Hanya Yanagihara ”Ett litet liv”

Någon gång i ett vagt odefinierat Nyss (90-tal, kanske?) blir fyra tonårsgrabbar rumskompisar på ett prestigefyllt college. JD med sina konstnärsdrömmar, Malcolm som vill rita hus, tjejtjusaren Willem som lärt sig spela roller, och så Jude, som är två år yngre än alla andra, går med käpp och vägrar tala om sitt förflutna. Från den här Donna Tartt -liknande starten får vi sedan … [mer]

Flickorna – obehagligt, klibbigt och smärtsamt

Jag har sent omsider läst Emma Clines roman Flickorna . Jag var tio år sommaren 1969 när Charles Manson-morden ägde rum. Jag minns hur hela världen förfasades över vad som hade hänt och jag minns att jag läste om dem fast jag egentligen inte ville men inte kunde låta bli. Men romanen handlar faktiskt inte om Charles Manson utan om Evie som är 14 år och egentligen en ganska vanlig … [mer]

The False Prince, Jennifer A. Nielsen

Titel: The False Prince Originaltitel: The False Prince Författare: Jannifer A. Nielsen Utgivningsår: 2012 Förlag: Scholastic Audio Sidor/tid: 8 timmar, 15 min Genre: High Fantasy, Young Adult Språk: Engelska Lyssnat på Storytel Inläsare: Charlie McWade Handling i korthet: Kungafamiljen är död under mystiska omständigheter. För att ena landet inför hotet om ett inbördeskrig, … [mer]

Minirecensioner – The Last Midnight Star

Titel: The Midnight Star Författare: Marie Lu Serie: The Young Elites #3 Sidantal: 316 Utgivningsår: 2016 Minihandling: Adelina är ensam men starkare än någonsin, dock har hon inte räknat med att det ska kommer ett mörker som hotar med att döda alla eliter. Tycke: Marie Lu klättrar allt högre upp på listan över mina favoritförfattare. Det är så lätt att sjunka in i hennes värld … [mer]

Vad gör Elena Ferrantes böcker så beroendeframkallande?

Elena Ferrantes böcker om de två barndomsvännerna Elena och Lila, den så kallade napolitanska kvartetten, har gjort internationell succé. En stor del av uppmärksamheten har handlat om det faktum att ”Elena Ferrante” är en pseudonym. Diskussionen om vem författaren bakom böckerna är ser jag som irrelevant. Böckerna är mästerverk i sig själva och behöver inte massmedialt … [mer]

Ingenting och allting

av Nicola Yoon Maddy har aldrig lämnat sitt hus. Hon har nämligen en väldigt ovanlig immunsjukdom som gör henne allergisk mot i princip allt. Hon får hemundervisning och har en sköterska som kollar hennes värden under 8 timmar varje dag. Sedan tar hennes läkar-mamma över. En dag flyttar en ny familj in i grannhuset, och Maddy börjar chatta med sonen Olly. Han verkar vara någon … [mer]

Joan Didion ”Politiska fiktioner”

Trots att den handlar om de amerikanska valrörelserna mellan 1988 och 2000 dimper den svenska översättningen av Joan Didions Politiska fiktioner ner lite som ett svar på brännande aktuella frågor. Det är bara dagar tills Donald Trump svärs in som USA:s fyrtiofemte president och vi verkar fortfarande hålla på och bearbeta ”chocken”. Vad var det som hände? Hur kunde en plump, … [mer]

Björnstad av Fredrik Backman

Beskrivning från Adlibris: ”Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad? Bara allt. Den betyder bara allt. Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel … [mer]

S.J. Kincaid ”Diabolic”

Diabolic är berättelsen om diabolen Nemesis, som är personlig livvakt åt Sidonia, dottern till en galaktisk senator. Diaboler är människoliknande varelser, men framavlade under grymma omständigheter och manipulerade till att vara brutala mördare, alltid redo att döda för sin ägares säkerhet. Det man får se från Nemesis uppväxt är plågsamt att läsa, och drar tankarna till de … [mer]

