None of the Above – I.W. Gregorio

När man varken är tjej eller kille Titel: None of the Above Författare: I.W. Gregorio Sidantal: 352 Utgivningsår: 2015 Handling: Kristin är 18 år och tjejen som många beundrar, hon har en underbar pojkvän, ett idrottsstipendium till högskolan, trofasta vänner och hon blir även krönt till balens drottning. Men efter ett väldigt smärtsamt försök till sex med pojkvännen bestämmer … [mer]

Du föll och jag för dig av Lina Stoltz

Titel: Du föll och jag för dig Författare: Lina Stoltz Antal sidor: 262 Förlag: Rabén & Sjögren Beskrivning från Adlibris : Första gången Frida ser Jakob är det som om hela världen stannar. Han går, men hans blick har lämnat brännmärken i henne. De dras till varandra med en kraft som inte går att stå emot – den välartade prästdottern och den struliga hockeykillen. Men när … [mer]

Anne Carson ”Röd doc>”

Anne Carson är oerhört kunnig på antiken, något som blir tydligt i hennes författarskap då hon omvandlar och leker med den antika mytologin och det antika dramat. I Röd doc> fortsätter hon berättelsen om Geryon (G). Han är inte som i den grekiska myten en jätte med tre kroppar sammanväxta vid höfterna, alternativt en jätte med tre huvuden. Enligt vissa myter var hans händer och … [mer]

Half Wild – Sally Green

När man varken är svart eller vit. Titel: Half Wild Författare: Sally Green Serie: Half Bad #2 Sidantal: 400 Utgivningsår: 2015 Obs, spoilers från tidigare delar i serien kan förekomma. Handling: Nathan har överlevt sin sjuttonårsdag, något han inte trodde var möjligt. Men ensam i skogen vet han inte om han kommer att klara sig särskilt länge till. Gabriel offrade sig för hans skull … [mer]

De tysta stegen bakom

Författare : Jonna Björnstjerna Beskrivning : ”Några solstrålar har letat sig in genom de tunga sammetsgardinerna och följer de glittrande dammkornen som långsamt landar på en gammal tavla. Det är ett porträtt av en flicka i konstiga svarta kläder, och om du tittar riktigt noga, så ser hon faktiskt inte så snäll ut som du först trodde, men det är väl bara inbillning?  Elsa … [mer]

Sun-Mi Hwang ”Hönan som drömde om att flyga”

På sista tiden hade hon inte haft någon aptit. Hon hade ingen lust att lägga fler ägg. Hennes hjärta blev alldeles ihåligt varje gång bondens fru tog hennes ägg. Den stolthet hon kände när hon hade värpt ett förbyttes i sorg. Efter ett helt år på det här viset var hon utmattad. Hon kunde inte så mycket som röra vid sina egna ägg, inte ens med yttersta fotspetsen. Och hon hade … [mer]

Mrs Rosie and the Priest – Giovanni Boccaccio

Den första boken i Penguins 80-års jubileumsutgivning av små svarta klassiker är MRS ROSIE AND THE PRIEST av Giovanni Boccaccio. Han kallades även för novellens skapare och levde i närheten av Florens mellan 1313 och 1375. Hans absolut främsta verk var DECAMERONE från 1353. I DECAMERONE så fördriver tio ungdomar tiden med att berätta varsin berättelse varje dag i tio dagar. De har … [mer]

Heather Demetrios – Something real

”I’m sitting here on the Kaye Gibbons show, and all I can think is that the whole country is sick. Sick with this idea that it’s good to be known and seen by as many people as possible, to show every part of our lives to the public at large. Whether it’s Facebook photos, blogs or reality TV, it’s like nobody is content to just live life. The worth of our existence seems to be measured in pixels … [mer]

