Drakhjärta & Hamnskiftare av Jerker Hultén

En dag när Vera har gått vilse i skogen stöter hon på ett helt gäng med drakar. Det är inte på något sätt några elaka drakar utan de är drakar på flykt undan en ondskefull pirat vid namn Arghan. Därför erbjuder Vera dem att de kan komma och bo hos henne och hennes familj i deras borg. När väl drakarna har flyttat in till dem börjar magiska saker hända, men också farliga … [mer]

Daniella recenserar: The Peculiar

Titel: The Peculiar Författare: Stefan Bachmann Förlag: Harper Collins Rec-ex/Vinst/Present: Nej Sidor: 376 Serie: #1 i The Peculiar Utläst: 17/10-14 Bokens första mening: Feathers fell from the sky. Handling: Don’t get yourself noticed and you won’t get yourself hanged. Bartholomew Kettle and his sister live by these words. They are Peculiars – half-human, half-faery, and hated by both. But … [mer]

Recension – Mrs Sinclairs resväska av Louise Walters

Roberta är mellan trettio och fyrtio, bor i Oxford och älskar böcker. Hon arbetar i en underbar liten bokhandel där man säljer både nytt och gammalt. Men Roberta har inte många vänner, ett ganska likgiltigt förhållande med en gift man som hon bara träffar varannan torsdag och hennes älskade pappa är döende. Den 109-åriga och alltmer förvirrade farmodern Dorothy bor på ett hem. … [mer]

Höstens måste-thriller

GÅRDEN Simon Beckett Minotaur, 2014 ISBN: 9187645050 (Stone Bruises, 2014) Recensent: Andrea Zackrisson Sean är på flykt från sitt liv i London och befinner sig på den franska landsbygden. Han har övergett sin bil i en ödslig avkrok när han trampar i en rostig rävsax. Medvetslös av smärta och blodförlust befrias han av två systrar och vaknar upp på en sliten bondgård i närheten. … [mer]

Birgitta Bergin – Ett oemotståndligt förslag

Ett oemotståndligt förslag lät med sin beskrivning som en bok helt omöjlig att motstå. Svensk feelgood, en jämngammal tjej i huvudrollen (jag börjar inse att 30-årsdagen närmar sig…) som kommer från en småstad, ett stort arv men med ett uppdrag för att få ta del av pengarna. Det hela låter ju som det perfekta receptet för en ruggig höstkväll så vad kan då gå fel? Tydligen … [mer]

Svetlana Aleksijevitj ”Zinkpojkar”

Om ni inte redan sett den, leta upp Grigorij Tjuchraj s film Ballad om en soldat från 1959. En ung sovjetisk soldat får mitt i fälttåget mot tyskarna en kort permission för att kunna hälsa på sin mor, och ägnar hela permissionen åt att försöka ta sig hem genom det gigantiska krigsdrabbade imperiet, bara så att han kan ge henne en snabb kram i förbifarten och sedan dra ut i kriget … [mer]

Recension: Erövraren av Dan Buthler & Dag Öhrlund

Första gången jag träffade på psykopaten Christopher Silfverbielke var i Återvändaren , och även om jag tyckte att han var en spännande karaktär tappade han i trovärdighet ju längre in i boken jag kom. Så träffade jag på honom igen i Uppgörelsen och där skrämde han nästan livet ur mig, men samtidigt var jag så fascinerad över honom att jag blev så glad när slutet öppnade … [mer]

Tre på Tre: Låt vargarna komma

Den här boken har jag faktiskt tagit lite tid på mig att läsa ut. Den har känts väldigt speciell – inte minst då jag fick den signerad av Carol Rifka Brunt på bokmässan och då den har känts som en sådan där bok som man bara måste läsa inom en hyfsat snar framtid (och det har dessutom känts som en bok som jag skulle kunna tycka mycket om). Låt vargarna komma visade sig … [mer]

