Två böcker av Malin Persson Giolito

Jag har den senaste tiden läst mycket bra om Malin Persson Giolitos senaste, Störst av allt. Eftersom jag inte fått fatt i boken så har jag förberett mig lite genom att läsa två av hennes tidigare böcker, två böcker med advokat Sophia Weber i huvudrollen. Det blev två böcker som inte är deckare men som behandlar rättsfall. Persson Giolito låter inte sin Sophia delta i något fall … [mer]

Himlen börjar här av Jandy Nelson

En gång för länge sen när jag låg på gräsmattan i trädgården frågade Big vad jag höll på med. Jag sa att jag låg och tittade upp i himlen. Han sa: ”Det där har du fått om bakfoten, Lennie, himlen finns överallt, den börjar vid dina fötter.” Titel : Himlen börjar här Författare : Jandy Nelson Serie : – Genre : Unga vuxna Antal sidor : 265 Språk : Svenska Originalspråk : … [mer]

Kristoffer Leandoer ”De försvunna böckernas bibliotek”

Jag försöker läsa en ”varm och underhållande” roman men det vill sig bara inte; jag vill ha något annat, något mer substantiellt men ändå inte alltför avancerat och övergår till Kristoffer Leandoers De försvunna böckernas bibliotek . Snart skrockar jag belåtet (nej, jag skrockar inte men jag gillar att skriva det, och vi skulle kunna föreställa oss att jag gör det). Det är … [mer]

Lewispjäserna

Avslutande delen i Lewistrilogin är i förhållande till de tidigare två – Svarthuset och Lewismannen – inte fullt så isolerad och karg. I den här boken möter vi åter igen Finn, som nu hittat ett jobb som säkerhetsexpert, men trots han bor kvar i lilla samhället med sin Marsaili så är det en hel del interaktion med andra människor. Både i nutid och i de traditionella … [mer]

Maggie Strömberg ”Vi blev som dom andra”

Journalisten Maggie Strömberg kunde knappast ha tajmat det bättre. Sedan hennes bok Vi blev som dom andra kom ut i våras skulle jag inte våga svära på att det gått en dag utan att hon fått agera expertkommentator inför en eller annan miljöpartistisk kris. Det har inte precis varit långt emellan dem. Denna turbulenta vår har förstås inte kommit med i Vi blev som dom andra: … [mer]

Ulf Bjereld Karin Eriksson och Jonas Hinnfors ”Förhandla eller DÖ”

Kommer ni ihåg Decemberöverenskommelsen? Det var kanske inte så länge sedan i tid räknat, i december 2014, men ideologiskt sett känns det väl ändå oerhört avlägset? Då stod sju partiledare och lovade att inte fälla varandras budgetar, utan göra det möjligt för varandra att regera i minoritet, oberoende av Sverigedemokraterna, som precis svurit på att fälla varje budget som … [mer]

Shusako Endo ”Tystnaden”

”Vi korsfäste Jesus fast skulden var vår/Och hela vår kultur är byggd på denna metafor”, sjöng Kjell Höglund . Det är en av de mest intressanta och mest skrämmande delarna av kristendomen som fått bilda världsstandard sedan kolonialtiden: Att lidandet och underkastelsen förädlar, att martyrskapet är något eftersträvansvärt, att om du blir förtryckt kan du i alla … [mer]

Varför läser vi?