Plats av Pija Lindenbaum

Pija Lindenbaums Gittan och gråvargarna var en av mina första stora läsupplevelser som förälder . Jag älskar alla Gittanböckerna . Kenta och barbisarna och När Åkes mamma glömde bort är också lysande böcker . Plats är en När Åkes… . för vuxna kan man säga. Resultatet är inte så lyckat. Det är första och förhoppningsvis sista gången jag läser om tidelag i en roman. Alla … [mer]

Stephen King ”Väckelse”

Med en miniräknaren i högsta hugg framför wikipedia räknar jag fram mitt Stephen King-index. Resultatet blir något av en besvikelse, 39,6%. Hade det varit resultatet på en tenta hade det blivit IG, på gymnasiet hade prestationen möjligen passerat som en trea. Men 39,6 % betyder också 21 romaner (exkluderar novellsamlingar och icke skönlitterära verk ur min ekvation) vilket trots allt … [mer]

Skuggan på världens botten och andra berättelser

Det har tagit mig ganska lång tid att läsa  Skuggan på världens botten och andra berättelser  av Thomas Ligotti. Jag trodde jag skulle tycka om den och ryckas med mycket mer än vad jag till sist gjorde, men mycket ligger också i att en av mina favoritnoveller från samlingen just var den första novellen i samlingen och stor del av novellerna i övrigt har jag inte alls tyckt om på … [mer]

En enda natt av Simona Ahrnstedt

Natalie De La Grip och David Hammar möts över en lunch. Hon möter honom mest utav nyfikenhet, han möter henne för att han skulle vilja ha med henne i kuppen att ta över hennes familjs finansimperium. Allt utvecklas till betydligt mer över den där lunchen och de båda kan helt enkelt inte sluta träffa varandra. Jag har gillat tidigare böcker jag läst av Ahrnsted och hon har absolut en … [mer]

Sarah Dessen – Saint anything

Sarah Dessen är en författare jag har dubbla känslor till. Jag älskar att läsa Dessen på svenska och jublar varje sommar när en ny översatt bok kommer ut. Men på originalspråk har jag haft riktigt svårt för henne. Jag känner att språket flyter inte på alls lika bra, kanske för att jag är van vid att läsa det på svenska? Jag blev ändå nyfiken på hennes nya Saint anything … [mer]

Odinsbarn – Siri Pettersen

Okej, min relation till Odinsbarn var komplicerad redan innan jag började läsa den . Nu är den färdigläst och det fortsätter vara precis lika komplicerat som tidigare. Nu tack vare min ambivalens, som jag ska förklara. Men först beskrivning av boken: Hirka bor i en värld där alla förutom hon har svans, vilket gör att alla andra är avogt inställda till henne. De är någon sorts … [mer]

Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman

Socialsekreteraren Anna-Karin Ehn anmäls försvunnen av sin man. Dagen efter hittar mannen av hennes bil vid en vägkant utanför Hagfors, vilket får polisen att vända blickarna mot honom. När de dessutom hittar blod i bilen stärks misstankarna. Men då hon … Läs mer … [mer]

Frida Andersson Johansson ”Dränkt”

På senare tid har det börjat dyka upp en hel del gammal folktro inom skräck- och fantastikgenren. Gammal folktro – med en modern twist. Skräck börjar bli en mer och mer rumsren genre att skriva inom och utbudet fortsätter öka. Troll, älvor och bäckahästar känns som uppfriskande inslag i den moderna och ofta urbana miljö som många av dessa romaner utspelar sig i. Som litterärt … [mer]

Kody Keplinger – The Duff

Jag har sett det pratas om The Duff på olika bokbloggar i flera år nu, och har varje gång tänkt att nu ska jag se till att läsa den jag också! Men så har jag glömt bort det till nästa gång jag ser den – igen. Med en låååååång TBR-lista händer ju det ganska lätt. Men så hittade jag boken på Netgalley för ett tag sen och tänkte att jag kan ju alltid försöka på ett ex av … [mer]

Är mord ingen barnlek?

