Kortrecensioner: bröllop, afghansk släktsaga, kärlek

Bok: Ja! Allt om bröllop – från frieri till morgongåva Författare: Magdalena Ribbing Förlag: Bokförlaget DN Vi ska gifta oss i november och denna bok fick jag av en kompis. Tips och råd, men också historia och beskrivningar. Kul att läsa, och jag kommer säkert slå upp saker i den då och då de kommande månaderna. Bok: Och bergen svarade Författare: Khaled Hosseini Förlag: … [mer]

Alice Munro – Kärlek vänskap hat

Jag hade stora förhoppningar på Alice. Även innan hon fick Nobelpriset hade jag hört en massa bra om henne och dessa magiska noveller. Jag köpte därför Kärlek vänskap hat och tänkte att äntligen, en nobelpristagare jag kommer gilla! Efter halva titelnovellen i denna samling gav jag upp. Jag är medveten om att jag nu kanske skiter i det blå skåpet, sätter min sista potatis (vad … [mer]

LitteraturMagazinet: Bland alla pärlor i samlingen utmärker sig ett par lite extra

Den senaste antologin från Affront där min novell ”Som en film” ingår har blivit recenserad av LitteraturMagazinet. De skriver bland annat: Att skriva kort och intensivt är en konstform som är svår att bemästra. I ”Maskinblod 2” finns många exempel på välskrivna noveller där författarna visar mästerliga talanger på att hålla berättelserna både underbara och korta. Bland alla … [mer]

Recension: Prodigy – Marie Lu

Prodigy är del två i Legendtrilogin och fortsättningen på Legend . Personligen tyckte jag (och många andra med mig vad det verkar på de recensioner av Legend jag läst) att Legend var oerhört klyschig. Fruktansvärt förutsägbar. Trots det gillade jag den väldigt mycket (ännu mer vid en andra läsning!) och var väldigt spänd på Prodigy ! Om du inte läst Legend än vill jag dock … [mer]

Boken om Mademoiselle Oiseau

Mademoiselle Oiseau, en crazy cat lady med stil. Från Lovisa Burfitts skissblock via Rörstrands porslin har nu Mademoiselle Oiseau fått en egen berättelse . Burfitt slog sig ihop med Andrea de la Barre de Nanteuil och resultatet blev en helt underbar bok med fantastiska illustrationer och en fantasifull historia. Och en uppföljare är redan på gång! De båda upphovsmakarna till boken vill … [mer]

En dystopi med superhjältar

Lär dig att frukta människor i tajta kläder och mantlar. Titel: Steelheart Författare: Brandon Sanderson Serie: Reckoners #1 Sidantal: 384 Utgivningsår: 2013 Handling: När personer med övernaturliga förmågor dök upp började en ny och mörk era i mänsklighetens historia. Epics, som man kallar dem för, tog snart över världen och härskade över städerna. Tonåriga David har sedan … [mer]

En dystopi med superhjältar

Bokcirkel: Great expectations

I början av veckan så sågs vi i klassiker- och rödvinsbokcirkeln för att diskutera Charles Dickens Lysande utsikter, och dricka rödvin. Det var en träff vi varit tvungna att skjuta upp eftersom ingen av oss, trots intresse och ambition, lyckats läsa ut boken till planerad träff. Boken var svårläst på ett sätt som egentligen inte hade något med omdömet av boken, som vi alla … [mer]

En enda tår räddade hennes liv

En enda tår av Angèle Lieby En dag drabbas Angèle av en svår huvudvärk. Hon åker till sjukhuset och lämnar det sedan inte på flera månader. Hon hamnar i koma och kan inte se någonting, inte tala och inte röra sig. Däremot hör hon allt som sägs runtomkring henne och känner när människor rör vid henne. En dag bestämmer doktorn att de ska börja fundera på att stänga av … [mer]

José Saramago ”Kain”

I dagarna gick Darren Arronofsky s Noah upp på biografer, en sån där film som alla har en åsikt om redan innan de sett den. En av de mest bisarra kritikerna kommer från en del amerikanska kristna, som hävdar att filmen är Satans påfund eftersom den får Guds beslut att slakta hela mänskligheten att framstå som för… snällt. Vi får absolut inte falla i den moderna politiskt … [mer]