Kall, kall jord av Adrian McKinty

En bok som utspelar sig på 1980-talets Nordirland, mitt bland exploderande bomber, hungerstrejker och kravaller är inte precis vardagsmat för mig. Ändå håller spänningen i sig och jag läser hela boken från pärm till pärm. Eller kanske just därför. Jag är tillräckligt gammal för att från barndomens nyhetssändningar komma ihåg inläggen om Nordirland och IRA. I Kall, kall jord … [mer]

Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren

Jag har följtTherése Lindgren på You Tube väldigt länge så det var nästan ett måste att läsa hennes bok också. Till en början vet jag inte vad det var som fick mig börja titta på Theréses videos då hon gjorde mycket sminkvideos som jag inte är ett dugg intresserad av. Kanske var det för att hon verkade som en sådan trevlig och mysig tjej som fick mig börja följ a henne. … [mer]

Uppstigningens brunn av Brandon Sanderson

Ungefär ett år har nu passerat sedan Kelsier, Vin och deras gäng störtade Överstehärskaren i Luthadel. Men bara för att en tyrann är borta så är inte alla problem lösta. Nu ska ett nytt kungarike bildas, nya lagar och regler ska skrivas och dessutom är det inte helt lätt att lösa det när staden är belägrad av betydligt större armeér än de som finns tillgängliga i Luthadel. … [mer]

Arvet efter dig av Jojo Moyes

Titel :Arvet efter dig Författare :Jojo Moyes Serie : Livet efter dig #2 Genre : Roman, Feelgood Antal sidor : 403 sidor Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : After You Översättare : Pia Printz Förlag : Printz Publishing ISBN : 978-91-87343-71-1 Utgivningsår : 2015 Format : Inbunden Första meningen : Den storvuxne mannen längst ner vid bardisken svettas. Handling : … [mer]

Charlie och Klappsnapparna

text av Per Simonsson och Stefan Roos, illustrationer av Lars Rudebjer En dag kommer ett barn till Kurre och ger honom ett brev. I det står det att han är pappa till barnet. Han blir förvånad och oroad: ett barn är ingen bra kombination med hans jobb. Han är nämligen en beryktad Klappsnappare. Men inte kan han bara lämna barnet… Tjuvarnas jul gick som julkalender i SVT 2011. Sedan dess … [mer]

Flickorna på Englandsbåten – Lone Theils – Recension.

Berättelsen Det här är en trevlig liten berättelse som egentligen är väldigt tragisk. Några flickor är på resa till England och försvinner spårlöst. Många år senare köper journalisten Nora Sand en gammal resväska hos en antikhandlare. I den väskan finns en bild av flickorna, och sedan är berättelsen i gång. Nora arbetar på den danska tidskriften Globalt. Hennes … [mer]

Jörn Donner ”Suomi-Finland”

Varje större sällskap har sin ”sanningssägare” som i sitt sätt att lägga orden får lyssnaren att rycka till. En del blir persona non grata i sitt hemland eller åtminstone illa omtyckta. Om detta gäller Jörn Donner i Finland vet jag inte. Han har vistats årtionden i offentlighetens ljus i vårt östra grannland men tillhör inte den typen av kändisar som delar med sig av sina … [mer]

Ernest Hemingway ”Över floden in bland träden”

När Över floden in bland träden kom ut 1950 var Ernest Hemingway 51 år. I nutidens backspegel kan man se att han då haft sina största succéer bakom sig, liksom ett antal stormiga äktenskap, krig och äventyr, men fortfarande Den gamle och havet och Nobelpriset framför sig. Man kan förmoda att han var en aning livstrött. Livstrött är i alla fall den likaså drygt halvsekelgamle … [mer]