Se dig över axeln

Kattugglan har läst Stockholms undergång och har lite tips: ”VARNING! Viss känsla av obehag kan infinna sig vid läsning! Du kommer garanterat se dig över axeln en extra gång i Stockholms innerstad.” Ur recensionen: ”Novellerna håller en hög klass, men givetvis finns det de som tilltalar mig mer än andra. Boel Bermanns båda noveller Råttorna och De vita är riktigt … [mer]

Kristian Lundberg ”Vi är de döda, nu snart”

Vi är de döda, nu snart och det är så enkelt, vi är de döda, nu snart. Jag läser Vi är de döda, nu snart samma vecka som EU inleder Mos Maiorum – en gigantisk jakt på papperslösa över hela Europa, även kallad Super-REVA. Det är en slump, tänker jag skriva först, men det är det såklart inte. Vi är de döda, nu snart , skrevs innan EU-operationen blev verklighet. Samlingen … [mer]

Elise Karlsson ”En god bok”

Kan litteratur vara god? En god bok? Så heter det ju. Och läser man till exempel kursplaner i svenska (det har bland andra litteraturvetarna Annette Årheim och Magnus Persson skrivit bra om), så tycks det inte vara någon hejd på litteraturens förmåga att göra oss till bättre människor. Jag tror ju att det ligger något i det där, det gör jag, men inte med nödvändighet, inte … [mer]

Sebastian Lönnlöv ”HBTQ – böcker bortom normen”

Inte särskilt många boktipsböcker är riktiga bladvändare. Av naturliga skäl. De har ju ingen intrig, består av en berättelse bara i en väldigt bred och luddig betydelse. Böcker som bara staplar titlar på varandra blir lätt ganska rabblande, och de som lyckas väva in tipsen i löpande text blir ofta svårare att överblicka och hitta i. Sebastian Lönnlövs tipsbok, HBTQ – böcker … [mer]

Titta en gång till

Fred Wilson heter en amerikansk konstnär som gör utställningar genom att använda museums befintliga samlingar på nya sätt. Han har till exempel ställt ut kopior av insamlade urbefolkningsskelett, men istället för avpersonifierade ”vetenskapliga” benämningar rubricerat dem ”Någons syster”, ”Någons pappa”. Han har placerat en spöstraffsställning för slavar bredvid … [mer]

Steve Sem-Sandberg ”De utvalda”

1997 görs ett makabert fynd i källaren under ett sjukhus i Wien. Där finns ett låst utrymme fyllt med likdelar i formalin. Likdelarna kommer från närmare åttahundra barn som ”behandlades” på kliniken Spiegelgrund under andra världskriget. Den ”anatomiska samlingen” har inte minst spelat en viktig roll i en viss doktor Gross karriär. Att Gross själv var lika central i dödandet … [mer]

4x minirecensioner: Klassiskt, skräck, fantasy och YA

Beowulf: A New Telling – Robert Nye Den klassiska sagan där det goda möter det onda. Det goda är i det här fallet hjälten Beowulf och det onda är inte mindre än tre hemska monster. Det här är en uppdaterad version av den medeltida sagan. Den är lättläst och boken är under 100 sidor lång. Men det är sidor fyllda av action, medeltida action. Vilket kanske inte är den action … [mer]

Get your drink on!

En fräsch, svalkande drink är aldrig fel när sommarvärmen gör entré, speciellt inte om man ligger utsträckt på någon strand i Mexiko och lyssnar på vågorna som slår in mot land. Då finns det inget bättre än en mojito eller varför inte en caipirinha (som jag aldrig kan stava till utan att fuska). Eftersom drinkar kostar skjortan ute på krogen är det en fördel att kunna … [mer]

Vargar

Med Vargar kan jag säga att jag bekräftat det jag började misstänka när jag läste Nanna Johanssons Det är nog dags nu – för jag gillar Johanssons noveller mycket. Det finns en ärlighet där, en verklighet och ett berättande som faktiskt säger mer än med bara ord. Det finns mycket som fångar mig i Vargar både det där vardagliga, men också någonstans känslan i att få ta … [mer]

