Offer av Sharon Bolton

Beskrivning från Adlibris: ”När Tora flyttar till Shetlandsöarna är hon väl medveten om att hon kommer att behöv tampas med ett kallt klimat såväl som ogästvänliga människor: en inte bara fysisk, utan också psykisk isolering. Men hon hade aldrig kunnat drömma om att hon skulle gräva upp ett stympat kvinnolik på sin tomt, och därigenom dra fram flera mörka hemligheter – och en … [mer]

Tom Michell ”Pingvinlektionerna”

Pingvinlektionerna är berättelsen om den unge äventyrslystne läraren Tom som åker till Argentina på 70-talet för att arbeta på en internatskola. Under ett skollov åker han runt i Brasilien och Uruguay och av en händelse träffar han på en oljeindränkt pingvin på en strand i Monte Video dagen innan återresan till skolan i Argentina. Han tycker sig inte kunna göra annat än att ta … [mer]

Rödvinsbokcirkeln läser Simma med de drunknade

Igår möttes #rödvinsbokcirkeln för att cirkla en av kandidaterna till Bonniers bokcirklars Årets bok, Simma med de drunknade av Lars Mytting. Det här var en bok som vi inte cirklade så mycket utan mest satt och samstämmigt lovordade. För det här är en sån himla bra bok! Det skall mycket till nu ifall jag skall rösta på någon annan bok för den här har allt. Språket, … [mer]

Daniella recenserar: Harry Potter och Fenixorden

Titel: Harry Potter och Fenixorden Författare: J.K. Rowling Förlag: Rabén&Sjögren Rec-ex/Vinst/Gåva: – Sidor: 1001 Serie: Harry Potter #5 Utläst: 10/6-16 Bokens första mening: Sommarens hittills varmaste dag närmade sig sitt slut och en dåsig tystnad vilade över de stora, fyrkantiga husen på Privet Drive, Handling: Harry Potter har fått nog. Sommarlovet hos Dursleys har varit värre … [mer]

Romträsket av Hunter S. Thompson

Romträsket, Hunter S. Thompson, Reverb, 2010 D e t här ä r ett av Hunter S . Thompsons tidiga verk, men den gavs ut för första gången så sent som 1998, då han redan var ett känt namn. Det är en ganska tydlig ledtråd till kvaliteten på den här romanen. En annan är att det gick lång tid mellan utläst bok till färdig recension. Jag hade helt enkelt glömt bort att jag hade läst … [mer]

Jenny Lantz ”Modets död”

När Jenny Lantz rensar i sin omfattande garderob börjar hon tänka på motsvarande rensningar hos sin mor och mormor och slås av hur synen på kläder – och mode – förändrats över tiden. Från mormoderns syn på att plagg kommer att komma tillbaka, över moderns tydliga dom att det och det är helt ute, över och förbi, till den egna känslan av att ingenting längre är omodernt. Vad … [mer]

Jessica Spotswood – A Tyranny of Petticoats

Noveller som inte alltid handlar om starka tjejer Titel: A Tyranny of Petticoats: 15 Stories of Belles, Bank Robbers & Other Badass Girls Förläggare: Jessica Spotswood Sidantal: 354 Utgivningsår: 2016 Tycke: Under de senaste åren så har jag läst många bra novellsamlingar så när jag fick höra talas om denna så var jag direkt intresserad. Att det dessutom är Jessica Spotswood … [mer]

Högaktuell brittisk deckare

Eva Dolan Det här var min första kontakt med den brittiska författaren Eva Dolan som debuterade med Lång väg hem. Döda talar inte är  nr 2 i serien. Politiskt högaktuell Det som slog mig mest med den här boken är … Läs mer … [mer]

100 hemskaste

Helena Dahlgrens 100 hemskaste har jag sett fram emot en hel massa och det visade sig att jag sett fram emot den av helt rätt anledningar. Jag tycker den gett mig så mycket mer än vad jag kunnat förvänta mig också, vilket jag älskar som ingrediens i sig. När jag satte mig ner och unnade mig lästid av 100 hemskaste så kände jag nästan direkt att jag var tvungen att försöka pausa … [mer]