Märkta för livet, Emelie Schepp

Titel : Märkta för livet Originaltitel: Märkta för livet Författare: Emelie Schepp Utgivningsår: 2014 Förlag: Bonnier Audio Sidor/tid: 11 h 47 min Genre: kriminalroman Språk: Svenska Lyssnat på Storytel Inläsare: Katarina Ewerlöf Handling i korthet: Verksamhetschefen för Migrationsverket blir mördad och de enda spår som hittas pekar mot en liten pojke. Åklagare Jana Berzelius … [mer]

Katt People

När den här boken damp ner i brevlådan så blev jag oerhört lycklig. Jag hade kanske en förutfattad bild av att det skulle vara ännu merfoton och må hända ännu mer text än vad det visade sig vara i Julia Lindemans och Annina Rabes Katt People . ”Det här är en bok om katter och de människor som älskar dem.” (baksidan). Jag tycker absolut att boken försöker beskriva … [mer]

Kärlek i andra världskrigets verklighet

ALLA HJÄLTAR BLIR FÖRLÅTNA av Chris Cleave Brombergs Bokförlag, 2016 ISBN: 9789173377836 (Everyone Brave is Forgiven, 2016) Recensent: Marika Mandrean Medan bomberna faller över London under andra världskriget måste livet på något sätt fortsätta ändå. Kärlek blommar upp, svek begås och människans ständiga kamp för att skapa en bättre värld fortsätter. Men allt blir så … [mer]

Nelly Rapp: Varulvarna

text: Martin Widmark, illustrationer: Christina Alvner I den tredje boken om monsteragent Nelly Rapp har Nellys lärare utfärdat varningen V3. V står för varulvar och 3 står för högsta beredskap. Det närmar sig fullmåne, och Nelly misstänker att det bor varulvar på campingen. Tillsammans med den lata hunden London försöker hon klura ut hur det ligger till. Ännu ett spännande, … [mer]

Magnus Jonsson ”Mannen som lekte med dockor”

Maj Sjöwall och Per Wahlöö reagerade på att svenska deckare var skrivna i anglosaxisk borgerlig berättartradition. De började på 1960-talet skriva realistiska historier, som utgick ifrån polisernas arbete, med ett starkt samhällskritiskt perspektiv och böckerna innehåller flera referenser till händelser som skedde under de år då romansviten skrevs. Här har vi ännu en deckare som … [mer]

Abdellah Taïa ”Ett land att dö i ”

I sina två senaste romaner har Abdellah Taïa rört sig från det självbiografiska. De teman som han ofta skriver om återkommer ändå i nyöversatta Ett land att dö i : sexualitet, identitet, tillhörighet och utanförskap, fattigdom, flykt, land. Drömmen om något annat, någon annanstans. Att hitta friheten. Sexarbetaren Zahira är berättelsens centrala gestalt. Precis som Taïa själv … [mer]

Jakten på Amos Decker av David Baldacci

En natt kommer Amos Decker hem och finner sin fru och dotter mördade. Ingen mördare hittas och Amos hamnar in en nedåtgående spiral där han förlorar jobb, hem och hälsa och tillslut hamnar på gatan. Men så en dag kommer hans gamla partner från polisen till honom och säger att det har kommit en man och erkänt mordet. Samma dag drabbas staden av en skolskjutning och därifrån blir … [mer]

Ur askan, Leigh Bardugo

Titel : Ur askan Originaltitel: Ruin and Rising Författare: Leigh Bardugo Utgivningsår: 2014 Förlag: gilla böcker Sidor/tid: 344 Genre: ungdomsfantasy Språk: svenska Handling i korthet: Skuggmästaren har intagit huvudstaden och styr Ravka från en tron av mörker. Alina och Mal gömmer sig i underjorden. Snart börjar jakten på Morozovas tredje främjare, eldfågeln. Den är Ravkas enda … [mer]

