Recension: ”Höga berg, djupa dalar” av Cecilia Davidsson

Cecilia Davidsson Höga berg, djupa dalar Albert Bonniers förlag När man var ung var det som om man alltid längtade efter och såg fram emot nästa skiva, av Talking Heads, The Clash eller David Bowie. Inför utgivningen av vissa författares … Läs mer → … [mer]

Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins

Titel: Anna och den franska kyssen Författare: Stephanie Perkins Antal sidor: 297 Förlag: Modernista Beskrivning från Adlibris: Anna har ett lyckligt liv i Atlanta. Hon har en lojal bästa kompis och är kär i sin arbetskamrat på biografen, som just har börjat återgälda hennes känslor. Därför blir hon inte alls förtjust när hennes pappa bestämmer sig för att skicka i väg henne … [mer]

Simon vs. the Homo Sapiens Agenda – Becky Albertalli

Måste det verkligen vara en så stor sak att komma ut ur garderoben? Titel: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda Författare: Becky Albertalli Sidantal: 303 Utgivningsår: 2015 Handling: Tonåriga Simon har haft flickvänner men ändå på något sätt alltid vetat att han är homosexuell. Han skäms inte för det, han vet att hans vänner och familj kommer att acceptera honom, men ändå så vet … [mer]

Sudden death av Anne Holt och Even Holt, Piratförlaget

De hade nått höjden av framgång – när deras hjärtan slutade slå. Ett efter ett. Det är första gången hjärtläkaren Sara Zuckerman sitter i publiken på en fotbollsmatch. Den spelas på Wembley mellan två av Europas topplag. När matchen är slut faller en av spelarna plötsligt ihop. Sara inser allvaret och är den enda som griper in och räddar livet på spelaren inför 600 … [mer]

Nedslag i Roms fantastiska historia

ROMA Steven Saylor Wahlström & Widstrand, 2008 ISBN: 9789146218692 Recensent: Marika Mandrean Under min semester hade jag turen att hitta en bok som var så bra att jag önskade att det skulle spöregna, blåsa och vara kallt så att jag inte behövde gå ut och vara aktiv utan med gott samvete stanna inne och läsa! Vilken bok fångade mig så? Roma av Steven Saylor är en odyssé genom … [mer]

Därför förlorar tyskarna i krig : myten om Tysklands militära överlägsenhet av Kenneth Macksey

J a g h ar sett hundratals timmar med dokumentärer om Hitler och andra världskriget. De första åren jag hade kabel-TV såg jag så mycket på Discovery att jag började känna igen de enskilda filmklippen: ”Hitler kommer att rätta till mössan snart”, ”Ardenneroffensiven. Stridsvagnen till höger träffas… nu.” Sedan var det lugnt ett tag med andra … [mer]

Andrew Kaufman ”Familjen Weird”

Den här boken kom egentligen ut i Sverige redan 2014, det missade jag helt och hållet av nån anledning. I år kom den i pocketutgåva och det är den jag har läst. Det är den tredje boken av den Kanadensiske författaren Andrew Kaufman som kommit ut på svenska. Själv har jag bara läst en av de tidigare ( Alla mina vänner är superhjältar ). Den tyckte jag var så fantastiskt bra att … [mer]

Sudden death av Anne Holt & Even Holt

Sara Zuckerman är för första gången i sitt liv på en fotbollsmatch. Matchen spelas på Wembley stadion i London och det är två av Europas topplag som möter varandra. Efter matchen faller en spelare plötsligt ner framför ögonen på åskådare och tv-tittare. Sara reagerar blixtsnabbt och lyckas få igång spelarens hjärta igen. Saras kollega Ola Farmen ser ett samband mellan … [mer]

Lotus Blues av Kristina Ohlsson

Titel: Lotus Blues Författare: Kristina Ohlsson Serie: Marin Benner 1 Längd: 12 timmar och 32 minuter Inläst av: Oscar Skagerberg Förlag: Piratförlaget Beskrivning från Adlibris: Dagen då allt går åt helvete regnar det. En desperat man kommer till advokat Martin Benners kontor och berättar att hans syster behöver hjälp. Det är bara det att systern är död. Innan hon tog sitt … [mer]

Daniella recenserar: Namnsdagsflickan & Mördarens apa

Titel: Namnsdagsflickan Författare: Kristoffer Leandoer Illustratör: Åsa Ekström Förlag: Bonnier Carlsen Rec-ex/Vinst/Gåva: Nej Sidor: 176 Serie: Nej Utläst: 14/8-15 Bokens första mening: Det var den 8 november, så om man frågade min syster vad hon hette skulle hon svara Vendela. Handling: Kim och Robin har sin egen fantasivärld ihop: det medeltida landet Berghendia som de styr med … [mer]

