Pusselbitar

ALLT JAG INTE MINNS Jonas Hassen Khemiri Albert Bonniers förlag, 2015 ISBN: 9789100151041 Recensent: Marika Mandrean Samuel är borta. Han dog. Men varför dog han? Var det på grund av kärlekshistorien med Laide? Den kärlek som kanske var magisk, eller kanske var en helt vanlig förälskelse som blommade upp och vissnade. Eller var det på grund av vad Vandad gjorde? Vandad som kanske var … [mer]

Cecilia Lindblad ”Och sedan aldrig mer”

Polisinspektör Monica Blom anländer till sin hemstad efter ett par år utsocknes. Hennes föräldrar är döda och hon har inga syskon, men väl barndomsvänner som bor kvar. Vellinge tar emot henne med två mord. En man hittas död i en badhytt på stranden och en kvinna hittas strypt i sitt hem. Vi som kan deckare blir inte förvånade över att de båda dödsfallen verkar höra ihop på … [mer]

Vem som helst utom Ivy Pocket av Caleb Krisp

Ivy Pocket är tolv år gammal och jobbar som jungfru till Grevinnan Carbunkle. Eller rättare sagt gjorde hon det tills alldeles nyss. Ivy är utmärkt duktig på sitt jobb men det verkar som om grevinnan inte riktigt är beredd på att hålla med om det och har därför lämnat henne ensam i Paris alldeles utfattig. Men eftersom Ivy är så talangfull så har hon snart skaffat sig ett nytt … [mer]

Daniella recenserar: Vem som helst utom Ivy Pocket

Titel: Vem som helst utom Ivy Pocket Författare: Caleb Krisp Förlag: Modernista Rec-ex/Vinst/Present: Recensions exemplar Sidor: 397 Serie: Ivy Pocket #1 Utläst: 13/2-16 Bokens första mening: Jag hittade lappen på miladys säng. Handling: Ivy Pocket är en vandrande katastrof som gång på gång väcker ilska och frustration hos de snobbiga aristokrater hon arbetar för. Men bilden som … [mer]

Anna-Karin Linder Krauklis och Daniel Linder Krauklis ”Finna dolda ting”

Samtidshistoria har sin lockelse. Vi är många som vill läsa om våra erfarenheter ordnade i ett större sammanhang och på ett strukturerat sätt. Anna-Karin och Daniel Linder Krauklis har skrivit ett stycke svensk spelhistoria som tog sin början för drygt 30 år sedan. I juni 1982 publicerades rollspelet Drakar och demoner . Då var de flesta i målgruppen tonåringar. Nu har de hunnit bli … [mer]

Den du inte tycker om

E n av de vanligaste frågor jag får som bokbloggare är hur jag gör om jag inte gillar boken jag läst. F ör det första, jag talar alltid om vad jag tycker om det jag läst. Om jag inte gillar det, då säger jag det. Men, jag försöker alltid reda ut vad det är jag inte tycker om eller varför boken inte passade mig. D et hela är egentligen ganska enkelt, om jag inte gillar det jag … [mer]

Britt-Marie var här

Backman tog mig med storm när jag läste En man som heter Ove och fick mig ytterligare på fall med Min mormor hälsar och säger förlåt , men med Britt-Marie var här tycker jag tyvärr inte att han väcker samma känslor hos mig som läsare… Varken för Britt-Marie som huvudperson eller alls på samma sätt för historian i sig. Och samtidigt är ju detta fortfarande en helt okej till … [mer]

Såpopera i bokform

EN FADERS SYNDER Jeffrey Archer Damm förlag, 2013 ISBN: 9789173519397 Recensent: Marika Mandrean Tänk er klassiska Dallas eller nutida Jane the Virgin. Historier där extrem rikedom ställs mot fattigdom och där båda parterna kämpar för att få mer. Mer makt, mer pengar, mer sex, mer kärlek. Historier där personerna ofta är endimensionella, antingen goda eller onda, och där svaghet och … [mer]

Göran Bergengren ”Korp”

Korpen kom över ladugårdstaket: svart som inget annat. Det var sensommar och det var kväll, strax skulle mörkret vara i skogen. Jag stod med Olga bland fruktträden, mosfrukten låg i en korg, trastar hoppade i häcken. Precis över oss var det som om den svarta fågeln plötsligt föll av några meter, den kom nästan att stryka äppleträdens toppkvistar, som om den ville något. Så nära … [mer]

