Daniella recenserar: Ormens Gåva

Titel: Ormens Gåva Författare: Lene Kaaberböl Förlag: Raben&Sjögren Rec-ex/Vinst/Present: Nej Sidor: 410 Serie: #3 i The Shamer Chronicles Utläst: 23/7-15 Bokens första mening: Första gången jag såg den okände anade jag inte att han skulle förändra vårt liv. Handling: Främlingen stod i grå kappa och han gled nästan ihop med dimman. Mor stelnade till när hon såg honom. ”Vad … [mer]

Jorden runt på åttio dagar av Jules Verne

Phileas Fogg är en gentleman som inte gör mycket väsen av sig. Varje dag går han till sin klubb där han äter, läser tidigningen och spelar något parti whist. Men en dag kommer han in i en diskussion om hur snabbt det skulle gå att resa runt jorden och det slutar med att han ingår ett vad om 20 00 pund där han hävdar att han kan resa runt jorden på åttio dagar. Redan samma dag ger … [mer]

Johanna Nilsson ”Det grönare djupet”

Ett grönt djup i människan, det talar Edo Rissen, sanningsdrogen kallocains uppfinnare Leo Kalls chef och upplevda rival, om i Karin Boye s dystopi Kallocain från 1940. Ett grönt djup i människan. Det grönare djupet kallar Johanna Nilsson sin fristående fortsättning på Kallocain , en ”fri litterär fantasi”, för. Här är huvudpersonen inte Leo Kall utan hans hustru Linda, vars liv … [mer]

Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang

Det är sommar och ett gäng vänner samlas på en ö ute i en sjö för att umgås och ha trevligt. Men det blir inte så trevligt som alla har tänkt sig när objudna gäster helt plötsligt dyker upp. Det finns egentligen inte massor att säga om den här berättelsen. Jag gillar den även om jag tyckte den var lite långrandig ibland. Eftersom jag påbörjade den långt, långt innan jag … [mer]

"Kickar"

av Staffan Cederborg. Förlag: Opal (Tack för boken!) Sidor: 245 sidor Åldersgrupp enligt mig: 12-15 år Handling: Joel bor på Gotland med sin mamma och hennes kille. Joel och hans kompis Kaspar har sommarlov och de söker kickar, de gör inbrott och tar ner trafikskyltar. Samtidigt kommer Cornelia från Stockholm dit och hon verkar gillar Joel. Plötsligt händer allt möjligt på en gång … [mer]

Depeche Mode av Serhij Zjadan

Det var titeln som fick mig att välja den här boken . Så mycket annat finns inte att gå på när en vill utforska författare utanför den gamla vanliga svenska eller anglosaxiska kretsen. Författaren är från Ukraina och även det verkade intressant med tanke på världsläget. Handlingen utspelar sig under tidigt 90-tal, när staten Ukraina var ung . Oroligheterna idag får lite av en … [mer]

Eleanor & Park – Rainbow Rowell

Alltså, jag har verkligen skjutit upp att skriva den här recensionen, eftersom det känns så sjukt personligt och svårt… Men ja, nu pressar jag mig väl till det. Det stod ju väldigt klart efter Fangirl att Rainbow Rowell var otroligt bra på att beskriva… well… mig, och i Eleanor & Park blir det stundvis obehagligt likt hur jag var på högstadiet. Alltså omklädningsrumsscenerna … [mer]

Stig Johansson ”Från nionde våning”

Stig Johansson är poeten vars debutdiktsamling innehöll några av den svenska moderna lyrikens mest citerade rader: Alla dessa dagar som kom och gick inte visste jag att det var livet. Från nionde våning är Johanssons femte diktsamling och inleds med ett förord av Kristian Lundberg som konstaterar att Johanssons dikt är omöjlig att sortera in i tid och rum. Det pågår dagar i denna … [mer]