Skriv på! av Elizabeth George

”Första dagen på mina skrivarkurser brukar jag säga till deltagarna: Ni kommer att få era böcker utgivna om ni uppfyller tre kriterier: talang, passion och disciplin.” Titel : Skriv på! En romanförfattares syn på skönlitteratur och författarskap Författare :Elizabeth George Serie : – Genre : Fakta Antal sidor : 301 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel :Write … [mer]

Som hund som katt

Två personer blir ihoptvingade i samma familj – trots att ingen av dem vill ha en ny familjemedlem. Efter en helg när de är ensamma hemma tillsammans förändras dock allt. I den ena personens säng uppfinner de kärleken ihop, näranära utan krav på varandra. Problemet: De är styvsyskon, och när den ena personens mamma hittar dem i sängen tillsammans vänder hon upp och ner på … [mer]

Giuseppe Tomasi di Lampedusa ”Leoparden och Berättelser”

Det är rätt länge sen nu som jag såg Luchino Visconti s filmatisering av Leoparden . Jag minns mest ett mäktigt kostymdrama, stora balsalar, grönskande italienska dalar där en nästan känner doften av olivlundar, rika människor som gnäller över att de snart inte är lika rika längre. Att Lampedusas förlaga nu kommer i nyöversättning, och en oerhört lyxig och påkostad sådan … [mer]

Det nakna hjärtat, Jacqueline Briskin

Titel: Det nakna hjärtat Originaltitel: The naked heart Författare: Jacqueline Briskin Utgivningsår: 1989 Förlag: Bokförlaget Viva Sidor/tid: 452 Genre: Historisk Kärleksroman Språk: Svenska Omläsning Handling i korthet: Ann och Gilberte är två flickor i andra världskrigets Paris. De lär känna varandra och blir vänner. Gilberte hamnar i fängelse och Ann tvingas att fly. Men … [mer]

Spiderwick – Stenens Öga, Tony DiTerlezzi & Holly Black

Titel: Spiderwick – Stenens Öga Originaltitel: The Seeing Stone Författare: Toni DiTerlezzi & Holly Black Utgivningsår: 2003 Förlag: rabén&sjögren Sidor/tid: 108 Genre: Fantasy för barn Språk: Svenska Handling i korthet: Syskonen Grace struntar i vätten Tråckeltums varningar och läser i ”Arthur Spiderwicks Fälthandbok över vår sagolika omgivning”, som Jared hittat på vinden i … [mer]

Spiderwick-Vättar i väggen, Toni DiTerlizzi & Holly Black

Titel: Spiderwick-Vättar i väggen Originaltitel: The Field Guide Författare: Toni DiTerlizzi & Holly Black Utgivningsår: 2003 Förlag: rabén&sjögren Sidor/tid: 107 Genre: Fantasy för barn Språk: Svenska Handling i korthet: Syskonen Mallory, Jared och Simon Grace tvingas att flytta in i en gammal släktings kråkslott. De hör mystiska prassel i väggarna, hittar ett konstigt bo och … [mer]

Den förträffliga familjen Sinclair

KANSKE ÄR DET ALLT DU BEHÖVER VETA av E. Lockhart Lavender Lit, 2014 ISBN: 978-91-87879-01-2 (We Were Liars, 2014) Recensent: Marika Mandrean Familjen Sinclair är förträfflig. De är långa, smala, blonda, rika och rör sig med den självklara elegans som kommer av självförtroendet man får när man vet att man är förträfflig. Varje sommar strålar familjen samman på en privatägd … [mer]

