Kajsa Grytt ”Nio dagar, nio nätter”

Kajsa Grytt är enligt mig en av Sveriges största artister. En låtskrivare och sångerska som blandar poesi med kantiga, samhällskritiska rader. I Boken om mig själv , självbiografin från 2011, känns hon dessutom som en stilsäker författare med känsla för att fånga det speciella i människor och situationer. Därför blir jag besviken när jag läser Nio dagar, nio nätter , Grytts … [mer]

Inmurad – Mikael Strömberg

Kajsas snabba tankar : Lätt klaustrofobisk skräckroman som hämtar inspiration i den nordiska folktron. Recension : Förr i tiden begravde man ett levande djur, till exempel en tupp, under en av kyrkans hörnstenar. Där skulle den, kyrkogrimen, skydda kyrkan från onda människor. Dessutom väckte den upp avlidna människor, som inte varit tillräckligt godhjärtade under sitt liv. De fick … [mer]

The Walking Dead – Köttets lustar

Egentligen har jag inte jättemycket att säga om den fjärde volymen av The Walking Dead . Namnet albumet har är lite av en ordlek. Den kan åsyfta nästintill alla i seriealbumet, då många av de levande suktar efter kroppslig kontakt av det sexuella slaget, och då även de levande döda suktar efter kroppskontakt – dock för att försöka stilla deras ständiga hunger… Det jag … [mer]

Familjen Borgia – makt, sex och rikedom

BLOOD AND BEAUTY Sarah Dunant Virago (brittiskt förlag), 2014 ISBN: 9781844087457 Recensent: Marika Mandrean Renässansen var en period som inte bara präglades av återupptäckten av konst, vetenskap och litteratur efter en mörk medeltid. Det var också en epok som definieras av envåldshärskares hunger efter makt och korruption. Historiska romaner och TV-serier har alltså mycket stoff att … [mer]

Elaine Eksvärd ”Vardagsmakt”

I Vardagsmakt instruerar retorikern Elaine Eksvärd läsaren i hur denne kan använda hennes tio strategier för att få mer makt i sin vardag. Den är indelad i tio underkategorier där bland annat auktoritetsmakt, social makt, utseendemakt och skrämselmakt ingår. Detta är en populärvetenskaplig bok som använder sig av många och ofta givande exempelsituationer, både verkliga och fiktiva, … [mer]

Zack av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Fyra asiatiska kvinnor hittas brutalt mördade i en lägenhet. De jobbade alla på en thailändsk massagestudio. Var de i själva verket prostituerade? Handlar det om rasism, människohandel, eller kvinnohat? Fallet hamnar på Särskilda enhetens bord. Alla hjältar föds ur tragedier … Läs mer … [mer]

The Vacationers – Emma Straub

Kajsas snabba tankar : Roman om en bortskämd familj på semester i Mallorca. Recension : Tänk att få tillbringa 2 veckor i en privat villa på Mallis. Det vore drömmen, eller hur? Det är precis det som Franny med familj ska göra. De byter ut Manhattan mot sol, bad och god spansk mat. Tanken är att de ska koppla av och bara njuta av ledigheten och vädret. Givetvis går inte allt som … [mer]

Vykort till litteraturen

Vykort till litteraturen är litteraturkritikern Anatole Broyards (1920-1990) memoarer, som tyvärr aldrig hann bli helt klar eftersom han insjuknade i cancer och hellre ville skriva om det istället. Det bubblade i New York efter andra världskriget och hela staden var i förändring. Många konstnärer och författare tog sin tillflykt till Greenwich Village där frigörelsen var som … [mer]

"Economista"

av Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Förlag: Forum Sidor: 225 sidor Ålder enligt mig: Vuxenbok Handling: En handledarbok i privatekonomi. Den förklarar enkelt grunderna i ekonomi, bland annat aktier, försäkringar och budget. Det är inte en faktabok utan mer en handbok för mellan varje kapitel finns ”Så gjorde vi”. Det är några sidor där författarna själva skriver vad de har … [mer]

Cristine Sarrimo ”Jagets scen”

Maja Lundgren , Lars Norén , Ann Heberlein , P O Enguist , Bodil Malmsten , Liza Marklund och bloggarna Kissie och Blondinbella – alla har de på något sätt gestaltat ett jag. Med lite olika resultat och respons, men också i olika medier. Nya medier skapar inte bara nya villkor för vem som kan uttrycka sig på vilket sätt, utan de synliggör också de gamla välbekanta medierna. När vi … [mer]