Mellody Looh – Födelsemärket av Gabriella Kjeilen

I min långa rad av egenutgivna böcker har turen kommit till Födelsemärket , en fantasy av Gabriella P. Kjeilen. Detta är den första delen i en serie som heter Mellody Looh , efter huvudpersonen. Det är Gabriellas debutroman. En lagom tjock bok på strax under 400 sidor. Kan köpas på till exempel Bokus och Adlibris . Mer om författaren kan man hitta på hennes blogg . Där får man … [mer]

Johan Persson & Martin Schibbye – 438 dagar

Efter att i bibblanbokcirkeln ha läst En hemstad av Kristian Lundberg kände samtliga deltagare att vi behövde läsa något mer handfast. Eftersom vi inte hade läst någon faktabok än, kombinerat med att kommunens bibliotek satt på en hel hög av 438 dagar föll valet på Martin Schibbye och Johan Perssons reportagebok om deras resa till Etiopiens gränstrakter, sedermera deras tid i … [mer]

Heléne Lööw ”Nazismen i Sverige 2000-2014″

”Jag känner inte igen mitt land.” Minns ni att det hette så när Sverigedemokraterna tog sig in i riksdagen? Det kom som en chock för många att nationalistiska krafter och flyktingmotstånd hade ett så starkt fäste i vårt land. Vårt demokratiska, öppna, välupplysta land. Men denna naiva inställning är inget nytt. Redan under efterkrigstiden skylldes antisemitiska och … [mer]

"Legend"

av Marie Lu. Förlag: Modernista Sidor: 291 sidor Åldersgrupp enligt mig: 14+ Crossover Serie: Första delen i en trilogi. Finns även en 0,5 bok som heter Life before Legend. Handling: June är en bråkig tjej som är den enda i hela Republiken som fått 1500/1500 poäng i en prövning de har när de fyller 10 år. Hon är en duktig elev på ”militärskola” men så mördas hennes bror och … [mer]

Paris, Lola & jag

En liten pärla det här , i alla fall för mig som vuxen. Moa Eriksson Sandberg skriver prosa om två unga flickor på semester i Paris, med förkläde. Men förkläde till trots så hittar flickorna på bus. De lever ut/prövar de sina vingar. De blir så härligt uppskattade i Paris att de tar alla chanser att flirta och leka med pojkars – och gubbars – blickar. Det hela är … [mer]

Mikrorecension: Ingenting

Ännu en gång bjuder Novellix upp till en vardagsnovell i form av Jonas Karlssons Ingenting , som går i ett stuk som först får mig att undra om jag:et i novellen bara inbillar sig eller om han faktiskt är förföljd av män iklädda sextiotalskostymer i maskopi av varann: ”Alla låtsades vara upptagna av sitt. Då och då gjorde de hemliga tecken till varandra genom blickar, … [mer]

Glasbarnen av Kristina Ohlsson

Titel: Glasbarnen Författare: Kristina Ohlsson Antal sidor: 239 Serie: Glasbarnen del 1 Förlag: Lilla Piratförlaget Jag lyssnade på boken som ljudbok från Storytel . Inläst av: Ester Claesson Längd: 3 timmar och 39 minuter Beskrivning från Adlibris: ”Mystiska saker händer i Billies och hennes mammas nya hem. Det är som att huset inte vill ha dem där. Tillsammans med vännen … [mer]

Vägen till Klockrike av Harry Martinson

B o k e n är en slags reseskildring i dagbokslika anteckningar där luffaren Bolle berättar om sina funderingar och om de människor han möter under vägen. Jag fastnade särskilt för historien om den rike bonden som förgiftats av sin egen snålhet så till den grad att han inte kokar potatisen färdigt för att spara ved, och samtalen med världsluffaren Sandemar som skriver ner sina … [mer]