Mörk ängel av Laini Taylor

Karou är en ung tjej som bor i Prag. Hon kan kanske tas för en vanlig tjej, men hon har blått hår och tatueringar i händerna och hon använder sig ofta av önskningar. Önskningar är hennes betalning för allt tandinsamlande hon gör. Karou är nämligen uppväxt i Annorstäders hos kimärerna, så helt vanlig är hon inte. Samtidigt vill hon väldigt gärna ta reda på sitt förflutna. … [mer]

Den fula vägen till makt

HÄRSKARTEKNIK: DEN FULA VÄGEN TILL MAKT Elaine Eksvärd Bokförlaget Forum, 2011 ISBN: 9789137137124 Recensent: Marika Mandrean Har du någonsin suttit med i en grupp där den som pratar tittar på övriga personer men aldrig på dig? Har du inte blivit tillfrågad om du vill följa med på en aktivitet som de andra i gruppen ska på? Har du någonsin klagat på hur någon beter sig och fått … [mer]

Fröken märkvärdig och karriären – Joanna Rubin Dranger

Fröken Märkvärdig fastnar allt oftare vid det stora, svarta monster som får henne att dränkas i prestationskrav, ångest och hopplöshet. Hon går till en psykolog, pratar med vänner och familj, försöker boosta sig själv och intala sig saker för att må bättre och kunna göra karriär, uppfylla drömmar och rädda världen. Typ. Det går, som du kanske förstår, inte så bra. Denna … [mer]

Niklas Orrenius ”Drömmen om Sverige”

Vems är Sverige? Vad är Sverige? Det har levererats många tvärsäkra svar på de frågorna de senaste åren. Svar som handlar om enighet, likhet, gemensamma traditioner och värden som måste betraktas mer som en idé än som någon historisk realitet. Svar som utesluter. Svar som jag och många med mig har oerhört svårt att känna igen sig i. Niklas Orrenius reportageserie Drömmen om … [mer]

David Baas ”Bevara Sverige svenskt”

Detta är inte en recension, det är en pitch, som man säger i det där förment världsfrånvända mediasverige där ingen någonsin ens sett ett köksbord. Jag har läst en bunt böcker om Sverigedemokraterna nu, och det börjar kännas smått poänglöst. I synnerhet så här kort efter valet. Det står liksom inget nytt i dem; allt som kommer fram har redan stått i alla tidningar, i alla … [mer]

Historien som är nu

”Nyckeltexter 2010 – 2014” lyder underrubriken till antologin Rasismen i Sverige . Som en historieskrivning över år som inte ens är slut än. Ett valår dessutom, fast boken släpptes innan valet. Det känns ju till en början ganska knasigt. Och samtidigt. Samtidigt verkar 2010 faktiskt oerhört avlägset. Ett år som vi gick in i utan att behöva förhålla oss till ett rasistiskt … [mer]

Julie Maroh ”Blue is the warmest color”

Det kan inte vara många seriealbum som bär stämpeln ”Cannes Film Festival Palme d’Or Winner”. Företrädesvis förstås för att det är just ett filmpris. Jag har faktiskt inte sett den guldpalmenbelönade filmen Blå är den varmaste färgen – än – men den bygger alltså på en grafisk roman av fransyskan Julie Maroh. Eftersom min franska är rätt hopplös får jag läsa den i … [mer]

Skratta åt räkor av Jan Stenmark

Min barndomsvän Crilles pappa köpte alltid Aftonbladet och där publicerades Stenmark. Crille och jag var inbitna Larsonläsare, så vi förstod oss på “sjuk humor”, som man kallade allt som inte var lättsmält. Men Stenmark var inte kul. Ändå läste vi ofta hans ruta. Det var som att vi förstod att det fanns något där, som man en vacker dag skulle fatta. Om det nu var så vi … [mer]

