The Lightning Thief – Rick Riordan

Titel: The Lightning Thief Författare: Rick Riordan Serie: Percy Jackson and the Olympians #1 Språk: Engelska Antal sidor: 375 Utgiven: Maj 2006 Beskrivning från Goodreads: Percy Jackson is a good kid, but he can’t seem to focus on his schoolwork or control his temper. And lately, being away at boarding school is only getting worse-Percy could have sworn his pre-algebra teacher turned into a … [mer]

Tramezzini eller En dag i Venedig

Tramezzini eller En dag i Venedig Titel: Tramezzini eller En dag i Venedig Författare: Gabriel Barylli Förlag: Liebel Litteraturförlag AB Typ: Recensionsex Format: Danskt band Sidantal: 190 Läst på språk: Svenska Originalspråk: Tyska Originaltitel: Butterbrot Översättare: Dorothea Liebel Mitt betyg: – Jag fick läst 38 sidor innan jag gav upp den här boken. Den irriterar mig på … [mer]

Christina Ouzounidis ”Spår av Antigone”

Christina Ouzounidis drama Spår av Antigone är skriven mer i form av dikt och prosalyrik än som traditionell dramatik, det finns inga replikanvisningar. Pjäsen handlar om det hot och förtryck som unga kvinnor eller flickor utsätts för genom mäns maktmissbruk. Detta är ett urgammalt och evigt tema, kvinnan har alltid varit och kommer alltid (inga tecken tyder på att det helt kommer att … [mer]

Hannah Kent – En mörderska bland oss

Det finns mycket att prata om i Hannah Kents debutroman. Den har ett stort djup och det ligger många moraliska frågeställningar på lur. Vad är rätt och vad är fel? När ska man känna skuld? Hur skulle en själv reagera i detta kalla, kala nordliga ödeland med långt mellan gårdarna och obefintliga vägar? En mörderska bland oss är den bok som hittills har väckt mest tankar i … [mer]

Gudarnas återkomst

Gudarnas återkomst (Den eviga eldens magi, #5) Titel: Gudarnas återkomst Författare: Patrik Bergström Illustratör: Laura Diehl Serie: Den eviga eldens magi, #5 Förlag: Lilla Piratförlaget Typ: Recensionsex Format: Inbunden Sidantal: 72 Läst på språk: Svenska (=originalspråk) Utläst: 26 november 2014 Mitt betyg:   Finns att köpa på: Adlibris ; Bokus ; CDON OBS! Detta är en del i … [mer]

Benjamin Stein ”Den vita duken”

Jag drar mig för att börja läsa Den vita duken . Kan inte bestämma mig för hur jag ska läsa. För detta är två romaner i en. Eller kanske är ”en roman i två” ett bättre uttryck. Den består av två separata delar, har två huvudkaraktärer, två omslag, och två nästan identiska sidor med författarens tack. Läsaren uppmanas att själv välja hur den ska läsas. Antingen väljer … [mer]

Klarar du av Järnprovet?

Ännu en magiskola att förälska sig i. Titel: The Iron Trial (sv. Järnprovet) Författare: Cassandra Clare & Holly Black Serie: Magisterium #1 Sidantal: 295 Utgivningsår: 2014 Handling: Att magiskolan Magisterium är av ondo har Callum fått lära sig i hela sitt 12-åriga liv. Därför gör han så dåligt ifrån sig som möjligt på intagningstestet men resultatet blir det … [mer]

Onda flickor – Alex Marwood

Kirsty är journalist och åker till en liten kuststad för att skriva om några unga flickor som blivit attackerade. När Kirsty var barn satt hon i fängelse dömd för mord på en yngre flicka. Kirsty var inte ensam om mordet, Amber var med henne och hon blev dömd för mord hon också. De blev väldigt omtalade i media och beskrevs som om de var ondskan definierad. Nu har tjugofem är gått … [mer]