MORD ÄR INGEN BARNLEK Alan Bradley Lind & co, 2015 (The Weed that Stringd the Hangman’s Bag, 2010) Recensent: Marika Mandrean Min absoluta favoritdetektiv,11- å riga Flavia de Luce ,  ä r tillbaka och redo att l ö sa nya mordg å tor! Ja, n ä r hon inte framst ä ller gift i sitt kemilaboratorium som hon sedan sprutar in i storasysterns chokladpraliner. Flavia har mycket att pyssla … [mer]

Gabriella Ahlström ”Sirener”

Jag är en av säkert väldigt få som helt missat Gabriella Ahlströms ”De oförglömliga”, vilket torde innebära att jag har ännu en skatt att öppna snart. För herregud, Sirener! Redan de första sidorna befäster det som kommer att gälla boken igenom: fantastisk dialog, välmålade personporträtt som givetvis gestaltas genom just dialogen och en stark sträng av obehag som … [mer]

Leon av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

En ung pojke hittas mördad uppe på en övergiven fabriksskorsten. Detta är början på en mörk historia i Stockholm undre. Zack och hans kollegor kämpar för att hitta ledtrådar som kan hjälpa dem få fast mördaren men undertiden stöter de på svartare och mörkare hemligheter. Zack själv är långt under isen och tar mycket droger för att bland annat klara av sitt arbete. Kollegan … [mer]

Man Bör Förlåta – Joe Abercrombie

Titel: Man bör förlåta, bok 1+2 Författare: Joe Abercrombie Serie: Första Lagen #2 Språk: Svenska Antal Sidor: 286+311 Utgiven: 2010 Beskrivning från Bokus: Överinkvisitor Glokta är bekymrad. Hur försvarar man en stad som är omringad av fiender och fylld med förrädare, när man absolut inte kan lita på någon? Nordmännen har invaderat Angland och sprider eld och död där … [mer]

Stephen Grosz ”Att förlora och finna sig själv”

Människans psyke har alltid väckt nyfikenhet och förundran. Trots floden av psykologiska självhjälpsböcker och tv-serier om terapi, finns fortfarande ett stort stigma kring psykisk ohälsa. Att gå till psykologen är betydligt mera laddat än att besöka läkare för att man har ont i kroppen. ”Någon gång i livet har de flesta av oss känt oss snärjda av saker vi tänker eller … [mer]

PAX: Bjäran av Åsa Larson, Ingela Korsell & Henrik Jonsson

En tjuv verkar ha flyttat till Mariefred och alla skyller stölderna på Alrik. Han verkar ju definitivt haft tillfälle till det. Det konstiga är att någon verkar ha spottat på platserna där stölderna har begåtts. Äckligt! tycker i alla fall Viggo. Viggo å sin sida vill så gärna passa in så han gör saker som han vet inte är så snälla och som känns fel. Och för en gångs skull … [mer]

Annelie Salminen – Modingarna och alfabetet

Idag är det säkert många av er som plockar ut en extra ledig dag, klämdag och allt. Själv jobbar jag både fredag och lördag men är lika glad för det. Nästa helg vankas det nämligen kalas och därefter bär det av till mitt älskade Italien! Men nog om det. Nu är det dags för en bok som legat i dåligt samvete-högen i flera veckor. Den där högen tycks bli bara större och större … [mer]

Anna och den franska kyssen – Stephanie Perkins

Annas pappa tvingar henne att flytta från Atlanta i USA till en privatskola i Paris. Hon förstår inte alls varför han vill det, varför hon tvingas lämna sin bästis Bridge, Toph som kanske kan bli hennes första pojkvän och lillebrorsan. Ett annat problem är att Anna inte kan ett ord franska. Det till trots får hon snabbt ett gäng med vänner, däribland Étienne St. Clair, som är … [mer]