Om brott och dödsstraff

SJU DAGAR KVAR ATT LEVA En berättelse om brott och dödsstraff av Carina Bergfeldt Norstedts, 2015 ISBN: 978-91-1-306696-7 Recensent: Andrea Zackrisson Dödsstraff. För mig känns det som något av det förgångna, något som bör stanna just där. I USA återinfördes dödsstraffet 1977 (den 17 januari är det exakt 40 år sedan), efter att det togs bort några år tidigare. Sedan dess har … [mer]

Madeleine L’Engle – Ett veck i tiden

Möta ondskan på en annan planet. Titel: Ett veck i tiden (original A Wrinkle in Time) Författare: Madeleine L’Engle Serie: Time Quintet #1 Sidantal: 256 Utgivningsår: 2016 (original 1962) Officiell handling: Det är en mörk och stormig natt. Tonåriga Meg Murry sitter i sitt rum på vinden, lyssnar på blåsten som river i huset och funderar för sig själv. Hon vantrivs med sin kropp … [mer]

Tårar i havet, Ruta Sepetys

Titel : Tårar i havet Originaltitel: Salt To the sea Författare: Ruta Sepetys Utgivningsår: 2016 Förlag: BWahlström Sidor/tid: 8 timmar 7 min Genre: ungdom, historisk Språk: Svenska Lyssnat på Storytel Inläsare: Hannah Schmitz Handling i korthet: Tyskland vinter 1945. Fyra ungdomar. Fyra hemligheter. De har alla olika bakgrund och kommer från olika länder, men de är alla på flykt. … [mer]

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami

”På samma vis förhåller det sig med löpning: man blir inte löpare för att någon rekommenderar en att bli det. I grund och botten handlar det om att man blir det för att man är ämnad att bli det.” Titel :Vad jag pratar om när jag pratar om löpning Författare :Haruki Murakami Serie : – Genre : Memoar Antal sidor : 218 sidor Språk : Svenska Originalspråk : Japanska Originaltitel : … [mer]

Skarven

av Sara Lövestam När Johanna är på väg till Sländö med sina föräldrar ser hon en mörk gestalt röra sig på Skarvön. Där finns vanligtvis bara fåglar. Vad har fört en människa dit nu? Johanna, Ludde (som läst alldeles för mycket Sherlock Holmes) och Olivia (en ny vän med överbeskyddande föräldrar) börjar de nysta i mysteriet, som snart blir farligare än de trott. En … [mer]

Philipp Weiss, Annevi Sjöberg, Daniel Larsson ”Fleråriga grönsaker”

Julen med obligatoriska släktträffar och hård knäck är förbi, nyårets glittrande afton likaså, jullovet är avslutat och utanför fönstret dalar snöflingorna ned över skogen. Kanske fungerar du precis som jag? Kanske längtar du efter att solen ska tina bort snön och trädgårdslandet ligga där naket och doftande? Kanske brukar du gräva och gödsla ditt land? Förodla plantor inne … [mer]

Recension: Våga leda med hjärnan av Malin Trossing

En ledarskapsbok inriktad på de perspektiv man får av att lära känna hjärnans funktioner, det låter onekligen som någonting för mensaner, och därmed en bok som jag skulle tycka om att recensera. I Våga leda med hjärnan får man först en mycket kort genomgång av vad författaren anser är centralt från populariserad hjärnforskning, följt av ett antal kapitel med tämligen konkreta … [mer]

Björn Hagberg och Martin Widman ”Att döda en människa”

Att döda en människa är titeln på Björn Hagbergs och Martin Widmans bok med undertiteln ”På spaning efter det första kriget”. Det är på ett sätt en bra titel; den fångar såväl uppmärksamheten som det centrala grundläggande moraliska problem den handlar om. Eller gör den det? Är ”att döda en människa” verkligen detsamma som krig? Ett bra tag irrar jag lite i mörkret … [mer]

Sedan du försvann

Har precis kommit ur en lässvacka och slukar böcker. En av dem var Sedan du försvann av Morgan Matson. En bok som kag under svackan hade svårt för och inte kom nån vart med men som jag nu uppskattar. Handlingen är den om Emily, en ganska tyst och grå tjej som står i skuggan av sin bästis Sloan. Eller stod. För när vi träffar Emily så är Sloan spårlöst försvunnen. Det är ingen … [mer]

Krig – och sedan då?