In the Shadow of Blackbirds – Cat Winters

Titel: In the Shadow of Blackbirds Författare: Cat Winters Språk: Engelska Antal sidor: 387 Utgiven: April 2013 Beskrivning från Goodreads: In 1918, the world seems on the verge of apocalypse. Americans roam the streets in gauze masks to ward off the deadly Spanish influenza, and the government ships young men to the front lines of a brutal war, creating an atmosphere of fear and … [mer]

Millennium Det som inte dödar oss

Titel:  Millenium Det som inte dödar oss Författare: David Lagercrantz Vid pennan: Monic Arvidson W Det var med blandade känslor jag äntligen inhandlade David Lagercrantz bok ”Det som inte dödar oss ” . Jag var och är en helsåld fan av Stieg Larssons Millennium-serie och reagerade först känslomässigt: det skulle vara ett svek att läsa denna kommersiella förlängning. Men min … [mer]

Lättläst: Utvandrarna

Tack vare ett recensionsexemplar av Vilhelm Mobergs Utvandrarna i lättläst format, så har jag äntligen fått ta del av en av de där klassikerna som jag själv tyckt ha varit svår att ta in i originalform. Den lättlästa versionen ges ut av LL-förlaget under MTM – Myndigheten för Tillgängliga Medier . Utvandrarna klassas som en bok av nivå 3 – lätt (jämför med nivå 1 … [mer]

Uppe på höjden av Assaf Gavron

Vi får följa invånarna i en fiktiv bosättning på Västbanken under ett år . Det faktum att bosättningen är illegal bekymrar dem inte nämnvärt . De är judar och landet tillhör dem . Punkt. Däremot skapar det vissa problem eftersom ett evakueringshot ständigt är närvarande. Å andra sidan är israelisk militär skyldiga att försvara sina medborgare i alla lägen, så det går … [mer]

Ruth Ozeki ”En saga om tidens väsen”

På ett café i Tokyo sitter sextonåriga Nao och skriver dagbok med lila gelébläck men det är ingen vanlig dagbokstext utan riktad till en framtida läsare, en utvald okänd, ett du att möta i orden. Boken är en fransk volym av Proust s På spaning efter den tid som flytt där inlagan skurits ut och ersatts av blanka sidor. En spaning efter tid ersätts av en annan, ett då byts mot ett … [mer]

Utlottning: Älskaren från huvudkontoret

Camilla Grebe gjorde succé med sin syster Åsa Träff med deras serie om Siri Bergman . Dessutom skriver hon på en triologi med Paul Leander-Engström; Moskva Noir. Hon grundade och drev Storyside och nu har hon utkommit med en bok skriven av endast henne själv. Älskaren från huvudkontoret är en välskriven deckare med lite drag av amerikansk noir, jag tänker mest på stilen som är … [mer]

Det förflutnas spöken på vindpinade skotska öar

LEWISPJÄSERNA Peter May Modernista, 2015 ISBN: 978-91-7645-562-3 (The Chessmen, 2012) Recensent: Marika Mandrean Efter många år i Edinburgh är Fin Macleod tillbaka på ön Lewis i Yttre Hebriderna, ön där han växte upp. Han har också lämnat arbetet som kriminalkommissarie bakom sig och jobbar nu som säkerhetsansvarig på ett gods där han ska hindra tjuvjakt. Men ett av de första … [mer]

Carrie Snyder ”Löparflickan”

Carrie Snyders roman Löparflickan är en dynamiskt och skickligt upplagd roman. Den är skriven i jag-form och skildrar ömsom nutid, ömsom dåtid. Snyder glider naturligt ut ur det som hänt och tillbaka i det som händer, och tvärtom. Det var på grund av temat löpning, som jag ville läsa denna bok. Löpning kan man ha funderingar kring. En del människor älskar att springa, en del … [mer]

Mormors mat : hundra år av husmanskost av Maria Holm

Beskrivning från Adlibris: Mormors Mat bjuder på recept från tre generationer mormödrar och innehåller klassiskt svensk husmanskost under ett drygt sekel. Kokboken innehåller dryga 150 recept från aladåb till örtagårdssås. Recepten, som är utförliga och enkla att följa, kommer från tre generationer husmödrar Marias mamma Kerstin, mormor Sonja och gammelmormor Cecilia. Det här … [mer]

Middagen av Herman Koch

T v å b r ö d e r o c h deras respektive samlas på en restaurang för att diskutera, låt oss säga ett illdåd, som parens söner har begått. Hela boken utspelar sig sedan  under denna middag. Boken är skriven i jag-form och berättaren är en av bröderna. I återblickar klargörs bit för bit vad det är sönerna har gjort. Det är ett intrikat moraliskt problem som beskrivs ur en … [mer]

Elin Cullhed ”Gudarna”