Kunskapens frukt dissekeras

Liv Strömquist är aktuell med nya boken Kunskapens frukt , som helt ägnas åt ”det kvinnliga könsorganet” och dess egenskaper och egenheter. Som vanligt lyckas Strömquist både undervisa och underhålla sina läsare, något som gör henne till en av Sveriges viktigaste författare just nu. Dessutom ledde just den här boken till ett spännande samtal med grabbarna O, efter att … [mer]

Svensk skräckthriller av hög klass

PARASITUS Christian Johansson Epok förlag, 2014 ISBN: 9789187844140 Recensent: Andrea Zackrisson Familjen Billgren har lämnat storstaden övertygade om att barnen kommer att få en tryggare uppväxt på landsbygden. Det kunde inte ha haft mer fel. En sen kväll plockar de upp en gammal rullstolsburen man utanför en övergiven bensinstation. Kvällen senare står bensinstationen i lågor och … [mer]

Besviken på Allegiant av Veronica Roth

Allegiant av Veronica Roth är en stor besvikelse. Älskade den första boken i serien, Divergent. Skarpa personporträtt, härliga miljöskildringar och en bra handling. Efterföljaren kändes meningslös och bara utfyllnad till ”The grand final!” som inte alls blev någon stor final. Allegiant känns som ett hastigt ihopkok för att hålla deadline. Personporträtten är menlösa, i stort sett … [mer]

Eva-Stina Byggmästar ”Barrskogarnas barn”

Jag ska börja med en avsiktsförklaring, så att vi vet var vi har varandra: jag älskade Eva-Stina Byggmästars samling Men hur små poeter finns det egentligen som kom ut 2008. Jag tyckte också mycket om de andra delarna i samma trilogi, Älvdrottningen och Vagga liten vagabond . Det är en översvallande, hjärtlig, sprittande och naturnära poesi, som nog inte är för alla: överflödet … [mer]

Recension – Máni Steinn pojken som inte fanns av Sjón

Det är 1918 i Reykjavík, året då Island blir självstyrande. Ute i världen pågår första världskriget, spanska sjukan härjar och når också Island. Tusentals människor blir sjuka och dör. Vulkanen Katla spyr upp eld och lavasten, och färgar himlen både dag och natt. Mitt i denna turbulens rör sig den sextonårige Máni Steinn, i utkanten av alla händelser, en outsider, dyslektisk … [mer]

Novellix: Speciella omständigheter

Förra veckan play-tipsade jag om intervjun Sara Bergmark Elfgren gjort med John Ajvide Lindqvist. Och jag blev så fruktansvärt sugen på att läsa novellixen som han gjort. Det var nästintill så pass att jag tänkte  att ”Den måste ju vara så bra att det inte gör något om jag råkar köpa en någon annanstans ifrån?” – men några dagar kom den till min stora glädje … [mer]

Jag heter inte Miriam – Majgull Axelsson

Kajsas snabba tankar : Stark historia om en kvinnas liv med ett namn som inte är hennes eget. Recension:  Miriam fyller 85 år och firas av sin familj med tårta och paket. Presenten är ett vackert armband, ett vackert romskt armband. ”Jag heter inte Miriam.” Fyra ord som Miriam aldrig trodde hon skulle yppa. Vi får följa med på en resa ändå från koncentrationslägret där … [mer]

The Girl with All the Gifts – M.R Carey

Titel: The Girl with All the Gifts Författare: M.R Carey Språk: Engelska Antal sidor: 460 Utgiven: Juni 2014 Beskrivning från Goodreads: Every morning, Melanie waits in her cell to be collected for class. When they come for her, Sergeant Parks keeps his gun pointing at her while two of his people strap her into the wheelchair. She thinks they don’t like her. She jokes that she won’t bite. But … [mer]