Kerstin Bergström ””Slutord”"

Detta Livet! Dåtid och nutid. Minnen – Och jag vägrar släppa taget om mina minnen … Jag tycker om att väcka dem till liv, både de mörka, svåra och de ljusa. (s. 67). Kerstin Bergström bestämde sig för att sätta sig ned och skriva sin sista bok därför att hennes reumatism gjorde det svårt för hennes att skriva utan smärta. Det var dags att sätta punkt. När boken var klar att … [mer]

Ny recension av Fredens pris

Gisela på Fantasygrottan har recenserat Anna Blixts Fredens pris . Ur recensionen: ”Språket är drömskt och med en ton som påminner om en sång eller dikt. Blixt har lyckats väl med att få läsaren att förstå att det är minnen, inte faktiska händelser, som vi läser och jag får en känsla av att Minoras minnen inte alltid är korrekta även om de verkar korrekta i hennes eget … [mer]

På kanten till aldrig

En bok som jag med säkerhet inte kommer att läsa om igen. Titel: The Edge of Never Författare: J.A. Redmerski Serie: The Edge of Never #1 Sidantal: 426 Utgivningsår: 2012 Handling: Cam var en gång i tiden den utåtriktade flickan med den bästa pojkvännen. Nu är hennes pojkvän död, hennes bror i fängelse och hennes föräldrar skilda. När även hennes bästa vän slutar prata med … [mer]

På kanten till aldrig

Throne of Glass av Sarah J. Maas

Författare: Sarah J. Maas Förlag: Bloomsbury Format: Inbunden Språk: Engelska Utgiven: 2012 Antal sidor: 406 ISBN:9781599906959 ”After serving out a year of hard labor in the salt mines of Endovier for her crimes, 18-year-old assassin Celaena Sardothien is dragged before the Crown Prince. Prince Dorian offers her her freedom on one condition: she must act as his champion in a competition to … [mer]

Intriger kring Nobelpriset

MINNS MIG SOM EN ÄNGEL Kristina Appelqvist Piratförlaget, 2014 ISBN: 978-91-642-0424-0 Recensent: Marika Mandrean I Kristina Appelqvists Minns mig som en ängel möts en grupp bestående av väldigt olika människor på imponerande men samtidigt mysiga Bjertorp Slott. De är styrelseledamöter i en litterär stiftelse. Mötet går som planerat, och kvällen blir trevlig med middag och relax … [mer]

Lite gnissel i maskinen

Maskinblod 2 består av sjutton noveller i genrerna fantastik och science fiction. Som en gammal läsare av science fiction så känner jag igen de teman och idéer novellerna kretsar kring. En hel del könspolitik och samhällskritik ryms inom genren sen tidigare och dyker inte helt oväntat upp även här. Pronomenet ”hen” finns representerat i fler noveller i antologin än jag … [mer]

Echo Falls #1: Down the Rabbit Hole – Peter Abrahams

Kajsas snabba tankar : Ungdomsdeckare där mordgåtan blandas med fotboll och teater. Recension : Ingrid Levin-Hill är en uppmärksam tjej. Hon lägger märke till saker lite bättre än de flesta andra. Är det då konstigt att hennes stora idol är Sherlock Holmes? Hon bor i en stad som heter Echo Falls och där verkar de flesta ha hemligheter. Vissa kommer upp till ytan när Ingrid är på … [mer]

Lotta Lotass ”Varia”

Henry E. Smith försvinner ur atlantkabelns historia, men återvänder tillfälligt som vansinnig och förlorad. Havsdjupet har talat till honom. Någonting i det outforskade mörkret har telegraferat. Efter att Smith under en längre tid inte synts till tar sig hans hyresvärd i hans lilla rum i New Yorks hamnkvarter och återfinner där tusentals sidor med uppteckningar av ljud, läten och vad … [mer]

Cress – Marissa Meyer

Titel: Cress Författare: Marissa Meyer Serie: The Lunar Chronicles #3 Språk: Engelska Utgiven: Februari 2014 Antal Sidor: 550 Beskrivning från Goodreads: In this third book in the bestselling Lunar Chronicles series, Cinder and Captain Thorne are fugitives on the run, with Scarlet and Wolf in tow. Together, they’re plotting to overthrow Queen Levana and her army. Their best hope lies with … [mer]