Utväg: Fotboll av Erik Niva

Utväg: Fotboll, Erik Niva, Modernista, 2014 F o tbolls-EM p å går så vad kan p a ssa bättre än att grotta ner sig i en samling mycket läsvärda fotbollsreportage ? Det här är e t t hopplock av tex t er som t i digare har publicerats i Aftonbladet. Någon redigering för att texterna ska passa ihop som en längre helhet har inte gjorts, men jag tycker inte att det gör så mycket när … [mer]

Samanta Olofsdotter ”Kärlek på öppet hav”

Regnet piskade mot Henriettas droska, och blåsten fick förhänget att slå rytmiskt mot vagnen. Hennes trotjänarinna Hulda vände sig mot henne. ”Jag tror inte att det är en god idé, hertiginnan.” Henrietta gläntade på förhänget och kände ett styng av oro. Men även den sortens spänning som följde på ett rejält oväder var bättre än tristess. Det är 1849 och … [mer]

Birgitta Trotzig ”Sveket”

Att inte uppfylla sina förpliktelser mot någon är att svika. Ord med närliggande betydelse är: bedra, förråda, gäcka och överge (källa: Nationalencyklopedin ). Sveket i Birgitta Trotzigs berättelse med samma namn är inte heller ett, utan flera. Som ett slags smitta, eller kanske hellre som en arvssynd, sprider sveket sig från den ena karaktären till den andra och tar sig olika … [mer]

Tjugo år till dig av Anna Lönnqvist

Det har tisslats och tasslats om författaren Anna Lönnqvist sedan hon kom ut med sin första bok ”Tills kärleken skiljer oss” år 2014. Jag har inte läst boken, men nog en hel del gott om den. Då jag fick ett mejl av författaren där hon undrade om jag skulle vara intresserad av att läsa hennes nya bok och jag precis innan det hade kollat in den på Adlibris tackade jag direkt ja. Linn … [mer]

Prio ett av Emelie Schepp

Beskrivning från Adlibris: ”En tidig morgon i mars hittas en kvinna svårt sargad i sin lägenhet i Norrköping. Först på plats är ambulanssjuksköterskan Philip Engström som gör allt för att rädda hennes liv. Då ytterligare ett offer hittas går den ohyggliga sanningen upp för honom och han är tillbaka där allt en gång började. När åklagare Jana Berzelius kopplas in som … [mer]

Inger Edelfeldt ”Fader vår”

När journalisten Anna i vuxen ålder av sin mor får höra att hennes riktige far inte alls är den pappa hon vuxit upp med sätts spelet igång. I själva verket blev hennes mor befruktad när hon hamnat på avvägar under en cykelutflykt och stött på en lokal vivör i en nedgången bilverkstad. Anna besöker sig för att söka upp fadern och blir inte oväntat gruvligt besviken. Den … [mer]

Den sista konkubinen av Lesley Downer

”Lär dig att vara stark och tålig som bambu, som böjs men aldrig knäcks, hur ursinnigt vinden än blåser.” Titel : Den sista konkubinen Författare : Lesley Downer Serie : – Genre : Historisk roman Antal sidor : 489 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : The Last Concubine Översättare : Kjell Waltman Förlag : Ponto Pocket, Damm Förlag ISBN : 978-91-86587-93-2 … [mer]

Charlotte Cederlund ”Middagsmörker”

”Jag landar i istiden.” Så känner sextonåriga Áili när hon för första gången sätter sin fot i Norrland, på flygplatsen i Kiruna, för att möta släktingar hon aldrig tidigare träffat men nu ska bo hos. Det samiska är något närmast okänt för Áili. Idijärvi sameby är platsen hennes mamma växte upp på och platsen där hon är begraven, men Áili har aldrig varit där … [mer]

Innan helgen är över

Hur kan det egentligen komma sig att skräck för vuxna känns som typiska höstböcker, medan skräck för barn och unga känns som en typisk sommarlovsgrej? Visserligen tror jag att det var mest då jag läste skräck när jag var liten… I alla fall. Stella + syster Jorun + systers pojkvän Herman är påväg ut till Stellas familjs sommarstuga. Det är sista helgen innan sommarlovet är … [mer]