Ringens gåta av Elisabet Nemert

Som 5 år gammal blir Helena vittne till när hennes mamma skjuts av en pil i ett överfall på familjen. Helena flyr undan gärningsmännen och gömmer sig tillslut på en båt. Där drabbas hon av minnesförlust. Hon vet inte vem hon är, var hon kommer ifrån eller vart hon ska. Samtidigt är det oroligheter i riket Sverige. De stora ätterna slåss om kronan och i centrum för oroligheterna … [mer]

Filosofen som inte ville tala av Sten Andersson

Ludwig Wittgenstein var en österrikisk filosof som levde mellan 1889-1951 och är utan tvekan en av de mest omskrivna och debatterade filosoferna under 1900-talet. Åsikterna spänner mellan geni och pajas. Biografin har en populärvetenskaplig ton och fokus ligger mycket mera på Wittgensteins liv än på hans filosofi, och när Andersson diskuterar hans filosofi så gör han det ofta i … [mer]

Tove Jansson ”Brev från Tove Jansson”

Kanske är det fel ände att börja i, en brevsamling, om man inte först läst en biografi eller liknande över personen som skriver. Det känner jag åtminstone i början av Brev från Tove Jansson . Det kan vara svårt att hänga med i referenser och relationer, inte minst för att hon har så många olika smeknamn på folk, och redaktörernas små förklaringar räcker sällan hela vägen … [mer]

Tove Jansson ”Trollvinter”

När Mumintrollet vaknar en morgon i januari innebär det att något händer för första gången någonsin. Mumintroll genom alla tider har alltid sovit igenom vintern, men nu kan trollet inte somna om – han försöker väcka sin mamma men det går inte, och till sist finner han sig i sitt öde, klättrar upp på vinden i det insnöade huset, och beger sig ut i den vita vintervärld som … [mer]

Tuula Karjalainen ”Tove Jansson – Arbeta och älska”

Vi alla behöver mentala landskap – verkliga platser att drömma om, och tanken på dem att lugnas i. Tove Jansson hade bland annat en dröm om att bo på en egen ö. Och ville ett tag skapa en konstnärskoloni i Marocko. Mentala landskap för fantasin. Också drömmen om att flytta till Tongaöarna till ”en hjärtformad ö” i öriket. Jag har underligt nog också tänkt just Tonga, de … [mer]

Tove Jansson ”Meddelande”

Det tycks vara någon slags förbannelse som drabbar folk som ritar och skriver för barn: blir de tillräckligt framgångsrika, blir de också allra mest kända för det. Oavsett vilken annan konst de skapar, så knuffar barnböckerna ut den. Barbro Lindgren pratade om det i en intervju för ett tag sen, besvikelsen över att ingen läser hennes vuxenböcker. ”Jag tycker faktiskt de är … [mer]

Tove Jansson ”Muminpappans memoarer”

Vad gör egentligen pappor innan de blir pappor? Inte minst för barn kan det ju vara svårt att begripa att det funnits ett liv innan de själva fanns. På något sätt gestaltar Tove Jansson det där kongenialt när hon låter Muminpappan och Muminmamman heta just precis så även långt innan de faktiskt blev Mumintrollets föräldrar. Åtminstone för pappan är nog den där relationen lite … [mer]

Ryser av välbehag

Mohamed Omar har med glädje läst hur Stockholm går under . Ur Recensionen: ”Fager är lysande som vanligt med sina korta meningar som snabbt bygger upp en stämning och suger in läsaren i en handling. De elva andra novellerna är skrivna av författarkollektivet  Fruktan , som tillsammans skriver science fiction, fantasy och skräck. Stockholms undergång är kollektivets första … [mer]

5 december

Välkommen till Potatens adventskalender 2014, ett hopkok inlägg om sådant en bokpotat tycker är viktigt. Det är klart att jag ska ha en adventskalender, det är klart att någon ska vinna en awesome bok eller två och det är klart att du ska vara med och leka! 5 december 1901 föddes Walter Elias Disney, så vad passar väl bättre än att göra femte luckan till en Disney-lucka? Och vad … [mer]

