Petra Hulová ”En plastig trea”

Det av Thomas Andersson alldeles utmärkt formgivna omslaget till En plastig trea är så talande för innehållet och stämningen i boken. Omslaget visar en liten fågel som är glad i färgerna och sorgsen i ögonen och som ser ut att sjunga i rosa. Det gör nästan ont i ögonen att titta på omslaget och boken till och med känns plastig i händerna. Den lilla plastfågeln sitter i en bur i … [mer]

Livets outgrundliga mysterier – Benjamin Alire Sáenz

Jag säger det på en gång så har jag det sagt: jag ä l s k a r Aristotle och Dante i Benjamin Alire Sáenz  Livets outgrundliga mysterier . Visst till en början är huvudpersonen Aristotle, Ari, inte så himlans intressant men oj vad han växer med boken . Och Dante. Dante. Visst tycker man kanske att Dante är lite för mycket till en början men oj vad jag gillar honom nu . Året är … [mer]

Paula Fox ”Förtvivlade människor”

Vi börjar direkt med att bocka av checklistan: Är det här en roman som när den ursprungligen släpptes möttes av fina recensioner men med begränsad kommersiell framgång och där författaren därmed kan ges epitetet ”författarnas författare”? Ja, det är det. Är det en skildring av den amerikanska medelklassen inom den realistiska skolan? Ja, det är det. Var författaren mer eller … [mer]

Klarhet av Lisa Westerlund – recension

I slutet av januari hittade jag ett bokpaket i brevlådan. Alltid spännande! Det visade sig innehålla ett recensionsexemplar av boken Klarhet, av en för mig okänd författare, nämligen Lisa Westerlund. Boken är utgiven på Lava förlag där ni hittar ytterligare information. Boken kan köpas från bl.a. Bokus och Adlibris . Efter att tidigare i vinter recenserat en fotobok om cancer … [mer]

En spydig recension av Cormac McCarthys Vägen

Tänk er att ni befinner er i en postapokalyptisk helt sönderbränd värld tillsammans med er åttaårige son, på väg mot ett mål hundratals kilometer bort och ni kan inte lita på att de människor ni möter vill er väl. Skulle ni då tycka att det var en bra idé att transportera era få tillhörigheter i en kundvagn? Det gör pappan i den här boken. Här är några av mina funderingar … [mer]

Körkarlen av Johanna Limme och Martin Palmqvist

En kulen höstkväll hittas en kusk död på sin droska i en av Karlshamns trånga gränder. För reservkonstapel Ivar Jönsson verkar det vara ett vanligt kuskrån som gått över styr. Men snart börjar vidskepliga rykten om lyktgubben spridas i staden och Jönssons morbror, kyrkoherde Simon Eldfeldt kopplas in på fallet. När ytterligare en kusk mördas tvingas den originella men drivna … [mer]

David Levithan – Världens viktigaste kyss

Det är det enda vi begär av er. Var något mer än stoft. Jag blev rekommenderad att läsa Världens viktigaste kyss av en kollega med orden att det här var en av de bästa böckerna hon någonsin hade läst. Starka ord och ord som hade kunnat leda till att boken blev en rejäl besvikelse för mig. Vilken bok kan liksom leva upp till det betyget? Uppenbarligen den här, den kommer i all fall … [mer]

Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist (2014)

John Ajvide Lindqvists senaste roman Himmelstrand är verkligen annorlunda. Jag vet inte om jag någonsin läst en roman som denna. Jag har svårt för att genrebestämma romanen men det närmaste är nog skräckgenren. Samtidigt är den så mycket mer. Det är, som jag läste i en recension på Goodreads, en roman om skräck snarare än en skräckroman. Till ytan utspelas handlingen under en … [mer]

Alex Haridi ”Huset mittemot”