Unga flickor som mördas i en idyllisk småstad

Mörkt och hemskt spännande! Titel: Vassa föremål (engelska  Sharp Objects) Författare: Gillian Flynn Sidantal: 279 Utgivningsår: 2014 (original 2006) Handling: För att behålla sitt jobb reser Camille tillbaka till sin avskyvärda hemort för att göra ett reportage om två unga flickor som har blivit brutalt mördade inom loppet av 9 månader. Hon tvingas bo hemma hos sin vackra och … [mer]

Rosas buss – En viktig bok

Rosas buss skriven av Fabrizio Silei. Med sitt mod, sin beslutsamhet och sin vägran att acceptera orättvisor ändrade Rosa Parks historiens gång. En torsdagskväll i december 1955 i Alabama, USA vägrade hon lämna sin plats i bussen till en vit passagerare. Det blev startpunkten för en 381 dagar lång busstrejk, bildandet av den amerikanska medborgarrättsrörelsen och så småningom … [mer]

Tom Sawyer – Mark Twain

Tom Sawyer söker ständigt nya äventyr tillsammans med byns pojkar. De beger sig till spökhuset, går på skattjakt, blir sjörövare och tävlar ständigt om äran. En natt blir Tom och hans vän Huck Finn vittne till en stor tragedi, och allt blir plötsligt på allvar. Detta är en typisk pojk- äventyrsbok. De stereotypa karaktärerna kan vara ett drag av detta, men även med tanke på … [mer]

Julia Dahl – Invisible City

Vad roligt att upptäcka en ny bra författare! Och vilken tur att jag läser bokbloggen Fru E:s böcker , annars hade jag inte upptäckt Julia Dahl. Invisible City är Julia Dahls debutbok. Hon är amerikan med svenska rötter och bosatt i Brooklyn. Huvudpersonen Rebekah Roberts har just gått ut college i Florida där hon växte upp och har tagit sig till New York City med sin bästis för att … [mer]

Merete Mazzarella ”Själens nattsida”

Fadern tog så ofta henne och Fanny med sig till graven att hon senare förklarade att det var genom att stava sig fram på gravstenen som hon lärde sig läsa. Mary Shelley, författaren av Frankenstein , föddes av filosofen och författaren Mary Wollstonecraft den trettionde augusti 1797. Tio dagar senare dog Wollstonecraft i sviterna av barnsängsfeber. Några år senare skulle Mary lära … [mer]

De utvalda – tankeläsaren av Kristin Cashore

Kristin Cashore är en amerikansk fantasyförfattare, vars debutroman, De utvalda: Tankeläsaren (Eng:  Graceling ), gavs ut 2008 och året därpå vann den ”the 2009 Mythopoeic Fantasy Award for Children’s Literature”. 2011 kom den på svenska och ett par år senare kom de andra två böckerna i trilogin: De utvalda: monstrets dotter (2013) och De utvalda: hemligheternas … [mer]

Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt

Det visade sig att jag inte är den sista i universum som läst Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt. Så nu uppmanar jag alla er som inte har läst boken att göra det. Det är en vacker historia om kärlek och medmänsklighet. Om att acceptera sina medmänniskor trots att de kanske bär på en skrämmande sjukdom. I Sverige har boken klassats som en ungdomsbok. Visserligen handlar den om … [mer]

Fattig tjej möter rik kille

Den klassiska kärlekssaga i ungdomsform.  Titel: The Distance Between Us Författare: Kasie West Sidantal: 312 Utgivningsår: 2013 Handling: Tonåriga Caymen avskyr sitt jobb i mammans dockaffär men jobbar ändå hårt för att hjälpa till sin stressade mamma. De klarar ekonomin med nöd och näppe och Caymen har redan från barndomen lärt sig att förakta de rika i hemlighet. När Xander … [mer]

Stockholms undergång är här!