Ibland, i bokhandeln, kommer jag på mig själv med att smygblänga på topplistorna samtidigt som jag skakar på huvudet där jag står, i min trygga hörna framför klassikerhyllan. Ja, jag är den där snobben som… Mer … [mer]

Den mörkaste hemligheten

Alex Markwoods senaste på svenska, Den mörkaste hemligheten är en sorglig historia. Den är bra berättad men berättelsen är så sorglig för de inblandade. Som läsare följer vi två trådar, en tråd i dåtid som återger en helg när Coco, en liten tvillingflicka försvinner mystiskt (och aldrig återfinns). Den andra tråden är ca 15 år senare och vi får se hur Cocos försvinnande … [mer]

Du, bara

Jag har läst ett gäng bra böcker på sistone, det är så kul när man gillar vad man läser – man vill bara läsa mer och mer. En av böckerna är ungdomsromanen Du, bara av Anna Ahlund. Jag hade boken redan när jag läste Johannas Love bombing av boken och var lite rädd att jag skulle ha för höga förväntningar. Men den här boken är precis så bra som det sägs. Det var en … [mer]

Tala är guld – de sa allt till varann utom det allra viktigaste

av Cammie McGovern När Amy ska börja sista året på High School ber hon sina föräldrar anställa jämnåriga kamratstödjare som kan hjälpa henne. Kanske kan hon på så sätt få vänner och blir mer lik sina klasskompisar. En av dem som får jobbet är Matthew. Amys cerebral pares och Matthews tvångssyndrom och rädsla blir en utmaning, men främst en möjlighet för en vänskap som … [mer]

Stefan Casta ”På andra sidan Fågelsången”

Elina och hennes pappa Jörgen, som är lite udda, flyttar ut till ett hus på landet. Där ska livet få en chans att gå vidare efter den fruktansvärda olyckan som berövat dem på Vanessa. Men huset bär på hemligheter… Snart dyker den mystiske Aron upp, som Elina tidigare har sett sitta och tigga utanför Åhléns. Vad är hans historia? Och vad är det Davidsson varnar för? Ligger … [mer]

Röster om Tunneln i slutet av ljuset

Tunneln i slutet av ljuset släpptes i mitten av maj 2016. Som självpublicerad författare är det svårt att få kulturredaktioner att recensera min bok. Däremot finns det många bokbloggar som är oerhört entusiastiska – och som skriver både nyanserade, kunniga och utförliga recensioner. Kanske är det för eget bruk, men jag tänkte samla de reaktioner och … [mer]

Sanna Borell ”Jakten”

En frukt blir stulen. Jakten börjar. Ta fast tjuven. Så lyder baksidestexten på Jakten och det är vad denna bilderbok handlar om. Nej, så enkelt är det inte. Författaren Sanna Borell vill problematisera vad en tjuv är. Är alla tjuvar onda, såsom det är i många barns (och även vuxnas) föreställningsvärld? Här utmanas verkligen både fördomar och schabloner. Om en tittar på hur … [mer]

Ola Norén ”Den vilda ballongfärden”

Saffa är en flicka som spritter av äventyr, farfar tycker om när tiden går långsamt. De är på semester med den ystra hamstern Parmesan och har parkerat husbilen på en campingplats. Farfar vill lösa korsord så Saffa och Parmesan sticker ner till badplatsen för att leta efter nergrävda skatter. Där hittar de ett ägg. När Saffa försiktigt känner på skalet rör någon sig där … [mer]

Magnus Chase and the Gods of Asgard: The Sword of Summer av Rick Riordan

Magnus Chase har under två år bott som hemlös i Boston. Det har han gjort ända sedan hans mamma under mystiska omständigheter blev mördad av vargar. På det stora klarar han sig rätt bra och har skaffat sig andra vänner bland de hemlösa i form av Blitz och Heart. Men så en dag får han höra talas om att hans två farbröder och hans kusin Annabeth är och letar efter honom. … [mer]

Minirecensioner – Morgonstjärna för en Krona

Titel: Morning Star Författare: Pierce Brown Serie: Red Rising #3 Sidantal: 524 Utgivningsår: 2016 Minihandling: Den avgörande stunden närmar sig. Darrows gamla liv är över och masken är bortsliten. Allianser är brutna och fienden är övermäktig. Hur ska de röda kunna besegra de gyllene? Tycke: Var över tre månader sen jag läste denna så handlingen är inte helt färsk i mitt … [mer]

