En introduktion för de initierade

1996 hade jag inget sommarjobb och inga andra storstilade planer heller för sommarlovet. För att veckorna inte skulle kännas helt bortkastade föresatte jag mig att läsa en rad klassiker; på listan fanns bl.a. Homeros Iliaden och Odysseen , James Joyces Odyssevs och naturligtvis Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt . Jag läste verkligen en hel del den sommaren men jag var … [mer]

Tordyveln flyger i skymningen

Shit vad bra Maria Gripe är! Det visste jag men det var längesedan jag löste hennes böcker och när vi läste om hennes Tordyveln flyger i skymningen som klassiker i #rödvinsbokcirkeln läste jag för första gången med vuxna ögon och nästan överväldigas av hur bra hon skriver och berättar. Förvisso var den här boken skriven som en radioföljetong som sedermera blev bok men den är … [mer]

Recension: Oskulden som fick nog av Calle Abrahamsson

Tonen i Oskulden som fick nog sätts tydligt från första början. Här har vi en berättarröst som kännetecknas av stora mängder könsord och en enorm fixering vid sex. En trettonårig pojke som är grov i mun? Nej, man får lika tidigt veta att den unge man som för ordet är 22 år och läser författarlinjen på en folkhögskola. Sedan får man veta att han tycker att han var oskuld … [mer]

Barfotaflickan av Katerina Janouch, Piratförlaget

Barnmorskan Cecilia Lund fyller 40 och lever varannanveckasliv i en lägenhet i förorten. Barnen har blivit äldre och Cecilia kan satsa mer på sitt arbete. En natt kommer en papperslös kvinna in på förlossningen. Hon föder en pojke men dagen efter försvinner hon spårlöst. Ingen vet vart hon tagit vägen eller varför hon lämnat kvar sitt nyfödda barn. Samtidigt sker en rad dramatiska … [mer]

Under vulkanen av Malcolm Lowry

B o k e n består i princip av ett enda långt fylleslag under de dödas dag i en mexikansk turitstort strax före andra världskriget. . . . Huvudpersonerna i boken är Geoffry Firmin, engelsk konsul på orten, som är så alkoholiserad att han måste be om hjälp när han ska raka sig eftersom hans händer skakar så mycket. Geoffry får besök av sin halvbror och ex-fru och de ger sig ut på … [mer]

Om att leva på gränsen mellan fantasi och verklighet

SENOR PEREGRINO Cecilia Samartin Bazar förlag, 2011 ISBN: 9789170282614 (Tarnished Beauty) Recensent: Andrea Zackrisson I en fattig mexikansk by växer Jamilet upp. Hon är en sällsynt vacker flicka, men under kläderna bär hon ett stort, eldrött födelsemärke som sträcker sig från nacken ner till mitten av låren. Hon föddes med det, och hembyn kallar alla det för djävulsmärket. … [mer]

Marguerite Duras ”Atlantmannen”

Ni skall inte se in i kameran. Utom när det krävs av er. Ni skall glömma. Ni skall glömma. Att ni finns till skall ni glömma. Jag tror att det är möjligt att nå dithän. Ni skall också glömma att kameran finns. Men framför allt skall ni glömma att ni finns. Ni. Ellerströms förlag fortsätter med sina nytutgivningar av Marguerite Duras. Tidigare här på dagensbok har Anna Carlén … [mer]

Rent-A-Claus

Kanske var detta helt fel årstid att läsa novellen i, men jag brukar inte ha problem med att läsa en novell vid en annan årstid än när den faktiskt utspelar sig… Det är kanske heller inte så svårt att lista ut vilken årstid det handlar om i nästa led. Rent-A-Claus utspelar sig såklart kring juletid, vilket ur vuxenperspektiv betyder mycket planering och stress för att få … [mer]

Anna and the French Kiss – Stephanie Perkins

Anna tvingas flytta till Paris. Stackars, rika flicka. Att tvingas gå på en fin internatskola mitt i en av Europas vackraste huvudstäder. Att hon sen redan första dagen möter en trevlig tjej som genast blir hennes vän är också väldigt jobbigt. Ja, Anna är lite gnällig. Hon vill inte alls uppleva Paris utan hellre vara hemma i USA bland hennes kompisar och hennes nästan-pojkvän som … [mer]

Sveket – Ursula Poznanski

Titel: Sveket Författare: Ursula Poznanski Serie: Sveket #1 Förlag: Opal Språk: Svenska Antal Sidor: 440 Utgiven: September 2014 Rec ex: Ja Beskrivning från Goodreads: Vad gör du när ditt liv vänds ut och in? När ditt skyddade liv i sfären tar slut för att du hör ditt namn räknas upp bland de som måste dödas. De som ska dödas för att en konspiration hotar hela … [mer]