Hunger games: Mockingjay part 1

Förra veckan så såg jag den nya Hunger games filmen på bio och jag har både positivt och negativt om den. Jag gillade själva känslan och alla skådespelare och allt. Kul att vara tillbaka i världen och se hur de har gjort om böckerna. Jag gillade, såklart, när Jennifer Lawrence sjunger The hanging tree . Det blev en bra låt och jag gillar hennes röst. Jag tycker tyvärr det är den … [mer]

Bilbo, en hobbits äventyr – J.R.R. Tolkien

med illustrationer av Tove Jansson En dag får Bilbo Bagger besök. Han vill egentligen inte ha besök, och absolut inte ge sig ut på äventyr, vilket besöket verkar vilja, men han bjuder honom för artighetens skull på fika dagen därpå. Dagen därpå väller det in dvärgar och Bilbo drars in i ett äventyr utan dess lika. Under ledning av den framstående trollkarlen Gandalf beger de sig … [mer]

Martin Tistedt ”Vår”

Det är inte en bok jag håller i min famn. Det är en skogsdoftande liten smaragd. En ädelsten som spränger av brunst, årstider och storartade fantasier. Det är inte litteratur jag när vid min barm här. Vår är mer än så. Denna lilla publikation rymmer en svindlande, bågnande berättelse som öppnar nya världar. Min litteraturhistoria är inte helt upplyst men jag fullkomligt älskar … [mer]

4 december

Välkommen till Potatens adventskalender 2014, ett hopkok inlägg om sådant en bokpotat tycker är viktigt. Det är klart att jag ska ha en adventskalender, det är klart att någon ska vinna en awesome bok eller två och det är klart att du ska vara med och leka! Falling Kingdoms av Morgan Rhodes På en kontinent delad i tre länder rustas det för krig – ett land är välmående, de andra … [mer]

Minirecensioner – Nu blir det blodigt Ogjort i Olympens hjältar

Titel: The Blood of Olympus Författare: Rick Riordan Serie: The Heroes of Olympus #5 Sidantal: 516 Utgivningsår: 2014 Minihandling: Slutstriden mellan Gaia och Olympens hjältar! Tycke: Åhh, sista boken om Percy och gänget. Och jag vet att Percy bara är en av “huvudrollerna” numera men jag saknar verkligen hans berättarröst. Egentligen så saknar jag de flestas berättarröster men … [mer]

Gabriella Ullberg Westin – Ensamfjäril (minirecension)

Jag fick den här boken som recensionsexemplar av författaren, signerat och allt, mycket trevligt! Ensamfjäril är ingen vanlig polisdeckare, eftersom den har ett inslag av romance. Frun till en nyligen hemflyttad fotbollsstjärna hittas skjuten i sitt hem och polisen Johan Rokka leder utredningen. Allteftersom utredningen går framåt inser han att den kopplas till det förflutna. Deckare … [mer]

Historisk och underbar mys -och rysberättelse

Jag älskar det här omslaget! Kanske just inte för själva omslagets skull men vad för det ser ut att innehålla. Bara av att titta på det här så ser jag framför mig hur jag har dragit upp benen i soffan med ett glas vin och bara njuter av en generationsberättelse som tar oss tillbaka i tiden då livet var så annorlunda mot det liv vi lever här i dag. Och i väntan på min … [mer]

De odödligas regler – Julie Kagawa

Men hallå, jag – alltså JAG – har läst en vampyrbok och faktiskt gillat den?! Jag som inte ens gillar vampyrer. Allting började med att min lillasyster läste och älskade den här – vilket sällan är någon måttstock för vad jag ska tycka. Vi tycker väldigt olika om böcker. Den största skillnaden är väl att hon gillar vampyrer och romance och sånt (uäck säger jag om det). Men … [mer]

Peter Sylwan ”Människans natur”

När jag har läst endast några sidor i den här märkliga boken måste jag slå igen den och vrida och vända på den. Vad är det jag fått i min hand? Det här liknar ingenting jag tidigare läst. Människans natur heter boken, och den skall enligt baksidetexten vara: ”… en berättelse om vetenskapens jakt på vad som gör människa till människa och hur vi ska möta framtida … [mer]

En tiopoängare!