Edmund White ”En pojkes egen historia”

Midsommar i Säterdalen, någon gång under gymnasietiden. Vi har precis kommit in genom entrén när Anders stannar mig och frågar hur jag gör när jag kollar mina naglar. Sträcker jag ut fingrarna, eller böjer jag på dem? Jag känner hur jag blir osäker på vad jag ska svara, vad som är rätt svar. ”Så här tror jag” säger jag och böjer in fingrarna över handflatan. ”Det är … [mer]

Gustav Fridolin ”Morfar skrev inga memoarer”

När jag läste första terminen i historia på Malmö högskola för en 10-15 år sedan avslutades kursen med en uppsats i muntlig historia. Man skulle intervjua någon om vad som helst i det förflutna, och eftersom det var ont om tid och julhelg slutade det med att de flesta intervjuade sina släktingar. Jag tror inte någon uppsats senare gjorde ens i närheten av lika starkt intryck. Att … [mer]

Lisbeth Larsson ”Sanning och konsekvens”

Ludvig (eller ”Lubbe”) Nordström är ett vagt bekant namn – författare till 1938 års omdebatterade reportagebok Lort-Sverige . Marika Stiernstedt är jag ärligt talat inte säker på att jag ens hört talas om. Nej, jag plockar egentligen upp Lisbeth Larssons Sanning och konsekvens för undertitelns tredje beståndsdel: de biografiska berättelserna i allmänhet. Det är ett alldeles … [mer]

Henrik Bromander ”Smålands mörker”

När Johan Wirdelöv recenserade Daniela Wilks Banglatown här på dagensbok.com för några år sedan inledde han med en lista av Tanja Suhinina över vad som karaktäriserar ”svensk självbiografisk ångestserie”: mycket svärta, mycket kroppsvätskor, dåligt sex och könsdelar, jämnstora rutor, naivistisk tecknarstil och ångest, ångest, ångest, i princip. Det är intressant hur en … [mer]

Mycket inspirerande bakbok

Hemmets stora bakbok När jag flyttade hemifrån bestämde jag mig för att baka allt mitt bröd själv. Bortsett från några hamburgerbröd har jag lyckats, och det är så mycket godare! Brödbakandet har även gjort att mitt intresse för kakbak har ökat. När jag fyllde år fick jag denna bakbok, och den är väldigt inspirerande! Den är inte fylld av nymodigheter, utan visa istället … [mer]

Emma Sundh, Sarah Wing och Martina Ankarfyr ”Vintagefrisyrer”

Den här boken skulle kunna vara ganska bortkastad i händerna på någon som mig, som ägnar sisådär fem minuter per dag åt sin frisyr. Skulle kunna vara. Sanningen att säga var det mest nyfikenheten som fick mig att vilja bläddra i den, fast jag såklart tycker att vintagefrisyrer ofta är fantastiskt snygga. Jag ville mest veta hur de gjorde för att få till de där lockarna och … [mer]

Främlingen 1

Författare:  Diana Gabaldon Kategori: Historisk roman Förlag: Storyside Utgiven: 2014 Uppläsare: Rebecka Hemse Lyssnartid: ca 9 timmar Betyg boken:  3 Betyg uppläsning: 3- Handling Främlingen är Diana Gabaldons första bok i Outlander-serien som handlar om Clarie Randall. Främlingen är en väldigt tjock bok och nu när de kommer ut som ljudbok har boken delats upp i tre delar och det … [mer]

Skymningens barfotabarn

Författare:  Anna Jansson Kategori: Deckare Förlag:  Nordstedt Utgiven: 2014 Uppläsare:  Marie Richardsson Lyssnartid: ca 10 timmar Betyg boken:  3 Betyg uppläsning: 3+ Handling Skymningens barfotabarn är Anna janssons 15:e bok om Maria Wern och hennes kollegor på Visbypolisen. En 90-årig man, Heinz Mayer, hittas skjuten i Ronehamn.  Heinz var en tysk som kom till Gotland efter andra … [mer]

Inga kelgrisar, inga styvbarn – Cia Sigesgård

Kajsas snabba tankar : Folkhemsrysare med betoning på rysare. Recension : Astrid, en dam några år över pensionsåldern, bor tillsammans med sin son i en lägenhet i ett vanligt hus. Där bor även Anna med diagnoserna, Kasper med den elaka styvpappan och den icke-närvarande mamman. Det kan väl låta som vilket hus som helst, men det är det inte. Astrid har gäster varje dag. De äter … [mer]