Dödens pendel av Jonas Moström

Titel : Dödens pendel Författare : Jonas Moström Serie : Axberg och Jensen #1 Genre : Deckare Antal sidor : 333 Språk : Svenska Originalspråk : Svenska Originaltitel : – Översättare : – Förlag : Pocketförlaget ISBN : 978-91-85625-61-1 Utgivningsår : 2009 (2004) Format : Pocket Första meningen : De sista tio andetagen i Gerd Ekstedts liv var rofyllda. Handling :När Gerd Ekstedt … [mer]

Mrs Dalloway

Under några dagar gick jag förra året från antikvariat till antikvariat i Göteborg för att hitta ett exemplar av Virginia Woolfs Mrs Dalloway (1925).Det var efter att ha sett den vackra filmen Timmarna, som anspelar… Mer … [mer]

Mamman som slutade sjunga

Text: Sofia Wiess, illustrationer: Aurora Lindfelt Amelias mamma sjunger hela tiden. Hemma, på jobbet på operan, i mataffären. Men en dag säger hon att hon har fått en tupp i halsen. Hon kan inte sjunga mer. Först tycker Amelia att det är rätt skönt, då slipper hon skämmas i affären, men efter några dagar undrar hon vad som hänt. Är det Amelias fel att mamma inte kan sjunga … [mer]

Meg Rosoff ”Jonathan bortom all kontroll”

Jonathan Trefoil har precis flyttat till New York och fått jobb på en reklambyrå. Tillvaron är dock varken särskilt glamourös eller tillfredsställande. Lägenheten han hyrt på Manhattan är visserligen fin, men Jonathan har anledning att misstänka att ägaren sitter i fängelse och när som helst kan komma och kräva tillbaka den. Jobbet på Comrade betalar hyran, men är så … [mer]

Varje positiv recension stärker mig…

Det som började som en lite tafflig egenutgivning via egenutgivarförlaget Vulkan, med en ytterst blygsam utgåva av min första bok Porten, har nu växt till sig ordentligt. Jag är numera en av tre författare i bokförlaget Seraf förlag och har hela tre böcker utgivna. Den fjärde kommer i höst! Otroligt hur det kan bli… Nu känns det så mycket mer proffsigt och välskött och jag är … [mer]

Tunneln i slutet av ljuset av Martin Falkman

Beskrivning från Adlibris: ”Du går till jobbet varje dag men hatar det. Du ser bara mörker, inget ljus. Du är desperat och vill försvinna. Du har försökt. Du har misslyckats. Du klarar det inte. Du hittar en annons på internet, den ger dig lösningen du letar efter: ”Jag söker dig livströtta människa.” Du erbjuds flera miljoner kronor för att delta i ett experiment. En miljon … [mer]

The Winner’s Trilogy

Ojojoj, plötsligt avslutade jag en serie! Vi snackar ungdomsfantasy, vi snackar The Winner’s Trilogy av Marie Rutkoski. Denna serie utspelar sig i en värld liknande Romarriket. Vi har en nation som erövrar sina grannar, expanderar och gör de erövrade folken till sina slavar. Kestrel är generalens dotter, uppvuxen i det som var huvudstaden i landet hennes far var med att besegra. När hon … [mer]

Anders Johansson (1962-) ”Trumslagarpojken”

Jag minns hur jag som ung hårdrockare i Västerås på 80-talet avundsjukt tog del av supergitarristen Yngwie Malmsteen s framfart i USA. Med höga ambitioner och stor talang var det alltså möjligt att ta sig från zero i Stockholm till hero i Los Angeles på några månader! Efter en världsturné med före detta Rainbow-sångaren Graham Bonnet s nya band Alcatrazz ansåg sig Yngwie dessutom … [mer]

Den mörkaste hemligheten av Alex Marwood

Beskrivning från Adlibris: ”När den treåriga flickan Coco – tvilling till identiska systern Ruby – försvinner under sin pappas femtioårsfest, väcker fallet en enorm uppståndelse i medierna. Flickans föräldrar är rika och har stort inflytande, liksom de vänner vars sommarhus vid havet festen hölls i. Vad var det egentligen som hände den där ödesdigra kvällen? Handlingen sträcker … [mer]

Hattar som förändrar liv?