Mittemot Joels hus ligger det som kallas Ödehuset, en gång en pampig villa där ingen bott sedan innan Joel föddes. Inte sedan det hände, den där dagen som folk i skolan fortfarande pratar om, sprider rykten om, spekulerar kring. Den nittonde oktober 1992, när den yngste sonen i familjen som bodde i huset kom hem från skolan, gick upp på vinden och hängde sig. Jonathan Andersson var … [mer]

I muntra damers sällskap

I muntra damers sällskap (Damernas detektivbyrå, #6) Titel:  I muntra damers sällskap Författare: Alexander McCall Smith Serie: Damernas detektivbyrå, #6 Förlag: Damm förlag (Massolit) Typ: Egenägd Format: Pocket Sidantal: 255 Läst på språk: Svenska Originalspråk: Engelska Originaltitel: In Company of Cheerful Ladies Översättare: Peder Carlsson Utläst: 14 februari 2015 … [mer]

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (2011)

Jag kan redan nu säga att Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Cirkeln , första boken i Engelsforstrilogin, kommer att vara en av de bästa böckerna som jag läser i år. I går skrev jag apropå det ett inlägg som summerar rätt så bra vad jag tycker om boken. Den är helt underbar och jag har svårt att vara objektiv, bara så att ni vet, det här kommer med andra ord att bli en … [mer]

"Sagan om Halvdan Hårde"

av Erik Magntorn & Staffan Gnosspelius. Förlag: Hirschfeld förlag (Tack för boken!) Sidor: 24 sidor Åldersgrupp enligt mig: 5-9 år Handling: Halvdan Hårde är en viking som är arg och bestämd. Han bestämmer sig för att ta med sig sin besättning och segla, mitt i hösten. Ingen vill följa med men Hårde tvingar dem och de far iväg. De hinner inte långt innan det blir som … [mer]

Finding Cinderella

Min man tipsade mig om Mofibo och jag var tvungen att prova. Mest för att se vad det var för något men när jag väl laddat hem appen och börjat kolla på utbudet så var jag fast…Jag menar, det går till och med att se hur lång tid det tar att läsa en bok! Första boken jag läste via appen (det fungerar riktigt bra att läsa via appen också) var Finding Cinderella av Colleen … [mer]

Birgitta Stenberg ”Kärlek i Europa”

Det började knarra i den äktenskapliga sängen ovanför mej. Min ingifte morbror var efter pappas död också min gode man. Nu låg han däruppe och töjde energiskt fjädrarna under sin magra hustru. Jag slöt ögonen. Strax skulle ett regn av boss komma strilande ner mellan trossbottens bräder där målarfärgen hade spruckit. Nu började det, jag kände de lätta sticken mot huden. Kärlek … [mer]

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (2011) | The GIF edition

Efter det att jag hade läst The Diviners av Libba Bray hade jag svårt att artikulera mig utan att låta helt besatt. Jag löste det hela med att första skriva en GIF-baserad recension för att få ur mig det allra värsta av fangirlandet. Jag tror att jag måste göra det samma med Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag var besatt av allt från handlingen till karaktärerna … [mer]

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time av Mark Haddon (2003)

Mark Haddons The Curious Incident of the Dog in the Night-time är en sådan annorlunda bok att det är svårt att veta var jag ska börja. I grunden är det en slags mysterium-mordgåta för unga samtidigt som handlingen också fokuserar på familjerelationer och Aspergers syndrom. För mig är den lika mycket underhållande som den är utbildande och lika mycket för unga som den är för … [mer]

”Vi måste göra dig ful”

EN BÖN FÖR DE STULNA Jennifer Clement Albert Bonniers förlag, 2015 ISBN: 9789100139315 (Prayers for the Stolen, 2014) Recensent: Andrea Zackrisson ”Nu ska vi göra dig ful, sa mamma. Hon visslade. Jag såg i spegeln hur hon förde kolbiten över mitt ansikte. Det är ett vidrigt liv, viskade hon. Det bästa man kan vara i Mexiko är en ful flicka.” På den mexikanska landsbygden, … [mer]

