Britt-Marie var här av Fredrik Backman, Partners in Stories

Utdrag ur baksidestext från Adlibris Britt-Marie är en 63-årig kvinna som fått höra att hon är en passivt aggressiv ältande gnällkärring. Hon har lämnat storstan och sin otrogna man efter 40 års äktenskap, Borg har gått igenom en finanskris som inte lämnat något annat efter sig än ”till salu”-skyltar och en ölstinkande pizzeria. Britt-Marie hatar fotboll, Borg har inget annat … [mer]

Bildhuggarens dotter av Tove Jansson

Andra boken i Correns bokcirkel . Jag kastade mig över boken uppeldad av min nya Muminförälskelse. Förväntningarna var skyhöga och jag blev… besviken. Till att börja med. Jag störde mig på barnperspektivet, men eftersom det är så konsekvent genomfört byttes besvikelsen snabbt mot beundran. Det är så otroligt skickligt utfört att man faktiskt ser allt genom ett barns ögon. Och … [mer]

När hjälten faller

STORA MAKTERS UPPGÅNG OCH FALL Tom Rachman Weyler förlag, 2014 ISBN: 9789187347320 (The Rise & Fall of Great Powers, 2014) Recensent: Marika Mandrean I Stora makters uppgång och fall av Tom Rachman möter vi Tooly vars uppväxt inte direkt var vanlig. Istället för att gå i skolan reste hon världen runt med en grupp halvskurkar och bondfångare. Venn var ledaren som Tooly försökte … [mer]

Laini Taylor – Blod & stjärnstoft

Det var en gång en ängel och en djävul som höll ett önskeben mellan sig. Och när det knäcktes splittrades världen i två delar. OBS! Varning för spoilers om seriens tidigare del. OBS! För nästan exakt ett år sedan (plus 10 dagar) recenserade jag Laini Taylors Mörk ängel här på bloggen med ord som märklig, krångligt och invecklat. Ändå var det en av de bästa böckerna jag … [mer]

Hårdkokt i efterkrigstidens Berlin och Wien

Philip Kerr Är en brittisk författare som, efter att ha blivit fascinerad av 1900-talets Tyskland, skrivit trilogin Berlin-Noir. I den ingår Falskspel, Dimridå och Tyskt Rekviem som jag läst nu . De utspelar sig i Tyskland (och i den här … Läs mer … [mer]

Uzumaki – Junji Ito

Okej, jag tycke att det av någon anledning är sjukt komplicerat att recensera serier, men tänker prova mig på att göra det ändå. Efter att ha läst att Kim W. Andersson tipsade om Uzumaki som skräckserie klickade jag hem den på engelska med alla tre delarna i en. Det visade sig vara ett mycket bra val att fixa alla tre på en gång, för jag hade haft seriösa abstinensproblem om jag … [mer]

Håkan Håkansson ”Vid tidens ände”

Att under en begränsad tid läsa historiska texter. Jag kan inte. Utan att flyta bort i tanke, hamna i andra spår – och efter en stund förstå att jag har läst min egen fantasi. Men. En av årets Augustprisnominerade författare, Håkan Håkansson, har skrivit ett idéhistoriskt verk som inte låter tanken vandra till andra platser – boken är egendomligt enkel att läsa och … [mer]

Eva Lindström ”Vi är vänner”

När Lilly möter Haren och Kopparormen så går det på ett kick: de presenterar sig och sedan är de vänner. Resten av boken utspelar sig sedan i skogen där de mötts, medan vännerna gör inget särskilt: ligger och tittar på träden, leker husdjur, bjuder varandra på middag. Ingenting särskilt händer, inga maktkamper utspelas heller: vännerna tar varandra för vad de är och utmanar … [mer]

Kristina Sandberg ”Liv till varje pris”