Ännu mer trubbel för mytologiska krigare

Någon borde verkligen bättra på deras säkerhet! Titel: Crimson Frost Författare: Jennifer Estep Serie: Mythos Academy #4 Sidantal: 354 Utgivningsår: 2012 Obs! Spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen. Handling: Läget är inte särskilt ljust. Även om Gwen överlevde fångenskapet hos The Reapers så är nu den onda guden Loki frisläppt… på grund av att Gwens dumhet. … [mer]

Barnkolonin

Det här var en bra överraskning! Jag förväntade mig egentligen inte så mycket av den här barn-/ungdomsromanen, men hoppades såklart att det skulle vara något! Kerstin Lundberg Hahn har jag ju snappat upp som författarnamn på olika bokbloggar och det var delvis därför jag gav den här boken en chans… Inte för att vara sådan, men jag kanske inte hade fallit för bokens omslag … [mer]

Jenny läser (4 minirecs)

Jag har läst fyra riktigt bra böcker i juni där recensionerna inte riktigt vill skriva sig. Jag har försökt vid flera tillfällen men det är som att jag inte kan hitta de rätta orden. Dels var det ett bra tag sedan jag läste böckerna, dels är det sådana böcker som man kanske inte har så mycket att säga till om. Vissa är allt för välbekanta klassiker, en är en början på en … [mer]

Prodigy – Marie Lu

Namn: Prodigy Författare: Marie Lu Serie: Legend #2 Förlag: Modernista Språk: Svenska Antal Sidor: 338 Utgiven: Mars 2014 Rec.ex: Ja Beskrivning från Goodreads: Sju dagar har gått sedan June och Day med nöd och näppe lyckades fly från Los Angeles och Republiken med livet i behåll. Day antas vara död efter att ha förlorat sin bror till en avrättningspatrull som trodde att det var … [mer]

Alberto Manguel ”Dagar med Borges”

Argentiskfödde Jorge Luis Borges (1889-1986) var en av nittonhundratalets stora författare. Han ses som en förnyare av den fantastiska berättelsen och skrev poesi, noveller och essäer. Han var också chef för nationalbiblioteket i Buenos Aires. Borges blev blind när han var i sextioårsåldern (ett handikapp han märkligt nog delade med de två föregående bibliotekscheferna). Som … [mer]

The End av Lemony Snicket (2006)

Jag har läst att många är upprörda över hur A Series of Unfortunate Events slutade. Den mest förekommande åsikten är att författaren Daniel Handler, eller Lemony Snicket som han kallar sitt alter ego, inte avslutade serien på ett ordentligt sätt. Många tycker till och med att The End inte bidrog med något slut alls. Andra tycker att Handler inte alls svarade på några av seriens … [mer]

En till bok där huvudrollen undrar om hen har dödat sin bästa kompis…

En klichéfull spänningsroman. Titel: Don’t Look Back Författare: Jennifer L. Armentrout Sidantal: 384 Utgivningsår: 2014 Handling: Tonåriga Samantha går ensam på en väg och har inget minne om vem hon är. Läkarna tror att hon har minnesförlust på grund av stress. Som en främling i sin egen kropp tvingas hon nu att långsamt lära känna sin familj, sina vänner och sin snygga … [mer]

The J.M. Barrie Ladies’ Swimming Society

Barbara J. Zitwer Chick-litt, 304 sidor ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ When Joey Rubin stumbles upon a group of elderly women swimming in a lake one freezing January morning, she thinks they must be mad. But then they dare her to come in… Joey, an overworked New York architect, is in the Cotswolds to oversee the restoration of Stanway House – the stately home that inspired J.M. Barrie to write … [mer]

Av en annan värld av Katherine Webb

Det dyker hela tiden upp författare till historiska romaner, som vet hur fingrarna ska löpa över tangentbordet. Till de duktigas skara hör definitivt Katherine Webb . Hennes ” Av en annan värld ” har varit mitt sällskap från och till under några sommardagar. Del av baksidestext: ”I en krigsgrav från första världskriget hittas en okänd soldat. Ett välbevarat brev i hans ficka väcker … [mer]