Jenny Rogneby ”Leona – Alla medel är tillåtna”

Leona är tillbaka. Utredaren som kör dubbelt. Nu är hon nyskild, pank och har dessutom förlorat sin son. Motvilligt får hon utreda ett bombdåd utanför Sveriges riksdag. Förövaren överlever och ingen förutom han skadas, men fallet har många lager. Leona försöker först slingra sig ur fallet, men dras in i utredningen och befinner sig snabbt i dess nav. För även om hon egentligen … [mer]

Resension: Särskilt begåvade barn av Linda Kreger Silverman

Som aktiv medlem av Mensa sedan många år, har jag förstås en relation till fenomenet begåvade barn, även utöver minnen från den egna barndomen. Med den utgångspunkten tar jag emot ett recensionsexemplar av Silvermans Särskilt begåvade barn med höga förväntningar. Skall beskrivningen göra alla svårigheter och möjligheter rättvisa? Kan det här vara boken som får lärare och … [mer]

Between the Devil and the Deep Blue Sea – April Genevieve Tucholke

Titel: Between the Devil and the Deep Blue Sea Författare: April Genevieve Tucholke Serie: Between #1 Språk: Engelska Antal sidor: 360 Utgiven: Augusti 2013 Beskrivning från Goodreads: You stop fearing the devil when you’re holding his hand… Nothing much exciting rolls through Violet White’s sleepy, seaside town… until River West comes along. River rents the guest house behind … [mer]

Åtta år av fångenskap

3096 dagar av Natascha Kampusch Albert Bonniers förlag, 2011 ISBN: 9789100126186 ( 3096 Tage , 2010) Recensent: Marika Mandrean Det var en helt vanlig skoldag. Tioåriga Natasha Kampush gick till skolan utan att säga hejdå till sin mamma för hon var arg för henne. Detta skulle Natasha ångra i många år. För på vägen till skolan mötte hon en man som slet tag i henne, slängde in henne … [mer]

Jordad : enklare i liv i kollapsens skugga av David Jonstad

Jordad : enklare liv i kollapsens skugga, David Jonstad, Ordfront förlag, 2016 I Jordad argumenterar Jonstad för ett mera självständigt liv, ett mera jordnära liv, ett mera skapande liv och visar, både utifrån ett historiskt perspektiv och utifrån konkreta exempel, hur ett sådant liv skulle kunna se ut. Mycket kort kan man sammanfatta hans uppmaning med att vi borde försöka bli mindre … [mer]

Fjärilarnas stad

Fjärilarnas stad är en svensk dystopisk ungdomssci-fi där de som bor i staden kallas fjärilar och styr och ställer – de är framgångsrika och vackra och deras kompisar är riktigt jäkla avancerade robotar som är ännu vackrare. Utanför staden bor myrorna, de utbildas att arbeta för att försörja staden men är inte välkomna dit. Jag reagerade tidigt på hur denna dystopi är … [mer]

Johannes Heldén ”Astroekologi”

Ett rådjur på en dimmig åker. Ormbunkar. Spindelväv. En tecknad bild av en stuga mitt i skogen. I omgivningen finns siffror utplacerade, hänvisningar till foton och diktfragment. När samma miljö återvänder några sidor senare har naturen tagit över. Den förut tydligt tuktade skogen har börjat växa igen, och stugan kan bara anas under trädkronorna. Johannes Heldén rör sig inom … [mer]

Hundarna på huvudgatan

Det här är en bok som jag läste med konstant magknip. För jag läser den som att huvudpersonen vi följer så hemskt gärna vill tro på något, vara delaktig i och bidra till något men som blir sviken och besviken. I Hundarna på huvudgatan av Elin Grelsson Almestad så möter läsaren Johanna under nedslag i hennes uppväxt, första arbete, studier och arbete. Johanna växer upp i norra … [mer]