Det blir 1950-tal och 60-tal. Barnen blir tonåringar, vuxna. Maj och Tomas är medelålders, kanske till och med gamla. I alla fall Tomas börjar närma sig pensionsåldern, men familjeföretaget, där han jobbat hela livet trots att han kanske egentligen velat göra något helt annat, har svårt att hänga med i de nya tiderna. Snart står de utan inkomster till att underhålla våningen, … [mer]

Och så levde de lyckliga av Lucy Dillon

Av en slump möts Anna och Michelle en dag på ett café och nästan med en gång uppstår en djup vänskap. Detta trots att Anna och Michelle egentligen är totalt olika varandra. Anna är en varm och generös kvinna, en riktig bokmal, gift med Phil och med tre styvdöttrar. Annas största önskan är att själv få barn. Michelle å andra sida är affärskvinna ända ut i fingerspetsarna. Hon … [mer]

Livrädd

av Sharon J.Bolton. En ohyggligt spännande Lacey Flint-deckare som jag sträckläste. På Cambridge universitet inträffar ovanligt många självmord bland de kvinnliga studenterna. Omständigheterna kring självmorden blir allt mer chockerande. Polisen har sina misstankar om brott och Lacey Flint placeras på skolan som lockbete. Bolton bygger upp en närmast olidlig spänning och och hade jag … [mer]

God jul, Lilla Lök

av Frida Nilsson med illustrationer av Maria Nilsson Thore Snart är det jul. Lilla Lök önskar sig en cykel och en pappa, men han verkar inte kunna få något av det. Under decemberdagarna lär han sig mer om höns, vänskap och att det ibland kan vara svårt att få det man vill ha. Han lär sig också att inte ge upp. Detta är en mysig berättelse i 25 kapitel, perfekt att läsa varje … [mer]

Carl-Michael Edenborg ”Alkemistens dotter”

Rebis föds med ett redan utstakat liv. Hon är den Utvalda hennes släkt har väntat på. På grund av henne har de till och med avstått från att skaffa fler barn, det är ju ändå hon som ska slutföra deras heliga uppgift: att utplåna universum. Släkten Drakenstierna är alkemister med en stark tro på att världen är ond, skapad av djävulen själv. Enda sättet att befria människan … [mer]

Not that kind of girl + tonårslista

Jag håller med kritikern i Go’kväll som tyckte att läsa Not that kind of girl var som att befinna sig i köket på en fest, med ett glas vin i handen, och lyssna på när en intressant person berättar den ena efter den andra anekdoten från sitt liv. Det är exakt så! Jag älskar Not that kind of girl; den är rolig, sorglig, välskriven, personlig ( vore väl konstigt annars) och … [mer]

Marguerite Duras ”Att skriva”

I min bokhylla står ett antal Duras-titlar. Några olästa, i andra ligger bokmärket ett antal sidor in. Jag har något som skaver i mitt förhållande till Marguerite Duras , och när Att skriva kom såg jag min chans att förstå vad det är. Inför att skriva denna recension kollade jag runt lite vad andra recensenter skrivit och fann att många behandlade Duras som person. Beskrev hennes … [mer]

När ens bästis tar livet av sig

… så är det inte helt lätt att hantera sorgen. Titel: Jag går dit du går (original Hold still ) Författare: Nina LaCour Sidantal: 265 Utgivningsår: 2013 (original 2009) Handling: Caitlin och Ingrid har varit bästa kompisar sedan gymnasiet började. Tillsammans delar de en passion för fotografering och har inga hemligheter för varandra… det är i alla fall vad Caitlin tror. När … [mer]

Kristofer Ahlström ”Ett liv för lite”

Vid köksbordet började berättelsen sina. Men räknar man dagar och månader från den kvällen är det inte svårt att förstå vad som sedan hände där uppe på berget. Jag kan se för mig hur han tog av henne skorna, lite fumligt, kanske darrade de i hans händer. Hur han försiktigt kysste hennes nylontår och nylonsulor, att hon fnittrade till och nästan, som av en reflex, sparkade … [mer]