Wallflower – Stephen Chbosky

Charlie är en wallflower, ”han står och tittar på”. Han vet inte riktigt hur han ska agera, men under sitt första år på High School lär han sig mer och mer om det. Han lär känna Sam och Patrick, några av deras vänner, och framför allt lär han känna mer av livet och vad det kan innehålla och innebära. Jag visste knappt vad denna bok handlade om när jag plockade upp den. Men jag … [mer]

Recension – Snöleoparden – Mikael Köhler Larsson

På baksidan läser jag: ”Försommar o Norrtälje 1974. Vid en ensligt belägen sommarstuga hörs tre skott. En pojke springer för livet och gömmer sig under en gran. Franska Rivieran, trettionio år senare. En lyxjakt exploderar…” Det här lockade mig verkligen. Jag har själv varit en del i området, kunde se miljön framför mig, inklusive hotell Charlton. När jag besökte … [mer]

Intressant läsning "jättebra och jättespännande"!

Det kom ett brev som gjorde mig mycket glad, eftersom det innehöll många fina ord om flera av mina böcker. Här kan du ta del av vad läsaren tyckte om böckerna. Tillbaka till Pompeji : Den är jättebra och jättespännande och jag blev jätteintresserad av Pompeji efter jag hade läst den boken. Jag lärde mig så mycket, men det var såklart också hemskt för det var många som dog. Men … [mer]

Ann Leary ”Livet enligt Hildy Good”

Hildy Good är i sextioårsåldern, frånskild med två döttrar, skapligt framgångsrik fastighetsmäklare i en liten stad i New England. Hon känner de flesta och har det egentligen ganska bra, om än lite ensamt, bortsett från att döttrarnas intervention har lett till att hon nu måste dricka i yttersta hemlighet: Hildy är en ganska onykter alkoholist som navigerar runt i tillvaron på … [mer]

"Jag är Solace"

av Siobhan Dowd. Förlag: Atrium förlag (Tack för boken!) Sidor: 333 sidor Åldersgrupp enligt mig: 13-18 år Handling: Holly är en ung tjej som nyss har blivit flyttad till en fosterfamilj efter att ha bott på ett barnhem. Hon bor i England men har alltid velat åka till Irland där hennes mamma befinner sig. Efter att ha bott hos fosterfamiljen hittar hon en lång, blond peruk. Hon tar på … [mer]

Sagor × 3

I juni månad läste jag tre stycken sagor inom ramen för sommarkursen jag läser just nu. Närmare bestämt var det H. C. Andersens The Red Shoes (på svenska De röda skorna ), samt Charles Perraults The Red Riding Hood och Blue Beard som lästes. Egentligen har jag inte så mycket att säga om Andersens saga, mer än att jag absolut kan ana att det finns en underton av att man straffas om … [mer]

Grottan av Eva Ullerud, Swedish Zombie

I skogen är det fridfullt. I skogen kan man vara sig själv. Men vems är den lilla hunden? Hur mycket ska man anstränga sig för att hjälpa? När ska man lita på sin magkänsla? Kopierat Swedish Zombie Detta är en liten novell. Jag läste den när vi var i väg på vår lilla semestertripp ute i mörkaste skogen. Mycket lämplig miljö för den här novellen ;) Den lilla hunden i … [mer]

Linjen

Linjen av Elise Karlsson är en tunn sparsmakad bok som säger mycket. Den kan läsas sarkastiskt, hur vi arbetar oss fördärvade men jag läser den sorgligt, hur vi arbetar oss fördärvade. Emma i boken är en redan vid unga år utbränd tjej som i förtvivlan att stå utanför arbetsmarknaden återgår alltför tidigt och blir på nytt fast. Genom Emma tar vi del av det som jag tror vi … [mer]

The Kingdom Under the Sea

Denna snygga bok hade ju fått så fina recensioner, var fylld med tjusiga illustrationer och berättar sagor från Östeuropa – klart jag ville ha den! Men så var det ju det där med mig och noveller: varför ska jag bli så lättuttråkad av korta historier? Tyvärr blev det alltså så här också. Ofta kände jag det som att sagorna inte var färdiga, vilket är helt absurt – dessa … [mer]