Skymningsflickan

Jag gillar Katarina Wennstams böcker som tar upp ständigt aktuella ämnen och jag gillar den senaste, Skymningsflickan , som behandlar såväl grooming som skolskjutningar och privatiseringen av skolor (min tolkning det där sista). Jag önskar att de karaktärer som vi följer i Wennstams böcker var de enda i vårt rättsväsende men det är lite av grejen med hennes böcker, det är minsann … [mer]

Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist, Piratförlaget

Två entusiastiska studenter vid Västgöta universitet tar initiativet till en amatörteatergrupp och annonserar efter skådespelare för att sätta upp Romeo och Julia. I samma veva hittas Roy Pedersen, en av Europas främsta experter på Shakespeare, brutalt dödad. Han har varit spårlöst försvunnen i åtta månader och först nu kan polisen börja söka efter hans mördare. När … [mer]

Böckerna bakom Game of Thrones

Recension, eh… hur skriver man en sån? Känner mig så ringrostig. Som uppvärmning får ni några tankar om vad jag tycker om de tre första delarna i A Song of Ice and Fire . Generellt för alla dem är ju att de är så förbaskade långa. Det har i stort sett tagit mig sju veckor för att läsa tre böcker. Bara en jämförelse, en gång läste jag ut fyra normaltjocka ungdomsböcker inom … [mer]

Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist

Smultron, bröllop och döden är Kristina Appelqvists tredje bok om litteraturforskaren Helena Waller. En av Europas främsta experter på Shakespeare, Roy Pedersen har varit försvunnen i flera månader. I samma veva som två studeranden lägger upp Romeo och Julia med en amatörteatergrupp hittas Roy Pedersen brutalt mördad. Helena Waller får på omvägar reda på att Roy Pedersen letat … [mer]

Robert Seethaler ”Ett helt liv”

Det är tidigt 1900-tal i de österrikiska Alperna. En liten grabb som blivit föräldralös flyttar in hos en bonde. Snart blir han arbetskraft på gården i utbyte mot mat och tak över huvudet. Bonden är en elak jäkel, prygel vardagsmat. Vid ett tillfälle slår han så hårt att pojken – Andreas Egger – tvingas halta fram resten av livet. Andreas lider men visar inget utåt. … [mer]

Björndansen av Roslund & Thunberg

Björndansen, Roslund & Thunberg, Pocketförlaget, 2015 Kommer ni ihåg militärligan? I början av nittiotalet genomförde de över tio grova rån med militära vapen de stulit från en vapenkassun i Botkyrka. Boken är skriven av Anders Roslund (ena halvan av Roslund & Hellberg) och Stefan Thunberg, bror till tre medlemmar av ligan. I en intervju i Aftonbladet säger de att boken är … [mer]

Ann Jäderlund ”djupa kärlek ingen”

Den är magisk, Ann Jäderlunds nya diktsamling. Som vanligt porlande, rytmisk. Jag ljudar för mig själv på tåget, i soffan, på bussen. Ljudar ljuden ur djupa kärlek ingen . För stora delar är närmast musikaliska, dikten dunkar fram som ett snabbt tåg av äldre modell, som i den intensiva En Narkissosdikt: Jag kan se mitt öga gapa Håret finns i sidan med mig Vattenljuden klunkar … [mer]

Nattsagor för sömnlösa

Johanna We sters Nattsagor för sömnlösa kan vara en av de bästa bokreaköpen i år. Boken bekräftar också det jag hoppades i och med förra årets bokrea – att jag kanske blivit en hel del bättre på att kapa hem böcker jag tror kan gå hem hos mig och som visar sig vara älsklingar att bevara tills döden skiljer oss åt. Nattsagor för sömnlösa är en debutroman. Jag brukar … [mer]

Ny Marstrandsdeckare av Rosman

VÅGSPEL av Ann Rosman Albert Bonniers förlag, 2016 ISBN: 9789100145033 Recensent: Marika Mandrean Polis Karin Adler går igenom många förändringar i sitt liv. Hon har flyttat från segelbåten som ligger ankrad i Marstrands hamn till nye sambons lägenhet. Dessutom väntar hon sitt första barn. Hon känner hur hennes frihet inskränker sig. När hon får ett nytt fall tar hon därför … [mer]