Camilla Davidsson – Pensionatet vid världens ände

OBS! Detta är en del i en serie. Spoliers från tidigare bok förekommer! Jag tyckte om Under vintergatans alla stjärnor när jag läste den förra sommaren, även om det fanns vissa bitar jag störde mig på då. Samtidigt är det en bok som legat kvar i mina tankar många gånger, så kanske var jag lite för snål med mitt betyg. Klart är i alla fall att Pensionatet vid världens ände … [mer]

Från en fyra till en tvåa – en uppföljare som inte levererar

Bok : Projekt längtan Författare : Marika King Jag gillade verkligen Marika Kings första bok om konsulten vars liv gick för snabbt. Och som jag längtat efter uppföljaren. (Varför har jag inte läst den förrän nu då undrar ni? För att förlaget två gånger frågat om de får skicka den till mig och jag två gånger sagt ja, men så har ingen bok kommit. Det gjorde att jag inte … [mer]

När hundarna kommer – Jessica Schiefauer

Alltså Pojkarna var bland det mest speciella jag läst när jag tog mig igenom den – är kanske fortfarande. När jag fick chansen att läsa När hundarna kommer i våras på Barnens Bokklubb var var därför förväntningarna höga. Den som förväntar sig samma typ av experimentella berättelse som Pojkarna – balanserande på gränsen mellan magi och realism – har inte speciellt mycket att … [mer]

Fjodor Dostojevskij ”Den evige äkta mannen”

Jag är Dostojevskij-fanatiker. Det finns inget som går upp emot att försjunka i en Dostojevskijroman, förflyttas till Rysslands 1800-tal, känna värmen från samovarer och sugas in i mötenas dramatik. Dostojevskijs ständiga teman fascinerar. Han återkom ständigt till frågor om ansvar, skuld och försoning. På grund av hans religiösa övertygelse kokas det ofta ned i frågor om ondska … [mer]

Champion & Prodigy av Marie Lu

Ni vet den där vanliga devisen ”så många böcker, så lite tid” har gjort att vissa böcker har fått vila i den oändliga att-läsa-listan, såsom de två avslutande delarna i Marie Lus dystopitrilogi om June och Day. Jag läste Prodigy  och   Champion i en rasande fart så jag kan nu i efterhand inte särskilja dem åt , vilket är ett gott betyg i sig. Prodigy och därefter  … [mer]

Ilma Rakusa ”Vidare vatten”

Ramús förlag är ett malmöbaserat förlag som ger ut översatt litteratur från flera olika språk. Stiligt formgivna böcker med ett innehåll jag hittills inte blivit besviken på. De har bland annat gett ut Petra Hulóva och Eiríkur Örn Norðdahl , författare som jag uppskattat och recenserat tidigare här på dagensbok.com. I år introducerar de den schweiziska författaren Ilma Rakusa … [mer]

I Am Her Revenge – Meredith Moore

En dotter som ska hämnas sin mor. Titel: I Am Her Revenge Författare: Meredith Moore Sidantal: 336 Utgivningsår: 2015 Handling: Redan från barndomen har Vivian lärt sig att hon bara har ett mål i sitt liv, att hämnas på mannen som krossade hennes mammas hjärta. Nu har det blivit dags att sätta hennes kunskaper och träning på prov. Vivian ska infiltrera en skola i England, där ska … [mer]

Ungdomsroman för Directioners

AFTER: NÄR VI MÖTTES Anna Todd Norstedts, 2015 ISBN: 978-91-1-306501-4 Recensent: Andrea Zackrisson När Tessa börjar på college är hon en målinriktad tjej som vet vad hon vill ha ut av livet. Hemma har hon en snygg, pålitlig pojkvän, hon har mål och ambitioner, och dessutom en överbeskyddande mamma som är väldigt mån om hennes bästa. Men när Tessa möter Hardin vänds allt upp … [mer]

Hälsningar från havets botten – Christina Lindström

Fille har aldrig riktigt slutat tänka på Hanna, tjejen han var kär i med som bara försvann en dag när de gick i fyran. Första dagen på gymnasiet är hon dock tillbaka, nu i parallellklassen, och genast kommer alla Filles känslor tillbaka . Men Hanna är svår att nå, och samtidigt funderar Fille på vart hans mamma egentligen tog vägen. Baksidestexten fick mig att tro att boken … [mer]

Lidia Tjukovskaja ”Det tomma hemmet”