Falleri Fallera Falleralla av Carin Gerhardsen

Titel: Falleri Fallera Falleralla Författare: Carin Gerhardsen Antal sidor: 428 Serie: Hammarby Del 8 Förlag: Norstedts Beskrivning från Adlibris: Kriminalkommissarie Conny Sjöberg satt i baksätet på en civil polisbil och tänkte att någonting ömtåligt och värdefullt höll på att gå sönder inom honom. Det blåste kalla människofientliga vindar i landet, och han började förlora … [mer]

Badortsmysteriet – Aghata Christie

Titel: Badortsmysteriet Författare: Agatha Christie Serie: Hercule Poirot #8 Förlag: Bookmark Förlag Språk: Svenska Antal Sidor: 238 Utgiven: Maj2015 Rec-ex: Ja Beskrivning från Goodreads: Detektiven Hercule Poirot befinner sig tillsammans med sin vän Arthur Hastings på semester i den sommaridylliska badorten St. Loo vid Cornwalls kust. Där lär de känna den unga godsägarinnan … [mer]

Andy Weir ”Ensam på Mars”

Människan gör det omöjliga. Hon reser över haven, tämjer vildmarken, flyger till stjärnornas land. Men expeditionen till Mars har bara varit på den röda planeten i en knapp vecka när de drabbas av en enorm sandstorm. Det finns bara en sak att göra: avbryt uppdraget, fly för livet, hoppa in i marslandaren och påbörja den halvårslånga resan hem till jorden. En av dem – Mark … [mer]

Projekt Rosie av Graeme Simsion

Don Tillman har kommit fram till att han behöver en hustru för att någon gång i framtiden möjligen kunna fortplanta sig. Men Don inser själv att han inte har de sociala kunskaper som krävs för att kunna hitta en kvinna. Och eftersom han är väldigt mycket lagd åt det vetenskapliga hållet inser han att bästa sättet helt enkelt måste vara att sätta ihop en enkät för kvinnor att … [mer]

Istvillingar

Istvillingar av S.K. Tremayneär en psykologisk thriller där läsaren inte riktigt vet vad den skall tro. Vi följer en familj i sorg. För snart ett år sedan dog deras ena dotter, enäggstvilling, efter ett fall från en balkong. Familjen gick sönder och nu har de dessutom ekonomiska problem då pappan inte kunde behålla sitt jobb pga sin alkoholism – som uppkom i sorgen. De ärver … [mer]

Märk Gud – Henrik Højlund

Kan man märka någon som inte syns? Kan man märka något utan att veta vad det är? Författaren till denna bok menar att alla märker Gud, men att de kanske inte alltid vet att det är Gud de märker. Genom korta kapitel tar Højlund oss med genom sorg och glädje, ljusa och mörka stunder. Han ger verktyg till att märka och till att hantera tystnaden när inget märks. Denna bok gav mig … [mer]

Jesper Lundqvist ”Alla dör”

Alla vi som lever nu. Jag och hon. Han, hen och du. Familjen, släkten, grannar, vänner. Bekanta som vi knappt ens känner. Alla dör. Rakt på. Inga snirkliga omskrivningar eller marsvinsomvägar. Man kliver in i döden lika snabbt som hen ibland dyker upp, slår ner, stänger av, vad en nu säger att döden gör. Inga pekpinnar eller föreläsningen. Vi dör, så är det bara. Allt började … [mer]

Kommande recensionsmarathon

Jag tror jag ska göra ett litet recensionsmarathon. Jag har gjort det någon gång tidigare och nu har jag många böcker som jag vill recensera. Det kommer komma recension på Legend, Lögnen på femte våningen, Jag är Solace, Kickar och kanske någon mer. Jag kan börja med att skriva om En shopaholic får en syster av Sophie Kinsella för den behöver jag inte skriva en hel recension om. … [mer]