Neftali Milfuegos ”Tankar mellan hjärtslag”

Uttrycket mellanförskap hörde till Språkrådets lista över nya ord 2014. Det är ett begrepp som beskriver erfarenheter av att känna sig utanför ett samhälles gemenskap. ”Mellanförskap är ett ord för en känsla av att höra till – men bara nästan. Den som lever i mellanförskap kanske känner sig som chilenare i Sverige men som svensk i Chile, till exempel.” skriver tidningen … [mer]

Första recensionen på Delad identitet

Nu har den kommit, den första recensionen på den tryckta versionen av Delad identitet – del två i serien på Ön – nämligen på bloggen Fantasygrottan . Det är en lång recension, som huvudsakligen är positiv. Läs den gärna! Ska jag försöka ta fram det viktigaste negativa så är det väl att recensenten är lite besviken över att handlingen är långsammare än i Porten, att det … [mer]

Den mörkaste delen av skogen

En riddare som väcker en sovande prins. Titel: The Darkest Part of the Forest Författare: Holly Black Sidantal: 336 Utgivningsår: 2015 Handling: Det var en gång en vacker prins som sov i skogen, innesluten i en glaskista. Det var en gång en syster och en bror som utsåg sig själva till att vara beskyddare och dräpte monstren i deras hem. Men när de växte upp blev äventyren ett minne … [mer]

Katarinas bok av Maria Gustavsdotter

Vissa böcker lämnar stora tomrum efter sig. ” Katarinas bok ” av Maria Gustavsdotter och utgiven av Historiska Media är en sådan. När jag slog ihop pärmarna igår kväll kändes det precis som när man säger farväl till en kär vän som ska resa mycket långt bort. Jag har tidigare läst ”Ulrikas bok” som är den första i trilogin om prästdöttrarna på Orust . Den gav mig mersmak och … [mer]

Spionen som kom in från kylan av John le Carré

John le Carrés berömda genombrottsroman. Huvudpersonen, den brittiska agenten, Alec Leamas vill inte vara med längre. Han är trött på agentlivet, på att inte kunna lita på någon, på hopplösheten i det hela, på allt dödande. Men så erbjuds han ett uppdrag med personliga anknytningar: att få hämnas på chefen för den östtyska underrättelsetjänsten, ansvarig för flera av Leamas … [mer]

Stephanie Perkins – Isla and the happily ever after

Det var nästan så att jag inte ville läsa denna boken, jag ville inte att serien skulle ta slut. Jag har verkligen njutit av att läsa om Annas ovilja att plugga i Paris, Lolas galna utseende kreativa ådra och här om försiktiga, blyga Isla som äntligen får en chans med killen och varit kär i så länge. Isla (uttalas Eye-la, inte Izla) och framför allt Josh träffade vi redan i Anna … [mer]

Fem personer du möter i himlen – Mitch Albom

Eddie jobbar med service på ett nöjesfält. En dag hamnar han under en fallande soffa från en karusell, när han ska försöka rädda en flicka. När han vaknar upp befinner han sig i himlen. Där möter Eddie fem personer vars liv på ett eller annat sätt påverkats av Eddies liv. Det som känts meningslöst i livet kan ha haft en dold betydelse. Jag slukade den här boken. Främsta … [mer]

Daniella recenserar: The Enchantress Returns

Titel:The Enchantress Returns Författare: Chris Colfer Förlag: Little Brown Rec-ex/Vinst/Present: Present Sidor: 517 Serie: #2 i The Land of Stories Utläst: 12/1-15 Bokens första mening: The East was in a period of great celebration. Handling: After decades of hiding, the evil Enchantress who cursed Sleeping Beauty is back with a vengeance. Alex and Conner Bailey have not been back to the … [mer]

Nawal El Saadawi ”Revolutionsskrivarna”

När jag recenserade Nawal El Saadawis förra bok på svenska, Den stulna romanen , skrev jag om de då nya begrepp som blivit en del av vår förståelse av omvärlden: Befrielsetorget. Den arabiska våren. Jag skrev även om att skönlitteraturen erbjuder ett sätt att ta sig in i ett samhälle, ett sätt att komma människorna som lever i ett kaotiskt och våldsamt samhälle nära. I hennes … [mer]

Lägerskola på en annan planet!