"Inte vem som helst"

av Nina LaCour. Förlag: Rabén & Sjögren Sidor: 292 sidor Åldersgrupp enligt mig: 14+ Serie: Det är en fristående bok men Nina LaCour har tidigare skrivit Jag går dit du går som är en av mina favoritböcker. Recension här. Handling: Colby har gått ut high school och ska nu resa med sina kompisars band i USA en vecka. Efter det ska han och Bev, hans bästa kompis sen han var barn, … [mer]

The Young Elites

Författare : Marie Lu Beskrivning : ”Adelina Amouteru is a survivor of the blood plague: marked by a jagged scar, snow-white hair and lashes. Cast out by her family, Adelina has finally found a place to belong within the secret society of Young Elites. To some, the Elites are heroes, here to save innocents in desperate situations. But to the Inquisition Axis, the white-robed soldiers of … [mer]

Lyra Ekström Lindbäck ”Ett så starkt ljus”

Jag har alltid haft svårt för begreppet generationsroman. Idén om att en hel era ska rymmas i ett enskilt verk, ofta befolkat av ett antal personer som för tillfället är unga och längtande, känns för det mesta befängd. Den litterära verkligheten fylls lätt av ytliga tidsmarkörer – industriområdesklubbar, hippa gallerier – eller andra företeelser begränsade till grupp, klass, … [mer]

Zorasbok 2014-11-19 23:00:01

Författare: Dror Mishani Bok: Utsuddade spår Orginaltitel: Tik Ne’edar Uppläsare: Björn Pedersen Speltid: 10t 3m Förlag: Storyside Utgiven: 1014-11 Betyg bok: ♥♥ ♥ Betyg uppläsning: ♥ Utsuddade spår utsågs av Svenska Deckarakademin till 2013 års bästa översatta kriminalroman. Det är den första delen om kommissarie Avraham. Tonårspojken Ofer försvinner spårlöst från … [mer]

"Är jag fortfarande vacker?" – bokrecension

För några veckor sedan fick jag ett oväntat bokpaket i brevlådan (bor på landet). Öppnade det och fann denna bok. Det visade sig vara ett recensionsexemplar. Jag kände mig först som helt fel person att skicka den till, jag som läser nästan enbart fantasy, som är raka motsatsen till en bok om cancer. Fantasy är ju verklighetsflykt, det kan väl ingen förneka. Cancer … ja det är … [mer]

Barrikaden valde mig

BARRIKADEN VALDE MIG. Ada Nilsson – läkare i kvinnokampen Kristina Lundgren Wahlström & Widstrand, 2014 ISBN: 9789146224259 Recensent: Andrea Zackrisson När Ada 1903 blir Sveriges tolfte kvinnliga läkare har kvinnor ännu inte rösträtt. Hon bosätter sig på Triewaldsgränd i Gamla stan i Stockholm, i en våning som under fyrtio år kommer att utgöra en veritabel salong, mötespunkt … [mer]

Recension: Camilla Läckberg – Lejontämjaren

Det är mörkret som sticker ut mest i ett skickligt hantverk. Den döda zonen har läst Camilla Läckbergs nya Fjällbackadeckare och överraskas av det smutsiga. Få svenska författare omgärdas av så mycket åsikter som Camilla Läckberg. Med kändisskapet kommer uppmärksamhet, med uppmärksamhet kommer allt annat. Läckberg är ett fenomen, ett skickligt uppbyggt varumärke. Hon syns … [mer]

Fjällgraven av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt

Titel: Fjällgraven Författare: Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt Antal sidor: 424 Serie: Sebastian Bergman 3 Förlag: Norstedt Beskrivning från Adlibris: ”Höst. Två väninnor är uppe och fjällvandrar i Jämtlandstriangeln. Det regnar häftigt och när en av dem kommer för nära kanten mot det forsande vattendraget ger den vika och kvinnan faller. Hon klarar sig, men kvinnorna gör en … [mer]