EN LITEN HATTAFFÄR PÅ HÖRNET av Marita Conlon-McKenna Norstedts, 2008 ISBN: 978-91-1-301908-6 (The Hat Shop On The Corner, 2007) Recensent: Marika Mandrean På en liten tvärgata i centrala Dublin ligger en liten hattaffär. Den ägdes av Ellies mamma. När mamman nu gått bort står Ellie kvar och undrar vad hon ska göra. Ska hon behålla affären och själv börja jobba där? Eller ska hon … [mer]

Systrar i jeans av Ann Brashares

”Det var en gång ett par jeans. Ett par helt vanliga blå jeans. Men dessa byxor kom att utföra stordåd. Det här är berättelsen om tjejerna som gjorde det möjligt.” Titel : Systrar i jeans Författare : Ann Brashares Serie : Systrar i jeans #1 Genre : Ungdom Antal sidor : 378 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel :The Sisterhood of the Traveling Pants Översättare : … [mer]

Riikka Pulkkinen ”Främlingar”

Finland har under de senaste åren blivit jordmån för en mängd intressanta författare som skildrar människor som speglar sig i släktingarnas fel- och övertramp. Det kan vara en moder som kastar sin skugga över de vuxna döttrarna. Eller det kan vara konstnärspappan som måste leva ut sin relation med en älskarinna mitt framför ögonen på sin fru och dotter. Alla tänker förstås på … [mer]

Recension: Den mörkaste hemligheten av Alex Marwood

Den mörkaste hemligheten av Alex Marwood är på många sätt en dyster historia, inte minst med tanke på att små barn far illa. Dysterheten späds på av att det fullkomligt kryllar av vuxna människor som beter sig som idioter som var och en förtjänar en käftsmäll och en fängelsecell! Tyvärr tror jag inte att Marwood har plockat fram alla komponenter till den här boken ur sin egen … [mer]

Skugghäxan av Katerina Janouch, Piratförlaget

Cecilia reser ensam till kärlekens stad Paris, där hon uppleverett oförglömligt romantiskt äventyr och tillbringar envecka på egen hand långt från vardagen. På planet hem möts hon av nyheten att dottern Gretasbästa vän – en flicka vars familjeförhållanden är allt annatän lätta – har försvunnit spårlöst. Cecilia slungas in i oron över den saknade flickan, arbetetpå … [mer]

Madeleine Bäck ”Vattnet drar”

Viktor och hans gäng gör inbrott i Ovansjö kyrka. Där finns en värdefull madonnaskulptur som de är ute efter, men också något annat. En sten som inte liknar något annat och som verkar kalla på Viktor. En sten som ger honom krafter. Parallellt med att Viktor utforskar sin nya makt över människor omkring sig, bryts torkan på den lokala nyhetsredaktionen av ett mord. En ung kvinna … [mer]

Släktet av Guillermo Del Toro och Chuck Hogan

Nu var det ett tag sen jag läste Släktet så jag har ärligt talat glömt en hel del. Vad jag minns är att jag tyckte den var rörig med tok för många karaktärer att hålla i ordning på. Det gjorde att jag aldrig riktigt fastnade i boken eller kom in i historien. Har fortsättningen här hemma men just nu har jag inte så stor lust att läsa vidare. Har du läst den här boken och vad … [mer]

Recension av Ib Mendel-Hartvigs Octopus trilogi

De två första delarna av Ib Mendel-Hartvigs Octopus trilogi har legat i min bok-korg länge i väntan på läsning och recension. De har tyvärr fått vänta på mer tvingande läsning av kurslitteratur men nu är det äntligen bok-sommar! Octopus under ytan På omslagen finns en mycket suggestiv bläckfisk som väl gestaltar böckernas intrig och stämning. Den beskriver också berättelsens … [mer]