Innan jag somnar

S.J. Watson Spänning, 346 sidor ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ Föreställ dig att du förlorar minnet varje kväll när du går och lägger dig och att du vaknar upp nästa dag utan att minnas gårdagen eller något som hänt innan dess. Du minns inte vad du heter, vem du är eller människorna omkring dig. Du minns inte vem mannen är som du vaknar upp bredvid varje morgon. Främlingen säger att han … [mer]

Milan Kundera ”Ett möte”

Mitt första möte med Milan Kundera var på 1990-talet när jag läste litteraturvetenskap, jag minns inte vilken titel vi läste av honom där, men jag fastnade för hans språk och slukade under en period allt av honom som jag kom över. Samma sak som jag uppskattade då uppskattar jag nu: det där att få följa en annan människas tankar i mötet med litteratur, konst, musik och film. Inte … [mer]

Keltens dröm – Mario Vargas Llosa

Detta är den andra boken jag läser av Mario Vargas Llosa, den första var Bockfesten, och herregud vad knastertorr vår nobelpristagare är. Hans språk är torrare än fnöske och inte ett uns humor står att finna. Men den sakliga och raka texten passar de inte helt muntra ämnen han väljer att behandla. I Bockfesten var det tyranni och de maktstrukturer som skapas i en totalitär stat. I … [mer]

"Dagens katastrofer"

av Cilla Jackert. Förlag: Rabén & Sjögren Sidor: 175 sidor Åldersgrupp enligt mig: 10-15 år Övrigt: Har blivit nominerad till Slangbellan 2014. Handling: Majken är 12 år och rädd för alla katastrofer som kan hända i världen. De skriver hon upp i sitt anteckningsblock och sitter mest inne för att undvika dem. Det blir sommarlov och Majken är ensam hela dagarna men så köper hennes … [mer]

Swing – Bengt Ohlsson

Kajsas snabba tankar : Vardagsrealism med fokus på flera i sängen. Recension : Åke och Hanna är ett gift par i medelåldern. Han jobbar som slöjdlärare i högstadiet och Hanna jobbar på ett läkemedelsföretag. Tillsammans har de dottern Saga. De har det ganska bra tillsammans. Fredagsmiddagar, mys framför TV:n och ett helt OK sexliv. Men efter att Hanna har träffat sin bästa väninna … [mer]

Tiga är guld – Historiskt New York

Lyndsay Faye För ungefär 1 år sedan läste jag Lyndsay Fayes första historiska kriminalroman New Yorks gudar. Nu har hennes andra bok kommit. Böckerna handlar om den ofrivillige polisen Timothy Wilde som arbetar i ett av de värsta områdena i … Läs mer … [mer]

Recension: Inte som andra döttrar – Deborah Spungen

Första gången jag läste den här boken var jag 12 år och inne i den där perioden då allt gjorde ont i hela tiden och känslorna överväldigade mig så jag inte kunde andas. Jag trodde aldrig för ett ögonblick att jag var som Nancy Spungen , men det var ändå på ett sätt skönt att läsa berättelsen om henne. Och att liksom inse att alla inte var så himla behärskade hela tiden. Med … [mer]

Ellen Ekman ”Lilla Berlin ”

Ellen Ekman tecknar numera sin serie Lilla Berlin för diverse både gratistidningar och etablerade tidningar, men jag har fått upp ögonen för den via facebook. So last year heter den första samlingen som nu kommit ut, men det är förstås enligt hipstertermer, där det bajsnödigt dagsfärska är det enda som är rätt nog. Lilla Berlin s snabba segling upp på toppen, och det faktum att … [mer]

Sara Lövestam – Hjärta av jazz

Jag visste att Hjärta av jazz skulle  vara bra. Jag hoppades att den skulle vara underbar. Den är fantastisk. Ni ser ju omslaget, visst kvillrar det i kroppen redan nu? Steffi Herrera går i nian och är utanför. Hon kallas alla möjliga och omöjliga hemska saker av sina klass”kamrater”. Steffi vet dock vem hon är och fastän hon går in och gråter på de hemska … [mer]