En bok som får dig att önska att du kunde besöka andra galaxer. Titel: Silvertrådarna Författare: Ingrid Remvall Serie: Prismagalaxen #1 Sidantal: 287 Utgivningsår: 2014 Handling: Nova är en av ungdomarna som har äran att delta i lägret på planeten Indigo. Det är ett mirakel att hennes överbeskyddande mamma släpper henne ur sikte och Nova tänker verkligen njuta av äventyren som … [mer]

Lilla Berlin av Ellen Ekman

Titel: Lilla Berlin Författare: Ellen Ekman Antal sidor: 157 Serie: Lilla Berlin 1 Förlag: Kolik förlag Beskrivning från Adlibris: ”Ellen Ekmans strippserie Lilla Berlin triumferar i tidningen Metro. Dagens ungdom fotar, festar, facebookar och förfasar sig genom 2010-talet. I serien trängs de särskilda och speciella ipa-sorternas anhängare, skäggbeundrare, neggningsraggare, … [mer]

Klaustrofobisk berättelse från 1910-talets England

AV EN ANNAN VÄRLD Katherine Webb Historiska media, 2014 ISBN: 9789175450636 (The Unseen, 2012) Recensent: Andrea Zackrisson I en krigsgrav från första världskriget hittas ett brev i en okänd soldats ficka. Journalisten Leah blir intresserad av brevets innehåll och börjar söka efter soldatens identitet. Den varma sommaren 1911 anländer tjänsteflickan Cat Morley till prästgården i … [mer]

Daniella recenserar: 8 Saker du aldrig skulle våga

Titel: 8 saker du aldrig skulle våga Författare: Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg Förlag: gilla böcker Rec-ex/Vinst/Present: Present Sidor: 245 Serie: Nej Utläst: 27/12-14 Bokens första mening: Mamma var så trött på kolonistugan i höstas och ville sälja den, men jag övertalade henne att inte göra det. Handling: 1. Vi ska genomföra en eller flera utmaningar var innan sommarlovet. … [mer]

Liv efter liv – Kate Atkinson

Ursula Todd dör gång på gång, på alla möjliga tänkbara vis. Innan dess hinner hon dock leva minst sagt ovanliga (och vanliga) liv. Hon genomlever och dör under två världskrig och hon får både på avstånd och på nära håll vara med om sin tids viktigaste historiska händelser. Ursula upplever bland annat tyskarnas bombningar av London, vänskap med en viss Eva Braun och krigens … [mer]

"Som tidigare skolbibliotekarie för högstadiet, kan jag rekommendera böcker av Kim M Kimselius"

På Facebook var det en lärare som letade efter bra och fängslande böcker till sina elever. Jag blev glad när det var så många svar som rekommenderade mina böcker. Många skrev bara mitt namn, andra kommenterade, här kan du läsa två av kommentarerna. ”S om tidigare skolbibliotekarie för högstadiet, kan jag rekommendera böcker av Kim M Kimselius. På spännande sätt behandlar hon … [mer]

Hanna Olausson ”Magiska bondgården”

Efter att ha läst samma bok om och om och om och om (detta kan pågå i en längre evighet) igen, ända tills man kan böckerna utantill, framlänges och baklänges, börjar man ibland lite försiktigt att ändra berättelsens innehåll. Man försöker göra det lite roligare, lite mer spännande. Det har hänt att man legat där, mycket obekvämt, i den smala sängen och skojat om att … [mer]