PAX: Bjäran – Åsa Larsson, Ingela Korsell & Henrik Jonsson

I seriens fjärde bok är det olika saker som försvinner från Mariefred. Eftersom Viggo och Alrik oförtjänt blivit stans strulpellar beskylls de såklart för att ha stulit alla grejer som är borta. Givetvis är de inte skyldiga, men det vet ju inte alla andra! Istället är det alltså någon som skapat en bjära, också det – liksom tidigare i serien – ett mytologiskt väsen. Okej, efter … [mer]

Anna Mannheimer ”Mitt liv som gift”

Anna Mannheimer har varit gift med sin man, komikern och konstnären Peter Apelgren , i tio år. Som offentliga personer har de i olika sammanhang berättat hur de blev ett par (Peter tjatade ihop dem), och om hur deras gemensamma föreställning Gift – ett livsfarligt ämne blev till (Anna drog en nödlögn för att slippa vara med i ett annat projekt). De framstår som ett både udda och … [mer]

Att chockera för chockerandets skull

”Med tanke på att den handlar om incest, våldtäkt, gravskändning, nekrofili och en karaktär som fyller en dödssjuk mans saltlösningsdropp med urin och sperma, är det underligt att det mest chockerande med Irvine Welshs nya roman ”A decent ride” är det faktum att den över huvud taget publicerades. Kanske borde den betraktas mer som ett symtom än en berättelse”, S å inleder … [mer]

My Heart and Other Black Holes – Jasmine Warga

Två tonåringar som blir självmordskamrater. Titel: My Heart and Other Black Holes Författare: Jasmine Warga Sidantal: 320 Utgivningsår: 2015 Handling: Aysel har funderat på döden länge. Hennes mamma tittar på henne som om hon vore en tickande bomb och hennes halvsyster föraktar henne. I skolan har hon inga kompisar och hon är så rädd att hon en dag kommer att bli som sin pappa och … [mer]

Kristian Lundberg – En hemstad

Jag började läsa En hemstad och tänkte direkt att ”det här kommer att bli en solklar diss!” Hackigheten, det lösrykta, det ofullständiga gjorde mig mest irriterad. Inte hjälpte de kommentarer jag fick från deltagarna i biblioteksbokcirkeln när de varit inne och lånat böcker. ”Dålig!” ”Jag kunde inte läsa klart!” ”Språket är kasst!” ”Jag tror inte du kommer gilla den.” Visst ger … [mer]

PAX: Mylingen av Åsa Larsson, Ingela Korsell & Henrik Jonsson

Det närmar sig Alla helgons dag. På skolan där Viggo och Alrik går så ska det vara Halloweenfest. Men plötsligt får en liten pojke syn på en död flicka med en sax. Ungefär samtidigt är flickan hemma hos hans syster och hugger på ytterdörren med saxen. Båda syskon får en känsla av kvävning och ur halsen plockar de upp varsin näsduk med initialerna AGW. Viggo och Alrik försöker … [mer]

Kejsarserien av Conn Iggulden

Kejsarserien består av fem böcker. De fyra första böckerna handlar om Julius Caesar, den femte om hur det gick för Caesars mördare. Böckerna håller sig i huvudsak till historiska fakta, men ibland skarvar Iggulden lite, vilket han tydligt redogör för i slutet av varje bok. Till exempel skriver han i första boken att väldigt lite är känt om Caesars barndom och att han helt enkelt … [mer]

Tråkig bok

Gode Gud, ge mig tålamod – men gör det fort Titel:  Gode Gud, ge mig tålamod – men gör det fort Författare:  Lasse Eriksson Format: Ljudbok Läst på språk: Svenska Mitt betyg: – Det är inte ofta jag ger upp en bok. Oftast är jag dum nog att läsaklart böcker trots att de är hur tråkiga som helst. Men denna gång gav jag faktiskt upp. Jag lyssnade på första cd-skivan … [mer]