EN GUD I SPILLROR av Kate Atkinson Massolit förlag, 2016 ISBN: 9789176790045 (A God in Ruins, 2015) Recensent: Marika Mandrean Teddy Todd växte upp på den idylliska engelska landsbygden. Runt hörnet fanns äventyren i naturen med skog och ängar att utforska. Innanför trädgårdens häckar fanns tryggheten med stabile fadern Hugh, vackra men missnöjda modern Sylvie och så syskonen. När … [mer]

Fantastiska vidunder och var man hittar dem

av Newt Scamander (pseudonym för J.K. Rowling) Det här är en av de böcker Harry Potter läser under sina år på Hogwarts. Det är faktiskt den upplaga Harry använder, med anteckningar och klotter från honom själv och hans vänner. Boken är ett uppslagsverk, från a-y, över alla de vidunder en kan träffa på i trollkarlsvärlden. Kan det bli mer nördigt? Knappast. I förordet, från … [mer]

Anne Enright ”Den gröna vägen”

En mamma ber sin tolvåriga dotter gå till apoteket för att hämta medicin mot yrsel och förkylning. Scenen utgörs av en familj med två föräldrar och fyra barn som lever i en irländsk by på 80-talet. Den materiella levnadsstandarden är påver sett med dagens ögon. I inledningen gestaltas en person (mamman) som minst sagt är en dramaqueen av det energislukande slaget. Det är med … [mer]

Etthundra mil av Jojo Moyes

Titel : Etthundra mil Författare : Jojo Moyes Serie : – Genre : Roman, Feelgood Antal sidor : 380 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : The One Plus One Översättare : Emö Malmberg Förlag : Printz Publishing ISBN : 978-91-87343-57-5 Utgivningsår : 2015 (2014) Format : Pocket Första meningen : Ed Nicholls drack kaffe med Ronan inne på utvecklingsavdelningen när Sidney … [mer]

”Lapp skall lapp vara” – en vitbok som visar hur den samiska identiteten kapades

Min farmor Ragnhild var same. Ändå vet jag så lite, nästan ingenting, om den samiska kulturen och det samiska folkets historia. Med tanke på att många av mina klasskamrater också hade samiskt påbrå verkar det märkligt att vi inte skulle ha lärt oss något om detta i grundskolan. Men om vi gjorde det så har jag glömt dessa lektionstimmar. Hemma pratade vi inte heller så ofta om det … [mer]

P.s. I still love you, Jenny Han

Titel: P.S. I still love you Originaltitel: P.S. I still love you Författare: Jenny Han Utgivningsår: 2015 Förlag: Sidor/tid: 8 timmar 59 minuter Genre: Nutid, romans, ungdom Språk: Engelska Lyssnat på Storytel Inläsare: Laura Knight Keating H andling i korthet: ”Lara Jean didn’t expect to really fall for Peter. She and Peter were just pretending. Except suddenly they weren’t. Now … [mer]

Lilla jag går på skattjakt

av Malin Hedström och Anna Andersson I Bibeln läser Lilla jags mamma om att samla skatter i himlen. Lilla jag går ut för att hitta sådana skatter. Men det är inte helt lätt. Eller är det kanske det? En ny mobil, en ny tröja eller en dyr måltid. Jordiska skatter gör oss oftast bara lyckliga för stunden. I den här boken visar författaren på skatter som håller längre, skatter som … [mer]

Denise Rudberg ”På sex meters djup”