Det börjar på noll. Med ett manifest där sjuttonåriga Janne (döpt till Jane), Bita och Lilly bestämmer sig för att byta ut ordet tjej. ”Liksom bara radera det. Få det ur världen”: ”Tjejer låter som muffins. Du är sugen på the real thing, en kaka, en tårta, en kanelbulle, en äppelmunk. Men så får du en muffin. Det är ett fucking skämt.” Därpå följer ”Det första … [mer]

De försvunna

Som jag hängde på Stockholms biblioteks sida för att haffa Caroline Erikssons bok De försvunna. Till slut hittade jag boken som e-bok hos Malmös bibliotek och kunde läsa. Nu har det gått ett dygn och jag har smält känslorna lite. Första intrycket var att jag kände mig lurad. Det här var inte berättelsen jag hade väntat mig. Men så går jag tillbaka och läser förlagets text. Och … [mer]

Recension: Middagsmörker av Charlotte Cederlund

Den här boken snubblade jag bara över; fastnade direkt för omslaget och utan att veta något mer om den än baksidestexten som presenterades på Opals hemsida, ville jag genast läsa den. Jag chansade på att fråga efter ett recensionsexemplar och till min stora glädje fick jag jakande svar och någon dag senare damp boken ned i brevinkastet. När jag avslutat boken jag höll på i för … [mer]

Begravd jätte av Kazuo Ishiguro

Axl och Beatrice lever i utkanten av en liten Brittanisk by. De är till åren komna och inte helt accepterade i gemenskapen. Men de har varandra och en stor kärlek blommar mellan dem. Om det inte vore för den där dimman, den där dimman som gör att alla verkar glömma allt. Till och med sina nära och kära. Men Axl och Beatrice kommer vagt ihåg sin son, sonen som de tror befinner sig i en … [mer]

Sjuka själar av Kristina Ohlsson

Beskrivning från Adlibris: Först sattes träd i brand. Sedan öppnades portarna till helvetet. Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad som hänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är att ytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är den enda som … [mer]

Ian Buruma ”År noll”

Jag minns skolans historieundervisning som att historien slutade 1945. Den 8 maj 1945 med jublande människor på gatorna i alla stora städer. Och sen levde alla lyckliga i alla sina dagar. Eller något. Glappet mellan freden och det samhälle vi levde i då och hur de hörde ihop var inte något som diskuterades. Det var som om de där krigen i början av 1900-talet var någon slags ond … [mer]

Ödesmättat och stämningsfullt

AV EN ANNAN VÄRLD Katherin Webb Historiska media, 2014 ISBN: 9789175451275 (The Unseen, 2011) Recensent: Marika Mandrean I prästgården mitt på engelska landsbygden går Hester omkring och undrar varför hennes man inte vill ta i henne. Hur ska hon kunna få de efterlängtade barnen om de ligger kyskt sida vid sida natt efter natt? I vindsrummet en våning upp sitter tjänsteflickan Cat och … [mer]

Pia Sehm ”Skilj dig ordentligt!”

Jag vill inte vara någon glädjedödare, men de flesta av oss har varit, eller kommer att vara, med om en separation. Tyvärr. Förutom alla känslor man då har att bearbeta uppstår det en mängd med praktiska problem man kanske inte riktigt varit förberedd på. Känslorna är individuella och kan inte lösas med hjälp av en handbok. De praktiska problemen däremot är ganska likartade i de … [mer]

Sjuka själar av Kristina Ohlsson, Piratförlaget

Först sattes träd i brand. Sedan öppnades portarna till helvetet. Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckorsenare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad somhänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är attytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är denenda som har kommit tillbaka. Tio år … [mer]

Saknar dig av Harlan Coben

Kat jobbar som polis i New York. Precis som hennes pappa före henne och hans pappa före honom. Kanske dricker hon lite för mycket, kanske är hon lite ensam, men framför allt är hon besatt av att lösa mordet på sin far. Samtidigt köper hennes väninna en tjänst på en dateingsida på nätet. Där råkar hon av en slump få syn på sin föredetta fästman, mannen som försvann ur hennes … [mer]

Coffin Road – Deckarfavorit från Yttre Hebriderna

Jag har tidigare skrivit om Peter May som har blivit en av mina favoritförfattare. I alla fall när han skriver om Yttre Hebriderna. Coffin Road är den senaste kriminalromanen. Den släpptes nu i januari 2016. Jag köpte den omedelbart som ljudbok och har lyssnat på en mycket bra uppläsning av Peter Forbes (som läst in de andra också) Historien börjar med att en man vaknar liggande i … [mer]