Caroline Hurtig har recenserat Söner av Heimdall av Helena Andersson, som jag tipsade om igår. En hyllande recension som vi förstås blir superglada över. Ur recensionen: ”Jag fastnade för historien så fort jag slog upp första sidan, men det var inte bara det som fångade mig. Författarens språk är magiskt! Helena skriver med ett sånt vackert flöde att det blir poetiskt. Man … [mer]

Daniella recenserar: Hades

Titel: Hades Författare: Alexandra Adornetto Förlag: Atom books Rec-ex/Vinst/Present: Nej Sidor: 424 Serie: #2 i Halo trilogin Utläst: 21/11-14 Spoiler Varning! Bokens första mening: When the final bell sounded at Bryce Hamilton, Xavier and I gathered our things and headed out onto the south lawn. Handling Is love a great enough power against evil? Bethany believes so – after all, the love … [mer]

4x minirecensioner: Thriller, historisk deckare, YA och en liten komedi

The Killer Inside Me – Jim Thompson Noir. Det är ett bra ord att sammanfatta den här boken med. Vicesheriffen Lou Ford har ett problem som han försöker mota bort. Han är en mördare. I ett skitigt, svart och svettigt Texas får vi följa hur Lou försöker undkomma sina kollegors jakt på seriemördaren i stan. Det här är en klassiker i dess genre och boken har blivit film. Jag har … [mer]

Är Roxane Gay en dålig feminist eller en riktigt dålig feminist?

Lauren Oyler öppnar stenhårt i sin recension i Bookslut av en av årets mest hyllade och populära essäböcker, Roxane Gays Bad Feminist: ”I have always hated Roxane Gays writing, though I often agree with her, sort of, inasmuch as that is possible. … Läs mer → … [mer]

Systemets sopkvast av David Foster Wallace

David Foster Wallaces första roman som han skrev när han var 23. Skröna, tycker jag är ett ganska passande ord för att beskriva boken: En ny medicin som får småbarn och papegojor att börja prata och gamlingar att bli unga igen. En guvernör som anlägger en konstgjord öken i Ohio som turistattraktion. En man som efter en skilsmässa beslutar sig att äta tills han blir så fet att han … [mer]

Maria Turtschaninoff – Maresi: krönikor från Röda klostret

En av de böcker som jag varit mest nyfiken på i höstens utgivning var Maresi: krönikor från Röda klostret. Detta till trots tog det mig lång tid att plocka upp den från högen för att läsa. Varför är det så ibland, att böcker möter på så stort motstånd till att börja med? Kanske har det med det ovanliga, men för den delen inte tråkiga omslaget att göra? Jag vet inte, men … [mer]

Anne Sexton ”Sanningen de döda vet.”

Jag tänkte mig en son. Livmodern är varken ett ur eller en klämtande klocka, men i dess livs elfte månad känner jag november, kroppens lika väl som almanackans. Om två dagar fyller jag år och som vanligt är jorden färdig med skörden. Den här gången jagar jag död, natten jag lutar mot, natten jag vill. Men då så- säg det! Det fanns i livmodern hela tiden. Det här är första … [mer]

Andreas Nylund ”Knyt slipsen!”