Bambi av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Det är midsommar och allt är precis så som Zack vill ha det. Han har nu hållit sig i från drogerna ett halvår och precis förlovat sig med sin flickvän Mera och han mår helt enkelt bättre än vad han har gjort på väldigt, väldigt länge. Friden varar dock inte för evigt. Midsommardagens morgon påträffas ett gäng tonåringar döda ute i Stockholms skärgård. Det är bestialiskt … [mer]

Boktjuven av Markus Zusak

”Men tro mig, orden var på väg, och när de kom skulle Liesel hålla dem i sina händer som moln och hon skulle vrida ur dem, som regn.” Titel : Boktjuven Författare : Markus Zusak Serie : – Genre : Roman Antal sidor : 582 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel :The Book Thief Översättare : Anna Strandberg Förlag : Damm Förlag ISBN : 978-91-32-15779-0 Utgivningsår : … [mer]

Bodil Malmsten ”Samlade dikter”

När Bodil Malmsten gick bort i februari i år hade hon påbörjat arbetet med den här samlingsvolymen. Några ändringar i de ursprungliga dikterna har gjorts, men hon hann själv inte avsluta genomgången. När Samlade dikter nu getts ut känns boken som en hyllning till ett av våra stora svenska författarskap, ett minnesverk vackert formgivet av dottern Stefania Malmsten . Även om … [mer]

Bodil Malmsten ”Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån”

En kvinna på tåget kände igen mig, var hon mamma till flickan, var hon ljus, var hon mörk, hon log mot mig, läpparna öppnades, jag log tillbaka, höll fast hennes blick, höll kvar och såg ner i ögonen, djupt tills hon rodnade, djupare, längst in, djupast in. Pupillerna vidgades, öppnades, hon ville – jag vet inte vad jag vill, måste dit. Skötets mörka triangel, jag måste in … [mer]

Ni vet känslan av böcker som kryper en under skinnet. Som håller en kallsvettig hand runt ens hjärta och man kan inte släppa taget om boken. Just precis så känner jag när jag läser Alex Marwoods senaste bok Den mörkaste hemligheten . Jag minns att jag hade lite liknande känsla då jag läste Granne med döden och Onda flickor men jag kunde inte ändå riktigt tro att den här kunde … [mer]

Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske av Emmy Abrahamson

Beskrivning från Adlibris: ”Julia lever ensam med sin katt i Wien. En dag kommer hon att bli kompis med Elfriede Jelinek och sluta med att ständigt besvara enkäter som tidsfördriv. Till dess får hon arbeta som språklärare för överambitiösa företagsledare och underpresterande ungdomar. På en parkbänk möter hon Ben och kärlek uppstår. Allt är perfekt, förutom det lilla faktum … [mer]

Daniella recenserar: Harry Potter och Dödsrelikerna

Titel: Harry Potter och Dödsrelikerna Författare: J.K. Rowling Förlag: Tiden Rec-ex/Vinst/Gåva: - Sidor: 783 Serie: Harry Potter #7 Utläst: 22/6-16 Bokens första mening: De båda männen dök upp ur tomma intet, några meter från varandra på den smala, månbelysta stigen. Handling: Det sista sommarlovet från Hogwarts är snart slut och Harry Potter väntar otåligt på Privet Drive. … [mer]

Öden på Union Street

UNION STREET av Pat Barker ISBN: 978-0860682837 Recensent: Marika Mandrean Alla städer har den, gatan eller stadsdelen där människorna varje månad för en kamp för att få det att gå ihop. Där de mindre bemedlade bor. Pat Barker väljer i Union Street att berätta om livsödena för ett antal personer som bor på en sådan gata, i en industristad i norra England. Vi möter Alice, som … [mer]

