tillrätta och förklara varför det inte kan vara så som pappan påstår, att den och den är död, att han faktiskt är hemma, att det inte … [mer]

Veckan före barnbidraget

Det här, mina vänner, är recensionsinlägg nummer 500 på den här bloggen! (Konfettiregn, ballonger som flyger mot skyn och ett stort bokpresentkort som levereras till mig. Är inte det vad alla bokbloggare är värda? Ja?) av: Elin Johansson och Ellen Ekman – Vad är det här? – Korv och makaroner, säger mamma och räcker mig ketchupen. – Var är korven då? säger jag. – Korven, säger … [mer]

Nanna Johansson ”Paradise”

Att Nanna Johansson är ett komiskt geni råder det inga tvivel om. Hennes seriealbum Mig blir du snart kär i (2010) gjorde mig onekligen förälskad, och både Välkommen till din psykos (2012) och Hur man botar en feminist (2013) fick mig att skratta högt och upprepade gånger utbrista ”Nanna Johansson är verkligen bäst ” till alla som ville (eller inte ville) lyssna. De tio novellerna … [mer]

Tredje principen av Anna Jakobsson Lund … läs den!

Detta är en bok jag verkligen vill rekommendera! Först lite fakta: Titel: Tredje principen Författare: Anna Jakobsson Lund Förlag: Annorlunda förlag Omslag: Jesper Holm Tryckår: 2015 Baksidestext: Ava är rebell. Hon kan styra andras tankar, en användbar förmåga i en motståndsrörelse som rustar för krig. Levi slutade tro på kampen när den tog hans föräldrar. nu försöker han … [mer]

Här och nu av Eva Ludvigsen

Titel : Här och nu Författare : Eva Ludvigsen Serie : – Genre : Roman, Feelgood Antal sidor : 424 Språk : svenska Originalspråk : svenska Originaltitel : – Översättare : – Förlag : Idus förlag ISBN : 978-91-7577-044-4 Utgivningsår : 2014 Format : Danskt band Första meningen : ”Hörde jag rätt? Vill du åka ut i världen och leta efter din blivande man?” Handling :”Var det här du var … [mer]

Mörkermagiker av Jerker Hultén

Nu närmar sig slutstriden mellan mörkermagikern Molgor och den goda sidan där Vera Drakhjärta och Albin Hamnskiftare står i spetsen. Men först måste Vera och Albin ge sig ut på varsitt sista uppdrag för att ta reda på fakta för att kunna besegra Molgor. Till sin hjälp har de syskonen Agata och Rurik och givetvis druiden Gillis. Jag tycker att den här serien är så bra. Den har allt … [mer]

Johan Althoff ”Tre modiga”

Omslaget. En räv med tygglasögon och safarijacka. En kanin med superhjältetrikåer och mantel. En björn med friluftskläder, vandringskängor och ryggsäck. Pennan har fångat ett ögonblick då de går i takt med vänsterbenet utsträckt. Författaren Johan Althoff och illustratören Robert Nyberg berättar i en färsk illustrerad barnbok om självständiga äventyrare som tar sig an sin … [mer]

Olle Svalander ”Kattmannen”

En man sitter i en lägenhet och skriver på en bok. Han undviker att gå ut. Enda sällskapet är en katt. Han minns andra katter i sitt liv. Han har också starka minnen av sin morfar. Han blir irriterad på mäklarreklam som stoppas ner i hans brevlåda trots reklam undanbedes-skylten. Beskrivningen ovan låter kanske som när någon ståuppkomiker raljerar om svenska klaustrofobiska … [mer]

Mörkt motiv av Louise Penny

En något excentrisk gammal dam hittas en morgon mördad i den lilla byn Three Pines i Kanada. Byn är så liten och så skyddad så ingen har någonsin varit med om att det skulle kunna ske ett mord på en så skyddad plats, här låses ju inte ens dörrarna. Kriminalkommisareie Armand Gamache får i uppdrag att lösa mordet. Och det visar sig vara en inte helt lätt historia. Antalet … [mer]

Välkommen hem av Ninni Schulman, Forum

Välkommen hem , den femte delen i Ninni Schulmans populära serie om journalisten Magdalena Hansson och poliserna Petra Wilander och Christer Berglund, är en drabbande kriminalroman om revansch och försoning. En sensommardag får Magdalena Hansson en inbjudan till en återträff med sin högstadieklass. Tanken är att de ska sova i klassföreståndarens sommarstuga, precis som de gjorde en … [mer]

En syster i mitt hus av Linda Olsson

Linda Olsson är från Stockholm men bor sedan många år också i Auckland, Nya Zeeland. Hon slog igenom 2006 med debutromanen Nu vill jag sjunga dig milda sånger , som jag ä l s k a d e. Därefter har jag inte kommit mig för att läsa något mer av henne (jo, den här fina novellen ). Sonat för Miriam slänger dock trånande blickar efter mig när jag passerar bokhyllan. Any day now. … [mer]

Val McDermid ”Northanger Abbey”

Northanger Abbey är Jane Austen s charmerande roman om romanläsning och hur livet kanske inte alltid motsvarar de förväntningar vi skaffar oss genom sådant. Den har med andra ord en kärna som ganska lätt borde gå att överföra på nutiden, eller vilken tid som helst som på ett eller annat sätt sysslar med berättelser. Och vilken tid har egentligen inte gjort det? När Val McDermid, … [mer]