Få saker är möjligen så förknippade med öststaterna som att stå i kö. Eviga, inte sällan fruktlösa köer för livsmedel och andra förnödenheter. Också Lidia Tjukovskajas roman Det tomma hemmet är fylld av köer, men här köar inte kvinnorna för bröd eller kött. Här är de mödrar och hustrur och vänner som köar för att få veta något om sina arresterade anhöriga. Det … [mer]

Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk

Det hänger en ängel ensam i skogen En sexårig flicka hittas död, hängande i ett träd i skogen. Hon har en skolväska på ryggen och en lapp om halsen: ”Jag reser ensam.” Kriminalkommissarie Holger Munch får hand om fallet. Den … Läs mer … [mer]

Om det meningslösa livet

STONER John Williams Natur & kultur, 2014 ISBN: 9789127137998 (Stoner, 1965) Recensent: Marika Mandrean William Stoner växer upp på en fattig bondgård i Missouri där livet är ett konstant slit med den torra jorden. Hans liv är menat att utspelas här men allt tar sin vändning när fadern skickar honom till universitetet för att studera agronomi. I utbildningen ingår en översiktskurs i … [mer]

Värst av alla är mamma

Bok: Hur kunde hon? Författare: Dana Fowley Heather blir som vanligt våldtagen samtidigt som hon stryps. En dag går strypningen för långt och Heather får hjärnskador av för lång tid utan syre. Hon är åtta år och förövaren är hennes styvfarfar. Dana Fowley är Heathers syster och det är hon som skrivit boken och är huvudpersonen. Hon börjar våldtas när hon är fem år. … [mer]

Linda Spåman ”Från barn till död”

Linda Spåman har sitt alldeles eget bildspråk. Så pass att man efter bara ett par sidor inte kan ta fel på vem upphovskvinnan till verket är. Så har det varit i de här på dagensbok.com recenserade serieromanerna Brf Ensamheten och Äkta Spåman , och så är det i denna fantastiska ABC-bok för vuxna: Från barn till död . Och ändå är det en helt annan känsla hon förmedlar, i alla … [mer]

Namnsdagsflickan

Det här är också en bok jag länge velat läsa och som jag dragit mig för att ta mig an. Författare är (kanske) som bekant Kristoffer Leandoer och illustratör Åsa Ekström. Jag var till en början (de första sidorna) lite kritiskt till boken. Den kändes lite rörig vid en första anblick, men sedan upplevde jag den inte alls rörig. Den var lätt att komma in i och det flöt på bra … [mer]

Alena

Alltså: wow! Att jag låtit bli att låna Alena från biblioteket så länge. Fast jag sett att den funnits där och trots att jag hört så mycket om Kim W. Anderssons Alena specifikt… Och fast jag är oerhört intresserad av filmen som kommer på bio i höst (ja, jag missade den på svt och svtplay i och med hög prio på bland annat kurslitteraturen i sommarkursen)… Men nu har … [mer]

Inventering av Erlend Loe

J a g t y c k e r a t t L oe har blivit dystrare med åren. Hans senare böckerna har inslag av uppgivenhet, bitterhet och till och med sjukdom och död, så även den här boken.  Inventering handlar om en poet, Nina Faber, som efter flera års tystnad och utomlandsvistelse försöker göra come back med en ny diktsamling. Hon sågas i pressen och när en bokhandel till och med ställer in en … [mer]

Tretton skäl varför – Jay Asher

En dag får Clay ett paket på posten. Det innehåller sju kassettband med berätterlser från Hannah Baker, som för bara några dagar sedan tog sitt liv. Clay har ingen aning om varför han får dem, och vill helst göra sig av med dem, men när jag väl börjat lyssna kan han inte sluta. Varför tog Hannah livet av sig? Och varför har Clay fått de här banden? Tretton skäl varför bygger … [mer]

Hungerelden av Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist

Titel: Hungerelden Författare: Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist Antal sidor: 409 Serie: Victoria Bergmans svaghet 2 Förlag: Pocketförlaget Beskrivning från Adlibris: ”Poliskommissarie Jeanette Kihlbergs arbete med att lösa fallen med de döda invandrarpojkarna avbryts när en framgångsrik företagsledare mördas i Stockholm, på ett i det närmaste rituellt sätt. Flera … [mer]

Boken är fantastiskt bra! Den är inte lik någon annan skrivarbok jag läst.