Slutet är här. Gör dig redo. VARNING! Viss känsla av obehag kan infinna sig vid läsning! Du kommer garanterat se dig över axeln en extra gång i Stockholms innerstad. Tiden är inne. Stockholms undergång närmar sig med stormsteg. Det sker genom zombies, väderfenomen, en komet, förfrysning inifrån eller demoner. En sak är i alla fall säker. Det är inte säkert att bo nära … [mer]

En enda natt av Simona Ahrnstedt

Titel: En enda natt Författare: Simona Ahrnstedt Antal sidor : 494 Förlag: Bokförlaget Forum Beskrivning från Adlibris: En enda natt är en berättelse om hämnd, maktkamp men framför allt: förbjuden kärlek. Natalia De la Grip är en av finansvärldens unga supertalanger. Som kvinna, född in i överklass och rikedom, förväntas hon mest intressera sig för mode och inredning. Men … [mer]

Barnkammarboken blir aldrig vuxen

Hipp hipp hurra för Barnkammarboken som fyller 25 år! I tider där den ena efter den andra rapporten visar hur barn och tonåringar läser allt mindre böcker känns det tröstande att Barnkammarboken finns kvar, för jag tror att det är viktigt att läsa för små knoddar. Barn behöver fantasi. Barn behöver sagor. Barn behöver läsmagi. I den Randiga Barnkammarboken finns det en hel del … [mer]

Skippa köttet och ät mer vego!

Innan jag blev vegetarian för drygt en månad sedan trodde jag att det skulle vara problematiskt att hitta på vad jag skulle laga för mat. Jag var rädd att jag aldrig skulle bli mätt och att jag allt för ofta skulle äta trista, kalla sallader men oj så fel jag hade! Det vegetariska utbudet är enormt och självklart blir man mätt av kosten. Vik hädan fördomar! Sara Ask och Lisa … [mer]

Recension: Want you dead av Peter James

Jag trodde inte att Peter James skulle kunna göra mig besviken med en bok som handlar om min favoritkommissarie Roy Grace , men  Want you dead föll mig inte alls i smaken. Eftersom det här är den tionde boken i serien om Roy Grace är det omöjligt att inte avslöja saker och ting som du som precis har börjat läsa serien inte vill veta. Därav: ***SPOILER ALERT!*** Peter James brukar vara … [mer]

Lotus blues – Ny bok av Kristina Ohlsson

Kristina Ohlsson Är en författare som verkligen vågar experimentera med sitt skrivande vilket är väldigt tacksamt när man är lite trött på deckarserier som är formade på samma sätt bok efter bok. Jag gillade hennes serie om Fredrika Bergman och … Läs mer … [mer]

Lågmäld skildring av andra världskriget

ATT INTE VILJA SE Jan Guillou Piratförlaget, 2014 ISBN: 978-91-642-0439-4 Recensent: Andrea Zackrisson I fjärde delen i Guillous romansvit om det stora århundradet befinner sig bröderna på ålderns höst och följer andra världskriget på avstånd från sina hem i Saltsjöbaden. Utanför Sveriges gränser dånar kriget och för Lauritz, den äldste av bröderna Lauritzen, blir det allt … [mer]

Endgame – James Frey

Tolv ungdomar tvingas in ett spel för att säkra just sin ätts överlevnad. Alla andra måste dö – och därmed alla i deras ätt. De har förberett sig sedan de var barn – vissa hoppas till och med på att aldrig behöva spela. Men spela måste de. Handlingen låter som ännu en Hunger Games -rip off. Och tja, det är ungdomar som dödar varandra och måste tävla för gudarnas höga nöjes … [mer]

Barbro Lindgren ”Nu leker vi den fula ankungen”

Tidigare i år vann Barbro Lindgren Alma-priset, lagom till att hon slutat skriva barnböcker. Nu leker vi den fula ankungen räknar hon dock som ett litet undantag, eftersom det är en omarbetning av H.C Andersens klassiska saga. I Lindgrens version är det två fantasifulla barn som lever sig in i sagans alla huvudpersoner och tolkar dem på sitt egna vis. Deras lek ringlar sig från dammen … [mer]