Anna-Karin Hellqvist ”Det vita bläcket”

Det kom en bok, så som det brukar göra. Eller, det brukar komma många böcker till dagensbok-redaktionen. Så många att en bok som Det vita bläcket , med sitt gråa yttre, lätt skulle försvinna och hamna underst i någon låda tills den blev utrensad. Men omslaget slår ann något i mig. Det är en bild av Göteborg i ovanifrånperspektiv; en närmast konturlös stad, nerkyld vad det … [mer]

Skugghäxan av Katerina Janouch

Ett sommartecken lika säkert som månaden Juni i kalendern är att det kommer ut en ny bok om Cecilia Lund. Skugghäxan är den nionde delen i serien. Handlingen kan du läsa om här . Det är tryggt och bekant att igen läsa om alla bekanta karaktärer. Den här gången är det inte dramat med den försvunna flickan som tar mest plats i boken utan Cecilias äventyr under semestern i Paris, … [mer]

Bokbåt genom Frankrike

DEN LILLA BOKHANDELN I PARIS av Nina George Bazar förlag, 2016 ISBN: 9789170283901 (Das Lavendelzimmer, 2013) Recensent: Andrea Zackrisson Från sin flytande bokhandel, belägen på en pråm på floden Seine, ordinerar monsieur Perdu den perfekta boken för ett brustet hjärta. Genom att använda sin intuition finner han exakt den bok läsaren behöver, och reparerar på detta sätt både … [mer]

Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman

”Det finns en sagoberättare i Landet-Nästan-Vaken som brukar säga att vi alla har en inre röst, att den alltid viskar till oss vad vi borde göra, och att allt vi behöver göra är att lyssna.” Titel : Min mormor hälsar och säger förlåt Författare : Fredrik Backman Serie : – Genre : Roman Antal sidor : 448 Språk : Svenska Originalspråk : Svenska Originaltitel : – Översättare : – … [mer]

Daniel Clowes ”Patience”

2012. Jack och Patience upptäcker att de väntar barn. De blir glada, men också oroade – kan de klara sig ekonomiskt? Patience grubblar över sin egen rätt misära barndom, och Jack inser att han måste tala om sanningen om jobbet han går till varje dag, där han i själva verket delar ut flyers på gatan. Det hinner han aldrig. Istället kommer han hem och hittar sin gravida hustru död. … [mer]

Tredje tecknet

Ingelin Angerborns Tredje tecknet är precis vad man förvänta sig om man läst Angerborn förut. Detta är en  exakt så söt, mysryslig och vardagsnära roman för unga som jag förväntat mig att det ska vara. Olivia är huvudpersonen i den här boken. Hon har precis fått sommarlov och en dag efter en dag på stranden så hittar hon en nyckel i sin väska som hon aldrig sett förut. Vart … [mer]

Dave Rudden – Det lånade mörkrets riddare

En sekt som lånar ljus från den mörka sidan Titel: Det lånade mörkrets riddare (original Knights of the Borrowed Dark ) Författare: Dave Rudden Serie: Knights of the Borrowed Dark #1 Sidantal: 272 Utgivningsår: 2016 Officiell handling: Denizen Hardwick är föräldralös och hans liv är – nåja – normalt. Visst, i sagorna blir föräldralösa barn räddade från eländet när … [mer]

Daniella recenserar: Harry Potter och Halvblodsprinsen

Titel: Harry Potter och Halvblodsprinsen Författare: J.K. Rowling Förlag: Tiden Rec-ex/Vinst/Gåva: – Sidor: 658 Serie:Harry Potter #6 Utläst: 15/6-16 Bokens första mening: Det närmade sig midnatt och premiärministern satt ensam på sitt kontor och läste en lång promemoria som gled genom hjärnan utan att lämna det minsta spår efter sig. Handling: Det är mitt i sommaren och i sitt … [mer]