Boktjuven

Boktjuven Titel: Boktjuven Författare: Markus Zusak Förlag: Ponto Pocket Typ: Egenägd Format: Pocket Sidantal: 582 Läst på språk: Svenska Originalspråk: Engelska Originaltitel: The Book Thief Översättare: Anna Strandberg Utläst: 14 juni 2015 Temaläsning: Boktokarna, #3 Utmaningar: Kaosutmaning 2015, #16 ; Återta bokhyllan! Mitt betyg:   Finns att köpa på: Adlibris ;  Bokus ;  … [mer]

Koma

Detta kan vara en av de mest välkomponerade novellerna jag läst på så få sidor. Jag bjuds på en novell som är genomtänkt, tjänar sitt syfte och den tänkta genren väl och som dessutom innehåller en tvist som jag kommer på mig själv att bara förbehållslöst älska när jag väl kommit dit… Jag gillar när man lite tappar hakan, men utan att det känns fel utan bara alldeles … [mer]

Livets outgrundliga mysterier – Benjamin Alire Sáenz

Aristotele kallas ensamvarg, och det kanske inte är så konstigt, eftersom det inte är så vanligt att han pratar ens hemma. Där pratar ingen om storebror i fängelse eller pappans upplevelser från kriget. Men en sommardag träffar Aristotele Dante. Dante är annorlunda, men ändå lik Ari på något sätt. Deras möte öppnar upp för samtal om livets outgrundliga mysterier, om … [mer]

Fyren mellan haven av M.L. Stedman

Tom Sherbourne är krigsveteran från första världskriget och när han återvänder till sitt hemland tar han anställning som fyrvaktare på Janus Rock, en mycket ensligt belägen ö nästan en halv dagsresa från kusten. Åt ena hållet – på andra sidan havet – ligger Madagaskar och på den andra det australienska fastlandet ”utan att varesig riktigt höra till det … [mer]

Hallahem: Staden under berget – Susanne Trydal & Daniel Åhlin

Alltså, en sak som jag uppskattar sjukt mycket (eftersom det ändå är alldeles för många som mejlar mig om att läsa deras böcker när det är helt utanför mitt intresseområde) är när jag får mejl från författare och det märks att de FAKTISKT läst min blogg. Att förfrågan om att läsa och recensera faktiskt känns genomtänkt. Susanne Trydal skickade ett sådant mejl till mig i … [mer]

Leif Qvist ”Utomhusprojekt”

Utomhusprojekt börjar med lite inspiration i form av trevlig text och några bilder från Villa Gamberia i Florens. Jag tänker spontant att vår trädgård har väldigt få beröringspunkter med denna italienska renässansträdgård, och att den här boken kanske inte är rätt för just våra behov. Men efter en snabbläddring känner jag att här finns nog en hel del användbart i alla fall. … [mer]

Konsten att vara Caroline av Peter Barlach

Peter Barlach är en helt obekant författare för mig. Konsten att vara Caroline är hans första roman för vuxna. Caroline är 25 år, jobbar i delidisken på Maxfood. Hon drömmer om att öppna en egen restaurang, Carolines Tapas, men det fattas en halv miljon i startkapital. Hon umgås med sin alkoholiserade pappa och träffar fel slags män på krogen. Hon blir bekant med den ensamstående … [mer]

Kiera Cass – The Heir

Spoliervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker framkommer. America och Maxon som var huvudkaraktärerna i The Selection- trilogin gifte sig och fick flera barn. Den äldsta, prinsessan Eadlyn, är den som som står i fokus i den här boken. Landet Illéa håller återigen på att falla sönder och pappa kungen, Maxon, vet att de måste göra något dramatiskt för att … [mer]

Stina Wirsén ”Liten”

Liten är liten, och som alla små beroende av stora. I Litens fall heter de Ena och Andra och de bråkar mycket. Alldeles för mycket. Ibland när Liten blir hämtad på förskolan vilar ett svart, kompakt moln över Andras huvud. Då vet Liten att snart blir det skäll och bråk och stora som stormar ut och lämnar. Igen och igen. Det spottar svarta linjer ur munnen på de arga stora i Stina … [mer]