Förvandlerskan

Förvandlerskan av Charlotta Larsson kan, trots det bara är februari, bli årets bästa bok för mig. Utan att veta så mycket om boken lockades jag trots allt av namnet och baksidestexten och läste. Det är Larssons debut men hon skriver naket och spännande på samma gång, mycket känslor beskrivna genom huvudkaraktärens sinnesstämning och återspeglat i miljönbeskrivningarna. Det är … [mer]

Daniella recenserar: Fated

Titel: Fated Författare: Alyson Noël Förlag: Macmillan Rec-ex/Vinst/Present: Nej Sidor: 447 Serie: #1 i The Soul Seekers Utläst: 25/12-14 Bokens första mening: First came the crows. Handling: Strange things have been happening to Daire Santos. Animals follow her, crows mock her, glowing people apper from nowhere. Worried that Daire’s having a breakdown, her mother sends her to stay with … [mer]

Jag är Solace – Siobhan Dowd

Holly har tröttnat på sin fosterfamilj och tjatet om att hon ska skärpa sig. En dag hittar hon en peruk, och med den på blir hon tuffa, självsäkra, ohejdbara Solace. Tillsammans med Solace sticker Holly hemifrån i jakten på sin mamma, den enda som kan få henne att känna hopp. Det blir både en inre och yttre resa med oväntade vändningar och tillbakablickar. En litterär bild av … [mer]

Fördelarna med en kollaps av Jonathan Tropper

Oj, vad jag gillade den här boken. Jag vet inte om jag har läst någon annan bok som lyckats förena humor med allvar på ett så bra sätt, kanske med undantag av Slakthus 5 av Kurt Vonnegut. Boken handlar om Drew Silver, en avdankad rockmusiker som lever på royalties från en hitlåt på nittiotalet. Han är frånskild med en artonårig dotter som han mer eller mindre tappat kontakten med, … [mer]

Oliver Sacks ”Hallucinationer”

Oliver Sacks verkar vara en go gubbe. Han har skrivit flera populärvetenskapliga böcker om hjärnans mysterier. I den här boken går han all in på just hallucinationer. Och eftersom han är en go gubbe så blir det småtrevligt och småfascinerande. Bara lite skrämmande, men inte alls mycket. Här är fokus på hallucinationer som uppstår som en konsekvens av migrän, epilepsi, … [mer]

Tankar mellan hjärtslag – Neftali Milfuegos

Pseudonymen Neftali Milfuegos berättar i Tankar mellan hjärtslag om att befinna sig i en värld mitt emellan. Att varken känna sig som svensk eller chilensk. Den handlar om att växa upp som andra generationens invandrare i ett Sverige, ett land som tycks bli allt mer kyligt och rasistiskt . Känslan av tillhörighet saknas både här och där. Det är en passionerad och arg huvudperson vi … [mer]

Norrsken av Frida Skybäck

Norrsken är första delen i en ny serie med historiska kärleksromaner av den uppskattade författaren Frida Skybäck. Vi kommer att få följa systrarna i herrskapsfamiljen Stiernfors på Rosenlunds herrgård i Skåne. Likt en modern Jane Austen skildrar Frida Skybäck de tre systrarna och deras kärlekar, glädjeämnen och problem under 1800-talets mitt. Den äldsta systern Cecilia … [mer]

Ull av Hugh Howey – microrecension

Ulls första kapitel, ursprungligen en novell, är ett mästerverk. Ödesmättad, kittlande och med många frågor som ger skenbara lömska svar. En dystopisk värld där människor lever i en silo med hundratals våningar under mark. Ett till synes fungerande system som inte tål någon granskning råder och alla ifrågasättande leder till rengöring, dvs avvisning till ytan, dvs döden. … [mer]

Petter Lidbeck – Men finns ändå

Petter Lidbeck är kanske mest känd för sin deckarserie Tre tjejer, spännande och välskrivna böcker för barn runt 9-12 år. Han är vad jag skulle kalla en pålitlig barnboksförfattare. Senaste boken ut är Men finns ändå som beskrivs somen thriller för ovan nämna åldersgrupp. Men finns ändå handlar om 11-åriga Bianca som precis fått reda på något som förändrar hennes liv … [mer]