Iggy 4-ever

av Hanna Gustavsson Iggy går i åttan och försöker undvika de störiga killarna i matsalen, samtidigt som hon funderar på relationen med bästisen Julle och hur hon ska klara sig utan mobil. Iggy och Julle börjar umgås med några killar i nian, och det gör allt lite roligare. För nu måste Iggy göra något åt sitt tråkiga liv. Jag är ingen van serieläsare.Det medförde svårigheter … [mer]

M varken mer eller mindre

En författare med samma efternamn som mig men inte släkt (eller inte tillräckligt nära för att nån jag pratar med skall veta vem hon är), jag är intresserad. Petra Backströms debut M varken mer eller mindre kom ut på Rabén & Sjögren nu i början av året. Det är en ungdomsroman med en huvudperson i 20-årsåldern. Precis som Johanna Westers Nattsagor för sömnlösa är det en … [mer]

Välskriven svensk fantasy

FREDENS PRIS Anna Blixt Undrentide förlag, 2013 ISBN: 978-91-980313-1-7 Recensent: Andrea Zackrisson I riket Vangrind lever det svartögda häxfolket i samhällets skuggor. De är ett fruktat folk bland dem som kallar sig Ljusets folk och de får lida därefter. Bland dem finns Minora, en flicka vars mörka arv har dömt henne till ett liv på flykt. Tillsammans med sina syskon jagas hon ut i … [mer]

Kitty Crowther ”Mamma Medusa”

Den grekiska Medusamyten är en tragisk historia. Medusa hade ormar på huvudet istället för hår. Den som såg hennes ansikte förvandlades omedelbart till sten. Detta var ett straff för att Medusa, som då var en vanlig människa, hade våldtagits av Poseidon i Athenas tempel. Athena blev förnärmad av detta och förvandlade därför Medusa till en oerhört ful kvinna som förstenade dem … [mer]

Askfödd av Sabaa Tahir

Laia är nu helt ensam i världen. Under ett anfall mot hennes hem dödades hennes mormor och morfar och hennes bror blev fängslad och bortförd. Själv lyckades hon fly men det dåliga samvetet gnager på henne; varför stannade hon inte och hjälpte brodern. Det enda hon kan tänka på att göra nu är att uppsöka motståndsrörselsen. Elias tränas till att bli precis det som Laia avskyr – … [mer]

Vad läser du just nu Hans Gunnarsson?

Foto: Martin Stenmark Hans Gunnarsson är en av mina litterära idoler. Hans novellsamlingar Bakom glas och Februari gjorde så starkt intryck på mig att jag länge använde dem som måttstock till allt jag läste. Nu, många år senare har Hans Gunnarsson både novellsamlingar, romaner och filmmanus på sitt CV och hans senaste roman All inclusive tar med läsaren till en plats där inget … [mer]

Jenny Damberg och Lisa Wiklund ”Som hon drack”

En av de befriande styrkorna i Jag vill ju vara fri , Annika Persson s biografi om Lena Nyman , är hur porträtteringen av skådespelerskan aldrig landar i känslor av misslyckande eller offerskap. Nyman, som på många sätt levde sitt liv utanför den traditionella kvinnorollens ramar, missbrukade alkohol och andra droger men inte heller i beskrivningen av detta anas en dömande ton. … [mer]

Recension X2 – Två Serieavslutningar!

Titel: Manners & Mutiny Författare: Gail Carriger Serie: Finishing School #4 Kommentarer: Avslutande boken i den här serien. Det har varit en väldigt underhållande läsning men jag känner att det räcker med fyra böcker. Det är lättsamt, rolig och fartfyllt och trots att det går att lista ut en del saker som kommer att hända men det gör inte speciellt mycket. Det är roligt ändå. En … [mer]

Chelsea Horror Hotel av Dee Dee Ramone

“I remember you well in the Chelsea Hotel ” sjunger Leonard Cohen . På samma Chelsea Hotel mördade( ? ) Sid Vicious sin flickvän Nancy Spungen. Listan på legendariska namn bland hotellets gäster är sanslöst lång. Frågan är om det finns någon annan populärkulturell plats som är så mytomspunnen. Jag beställde boken i tron att det var ett seriealbum. När jag vid leveransen … [mer]

JAG OCH EARL OCH TJEJEN SOM DÖR av Jesse Andrews

För att förstå allt som hände måste du utgå från premissen att high school suger. Accepterar du det? Klart du gör. Det är en universell accepterad sanning att high school suger. Faktum är att det är på high school vi för första gången konfronteras med livets mest grundläggande existentiella fråga: Hur är det möjligt att existera på ett sånt jävla skitställe? Greg Gaines … [mer]