Mörkrets makt – recensioner

Så har jag äntligen fått läsa recensioner kring Mörkrets makt. Det med att läsa vad någon tycker om det man skriver är extremt nervöst och något man helst undviker. Men så kommer de stunder där man helt enkelt inte kan sluta läsa en recension för att någon sagt något bra om orden som finns i boken man ägnat så många timmar på och som man själv älskar och hoppas ska … [mer]

Recension: The Young World 1 – Överlevarna av Chris Weitz

Författare: Chris Weitz Titel: The Young World 1 – Överlevarna ISBN: 978-91-32-16362-3 Sidantal: 268 Förlag: B Wahlströms Mitt exemplar: en e-bok – ett recensionsexemplar från förlaget Utläst: 2015-06-27 I The Young World 1 – Överlevarna har ett mystiskt virus slagit till och dödat alla vuxna såväl som alla barn under en viss ålder. Enbart tonåringarna har av någon … [mer]

Recension: Demonen av Michail Lermontov

Författare: Michail Lermontov Titel: Demonen Förlag: Ersatz Sidantal: 126 ISBN: 978-91-86437-32-9 Mitt exemplar: köpt på bokrean i februari 2015 Utmaning: Klassikersommar , en utmaning anordnad av Lyran på Lyrans Noblesser Utläst: 2015-06-20 Först ut i min klassikerutmaning är en bok som inte finns med i min hög av klassiker men som väl fanns med i min läshög redan innan, eftersom … [mer]

Marina Bellezza

För ett tag sedan hade jag förmånen att gå på Stockholms internationella författarscen och lyssna på Silvia Avallone. Tillsammans med Heléne och Hanna tänkte jag också bokcirkel Avallones senaste bok, Marina Bellezza. Helene och jag hördes av under läsningen och var väl ganska överens om att de plågsamma djurskildringar som finns i boken skapade en bild av den ena … [mer]

Four: en Divergent-samling – Vernoica Roth

För den som vill ha mer av Divergent -serien efter att ha läst Divergent , Insurgent och Allegiant , finns fyra noveller och tre utvalda scener. Denna gång ur Fours perspektiv. Läsaren får bland annat följa med på Fours valceremoni, de första veckorna hos De tappra och livet där. När det gäller extra böcker till redan avslutade serier brukar jag säga att det bara handlar om att … [mer]

Lisa Lemke ”Lisa på landet”

I essän Husmoderns död gör Sara Danius en jämförelse mellan olika upplagor av Bonniers kokbok och visar hur vi mer och mer fjärmar oss från den mat vi äter genom att inte vilja befatta oss med något som tyder på att det är döda djur vi äter. Men kanske håller den trenden på att förändras? I Lisa på landet får läsaren i första kapitlet lära sig hur man nackar en höna. Det … [mer]

Recension: Björnar kan inte springa i nedförsbacke av Robert Anwood

Författare: Robert Anwood Titel: Björnar kan inte springa i nedförsbacke – Och 200 andra tvivelaktiga påståenden Förlag: Bra Böcker ISBN: 978-91-7002-499-3 Sidantal: 328 Mitt exemplar: gåva av min fästman Utläst: 2015-06-24 Betyg: 4 av 5 stjärnor Från baksidan av boken: Skriven i en stil som är lika underhållande som den är upplysande, avslöjar och förklarar boken 201 vanligt … [mer]

Kasie West – The distance between us

I förrgår gjorde jag om det igen. Det där lilla misstaget att välja en bok när jag gick och lade mig för att ”bara” läsa ett par kapitel innan jag släckte. Jo, men visst. Dömt att misslyckas när man väljer en bok av en författare med den kalibern. Kasie West alltså. Hur tänkte jag?! Jag läste ju hennes andra två böcker på en sittning också! Kvart över ett var boken utläst … [mer]

Vita spår av Emelie Schepp

En kvinna involverad i knarksmuggling hittas död på ett tåg i Norrköping. Hon reste till Sverige med en annan kvinna som hinner fly innan polisen kommer dit. Det visar sig att kvinnorna har kopplingar till en person från Jana Berzelius … Läs mer … [mer]

The Sleeper and the Spindle – Neil Gaiman & Chris Riddell

Okej, så jag har ju trott sedan förra sommaren att jag + Neil Gaiman var ett totally lost cause och var faktiskt på gränsen till att helt ge upp hela projektet med att få mig själv att gilla Gaiman. När jag fattade att The Sleeper and the Spindle hade GENOMSKINLIGT skyddsomslag (eh, ja, det var en sådan töntig småsak jag föll på) så tänkte jag att den här Neil ändå borde få … [mer]

Robert Musil ”Om dumheten”