Genväg till naturvetenskaplig allmänbildning

Teorier på 30 sekunder är som en liten naturvetenskaplig uppslagsbok och fungerar precis som titeln antyder. Varje teori får ett uppslag med lite blandad text och bild, och detta tar ca en halv minut att ögna igenom. Lägg på en halv minut till så hinner du läsa ordentligt. Boken är indelad i sju avdelningar för var sitt ämnesområde. Makrokosmos, mikrokosmos, människans utveckling, … [mer]

All the Rage – Courtney Summers

När ingen tror på den våldtagna tjejen… Titel: All the Rage Författare: Courtney Summers Sidantal: 321 Utgivningsår: 2015 Handling: Romy levde ett bra liv, hon hade en populär och rik bästis och skulle på samma fest som killen hon var kär i. Det hela var underbart… tills hon blev våldtagen. Nu, ett år senare är allting annorlunda. I skolan haglar hatet över henne, lögnare, … [mer]

Spännande thriller med komplexa karaktärer

KVINNAN PÅ TÅGET Paula Hawkins Massolit förlag, 2015 ISBN: 9789187783432 (The Girl on the Train, 2015) Recensent: Andrea Zackrisson Samma tid varje dag sitter Rachel på tåget mot London. Hon har inget jobb och ingenstans hon behöver vara, men försöker hålla skenet uppe. Varje dag ser hon ett ungt par i huset intill spåret. I Rachels ögon är deras liv perfekt och hon fantiserar om … [mer]

The Maze Runner – James Dashner

Thomas vaknar upp i en box och när locket lyfts av tittar ett stort gäng killar ner på honom. Han har hamnat i en glänta som är omgiven av höga murar. Bakom murarna döljer sig en labyrint, och varje kväll stängs öppningarna igen, och väggarna i labyrinten flyttas om. Där finns även så kallade Grievers (har de ett annat namn på svenska? som enbart verkar vara ute för att döda. … [mer]

Ett folk utan land

Författare : Melina Marchetta Beskrivning : ”I tio år har Finnikin levt i exil. Han har inte varit i hemlandet Lumatere sedan den kaotiska tid då kungafamiljen blev brutalt mördad och en förbannelse lades över landet. Nu håller förbannelsen Lumateres folk fångna inom rikets gränser och hindrar de som tvingades fly att återvända hem. På Finnikins resor för att hjälpa … [mer]

Anneli Furmark ”Den röda vintern”

Någonstans i ett kylslaget norrländskt sjuttiotal inleder en tjugofyraårig maoist en kärleksaffär med en gift socialdemokratisk kontorist. Med utgångspunkt i den hemliga relationen målar Anneli Furmark in karaktärer i det vintriga landskapet som alltjämt skiftar i svart, blått och någon gång en gul nyans. En efter en får personerna som är närmast knutna till den kontorsarbetande … [mer]

Delad identitet, recension av Kim Kimselius

Del två i min serie om Ön heter Delad identitet. Knepig titel som jag inte kan förklara utan att avslöja för mycket. Har inte fått så många recensioner av den ännu, men häromdagen skrev Kim Kimselius en recension på sin blogg, som gjorde mig mycket glad och nöjd. Så här skrev hon bland annat: Astrid Ahlberg är veterinär, det märks tydligt i hennes skildringar av djurens beteende, … [mer]

Ann Aguirre – Enklav

Det första som slår mig när jag börjar läsa Enklav är att detmåste vara en översättares mardröm. Jag tänker då främst på namnen på personerna i boken. Huvudpersonen får namnet Spadertvå (Deuce), hennes jägarpartner heter Tålig (Fade). Det finns också personer med namn som Sten, Fingerborg, Vindsnurra och Twist. Namn som uppkommit efter det föremål som personens blod … [mer]

Lik i skotska torvmossen

LEWISMANNEN Peter May Modernista, 2014 ISBN: 978-91-7499-578-7 (The Lewis Man, 2012) Recensent: Marika Mandrean Ibland ser jag otåligt fram emot utgivningen av en bok! Och glädjen är stor när boken äntligen ligger framför mig. Förra året läste jag Svarthuset av Peter May, den första boken om Fin Macleod och de skotska öarna i Yttre Hebriderna. Nu har jag äntligen fått läsa del … [mer]