Denise Mina – Garnethill-trilogin

Denise Mina är en av mina favoritförfattare och favoriterna bland hennes böcker är Garnethill-trilogin, som jag nu läst om för … tredje gången kanske? Detta var det första jag läste av henne och trots att det inte är någon mysig berättelse direkt blev jag väldigt lockad att åka till Glasgow när jag hade läst denna trilogi. 2007 var jag där med en kompis och jag skulle väldigt … [mer]

Joar Tiberg ”Fåglar i fält”

Vi gillar henne rätt mycket. Hon ger en tjurig mening åt förorten. Eller hon skriver en sorts dikter. (Samma sak.) Enkla brunaktiga dikter som man tycker mycket om. Två, tre bokstäver. Så vackert skriver Joar Tiberg om nötskrikan. Så vackert skriver han om många fåglar; kråkan, nötväckan, talgoxen, kungsfågeln… Tiberg utforskar sitt förhållande till fåglar. Han utforskar … [mer]

Fallet med det sjunkna skeppet

Det har kommit en ny bok om Hemliga Klubben. Denna gång heter berättelsen Fallet med det sjunkna skeppet och är som vanligt skriven av Susanna MacFie. För er som inte är bekanta med Hemliga Klubben kan jag berätta att den består av Moa och Måns. Både Moa och Måns går i skolan men så fort de har en ledig stund är de intresserade av mysterier och bedriver gärna spaning på egen hand … [mer]

Skildring av fyra livsöden

VÄGEN MOT BÅLBERGET Therése Söderling Wahlström & Widstrand, 2013 ISBN: 9789146222156 Recensent: Andrea Zackrisson En sensommardag 1975 går Jacke och hans tonårsdotter Veronica upp på Bålberget i hemtrakten Nyland vid Ångermanälven. Det sägs vara platsen där man avrättade häxor. Besöket blir kulmen på en kaotisk period som tagit Jacke tillbaka till barndomen och Veronica längre … [mer]

Arkitektens mage

Tidningen kulturen Peter Greenway har sedan genombrottet med ”The Draughtsman’s Contract” (1982) gått sin egna speciella väg. Efter filmer som ”The Baby of Mâcon” och ”The Pillow Book” har jag alltid sett fram emot hans nya filmer. Filmen ”Arkitektens mage” kom 1987. Således är det inte en ny film, men som många av hans tidigare filmer är den sevärd även idag. … [mer]

Martin Emtenäs ”Upplev Sveriges natur”

Vad kan passa bättre så här i semester- och midsommartid än en utflykt till naturen? Vare sig du vill hitta en ny plats att besöka eller vill lära dig mer om det område du brukar besöka så passar den här boken perfekt. Dessutom går 10 kr per såld bok till Naturskyddsföreningens arbete för att rädda den vitryggiga hackspetten. Upplev Sveriges natur passar också att läsa från … [mer]

Den hemliga trappan (Magikerns hus #1)

Jag hittade serien ”Magikerns hus” på biblioteket förrförra veckan. Jag läste lite på baksidan (eftersom framsidan inte lockade mig på ett bestämt sätt) och bestämde mig till slut för att i alla fall ge boken en chans då baksidan påstod att det skulle kunna vara något för den som gillat ”Harry Potter”. Synd är att den indirekta jämförelsen med … [mer]

Varg Gyllander – Min är hämnden

Avslut Under midsommarhelgen hade jag sällskap av Min är hämnden som är Varg Gyllanders femte och sista bok i serien om kriminalteknikerna Pia Levin och Ulf Holtz. Kidnapningsstory Handlingen är enkel. Ett barn till en högt uppsatt politiker kidnappas och … Läs mer … [mer]

"Svensk synd"

av Martin Jern. Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!) Sidor: 361 sidor Åldersgrupp enligt mig: 14-18 år Handling: Otto flyttar runt flera gånger varje år för att smita från hans pappa som nu har jagat Otto och hans mamma i flera år. De kommer till Ryda som är en liten by mitt ute i ingenstans där ingen invånare mår riktigt bra. Nästan alla tillhör kyrkan Evigheten och de … [mer]

Om sexualitet i Bibeln och kyrkan

Med hela ditt liv. Sexualitet i Bibeln och kyrkan av Hanna Möllås och Leif Carlsson Vad säger egentligen Bibeln om sex? Visste du att Kelloggs Corn Flakes skapades för att minska killars sexlust? Vad har självkänslan med sex att göra? Samhället präglas rätt mycket av sex. Reklam, marknadsföring, attityder. Däremot är det sällan vi pratar på allvar om det. Under min skoltid hade … [mer]