Jag tyckte i många år att slipsar var det dummaste man kunde ha i sin garderob. Definitivt inget en gammal punkare som jag skulle befatta sig med (trots att Johnny Rotten i Sex Pistols faktiskt ofta hade slips). Av nån anledning råkade jag sedan få ett arbete som bland annat innebar att jag en dag satt med fem fulla flyttkartonger begagnade slipsar som skulle sorteras efter ålder, … [mer]

Locke & Key: Vol 1-6 – Joe Hill och Gabriel Rodríguez

Kajsas snabba tankar : Hiskelig grafisk romanserie om en olycksdrabbad familj i ett stort, mystiskt hus med en massa nycklar. Recension:  Familjen Locke är i sorg. Pappan i familjen mördades brutalt och nu försöker familjen plocka ihop skärvorna och fortsätta med sina liv i pappans gamla barndomshem. Barnen Tyler, Kinsey och Bode går på upptäcktsfärd i deras nya, stora hus. Då hittar … [mer]

Bronsdolken: Ormgudinnans besvärjelse av Michelle Paver

Hylas anländer på ön Keiftu. Han mål är att hitta Pira och lejonungen Amok. Men hemska saker råder på Keiftu. Efter den stora vågen har solen slutat visa sig, utan allt är bara grått. Dessutom har vågen fört med sig pesten och ön hemsöks av vålnader. Detta är tredje delen i Michelle Pavers Bronsdolken-serie och jag tycker nog att den växer lite för varje bok. Det är definitivt … [mer]

Granne med Döden – otäck, vidrig och alldeles, alldeles underbar

Alex Marwood kan verkligen konsten att skriva om väldigt obehagliga teman. Onda Flickor som kom ut förra våren handlade om barn som dödade barn och denna gången skriver Marwood om ett tema som också minst sagt berör läsaren. Fast på ett helt annat sätt. Och jag som var väldigt förtjust i Onda Flickor är faktiskt till och mer lite mer förtjust i denna. Däremot tog det ett bra tag … [mer]

Expedition L av Erlend Loe

Om någon skulle fråga mig vilken som är den roligaste bok jag läst, så skulle jag nog säga den här. Två ord som ofta används för att beskriva humorn i Loes böcker är naiv och ironisk. Jag skulle vilja lägga till lågmäld och språklig. Expedition L har en ovanligt skruvad ramhandling för att vara Loe. En vinterdag när huvudpersonen Erlend är ute och åker skridskor på en sjö … [mer]

Plan B av Jonathan Tropper

Sedan Gilla böcker började ge ut Jonathan Tropers böcker på svenska har också jag fått upp ögonen för dem. Har gillat alla jag har läst. Den första boken Jonathan Tropper skrev var Plan B , som nu under hösten kommit ut på svenska. Ben fyller 30, skiljer sig från sin fru och kommer in i något som kan liknas vid en trettioårskris. Samtidigt krisar det till sig för hans kompisar … [mer]

Tadeusz Borowski ”Välkomna till gaskammaren, mina damer och herrar”

Tadeusz Borowskis novellsamling om Auschwitz räknas som en klassiker bland Förintelselitteraturen. På ett säreget, distanserat sätt skriver Borowski fram lägrets värld. Berättaren är inte jude, och har dessutom en uppsatt position i lägret. Vanligtvis i lägerskildringarna ligger berättarperspektivet hos de som var mest utsatta. Borowski låter oss i stället ta del av … [mer]

Anitha Schulman ”5:2 enligt Anitha Schulman”

5:2 enligt Anitha Schulman är ytterligare en bantningsbok som förespråkar en specifik metod som den bästa formen av bantning. I Schulmans fall är det 5:2, som i korta ordalag innebär att man äter som vanligt i fem dagar och begränsar till näringsintag under två dagar. Schulman var valt att skriva en personligt präglad bok där hon är generös med sin egen historia och utveckling. … [mer]

Kim Kimselius ger Ödeland fem stjärnor av fem

Kim Kimselius har recenserat Ödeland på sin blogg och hon ger den fem stjärnor av fem möjliga… :-) Jättekul! Hon skriver bland annat: Ödeland av Eva Holmquist är en bok som fångade mig från första meningen och jag sträckläste boken. Den gick helt enkelt inte att lägga den ifrån sig. Eva har förmåga att fånga läsaren, att skildra miljöer och personer så att det känns … [mer]