Din guide i plantskolan

Det kan kännas som en djungel att komma in på en riktig plantskola, det tycker även jag, som kanske borde ha bättre koll än många andra. Detta är något författarna till Din guide i plantskolan försöker råda bot på. Detta är en bok som snabbt går igenom de vanligaste och bästa växterna du möter i en plantskola, med bilder på alla växter som beskrivs. Det är informativt och … [mer]

Den hemliga historien av Donna Tartt

När jag läste den här boken första gången var jag en relativt nybliven kulturvetarstudent . Miljön i boken var som Shangri La och personerna (framför allt Henry) var sådär spirituella och belästa som jag ville vara och hoppades bli . Jag kunde leva mig in i Richard Papen , som är berättarjaget i boken, till 100 %. Jag skulle också ha gjort vadsomhelst för att ingå i det lilla … [mer]

"Det känns som om du själv är där!" Skräckresan med Titanic

Har fått ännu en fin recension av Skräckresan med Titanic . Den här gången är det bibliotekare Marianne Toftebjörk som har recenserat boken. < !--> Skräckresan med Titanic av Kim Kimselius ”I Kim Kimselius andra bok i serien Theo- och Ramonaäventyr, reser de med den magiska Månstenens hjälp tillbaka till år 1912. Närmare bestämt till den vecka i april, då fartyget Titanic började … [mer]

Jerker Sagfors ”De döda kommer från Karelen”

Den har ett lika allvarligt som angeläget ärende, Jerker Sagfors tredje diktsamling. Och kanske borde jag inte använda ett så billigt adjektiv som ”spännande”, men det är mitt första intryck av De döda kommer från Karelen . Här är en dikt som luktar och av kärr och förruttnelse, samtidigt som den låter både de självklara och de mindre givna perspektiven mötas. Det är en … [mer]

Fyra minuter

Tjena, hej, vad snabbt jag kom att läsa ut Johan Rings  Fyra minuter . Det tog ganska exakt ett dygn och då läste jag såklart inte konstant, utan lite då och då. Det var med andra ord helt rätt beslut att börja läsa romanen i lördags när regnet gjorde mig sällskap, för att även fortsätta läsa i regnrusket igår. Jag har sedan tidigare läst Rings nattlägesnovell  Kärlen .  … [mer]

Nervkittlande thriller om besatthet

DU Caroline Kepnes Forum bokförlag, 2015 ISBN: 9789137143385 (You, 2015) Recensent: Andrea Zackrisson När Beck kliver in i bokhandeln vet hon inte om att hennes liv plötsligt tagit en ny vändning. Bakom kassan står Joe och han blir direkt besatt av henne, han är förlorad i hennes skönhet och hennes charmiga personlighet. Hon måste bli hans, bara hans. Joe börjar följa efter Beck, … [mer]

Jakthundarna av Jørn Lier Horst

Titel: Jakthundarna Författare: Jørn Lier Horst Antal sidor: 397 Förlag: Lind & CO Beskrivning från Adlibris: William Wisting är en erfaren utredare vid polisen. Han är samvetsgrann, sympatisk och noggrann. I hela sitt yrkesliv har han ägnat sig åt att jaga brottslingar, men plötsligt kastas rollerna om. Wisting stängs av från sin tjänst efter misstanke om att ha fabricerat bevis i … [mer]

En för alla, tre för en – Daniel Boyacioglu

I denna bok är Daniel Boyacioglus tre första diktböcker samlade: Istället för hiphop, Gråt aldrig samma tårar två gånger och Haikupunchline. Boyacioglu är estradpoet och skriver mycket om samhällskritik och hur svårt det kan vara att stå upp för den man är. Mellan raderna andas det dock hur viktigt det är att vara sig själv. Jag är ingen van diktläsare, och särskilt inte av … [mer]