Jag vill ju vara fri av Annika Persson

Vad är det som gör en biografi bra? Det är lättare att säga vad som gör dem dåliga: personen beskrivs på ett överdrivet positivt eller negativt sätt, man får inte reda på mer än vad man ungefär kunde anta (barndom, anekdoter), en känsla av att beta av en punktlista med betydande händelser i personens liv, att de är alldeles för långa. Jag tyckte att boken klarade sig ifrån … [mer]

Johanna Lindbäck – Kanske ihop

I Lite ihop mötte vi Majken för första gången. Då övertygade hon den nya killen Ivan i parallellklassen att de skulle låtsas typ vara lite ihop, sådär så Majken återigen blev någon att räkna med av bästisen Tessan som nu bara bryr sig om killar. Det funkade jättebra och nu i Kanske ihop är ”projektet” i hamn. Men vad händer när Majken fortfarande blir alldeles pirrig av att … [mer]

Svante Axelsson ”Vår tid är nu”

Är vi mer rädda för förändring än vi är för klimathotet? Så verkar det i alla fall, menar Svante Axelsson i sin bok Vår tid är nu. Tio hoppfulla perspektiv på klimatkrisen . Efter att ha varit generalsekreterare i Naturskyddsföreningen i 14 år och deltagit i många internationella klimatmöten har jag på nära håll fått uppleva hur politiker och företag bromsar angelägna … [mer]

”Välkommen till din psykos” och ”Hur man botar en feminist”

Nu har jag äntligen läst Nanna Johanssons som serieförfattare också! Jag undrar varför jag väntat så länge? För i sanningens namn har jag känt till hennes namn länge och sett någon enstaka serie här och där i någon tidning eller så… Men ibland tar man tid på sig och jag fick två extra skjutsar: 1. hennes två noveller jag gillar och 2. det faktum att hon så snällt … [mer]

Froi of the Exiles av Melina Marchetta

Tre år efter att Finnikin och Isaboe har återerövrat sitt land Lumatere så börjar folket äntligen återhämta sig. Men än är det mycket kvar att förhandla om med rikena runt omkring och framför allt vill alla ha hämnd över Charyn. När då möjligheten uppenbarar sig för dem att skicka en lönnmördare in i deras rike för att mörda kungen så tar Isaboe och Finnikin genast … [mer]

Jojo Moyes – The Girl You Left Behind (minirecension)

Det är 1916 och Edouard Lefevre lämnar sin fru Sophie för att kriga för Frankrike. Han är konstnär och har målat ett porträtt av henne, det var så de lärde känna varandra. Sophie är kvar i den lilla staden och driver famlijens hotel. Tyskarna flyttar in och Sophie får uppleva hur svårt det är att förhålla sig till dem på rätt sätt. Det enda hon kan tänka på är att får se … [mer]

László Krasznahorkai ”Motståndets melankoli”

Det hela börjar runt 1989. Eller kanske 1956. Eller kanske 1920. Eller kanske 1691, eller… Nä, fan, det börjar runt 1989, någonstans i Ungern, innan murens fall (och möjligheten till den – vissa saker är bara möjliga i efterhand). Samtidigt som änkefru Pflaum återvänder till sin grå, sjabbiga hemstad och sin perfekt inredda museipjäs till lägenhet sent en kväll, rädd … [mer]

Lärjungen av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt

Titel: Lärjungen Författare: Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt Antal sidor: 494 Serie: Sebastian Bergman 2 Förlag: Norstedts Beskrivning från Adlibris: ”I Lärjungen får vi åter möta Sebastian, liksom teamet med Torkel, Ursula, Vanja och Billy. Sebastian Bergman gör allt han kan för att få ordning på sin tillvaro och komma till rätta med sitt sexmissbruk. Efter att ha fått veta … [mer]