Crown of Midnight – Sarah J. Maas

Titel: Crown of Midnight Författare: Sarah J. Maas Serie: Throne of Glass #2 Språk: Engelska Antal sidor: 418 Utgiven: Augusti 2013 Beskrivning från Goodreads: Eighteen-year-old Celaena Sardothien is bold, daring and beautiful – the perfect seductress and the greatest assassin her world has ever known. But though she won the King’s contest and became his champion, Celaena has been granted … [mer]

Mattias Edvardsson ”Där framtidens fötter vandrar”

Jag ska inte linda in det: det här kan vara något av det bästa jag någonsin läst. Varje mening känns som noga avvägd poesi och trots detta är språket lättillgängligt och historien framåtdrivande. Även i dåtidspartierna. Dessutom hittar jag få om ens någon transportsträcka. Varje ord känns som vägt på guldvåg, varje stavelse har ett syfte. Där framtidens fötter vandrar … [mer]

Cold Courage – Pekka Hiltunen

Kajsas snabba tankar : Intressant thriller med annorlunda upplägg. Recension : Lia är från Finland men bor i London. En dag när hon är på väg till jobbet hittar hon en kvinnokropp i bakluckan på en bil. Det ser ut som om kvinnan blivit mördad. Ingen har några ledtrådar och polisen kommer ingen vart med fallet, men Lia vägrar ge upp. Hon vill lösa fallet och är villig att ta egna … [mer]

Ricardo Piglia ”Konstgjord andning”

Ganska exakt halvvägs in i Ricardo Piglias debutroman går det upp ett ljus för mig: Det finns en notförteckning i slutet. Tjugo sidor, två spalter på varje sida där det ges förklaringar till alla namn, uttryck, konstnärliga verk och politiska partier som med en irriterande självklarhet passerar genom texten. Jag har försök att wikipedia upp delar av det, men upptäckt att det som är … [mer]

Tahereh Mafi sätter mig i brand!

En avslutning man inte kan få nog av! Titel: Sätt mig i brand! Författare: Tahereh Mafi Serie: Shatter Me #3 Sidantal: 364 Utgivningsår: 2014 Obs! Spoilers från tidigare delar förekommer i handlingen. Handling: Återetablissemanget har slagit ut rebellerna och tillsammans med dem har allt hopp om en revolution dött. När Juliette vaknar upp så förstår hon inte hur kan fortfarande vara … [mer]

Tahereh Mafi sätter mig i brand!

Den osynlige mannen från Salem

Jag älskar att läsa, jag älskar att fynda och jag älskar fysiska böcker. Så när Pocketförlaget hade pop-up store med billiga böcker i Kungsträdgården mötte jag upp Bokglam på rosé och författarträffar. Jag gick därifrån med nästan hela Knausgård-serien (jag inbillar mig jag skall läsa dem i sommar) och 2013 års vinnare av svenska deckarakademis pris bästa svenska … [mer]

The Penultimate Peril av Lemony Snicket (2005)

Det finns nästan ingenting så mysigt som böcker som utspelas på hotell och andra liknande miljöer. Jag har svårt att sätta ord på vad det specifikt är som jag gillar. Jag gillar allt från inredningen till personalen och gästerna. Det är nog hela kulturen som jag gillar, tror jag. The Penultimate Peril   levererar verkligen på fronten mysig och spännande miljö. I den näst sista … [mer]

Frida Skybäcks senaste

NORRSKEN Frida Skybäck Forum Bokförlag, 2014 ISBN: 9789137141374 Recensent: Marika Mandrean Det är 1840-tal och Cecilia återvänder hem till herrgården efter en frånvaro som är höljd i dunkel. Var har hon varit? Varför blev hon bortskickad? Och varför är hon så isolerad från resten av familjen, till och med från den älskade systern? Cecilia tyngs av skuldkänslor och gör allt … [mer]

Gotlandskriminalare med god research

Den inre kretsen av Mari Jungstedt Detta är tredje delen i Mari Jungstedts deckarserie. Boken föregås av Den du inte ser och I denna stilla natt . Högsommar på semesterparadiset Gotland. En dag hittar två flickor en halshuggen häst i en hage. Några dagar senare försvinner den holländska arkeologistudenten Martina Flochten, och hittas senare mördar. Polisen misstänker rituella … [mer]