OLLE ÅNGEST: Varför är världen full av idioter? IDIOT: Vad menar du? ”Du är dum.” Det är, inte minst så här i sociala mediers och åsiktsmeritokratiers dagar, ett förvånansvärt användbart argument. ”Du heter Pigge Piggsvin och du är dum.” Sällan uttryckt exakt så, förstås, vi är ju inte på dagis längre, men skrapa lite så finns det där. ”Jag … [mer]

Kurragömma

Kolla vilket läskigt bokomslag! Kurragömma av Petrus Dahlin är en läskig bok riktad till unga läsare. Astrid åker med sin överpresterande mamma till Spanien och ett hus på vischan. Tanken är att de skall ge sig ut på en länge planerad vandring och ganska snart förstår man att vandringen var planerad av Astrids pappa – som inte längre finns. … [mer]

Istvillingar av S.K. Tremayne

S.K. Tremayne är för mig en helt obekant författare. Bakom pseudonymen står journalisten Sean Thomas, vilket inte säger mig desto mer. Men en sak är säker, han vet hur man skapar spänning och krypande obehag i textformat. Istvillingar är succéboken som sålts till en lång rad länder. Kirstie och Lydia är enäggstvillingar och så lika att till och med föräldrarna har problem med … [mer]

Stöld av babian av Anna Karolina

Amandas storasyster tog för några år sedan livet av sig efter en våldtäkt. Något är inte som det ska va anser Amanda har därför sökt sig till polisen och där jobbar hon efter en egen agenda för att få reda på sanningen. Hon använder sig av alla medels för att trassla sig in i händelserna kring systerns död. Adnan är mannen som precis kommit ut från fängelset. En smågangster … [mer]

Omöjligt att lägga undan den!

Det här var en lättläst och spännande historia! Efter att jag började tog det bara några timmar innan boken var utläst. Det var omöjligt att lägga undan den en längre tid och det tack vare hur författaren bygger upp ett driv och skapar en nyfikenhet i mig som läsare. Jag måste få veta hur det ligger till. (…) Jag gillar historier när det inte riktigt går att säga vem som … [mer]

5768 visningar på youtube – Novák-Rosengren och Santesson

Rosita drömmar om att få sjunga. Hon är faktiskt bra på det, men visar det aldrig, eftersom hon inte vill höras eller synas i skolan. Hon tillhör de resande, ett folk som en del tycker inte ens finns. Men hon finns ju… En dag får hon sin chans. Tillsammans med Lena och Nattie ska hon ställa upp i en talangjakt, och kanske är de tillräckligt bra. En väldigt aktuell bok som riktar sig … [mer]

Nybyggarna av Vilhelm Moberg

Vid det här laget börjar Karl – Oskar och Kristina få ordning på tillvaron i Amerrka. De knogar på och faktiskt är det så att jag börjar tycka att det är lite tråkigt . Moberg halar då fram ett ess ur rockärmen i form av Karl – Oskars bror Robert. I Invandrarna gav han sig iväg för att leta guld i Kalifornien. I den här boken kommer han tillbaka, med en massa pengar. … [mer]

Recension: Grey av E L James

Recensionen också publicerad i Borås Tidning 25 juni 2015. Det är många gånger som en läsupplevelse lämnat mig med frågan: hur skulle det vara att läsa samma historia fast från en annans perspektiv? Fifty Shades of Grey var faktiskt inte en av de historierna. Själva poängen i historien om Anastasia Steeles möte med den ohyggligt kontrollerande och sexuellt dominanta Christian Grey, … [mer]

Arne Norlin och Sally Astridge ”Tidstvillingarna”

Astrid tror först att det är ett spöke som står vid sidan av sängen och tittar på henne, men när det rör sig mot henne och trycker ner henne mot kudden samtidigt som det lägger handen över munnen för att tysta hennes skrik, förstår hon att det inte är något vanligt spöke. Det här är något annat, något lika verkligt som hon själv. Lika snabbt som han fanns där är vålnaden … [mer]

Strindbergska ordet om föräldraförsäkringen – Läst: Giftas

Varför använder vi sällan längre så praktiska ord som ”stupiditeter” om dumheter, ”agrementet” om avtalet o.s.v.? Det känns som väldigt naturliga ord för oss som är uppväxta med engelskan så nära, tycker jag i alla fall. Nåväl, vem säger att man inte får använda dessa ord? Hava vi icke frihet att uttrycka oss som vi behagar och leka med orden, åtminstone … [mer]