Det är Denise Rudberg själv som myntat genren ”Elegant Crime”, spänning som utspelar sig i överklassmiljöer. Själv är jag sen på bollen, inser att På sex meters djup är den sjätte boken i serien om åklagarsekreterare Marianne Jidhoff, kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid. De tidigare böckerna i serien har också sitt kronologiska tal i … [mer]

Marked, P.C Cast & Kristin Cast

Titel : Marked Originaltitel: Marked Författare: P.C Cast & Kristin Cast Utgivningsår: 2007 Förlag: Sidor/tid: 344 Genre: Urban fantasy Språk: Svenska Handling i korthet: Om en sökare märker dig, måste du byta skola för att lära dig att bli vampyr. Mina tankar: Det här är första boken i House of Night serien som sammanlagt innehåller 12 böcker. Jag blev rekommenderad denna av en … [mer]

Mian Lodalen och Matilda Tudor ”Liten handbok i konsten att bli lesbisk”

Liten handbok i konsten att bli lesbisk ​ är enligt förordet född ur författarnas frustration över att ständigt höra sina straighta vänner beklaga sig över sina heteroförhållanden, och avsluta med “jag önskar att jag kunde bli lesbisk”. Tesen som Mian Lodalen och Matilda Tudor för fram är ungefär “vill du så kan du”. Och de gör vad de kan för att underlätta … [mer]

3x Hammarbyserien av Carin Gerhardsen

Under den senaste tiden har jag lyssnat i kombination med läsning av några böcker i Hammarbyserien av Carin Gerhardsen. Bjuder här på några korta tankar om de böcker jag läst. Vyssna lull bok #3 En familj bestående av mamma och två barn hittas mördade i sin säng. Deras halsar är avskurna på ett sett som verkar tyda på att ingen led under själva mordet. Conny Sjöberg och hans … [mer]

Evas dotter

av William Paul Young En dag hittar Johannes en svårt misshandlad ung kvinna på stranden. Han gör allt han kan för att rädda hennes liv, och upptäcker snart att hon är någon alldeles speciell: ett vittne med ett viktigt uppdrag. För den unga kvinnan blir det en tid då hon brottas med många viktiga frågor, särskilt om bilden av sig själv och i vad eller vem vi ska spegla oss. Det … [mer]

Välkommen till Sverige?

VÄLKOMMEN TILL HIMMELSTA av Hanna Landahl Celanders förlag, 2016 ISBN: 978-91-87393-41-9 Recensent: Andrea Zackrisson Tre ensamkommande flyktingbarn kommer till avfolkningsorten Himmelsta någonstans på den svenska landsbygden. Invånarna i Himmelsta har blandade känslor för nykomlingarna: en klick tar emot dem med öppna armar och vill få dem att känna sig välkomna, men en större grupp … [mer]

Maja Lunde ”Binas historia”

I delar av sydvästra Kina bestryks äppel- och päronblommorna numera av pollentäckta penslar hållna av människohand. Detta sedan de naturliga pollinerarna, humlor och bin, slagits ut till följd av besprutning och monokulturernas utbredning. Uppe bland grenverket i ett kinesiskt fruktträd och dryga 80 år framåt i tiden befinner sig Tao när läsaren möter henne på de första sidorna i … [mer]

Svenskarna och deras fäder de senaste 11.000 åren av Karin Bojs och Peter Sjölund

”Men sedan hände något dramatiskt. Drygt ett årtusende efter de första böndernas ankomst anlände några andra män. De kom däremot att bli anfäder till de flesta nu levande svenskar.” Titel :Svenskarna och deras fäder de senaste 11.000 åren Författare : Karin Bojs och Peter Sjölund Serie : Kan ses som en fortsättning från respektive författares tidigare bok i ämnet Antal … [mer]

Kemisten

Strax innan jul fick jag Kemisten av Stephanie Meyer som framför allt är känd för den oerhört populära Twilight-sagan (vampyrböcker). Det var med en blandning av skepsis och nyfikenhet jag började läsa. Jag tillhör nämligen dem som inte är … Läs mer … [mer]