"Du är en förebild och din bok var så bra så jag började gråta" Tillbaka till Pompeji

Blir lika glad varje gång en läsare skriver till mig och berättar vad de tycker om min bok. Här är det Liam Stenson som har låtit sig uppslukas av Tillbaka till Pompeji och Skräckresan med Titanic . ”Jag har läst din legendariska bok Tillbaka till Pompeji Du är en förebild och din bok var så bra så jag började gråta!!!!! Jag håller på att läsa din bok Skräckresan med Titanic och … [mer]

Milena Busquets ”Även detta går över”

Blanca har förlorat sin mamma efter flera års sjukdom. Förhållandet dem emellan var komplicerat, men sorgen efter mammans död är ändå enorm. Efter begravningen bestämmer sig Blanca för att dra med sig vänner, barn, två exmakar, en älskare och hans familj till familjens sommarhus i Cadaqués, vid den spanska kusten. Med hjälp av alkohol, mat, droger, sex, flirtande och samtal ska … [mer]

Varje dag är en vårdskandal – Sebastian Lönnlöv

Pengarna kommer först – de äldre i andra hand Reportage. Sebastian Lönnlöv, Varje dag är en vårdskandal, Bonniers 2016. Sebastian Lönnlöv har jobbat 600 timmar inom äldreomsorgen. Sina begränsade erfarenheter kompletterar han med artiklar och anbud inför upphandlingar. Bortom de stora, synliga skandalerna finns en kontinuerlig vanvård, eller ”icke-vård”. Man gör det absolut … [mer]

Christian Greys syn på saken

GREY – femtio nyanser av honom enligt Christian E L James Norstedts, 2015 ISBN: 978-91-1-307133-6 (Grey, 2015) Recensent: Marika Mandrean E L James slog ner som en bomb och gjorde succé med sin bokserie Fifty Shades of Grey. Varför all uppståndelse? Ja, det första som slår en är de detaljerade och mångfaldiga sexscenerna som kryddas med S&M. Detta har lett till ett antal böcker i … [mer]

Göran Gademan ”Operahistoria”

I en månads tid har jag släpat med mig Göran Gademans Operahistoria , en tegelsten på 750 sidor som väger nätta 1,7 kilo. Den är den första svenska boken i sitt slag på femtio år (den förra var Folke H Törnblom s Operans historia som gavs ut 1965) och under den tiden har det såväl tillkommit ett antal nya kompositörer och verk att utforska som att synen på många äldre operor … [mer]

Tunn luft av Jon Krakauer

D e n 1 0 – 1 1 m a j 1996 omkom sammanlagt åtta personer från tre expeditioner när en snöstorm svepte in över toppen på Mount Everest. Författaren, journalisten och bergsklättraren Jon Krakauer, ingick i den grupp där flest omkom, fyra stycken, däribland ledaren för gruppen, den mycket erfarne guiden Rob Hall. Krakauer försöker komma fram till hur det kunde gå så fel genom … [mer]

The Martian – Andy Weir

Mark Watney blir lämnad ensam kvar på Mars. Det är inte den övriga besättningens fel, de tror att han är död. Watney lever, och är nu ensam på Mars med utrustning och förnödenheter som är tänkt ska räcka i några månader. Nu handlar allt om att överleva i flera år tills det kan komma någon besättning och hämta honom. Om han nu kan få kontakt med Jorden och säga att han … [mer]

Alejandro Zambra ”Vägar hem”

Vi vill gärna tro att litteratur, konst och intellekt är bålverk mot diktatur och förtryck. När demokratin vacklar är det historieberättarna som sätter upp ett varnande finger, det är de som kastas i fängelse som oliktänkande, det är de som i smyg skriver upprop på toalettpapper och sprider dem som underjordiska fotokopior, det är de som i efterhand skriver uppgörelser och varnar … [mer]

Jag är den som är den

Jag lockades av den här boken för dess omslag. Det kändes som att här är en tecknare som omfamnar den moderna crazy catladyn (som jag personligen identifierar mig med). Boken är en härlig blandning av satiriska bilder a la Liv Strömqvist och Nanna Johansson. Inte för att jämföra dem men stilen är roligt uppläxande samtidigt som bilderna och texten får en att tänka till. Det … [mer]

Ingrids nya serie

Villette-abstinens Gillade ni som jag Villette-serien? om undersökningsdomaren Poirot som löste fall i fiktiva Villette? en deckarserie full av av finess, fantastiska miljöskildringar, välskriven intrig och ett nostalgiskt 90-tal. Tyvärr finns det bara 6 böcker i serien men Ingrid har … Läs mer … [mer]