Aisha Saeed – Written in the stars

Naila är född i USA men av pakistanska föräldrar. De säger sig vara moderna – de låter henne välja vilka kläder hon ska ha på sig, vilka vänner hon ska umgås med och vilken utbildning hon ska ha. Men de har ett krav – de väljer vem hon ska gifta sig med och pojkvänner innan det är totalt tabu. Men Naila förälskar sig i Saif – som dessutom kommer från fel familj – och … [mer]

Marian Keyes levererar det som förväntas, men inte mer

KVINNAN SOM STAL MITT LIV Marian Keyes Norstedts, 2015 ISBN: 978-91-1-306436-9 Recensent: Marika Mandrean Stella Sweeney har en dramatisk tid bakom sig. I hennes fall kan man verkligen säga att livet ibland kan gå i sina gilla spår under en lång tid, men genom en enda händelse ändras allt. Stella drabbas av en sjukdom som gör henne paralyserad och lämnar blinkningar som enda möjligheten … [mer]

Jojo Moyes ”Etthundra mil”

Sommartid innebär pockettid. Sommartid sägs också vara underhållningslitteraturens stora högtid, och inte sällan hamnar böcker av författare som Jojo Moyes bland sommarens pocketerbjudanden. Med sina romantiska romaner med stora teman har Jojo Moyes nått stor internationell framgång. Förra året publicerades hennes tolfte roman Etthundra mil på svenska och i lagom tid för sommarens … [mer]

Fortunately, the Milk

Neil Gaiman kan verkligen skriva goa skrönor. Detta är berättelsen om varför pappan i familjen kommer hem så sent med mjölken, för det var ju inte hans fel och berodde inte alls på att han stannade och pratade med grannen på vägen. Nej, nej – han blev först kidnappad av utomjordingar och sedan av pirater och blev räddad av en stegosaurie i en luftballong! Det är skrönan som gör … [mer]

Bilbo – En hobbits äventyr

Jag har sett filmerna och jag har trilogin i min ägo (vilken jag aldrig läst) och tänkte att nu, äntligen, skulle jag få igång läsningen av alla böckerna tack vare att Bilbo ingick i kurslitteraturen för sommarkursen… Och visst har jag läst boken och visst kom jag igång med läsningen av den, men det verkar inte riktigt vara en bok för mig. Jag tycker att J. R. R. Tolkien har … [mer]

Konsten att ha sjukt låga förväntningar – Åsa Asptjärn

Emanuel Kent är en vanlig 16-åring. Han funderar på det där hur man ska leva. Leva för att inte bli besviken, men ändå komma någon vart. Han tänker att om man har sjukt låga förväntningar på allt, så blir det förmodligen bättre. Han kämpar hårt för att bli accepterad i klassen, och får sin chans när hans bästis Tore blir sjuk. För allvarligt talat drar den där Tore ner … [mer]

Pierre Christin ”Linda och Valentin”

När nyheten kom att Cobolt förlag skulle ge ut samtliga 22 Linda och Valentin-äventyr (inklusive ”pilotavsnittet” De onda drömmarna ) var det lilla julafton för oss fans av den banbrytande science fiction-serien. Tidigare fanns 16 av dessa översatta och utgivna, men den här gången kommer de i inbundna samlingsvolymer, i rätt ordning samt med fylliga förord och texter kretsande … [mer]

Se dig inte om

Anne Cassidys Se dig inte om är en fristående fortsättning på En andra chans och båda böckerna handlar om barn som mördar. Om ett barn som mördat, ett barn som nu är vuxet och hur det här vuxna barnet nu interagerar med samhället. Jag älskade Ohörda rop, boken om Mary Bell liksomfilmen Boy A och frossar i brottsfallssidor som Flashback men är inte med på lynchningar av fd … [mer]

Sju dagar kvar att leva av Carina Bergfeldt

2013 fick Carina Bergfeldt Stora journalistpriset för hennes reportage om massakern på Utøya: ”Dagen vi aldrig glömmer” med motiveringen ”Av tusen lösa trådar väver hon en tät och tydlig berättelse som griper tag och vägrar släppa.” Samma år skrev hon en reportageserie om dödsstraffet i USA och någonting gjorde att Bergfeldt inte kunde släppa taget. Hon … [mer]

The Passage – Justin Cronin

När jag började läsa The passage visste jag inte mycket om den. Jag visste att det är en grymt snygg bok. Jag visste att den är postapokalyptisk, och jag visste att många älskar den. Och egentligen är det allt man behöver veta om den innan man börjar läsa, för visst är det skönt att öppna pärmarna och försvinna in i en ny värld som man inte vet någonting om. Det är så lätt … [mer]