Fina ord om min nya skrivbok, Att hitta glädje i skrivandet . Det är Anni Svensson som har skrivit nedanstående rader. Att hitta glädje i skrivandet är en skrivarbok av författaren Kim M. Kimselius som gett ut ytterligare en bok om skrivande . Men Kim är kanske främst känd för sina historiska äventyrsböcker . Jag upplever att den här boken inte bara berättar om skrivandet, den … [mer]

Anna Jörgensdotter ”Drömmen om Ester”

Anna Jörgensdotter fann inspirationen till sin bok om Ester Henning i Maud Nycander s dokumentärfilm Konstnärinnan på avd. 22 . Drömmen om Ester följde henne när hon, som småbarnsmamma med mycket att göra och en brinnande lust att skriva, försökte hitta en balans mellan eget skapande och omvärldens begränsningar. Esters egna begränsningar var visserligen av annat slag: efter att … [mer]

Valrossen

Jag var både taggad och rädd inför att läsa den här novellen (mest på grund av detta ). Men den lästes till slut och även om jag inte tyckte om den på samma sätt som den första novellen jag läste av Blume, så finns det något i den jag ändå lockas av och som jag dras till… Det här känns som en annan sida av Blume. Jag kanske inte känner mig lika förälskad i den här … [mer]

Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald

Jag gillade Läsarna i Broken Wheel rekommenderar, Katarina Bivalds debutroman. Naturligtvis blev jag nyfiken på hennes andra bok som uppgavs gå i samma anda. Behövde jag bli besviken? Nej, det här är också en bok som underhåller och sprider en inre värme. Det är alldeles vanliga icke-glamorösa människor som lever vanliga liv. Också vanliga människor kan hitta på till synes … [mer]

The Heir – Kiera Cass

Nu blir det killar som slåss om prinsessan istället. Titel: The Heir Författare: Kiera Cass Serie: The Selection #4 Sidantal: 293 Utgivningsår: 2015 Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen. Handling: Tjugo år sedan vann en lycklig flicka sin prins och blev landets drottning. Nu har turen kommit till kronprinsessan att välja sin egen gemål. För första gången i … [mer]

Rödvinsbokcirkeln läser All the light we cannot see

Anthony Doerr vann Pulitzerpriset i litteratur med All the light we cannot see och när vi diskuterar boken förstår vi varför, det finns så många bra kvaliteer med den här boken. Språket är vackert, karaktärsbeskrivningarn bra, historien medryckande och gripande och Doerr lyckas få till ett riktigt bra sammanträffande som bygger ihop de två livsöden vi följer. Werner är en … [mer]

Fienden

Jag hade inga som helst förväntningar på Charlie Higsons  Fienden . Här är ännu en bok jag personligen inte tycker är särskilt snygg, vilket egentligen bidrog än mer till känslan av att inte ha några förväntningar… När jag hittade den på bibblan tänkte jag faktiskt att de skulle kunnat satsa på en lite mer lockande framsida. Det gör sig gällande hela serien. Detta är … [mer]

Alltings början av Karolina Ramqvist

Det tog mig flertalet månader faktiskt att komma igenom Karolina Ramqvists Alltings början , vilket hade att göra med att jag valde ljudbok innan jag riktigt erövrat ljudbokslyssnartekniken (månne inte riktigt fullfjädrad än). Att boken dessutom innehåller en del transportsträckor och upprepningar gjorde det kanske inte den mest underhållande ljudboken. Jag gick någonstans på … [mer]

Lars Wilderäng ”Stjärnfall”

Jag tyckte mycket om Stjärnklart , första delen i denna dystopiska science fiction-trilogi. Så förväntningarna var ganska högt ställda inför andra delen, Stjärnfall . Nu, efter läsningen, är jag faktiskt ganska förvirrad, och inte helt säker på om mina förväntningar har infriats. Boken var nämligen någonting helt annat än jag ens kunde föreställa mig. Ni som har läst den … [mer]

Comes the Blind Fury

Little did I know angående denna bok och på många sätt. Jag tyckte till att börja med att romanen såg urtrist ut och att den var sådär fulläskig (ja, alltså inte fulsöt, eller fulsnygg)… Sedan hade jag en molande känsla i magen av att jag kanske inte alls skulle komma in i engelskan och att det skulle komma att bli ett problem för mig och boken. Men: den här boken gick … [mer]

Augustiminnen – Sarah Lean

Hannahs morfar har lovat att berätta en historia för henne. Den har något att göra med den 18 augusti och något han har sett, mycket mer vet inte Hannah. Men innan den 18 augusti infaller blir morfars alzheimer värre, och han tvingas flytta från familjen till ett vårdhem. Han minns inte vad det var han skulle berätta, och Hannah bestämmer sig för att själv ta reda på vad det kan … [mer]