Recension: Andreas och Kirgizistans hemlighet av Andreas Hedfors

Hösten 2009 vistas frilansjournalisten Andreas Hedfors i Kirgizistan. Han har rest runt i centralasien en del, han har sålt in några reportage till svenska medier, han har ibland försörjt sig som tolk till och från ryska, och nu har han precis slutfört ett kort uppdrag som föreläsare på en biståndsfinanserad kurs i jämställdhetsfrågor. Så får han plötsligt ett erbjudande om att … [mer]

Bokpackning till Funäsdalen – så gick det

En vecka i Funäsdalen är slut. Min mormor är uppvuxen här, och vi hade hus på släktgården i många år, så Funäsdalen är ”hemma”. Nu var det fem år sedan vi sist var här, så tiden har tillbringats med att åka runt och titta på alla favoritställen. Och shoppa. Både på lågprismarknaden Tältet, på Funäsdalens marknad, och i de många slöjd- och hantverksbutiker … [mer]

Lycke av Mikaela Bley

Titel: Lycke Författare: Mikaela Bley Sidor: 348 Förlag: Lind & CO Beskrivning från Adlibris: En kall och regnig fredag i maj försvinner 8-åriga Lycke spårlöst från Kungliga Tennishallen i Stockholm.På TV4, ett stenkast därifrån, vill man vara först med nyheten – om inte annat, skapa nyheten – och kriminalreportern Ellen Tamm får uppdraget att följa fallet. Ellen blir som besatt … [mer]

Katie Cotugno – 99 days

I 99 dagar måste Molly återvända till sin hemstad innan hon kan lämna den igen för college. I 99 dagar måste hon stå ut med att få sitt hus äggat, höra hårda ord och få onda blickar mot sig. I 99 dagar måste hon återigen på nära håll röra sig bland de människor hon sårade djupt, och som hon lämnade bakom sig när hon bara packade en väska och drog iväg till ett internat … [mer]

Peo Hansen och Stefan Jonsson ”Eurafrika”

EU är väl ett fredsprojekt, eller hur? Ett ”aldrig mer” i kölvattnet av andra världskriget? Unionen har ju till och med fått Nobels fredspris. Ja – och ett stort fett nja. En viktig men numera bortglömd, eller kanske snarare förträngd, beståndsdel var också det europeiska koloniala projektet, enligt Peo Hansen och Stefan Jonsson. Det gäller inte minst Frankrikes och Belgiens … [mer]

Gengången

Gengången är en listig titel på en övernaturlig berättelse för de yngre. Det är en bok som är lätt att läsa och som har en lagom läskig historia. Gengången är både namnet på ett hus och betydelse genväg OCH gengångare. Ellinor spenderar som vanligt del av sommarlovet hos mormor. Dagarna går till strandbesök, läsning och loppisar. På en loppis hittar Ellinor ett underbart … [mer]

He didn’t know what he was going to – but it had to be better than what he was leaving behind

Nu blir en till sån här… icke-recension som ändå är taggad recension. Och som nästan ser ut som en recension. Men inte är det. För ett och ett halvt år sedan fick jag en Harry Potter-box i julklapp av min fantastiskt fina sambo. Den har stått orörd sen dess. Fram tills nu. Och första meningen i boken gav mig gåshud, för det är så otroligt himla välbekant och fint att få läsa … [mer]

Maria Sveland ”Befrielsen”

Han kom på cykel i skydd av mörkret och anföll sina offer bakifrån. Örebromannen, en av Sveriges värsta serievåldtäktsmän, satte under flera års tid skräck i en hel stad. Alla anpassade och underordnande sig våldet. Men vad hade hänt om någon eller några hade fått nog, och börjat slå tillbaka? I Maria Svelands roman Befrielsen prövas detta tankeexperiment. Romanen är löst … [mer]