Jag är den som är den – Elin Lucassi

Okej, jag tänker inleda med att säga att det här inte är en recension. Betrakta det snarare som ett hyllande inlägg eller ett boktips. Det finns flera anledningar. Några av dem: Jag är fortfarande värdelös på att recensera den här typen av serier. Jag känner Elin Lucassi privat och hon är en så himla fin och bra person. Jag är så sjukt glad för hennes skull att jag omöjligt kan … [mer]

Cilla Naumann ”Kulor i hjärtat”

Jag vill bara att den där hemska dödstysta förlamningen i rummet ska släppa och att allt ska bli som vanligt igen. Framför allt vill jag att Martin ska slippa ha gjort det där som jag redan vet att vi kommer att reta honom för i evigheter. Reta och reta och reta och reta. Jag vill veva tillbaka tiden, ha det ogjort. För hans skull. Och för vår. Kulor i hjärtat kom ut första gången … [mer]

John Green ”Katherine-teorin”

Colin Singleton har ungefär två saker som gör honom speciell, tänker han sig. Den ena är att han är ett underbarn, som vid sjutton års ålder talar elva språk och har haft ett läsbeting på minst 400 sidor om dagen sedan han var sju. Den andra är att han har blivit dumpad av tjejer som heter Katherine nitton gånger. I sviterna av denna senaste, nittonde dumpning släpar bäste (och … [mer]

Bokcirkel: Spionen som kom in från kylan

#rödvinsbokcirkeln <3 Bonnier pockets klassikerserie . Nu senast en deckare-fyra som vi tar oss an. Vi började med Spionen som kom in från kylan av John le Carré. Skitsnyggt omslag gör att man har lättare att plocka upp boken och det behövdes trots att den är både ganska tunn och lättläst. Jag hade inte problem med boken men första två tredjedelarna var för mig ganska tråkiga och ... [mer]

Brännmärkt eller psykologiskt trovärdiga böcker

I torsdags var det åter dags för den ena av mina bokcirklar att träffas för att diskutera senaste månadens bok. Den här gången hade vi läst Catharina Ingelman Sundbergs Brännmärkt som är första delen i en trilogi om borgarhustrun Anne och utspelar sig i Stockholm under slutet av 1300-talet. Inte direkt en genre jag brukar läsa böcker från så det var ett kul och intressant val. … [mer]

När den religiösa sekten har rätt om världens undergång

Ateistiska tonåringar på jakt efter sina försvunna religiösa föräldrar Titel: Vivian Apple at the End of the World ( Vivian Versus the Apocalypse ) Författare: Katie Coyle Serie: Vivian Apple at the End of the World #1 Sidantal: 272 Utgivningsår: 2015 Handling: Det är inte många som trodde på Frick, ledaren för The Church of America , när han förutspådde om att jorden skulle gå … [mer]

Recension: Jerker Virdborg – Skyddsrummet Luxgatan

Fragment från ett krigshärjat Sverige. Glimtar av förödelse, hysteri och sönderfall. Den döda zonen har läst Jerker Virdborgs Skyddsrummet Luxgatan och vill för en gångs skull att en bok ska vara längre. Det finns en plats i det mänskliga medvetandet som ligger någonstans mitt emellan förvirring, panik och ett totalt lugn. Denna plats tillhör Jerker Virdborg, … [mer]

Fairest: Levanas Story – Marissa Meyer

Titel: Fairest: Levanas Story Författare: Marissa Meyer Serie: The Lunar Chronicles #3.5 Språk: Engelska Utgiven: Januari 2015 Antal Sidor: 222 Beskrivning från Goodreads: Mirror, mirror on the wall, Who is the fairest of them all? Fans of the Lunar Chronicles know Queen Levana as a ruler who uses her “glamour” to gain power. But long before she crossed paths with Cinder, Scarlet, and … [mer]