"Jag är Malala"

av Malala Yousafzai ochChristina Lamb. Förlag: Massolit förlag Sidor: 285 sidor Åldersgrupp enligt mig: Vuxna men den funkar för yngre som är intresserade av Malala. Handling: Detta är Malalas självbiografi som handlar om allt från Malalas by till vad hon gör idag. Malala är född 1997 men hon har redan vunnit Nobels fredspris och överlevt skott i huvudet från talibaner. Boken … [mer]

The Wicked Will Rise – Daniella Page

Uppdraget med att döda Dorothy fortsätter. Titel: The Wicked Will Rise Författare: Daniella Page Serie: Dorothy Must Die #2 Sidantal: 293 Utgivningsår: 2015 Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen. Handling: Det har hänt mycket sedan Amy lämnade Kansas och fördes av en tornado till det magiska landet Oz. Hennes uppdrag med att mörda Dorothy har inte alls gått bra … [mer]

”Om du ska vara fri måste du kunna läsa”

MARY JONES HISTORIA Elin Boardy Wahlström & Widstrand, 2014 ISBN: 9789146225225 Recensent: Andrea Zackrisson Det flesta har hört talas om Long John Silver, piraten i Louis Stevensons roman Skattkammarön som levt vidare i populärkulturen. I Mary Jones historia – Nedtecknad av mej själv och alldeles uppriktig. Om mitt liv samt om Dolores & John Silver så som jag fått det berättat … [mer]

Inferno av August Strindberg

D e t h ä r v a r e n favoritbok från ungdomen, men inte nu längre efter en omläsning. Jag kommer ihåg hur coolt jag tyckte det var när han gick omkring där i Paris och pratade med andar, hur han såg omen och tecken överallt, satt på kaféerna och drack absint, hur han försökte framställa guld på sitt hotellrum, etc, etc. Det var Strindberg och han var galen – på riktigt! … [mer]

Den nionde graven av Stefan Ahnhem

Titel: Den nionde graven Författare: Stefan Ahnhem Antal sidor: 568 Serie: Fabian Risk 2 Förlag: Forum Bokförlag Beskrivning från Adlibris: ”Justitieministern lämnar riksdagen efter en hård debatt. Han använder den bakre utgången för att undgå det väntande pressuppbådet, men kommer aldrig fram till bilen som står och väntar på honom en bit bort. Han tycks ha gått upp i rök, … [mer]

"Den är viktigt Mycket viktigt" Att skriva med glädje

Den här fina recensionen av min första skrivbok Att skriva med glädje hittade jag hos SlaktarStina. Tack snälla Stina för de orden. Att skriva med glädje – början på en saga Just nu läser jag ”Att skriva med glädje” av Kim M Kimselius . Som en mental förberedelse inför höstens utmaningar, som en inspirationskälla för vad jag vill bli. För Kim är en framgångsrik författare. … [mer]

Rebecca Solnit ”Män förklarar saker för mig”

En tolvsidig essä publicerad på den samhällskommenterande sajten TomDispatch satte igång en snöbollseffekt. Något som ledde till etablerandet av nyordet mansplaining. Det här var inget som textens författare, Rebecca Solnit, hade räknat med och det är inte heller från hennes penna som termen kom. I ett PS till originaltexten som både inleder och namnger denna essäsamling diskuterar … [mer]

Feberfågel av Maria Nygren

Titel: Feberfågel Författare: Maria Nygren Antal sidor: 245 Förlag: Wahlström & Widstrand Beskrivning från Adlibris: ”I en febrig augustihetta skickas den före detta polisen Linn iväg till den otillgängliga skärgårdsidyllen Sejdarö belägen mitt ute i Ålands hav. Ett försäkringsbolag har gett henne i uppdrag att utreda varför så många olyckor drabbat öborna. Under … [mer]

Den åttonde dödssynden av Rebecka Edgren Aldén, Norstedts förlag

Nora är en lyckad krönikör, författare och föredragshållare, av den där sorten som intalar sina läsare och åhörare att alla kan bli lyckliga och lyckade om de bara tar tag i sitt liv och anstränger sig. Det gjorde hon nämligen själv för tio år sedan, när hon föll i ett trapphus från sjunde våningen och nästan förlorade livet, ett tillfälle hon fortfarande bara har luddiga … [mer]

Istvillingar av S.K. Tremayne

Lydia och Kirstie är enäggstvillingar – oskiljaktiga i ena stunden och rivaler i nästa. Det otänkbara händer dock och Lydia faller från en balkong och dör. Kvar blir en familj – föräldrarna Sarah och Angus och systern Kirstie – i ofattbar sorg och i förfall. I ett försök att rädda familjen och få en nystart väljer de att flytta till en isolerad ö i Hebriderna … [mer]