Shannon Hale – The Storybook of Legends

Shannon Hale gillar sagor. Så mycket förstod jag när jag läste The Goose Girl som är en retelling på en av bröderna Grimms mer okända sagor, Gåsflickan. Men i The Storybook of Legends blir det än mer tydligt. Här trängs sagokaraktärer med varandra, eller snarare, de klassiska sagokaraktärernas barn. På Ever After High går nämligen barnen till Snövit, Grodprinsen, den galne … [mer]

Den lilla flickan som svalde ett moln lika stort som Eiffeltornet av Romain Puértolas

Det här är en roman om en hemsk sjukdom som har drabbat en liten marockansk flicka. Det är också en berättelse om hennes nya mamma som gör allt för att ta sig till sin lilla dödssjuka flicka. Providence är mamman som är på väg till Marocko för att hämta hem Zahera samma dag som en isländsk vulkan bestämmer sig för att spruta ut ett stort askmoln. Inga flygplan kan därför … [mer]

En man som heter Ove av Fredrik Backman

Det börjar lysande . Inledningsscenen när Ove ska köpa iPad är väldigt rolig och en bra introduktion till huvudpersonen . Sedan blir det lite tjatigt . Griniga gamla gubbar har man stött på förr , framför allt på film. Fredrik Backman har dessutom en högst begränsad arsenal av komiska vapen . Det är i stort sett samma visa om och om igen. Men så, när jag börjar störa mig på … [mer]

Man behöver inte räddas om de spelar dansmusik

Jag vill börja med att OBS:a på att detta ICKE är en recension (eh, även om den har fått etiketten recension…). Det är ju svårt att recensera sådana här böcker som är så brutalt älskade av alla, och därför väljer jag istället att göra en bloggpost som helt enkelt är en kärleksförklaring istället. Jag har tidigare inte varit speciellt imponerad av Tove Jansson. 50 % av det … [mer]

Makt och prakt i svensk barock

För 300 år sedan, år 1715, dog drottning Hedvig Eleonora. Hon var då 79 år gammal och en tongivande gestalt i svenskt kultur- och konstliv. Kungl. Husgerådskammaren uppmärksammar detta med ett ståtligt praktverk och antologi om drottningens liv och gärning och om tiden hon verkade i. En lång rad svenska och internationella forskare bidrar med lättillängliga och korta kapitel om … [mer]

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström

Henning är bara ett barn när han kommer invandrande i den där staden som finns i hans drömmar. Men enda från början är det ett slitet liv som väntar. Det är för det första varken lätt att få arbete eller bostad. Han går från det ena arbetet till det andra, mer slitande och tungt för var gång. Under vägen möter han Tummen som blir hans bästa vän. Tummen som är full av tankar … [mer]

Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver

B a k s i d e stexten upplyser en om att boken handlar om Eva, mamma till 16-årige Kevin som skjutit ihjäl sju elever och två av skolans anställda. Jag förväntade mig följaktligen en bok om en skolmassaker, och visst, det är det, men framför allt är det en bok om en familj och om en relation mellan en mamma och hennes son. Efter skolmassakern börjar Eva skriva brev till sin man, … [mer]

Som eld – Sara Lövestam

Sommar, en ö i skärgården. Anna och Louise möts och trots deras olika liv känner de båda något som gör att de dras till varandra. Vad är det? Något att strunta i, eller något att ta på allvar? En sommarbok har, enligt mig, några/alla av följande ingredienser: sol, värme, hav, kärlek, och allt vad detta kan innebära. Den kan dessutom få vara förutsägbar och ge en … [mer]

Sara Lövestam ”Som eld”

De får syn på varandra redan på skärgårdsbåten ut. Anna och Lollo. Anna med den lite luggslitna pappan och det ännu mer luggslitna lilla sommarstället på ön, med utedass, skrotravin och läckande tak. Lollo med det blanka, välordnade håret och den flotta familjen, för första gången på väg ut till sin nyinköpta sommarvilla och sina glassiga båtar. I plural. I vanliga fall bor … [mer]