Curtis Sittenfeld ”Eligible”

För några år sedan gjorde vi en temasida om spin-off-litteratur här på dagensbok.com. Fenomenet – förmodligen ungefär lika gammalt som mänskligheten själv, ungefär – har inte precis avtagit sedan dess, så idag uppdaterar vi det en smula med två nya varianter av Jane Austen : Northanger Abbey av Val McDermid och Eligible av Curtis Sittenfeld. De båda romanerna ingår i The Austen … [mer]

Om du vill ja oxå

av Maj Lundgren En kväll är Caroline ensam kvar på bussen när ett gäng killar kliver på. En av dem sätter sig bredvid henne, kallar henne sötnos och tar på hennes lår. Trots att de aldrig träffats innan. Bara en av killens vänner låter bli att heja på honom, men han gör inget för att stoppa trakasserierna. Några dagar senare träffar Caroline killen som inte gjorde något. Det … [mer]

Kenneth Oppel ”Boet”

Första gången jag såg dem, trodde jag att de var änglar. Vad skulle de annars kunna vara, med sina bleka spindelvävstunna vingar och musiken som de gav ifrån sig och ljuset som strålade kring dem? Jag fick genast en känsla av att de hade väntat och iakttagit, att de visste vem jag var. De dök upp i mina drömmar den tionde natten efter det att barnet hade fötts. Så börjar Stevens … [mer]

Books Of Doom

Jag har till slut kommit fram till att bloggen är odöd, dvs död, men inte riktigt helt död. Jag har därför beslutat att starta en instagrambokblogg, och den skall heta Books Of Doom . Där fortsätter jag dela med mig av spoilerfria recensioner från hjärtat. Så in och följ! Postat i: Blogg-till-blogg-korskoppling , Uncategorized Tagged: apokalyps , böcker , blogg , Boktips , deckare , … [mer]

Styx märke av Hanna Blixt

För att komma undan Styx soldater så gömmer sig Sofia och Leo i en ihålig ek som visar sig vara en magisk port till Sagofallet. Sagofallet är en förtrollad plats där allt kan hända visar det sig och Sofia och Leo ger sig ut på ett äventyr som förändrar allt. Det här var en riktigt spännande bok tyckte jag. Äventyret började på första sidan och höll igenom hela boken. Sofia och … [mer]

Då det moderna Sverige blev till

ÄKTA AMERIKANSKA JEANS av Jan Guillou Piratförlaget, 2016 ISBN: 978-91-642-0494-3 Recensent: Andrea Zackrisson I den sjätte delen av Jan Guillous serie Det stora århundradet står familjen Lauritzen inför en stor samhällsförändring, då överklassens roll i samhället blir mindre samtidigt som den amerikanska kulturen lockar ungdomen. Eric är en av de som utgör den tredje generationen … [mer]

Mamma är bara lite trött, Sara Beischer

Titel: Mamma är bara lite trött Originaltitel: Mamma är bara lite trött Författare: Sara Beischer Utgivningsår: 2016 Förlag: Lind & Co Sidor/tid: 7 timmar 7 min Genre: Samtida Språk: Svenska Lyssnat på Storytel Handling i korthet: Minna jobbar som lärare, är småbarnsförälder, hustru, vän. Hon är snäll, ställer upp, kämpar, ler, försöker, känner sig otillräcklig, … [mer]

Gunga åt Öster – mot tidens härskare, Anna-Klara Mehlich

Titel: Gunga åt Öster mot tidens härskare Originaltitel: Gunga åt Öster mot tidens härskare Författare: Anna-Klara Mehlich Utgivningsår: 2011 Förlag: Tundell Salmson audio Sidor/tid: 5 timmar 4 min Genre: Fantasy, 9-12år Språk: Svenska Lyssnat på Storytel Handling i korthet: Aina kan inte tro sina ögon. Det är mitt i natten och i gungstolen hos morfar sitter plötsligt en okänd … [mer]

Själarnas resa av Michael Newton

Titel : Själarnas resa Författare : Michael Newton Serie : – Genre : Facklitteratur Antal sidor : 322 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : Journey of souls Översättare : Kerstin Kennedy Förlag : Ponto Pocket ISBN : 978-91-7475-076-8 Utgivningsår : 2010 (1994) Format : Pocket Första meningen : Är du rädd för döden? Handling :Varför befinner vi oss här på … [mer]

Little Big Man av Thomas Berger

Jack Crab b är 111 år när han berättar s i n historia. Vid tio års ålder adopterades han av cheyenneindianer, fick namnet Little Big Man och levde sedan som vuxen växelvis som indian och vit. Han har en märklig förmåga att befinna sig i händelsernas centrum. Till exempel är han den ende vite överlevande från slaget vid Little Big Horn. På sommarlovet mellan fyran och femman … [mer]

Flickorna av Emma Cline – fascinerande och skrämmande

Ibland kommer de där böckerna som får en att uppfyllas av tusen biljoner (!) frågor, filosoferar, tänk om:ar, loopar tankarna och som väcker hela känslospannet; jag såväl fängslas, som skräms, som äcklas, som fylls av empati. Och som får mig att komma till insikt om min egen roll i hela spektaklet. Så hang with me trots långt inlägg (or don´t). Emma Clines Flickorna är en … [mer]