Bara människor – Anne Liljeroth

Kajsas snabba tankar : Hämnden är ljuv. Tillräckligt ljuv för att köpa ett hyreshus. Recension : Saga är tillbaka i den staden hon växte upp i. Hon har köpt ett hyreshus och flyttar själv in i en av lägenheterna. Huset är fullt av hyresgäster, alla med sin egen historia. Saga vill få dem att minnas och att få sin hämnd. BARA MÄNNISKOR är en relativt spretig historia. Jag kan … [mer]

Demonologi för nybörjare

Demonologi för nybörjare är skriven av Caroline L. Jensen Gud har gått in i väggen, och i helvetet planerar Beelzebub uppror mot Satan. Dessutom tänker han släppa loss helvetets alla demoner på jorden. Allt detta är Isak omedveten om när han som vanligt går till vaktmästarjobbet på sin gamla skola. Men när Beatrice, grannens allvetande råtta, förklarar för Isak att det enbart … [mer]

Margareta Lindholm ”Emilys porträtt”

Systrarna Brontë bor på en hed i England med övriga familjen som består av två män, två hundar och två hushållerskor. En av dessa är Erin som är en sorts arbetarklassversion av Virginia Woolf s Judith Shakespeare – den fiktiva systern till William som på grund av sitt kön inte skulle kunnat nå hälften av sin brors framgångar oavsett talang. Erin konstaterar själv att hon … [mer]

Äta kakan och ha den kvar

Författare: Kristin Emilsson Kategori: Roman Förlag: Lind & co Utgiven: 2014 Uppläsare: Maria Lyckow Lyssnartid: ca 13 timmar Betyg boken: 3 Betyg uppläsning: 4 Handling Äta kakan och ha den kvar handlar om Amanda som lever familjeliv i Bromma. Familjen som består av Amanda, hennes man Erik och deras relativt stora döttrar samt styvdottern Elin som finns lite i periferin. Villan som de … [mer]

The Battle of the Labyrinth av Rick Riordan

Domedagen närmar sig. Luke verkar göra allt för att ta sig in på Camp Half Blood för att förstöra alla hjältarna så att han och hans mästare Kronos sen kan erövra Olympen. Det nya sättet han försöker på är att ta sig genom Daidalos labyrint. Men Percy och Annabeth ger sig givetvis ner i labyrinten för att försöka stoppa dem. Det här är fjärde boken om Percy Jackson och jag … [mer]

Varelserna: Fristaden

För att inte säga för mycket kommer jag endast mikrorecensera den tredje boken i serien om ”Varelserna” av Magnus Nordin. I Fristaden uppdagas det att det just finns en fristad (som titeln indikerar), men man ska inte tro att man behöver sluta oroa sig för de smittade för det. ”Emma och Sebbe utväxlar förbryllade blickar. ‘Varför skiljer de unga och vuxna … [mer]

På topplistorna – Gillian Flynn

Vi känner till fenomenet: först kommer boken, om den blir succé skrivs ett manus baserat på den. När biofilmen släpps kommer samtidigt pocketutgåvan eller ny upplaga av boken. Det är vad som just nu händer för Gillian Flynn, journalisten som sadlade om och blev thrillerförfattare. Oavsett om man tittar på biotoppen eller bokförsäljningslistor finns hennes Gone girl uppe i toppen. … [mer]

Ninni Holmqvist ”Precis som att börja om ”

Jag var ett barn, jag hade begränsade referensramar. Dessutom var jag raka motsatsen till Yvonne ifråga om att uppfatta vad andra människor gjorde och sa. Yvonne hade alltid sett mer än det uppenbara, och ofta såg hon saker som inte ens fanns. Jag såg och hörde i stort sett bara det som ögat och örat uppfattade, det som var påtagligt och entydigt. Jag tolkade inte, spekulerade inte, … [mer]

Sent i november av Tove Jansson

Det Tove Jansson gör i den här boken är modigt, men så är det också väldigt effektfullt – en Muminbok utan Muminfamiljen. De är frånvarande i hela boken, bortresta. Så vad handlar den då om? Jo, några figurer som av olika anledningar kommer för att söka upp familjen, bara för att upptäcka att de inte är där. De stannar emellertid kvar och väntar. Medan de väntar finns … [mer]