Jag, En – David Levithan

Kajsas snabba tankar : Underbar bok om omöjlig, ungdomlig kärlek. Recension : En, så heter faktiskt huvudpersonen. Han är sexton år gammal och lever sitt liv dag för dag. Närmare bestämt byter han kropp varje dag. Varje morgon vaknar han upp i en ny människas kropp. Kvinna som man, dock alltid i samma ålder som En. Detta har han gjort hela livet och har lärt sig att hantera det genom … [mer]

Om det vackert, gnistrande vi alla behöver

Boken om Mademoiselle Oiseau av Andrea De La Barre De Nanteuil med illustrationer av Lovisa Burfitt Högst upp i ett vackert hus i Paris bor Mademoiselle Oiseau med sina katter, fåglar, klänningar och pärlhalsband. I huset bor också Isabella, som mest är grå och lever i ett tomt rum. Men en dag möts de två, och det blir ett äventyr Isabella aldrig vågat drömma om! Mademoiselle har … [mer]

Boktjuven – filmen

Nu är det jättemånga veckor sedan jag såg den här filmen. Jag har bara skjutit upp och skjutit upp att skriva om den för att jag haft så himla mycket att göra. Men någon gång måste det ju bli dags – idag tydligen. När jag såg trailern för den här filmen var jag lite orolig att de skulle ha plockat bort Döden som berättare. För er som fortfarande inte sett filmen kan jag meddela … [mer]

Kristin Emilsson ”Äta kakan och ha den kvar”

Det krävs en skicklighet att få ihop alla dessa vändningar författaren Kristin Emilsson bjuder oss på. Jag har en stor kärlek för snabbt tempo och historier som känns otroliga men möjliga och det får vi verkligen här. Huvudkaraktären Amanda Berger lever ett tryggt och tillrättalagt liv tillsammans med sin man och deras två tonårsdöttrar i en Stockholmsförort där ytan är allt, … [mer]

På besök hos Hades

Halvgudar som möter andra gudar Titel: The House of Hades Författare: Rick Riordan Serie: The Heroes of Olympus #4 Sidantal: 583 Utgivningsår: 2013 Obs! Spoilers från tidigare delar förekommer i handlingen. Handling: Läget är mörkare än någonsin. Percy och Annabeth är i underjorden där i princip allt vill ta död på dem. Hur ska de hinna fram till Hades hus när de knappt kan … [mer]

På besök hos Hades

Anna-Lena Laurén ”Frihetens pris är okänt”

Det finns några rader ur kvartetten i musikalen Chess som gärna krafsar runt i mitt bakhuvud när media rapporterar kring den senaste händelseutvecklingen i Ukraina: ”som vi nu ser förvandlas till ett slagfält för/ det kalla krigets retorik/ en ockuperad zon”. Nog känns det lite just som ”kalla krigets retorik” när journalister försöker att lättöverskådligt fördela … [mer]

The tale of Halcyone Crane – underbar gotisk spökhistoria

Det var när Calliope för ganska längesedan köpte den här boken som jag fick upp ögonen för Wendy Webb. Det lät nämligen lite för bra för att vara sant och sagt och gjort köpte jag den här boken på en nätbokhandel på min födelsedag förra året och fick den skickad hem. Som sagt, skickad blev den men däremot kom den aldrig fram då det händer ganska ofta att saker och ting … [mer]

Jag vill ha mindre och mer!

För att uppmärksamma att webbforumet poeter.se fyller tio år, så gav Tolvnittion Förlag ut en 650 sidors antologi med utvalda alster från sidan. I bokstavsordning bidrar varje poet med en dikt och allt blir väldigt likt forumet – förvirrande för de som inte har en ingång, inloggning. Men ett vackert initiativ, och inspirerande. Boken väger dock en hel del, jag har fått lite ont i … [mer]

Lennart Sjögren ”Kalla mig Noa”

Ett långt liv. Lennart Sjögren är över åttio, ett liv som tar sig form och synliggörs i en episk dikt om Noa. Språket även djupt åldrat – som om diktningen tar inspiration från uråldriga epos, men med anslag av poetens djupt egensinniga modernism. Och Sjögren gör som vanligt. Gestaltar sig fri och söker i frihet sin begränsning. En dikt, från början till ett slut. Kalla mig … [mer]