En framtida Stockholm

En pojke som drömmer om att bli rymdpilot. Titel: Uttagningen Författare: Maths Claesson Serie: Linux Svensson #1 Sidantal: 293 Utgivningsår: 2013 Handling: Att bli en rymdpilot har alltid varit Linuxs högsta dröm. Faktumet är att han tillbringa3 det mesta av sin skoltid och fritid genom att drömma sig bort vilket även syns på hans betyg. Sommarlovet ser ut att bestå av att plugga … [mer]

Tove Jansson – Ord, bild, liv av Boel Werner

Om någon undrade om det är möjligt att överdosera Tove Jansson så är svaret: Ja! Det här är en helgjuten biografi, skriven av en Tove Jansson-kännare av rang som dessutom hade personlig kontakt med sitt objekt. Men! Den är tråkig. För mycket detaljer som skymmer sikten, för lite problematisering. Jag har till exempel lite svårt att smälta att hennes bisexualitet inte skulle vara … [mer]

Shannon Hale – The Goose Girl

Vissa böcker behöver god tid på sig för att mogna. The Goose girl är en av dem. Jag köpte bokboxen med böckerna i The Books of Bayern i samband med att jag startade bloggen eftersom de fanns med på den omtalade Listan – därefter har boxen blivit stående i hyllan. När jag så i fredags kväll var ensam hemma och på jakt efter nån skön mysläsning fastnade blicken på den här – och … [mer]

Alkemistens dotter

Jag hade tänkt läsa alla Augustnominerade böcker men det hann jag inte. Alkemistens dotter av Carl-Michael Edenborg hann jag i alla fall påbörja innan prisutdelningen och sen var det nog en kombination av lite lästid och långsam läsning som gjorde att det tog lång tid att bli färdig. Det här var ingen bok för mig. Jag tyckte den var ganska trist, alkemins grunder och kemi lockade mig … [mer]

Rasande Stjärna – Moira Young

Titel: Rasande Stjärna Författare: Moira Young Serie: Dustlands #3 Förlag: Rabén & Sjögren Språk: Svenska Antal sidor: 475 Utgiven: Augusti 2014 Beskrivning från Goodreads: Saba har aldrig tvekat inför att följa sitt öde: att besegra DeMalo och hans tontoner. Men DeMalos charm och förföriska dröm om Nya Eden gör henne förvirrad. Ska hon följa med honom istället? Jack är … [mer]

Agaat

Agaat Titel: Agaat Författare: Marlene van Niekerk Förlag: MånPocket Typ: Recensionsex Format: Pocket Sidantal: 713 Läst på språk: Svenska Originalspråk: Afrikaans Originaltitel: Agaat Översättare: Niclas Hval Utläst: 24 november 2014 Utmaningar: Tre på tre, #2 Mitt betyg:   Finns att köpa på: Adlibris ; Bokus ;  CDON Boken berättas ur fyra perspektiv: 1. Kamilla de Wet (mest … [mer]

Véronique Olmi ”Vi var skapta för lycka”

Serge har en vacker, ung hustru. Han har två fina barn. Han har ett gott liv och ett vackert hus i Montmartre. Han är lycklig. Han borde vara lycklig. När han träffar Suzanne, som kommer för att stämma sonens piano, händer något. Han är inte fri och inte hon heller, men de inleder ändå en relation. Det är inte okomplicerat eller lättvindigt. Det är inte sockersött romantiskt. Det … [mer]

7 dagar – sydafrikansk deckare

Deon Meyer Är en sydafrikansk deckarförfattare som skriver om Kap-provinsen. Han har haft lite olika huvudpersoner men i den här får vi följa Benny Griessel som också finns med i Devil´s Peak och Tretton timmar. Meyer har fått flera olika … Läs mer … [mer]