Agnes Cecilia – en sällsam historia

av Maria Gripe Ibland hör Nora steg i våningen som tillhör någon hon inte kan se. Hon minns inte när hon hörde dem första gången, men när hon får mystiska telefonsamtal och en väldigt uttrycksfull docka börjar hon om detta kan ha ett samband. Nora bestämmer sig för att ta reda på detta, och det blir en svindlande historia som bit för bit läggs fram. Agnes Cecilia kan väl … [mer]

Recension: Granne med döden av Alex Marwood

Jag är så grymt imponerad över Alex Marwood. Hon kan verkligen konsten att berätta en otäck historia och samtidigt skapa riktigt intressanta karaktärer som alla har djup, mystik och historier att berätta oavsett hur stor eller liten roll de spelar i hennes böcker. I Granne med döden   är ett gäng mer eller mindre udda typer hyresgäster i ett gammalt hus på Beulah Grove i södra … [mer]

Den svenska tecknade synden

Swedish comic sin är ett antologiprojekt som nu är uppe i nummer fyra av sin bokutgivning. Natalia Batista samlar svenska seriestuderande och låter dem visa upp sina färdigheter i form av tecknad erotik, på engelska för att passa en internationell publik. I presentationen skriver hon bland annat Even in a quite accepting society when it comes to sex as Sweden, to make an erotic comic means … [mer]

Sylvia Collins ”Ömsesidig åtrå, Midsommarfesten & Älskarinnan och Mr Smith”

Ömsesidig åtrå, Midsommarfesten & Älskarinnan och Mr Smith är helt enkelt en samling med tre noveller av Sylvia Collins, som du till billigt pris kan ladda ner som pdf eller låna på biblioteken. Den första berättelsen handlar om Josephine som är tänd på sin chef Christian. De är iväg på arbetsresa och har råkat få hotellrummen vägg i vägg. I varsitt rum börjar de ovetande om … [mer]

Inti Chavez Perez ”Lätta sexboken”

Vad är det egentligen – sex – och hur kan en få det att funka så att det är roligt, tryggt och spännande? Sexualupplysaren och författaren Inti Chavez Perez har med Lätta sexboken skrivit en bok som verkligen tar ett helhetsgrepp på det här med sexualitet och pubertet. Utifrån de frågor han mött under sina utbildningar och samtal med ungdomar har han här skrivit den bok som … [mer]

Sylvia Collins ”God Jul Lina”

Snön låg fluffig och vit över skog och mark. Mer av den vita varan singlade sakta ner när Stefan körde in på gårdsplanen framför det stora, herrgårdslika bostadshuset. Stefan är frånskild och ser till en början en ensam jul framför sig. Men så blir han inbjuden till gamla goda vänner, och väl där möter han till sin förvåning Lina, som han hade en liten romans med för flera … [mer]

Kristina Sandberg ”Att föda ett barn”

Det är en händelse som ser ut som en tanke att jag plockar upp Kristina Sandbergs Att föda ett barn precis efter Lena Lennerhed s Sex i folkhemmet , om synen på sexualitet och reproduktiva rättigheter på 1930-talet. Egentligen läser jag Sandbergs trilogi inför Augustprisutdelningen, inte till vårt sextema, men den passar ju alldeles för klockrent in för att inte ta med. Att föda ett … [mer]

Daniel Möller ”Kärlek, kropp, sex”

Hur mycket pratar vi om sex i skolan? Själv minns jag det som något ganska obehagligt, liksom skamset förbihastat av alla inblandade (den generade, uråldrige biologiläraren och den dömande, snipiga barnmorskan vi fick gå till vårdcentralen för att träffa). Jag vill tro att det blivit bättre sedan dess (det här var i mitten av 90-talet), men när jag läser i Sandra Dahlén s Sex med … [mer]