Criminal Minds möter The Mentalist

Perfekt för er som gillar kriminaldeckare! Titel: The Naturals Författare: Jennifer Lynn Barnes Serie: The Naturals #1 Sidantal: 204 Utgivningsår: 2013 Handling: 17-åriga Cassie besitter den unika förmågan att i stort sett veta allt om en person genom att bära ägna personen en blick. Sedan hennes mor blev brutalt mördad för ett par år sen så har hon tappat fokus i livet och känner … [mer]

Zelda vs. patriarkatet av Lina Neidestam

Titel: Zelda vs. patriarkatet Författare: Lina Neidestam Illustratör: Lina Neidestam Antal sidor: 132 Förlag: Kartago - Tack för boken! Beskrivning från Adlibris: Zelda har efter backpackande och konstskoleflum flyttat till Stockholm för att ”bli någon” . Hon bor i en unken cykelkällare med sin barndomsvän Sebastian och slavar oavlönat på en skvallertidning för att få in en fot i … [mer]

Criminal Minds möter The Mentalist

Spänning och erotik i Italien

VALENTINA Evie Blake Bazar förlag, 2014 ISBN: 9789170283673 (Valentina, 2012) Recensent: Andrea Zackrisson Jag gillar att testa nya författare, teman och olika genrer. Jag vet vad jag gillar och inte gillar, men inte förrän jag har läst några olika böcker av samma slag. I höstas hade jag i stort sett inte läst en enda roman som kunde klassas som erotisk, om man bortser från Fifty … [mer]

Adam Grant ”Ge och ta”

I Ge och ta delar Adam Grant in människor i tre kategorier. Givare, tagare och matchare. Det är precis som det låter. En del människor tar, en del ger och en del har noga koll på att tagande och givandet är reciprokt. Efter att ha studerat organisationer och arbetsplatser upptäckte Grant att de människor som kategoriserades som givare återfanns både på botten och på toppen i … [mer]

Förlist Mitt liv och Nordman av Håkan Hemlin och Anders Tengner

Titel: Förlist Mitt liv och Nordman Författare: Håkan Hemlin , Anders Tengner Antal sidor: 322 Förlag: Bokfabriken - Tack för boken! Beskrivning från Adlibris: APRIL 1994. ÖVER EN NATT FANNS DE BARA DÄR. Nordman, folkpopbandet som svenskarna älskade. Låten Vandraren blev en enorm hit och frontmannen Håkan Hemlin kastades in i en kändisvärld han tidigare bara kunnat drömma om. … [mer]

Blodigt värre

Förbannelser, kärlek och blod i stora lass. Titel: Blodsväktaren (original The Blood Keeper ) Författare: Tessa Gratton Serie: The Blood Journals #2 Sidantal: 434 Utgivningsår: 2014 (original 2012) Handling: Sedan Arthurs död har unga Mab blivit diakonen, ledaren för blodshäxorna. Hon älskar magin och har inget emot att utbyta sitt blod mot övernaturligt energi. En gång när hon höll … [mer]

Blodigt värre

"Hjärtat fortsätter att slå"

(Detta inlägget skrev jag i måndags och publicerade från mobilen. Eller det trodde jag i alla fall men hittade det i utkast nu. Så det får bli dagens inlägg.) Dagens recension i JönköpingsPosten. Recension på ”Hjärtat fortsätter att slå” av Maj Lundgren. Hon är 13 år och skriver riktigt bra! Läs hela recensionen här under. JönköpingsPosten 24/3 … [mer]

Herr Isakowitz skatt av Danny Wattin, Piratförlaget

”Min farfar berättade inte mycket om sin uppväxt som jude i tjugo- och trettiotalets Tyskland. Men en historia fick jag höra om och om igen: den om skatten hans far grävde ned på tomten innan han försvann. När jag återger berättelsen för min son tycker han att det är självklart – har man en släktskatt måste man leta reda på den. Sagt och gjort. Min son, min pappa och jag beger … [mer]

438 dagar i yttrandefirhetens fängelse

438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye. Återberättad av Mats Ahlsén Skribenten Martin Schibbye och fotografen Johan Persson begav sig tillsammans till Etiopien för att skriva om hur läget är där. Trots att landets ledare säger att det är lugnt och fredlig, så flyr tusentals människor därifrån. Bara några dagar efter att Persson och Schibbye kommit ut på sitt uppdrag blir … [mer]