Ishavspirater

av Frida Nilsson, illustrerad av Alexander Jansson Hemma i bäddsoffan berättar Siri för lillasyster Miki om den skräckinjagande Vithuvud som tar barn. Några dagar senare blir Miki ett av de där barnen. Siri bestämmer sig direkt för att ge sig ut på Ishavet för att rädda Miki, problemet är bara att Siri inte vet vart Vithuvuds ö ligger. Men rädslan hindrar henne inte. Vithuvud ska … [mer]

Du, bara

John är ensam hemma i stan tillsammans med sin syster Caroline medan deras föräldrar åkt till landet över sommaren. Caroline är van vid att få som hon vill, och John hänger mest på. Så blir både Caroline och John kära i samma kille, och den här gången tänker inte John låta Caroline få som hon vill. Alltså, vet ni att jag höll på att dissa en spelning jag faktiskt ville gå … [mer]

Serge Gainsbourg ”Jevgenij Sokolov”

Den franske artisten Serge Gainsbourg var verksam som bland annat sångare, regissör och manusförfattare. Så vitt jag förstår var han en riktig gammaldags kulturman (med allt vad det innebär i den moderna diskursen). Som många andra kulturmän av den sorten omges hans historia av cigarettrök, rykten, skörlevnad, skandaler och offentlig berusning. Han var en produktiv artist som gav ut … [mer]

Tiggaren av Sofie Sarenbrant

Tiggaren tar vid där Avdelning 73 slutar. Det är en skrämmande aktuell och spännande roman om maktövergrepp på samhällets mest utsatta. Flera tiggare dödas i Stockholm. Men det som vid första anblicken verkar vara en psykopatisk seriemördare, visar sig snart vara del av en kallt beräknad plan på strukturell nivå.Oavsett om Tiggaren läses som en fristående deckare eller en … [mer]

Walt Whitman ”Utvalda dagar”

Gunnar Harding har översatt ett urval (kanske en fjärdedel) av texterna i den amerikanske poeten och journalisten Walt Whitmans självbiografiska och klassiska verk Specimen Days från 1882. Detta är den första svenska översättningen. I förordet till översättningen skriver Harding ganska långt om Whitman, och det är en mycket intressant läsning för mig som nästan inte alls tidigare … [mer]

Daniella recenserar: Harry Potter och den flammande bägaren

Titel: Harry Potter och den flammande bägaren Författare: J.K. Rowling Förlag: Rabén&Sjögren Rec-ex/Vinst/Gåva: – Sidor: 752 Serie: Harry Potter #4 Utläst: 5/6-16 Bokens första mening: Byborna i Little Hangleton kallade det fortfarande Dolderhuset , trots att det var många år sedan familjen Dolder hade bott där. Handling: En natt vaknar Harry Potter av att ärret i pannan brinner som … [mer]

Hitta vilse av Carin Hjulström

”Hon var fortfarande inte säker på hur hon skulle göra, hur det skulle bli, om hon skulle våga.” Titel : Hitta vilse Författare : Carin Hjulström Serie : Frida Fors #2 Genre : Skönlitteratur Antal sidor : 428 Språk : Svenska Originalspråk : Svenska Originaltitel : – Översättare : – Förlag : Månpocket ISBN : 978-91-7001-892-3 Utgivningsår : 2011 (2010) Format : Pocket Första … [mer]

Du, bara

av Anna Ahlund Johns syster Caroline har ofta nya pojkvänner. Nu är det sommaren mellan nian och gymnasiet för John, och Caroline börjar prata om en kille som heter Frank. Han följer med de båda och John kompis Elli till familjens sommarställe, och John har svårt att släppa honom med blicken. Trist bara att Caroline och Frank redan verkar ha något på gång. Såhär långt är vi cirka … [mer]