Vad händer egentligen på nätet?

VIRTUELL VÅLDTÄKT av Caroline Engvall Kalla Kulor förlag, 2015 ISBN: 9789187049798 De flesta föräldrar oroar sig för sina barns internetvanor. Vad gör de egentligen online? Råkar de se saker och ting de inte borde? Utsätts de för trakasserier? Caroline Engvalls bok Virtuell våldtäkt lär inte lugna dem men är en viktig pusselbit till att förstå vad som kan hända barn och ungdomar … [mer]

Jeanette Winterson ”Tidsklyftan”

Jeanette Winterson tycks gilla covers. Tyngd: myten om Atlas och Herakles kom ut 2006 på svenska som en del av Canongates mytprojekt. Klassiska myter omtolkades och skrevs om av en mängd internationellt kända författare. Förutom Winterson deltog bland annat Klas Östergren i detta projekt. Den här gången är det Hogarth Shakespeare-projektet som kallat Winterson till tangentbordet. Liksom … [mer]

Beröring långt ifrån av Deborah Curtis

Deborah Curtis, Beröring långt ifrån, Vertigo Förlag, 2007 N ä r m a n l ä ser Deborah Curtis etterdrypande och bittra framställning av sin  framlidne make är det lätt att tro att det hon skriver om hände för några månader sedan. De femton år som faktiskt hade gått mellan hans självmord och bokens publicering hade inte gett henne någon distans till händelserna. På sätt och … [mer]

Får hundar korvar i himlen?

text: Sara Galli, illustrationer: Mats Molid Alva är arg på sin mamma, för hon säger att Musse ska dö. Musse är Alvas bästa kompis som vet alla hennes hemligheter. Musse är Alvas storebror, trots att han är en hund. Han ska inte dö! Jag minns första gången jag var medveten om att ett av våra husdjur dog. Puzzel var en väldigt mysig och fin katt och när han dog blev jag ledsen. Hur … [mer]

En av de allra charmigaste och mysigaste skrivböckerna är Att hitta glädje i skrivandet

Författaren Astrid Ahlberg har på sin blogg Porten skrivit en recension av min andra skrivbok, Att hitta glädje i skrivandet. Nedan kan du läsa vad Astrid tycker om boken. Kim M Kimselius – Att hitta glädje i skrivandet Det finns en hel rad med böcker som beskriver författandets konst ur olika synvinklar. En av de allra charmigaste och mysigaste är nedanstående bok. Författare: Kim M … [mer]

Khashayar Naderehvandi ”Allting glittrar och ingenting tar slut”

Min första läsning av Khashayar Naderehvandis Allting glittrar och ingenting tar slut känns splittrad. Uppdelningen i tre separata sviter som alla skiljer sig åt språkligt gör att texten till en början inte hinner med att fästa ordentligt. Var för sig är de starka, men det är inte förrän jag återvänder till samlingen som jag börjar se hur delarna knyter an till varandra och … [mer]

Smokey Nelsons sista dagar av Catherine Mavrikakis

Med Sju dagar kvar att leva som litterär fond till min läsning av Smokey Nelsons sista dagar   väcks åter min (och Helenas ) fabulösa fascination för döden, för bödeln och det eländiga. Men till skillnad mot Bergfeldts reportagebok så är det här en fiktiv historia, men som är högst realistisk ändå. I Catherine Mavrikakis bok om Smokey Nelson är Smokey själv en bifigur. Du … [mer]

Prio ett av Emelie Schepp

Bild från författarens hemsida Jag har följt med och läst Emelie Schepp s böcker sedan hon gav ut den första boken Märkta för livet på eget förlag. Hon kontaktade mig då och frågade om jag ville läsa hennes bok och jag gillade den verkligen. Då jag 2014 var en av bloggambassadörerna och var med och ordnade spänningsminglet var det en självklarhet att tillfråga Emelie om hon … [mer]

Daniella recenserar: Heaven

Titel: Heaven Författare: Alexandra Adornetto Förlag: Atom books Rec-ex/Vinst/Gåva: – Sidor: 417 Serie: Halo #3 Utläst: 10/5-16 Bokens första mening: Everything began to rattle. Handling: Is love a great enough power against evil? Bethany, an angel sent to earth, and her mortal boyfriend Xavier have been to Hell and back. When they defy angelic law and marry, their love will be put to … [mer]

Ingen skada skedd av Alistair Macleod

”Han sjöng för henne på gaeliska, kanske så som han hade gjort under den stora stormen då vi hade behövt hennes styrka och hon hade behövt han förtröstan och lugnande tillit för att orka vidare” Titel : Ingen skada skedd Författare :Alistair Macleod Serie : – Genre : Utländsk skönlitteratur Antal sidor : 270 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : No Great … [mer]

Joel Bladh ”Bygg en förmögenhet”

Tio-tjugo sidor in i Joel Bladhs Bygg en förmögenhet – Fixa familjens ekonomi ångrar jag att jag åtagit mig att recensera den; jag vill inte ens läsa ut den. Jag blir galen av det klämkäcka ”alla kan bli rika” (modifierat till ”alla som har en inkomst kan bli rika”), liksom av den humoristiska beskrivningen av hur den tänkta läsaren förmodligen hanterar sin ekonomi. … [mer]

Vågspel

Ann Rosmans Marstrands-serie Vågspel är Ann Rosmans sjätte bok om Karin Adler, polis och seglarfantast bosatt på Marstrand. De tidigare böckerna har framförallt utspelat sig på och kring Marstrand. I den här boken får Ann åka på tjänsteresa till Orkneyöarna. … Läs mer … [mer]

Lisa Wool-Rim Sjöblom ”Palimpsest”

Palimpsest, som den som läst litteraturvetenskap, historia eller något liknande vet, är en text som skrivits över en annan, raderad text. Det kan kanske sägas vara vad som händer när ett barn adopteras; en möjlig livshistoria raderas och skrivs över med en annan. Det är också vad som mer konkret verkar ha hänt med de dokument som skulle tala om varifrån många barn som adopterades … [mer]

En officer och spion av Robert Harris

En officer och spion av Robert Harris Eftersom det här är en omtalad bok, som bland annat blivit utsedd till Årets Roman, bestämde jag mig för att lyssna på boken. Trots att det är en historisk berättelse, baserad på fakta passade den inte mig. Tempot var alltför långsamt och det hände alltför lite för att hålla spänningen vid liv. Ändå tycker jag du ska ge boken en chans, vi … [mer]

Martina Haag ”Det är något som inte stämmer”

Han kommer att ändra sig, bara det går tillräckligt lång tid. Jag skriver upp varje kvart på ett papper på morgonen och så stryker jag över den när den har passerat. Sen skriver jag upp nästa klockslag och väntar på att få stryka över det. Jag väntar ut livet. En kvart i taget. 6.15 6.30 6.45 7.00 Petra tror att hon lever i ett äktenskap som kommer att hålla, att hon och Anders … [mer]

Night Study – Maria V. Snyder

Titel: Night Study Författare: Maria V.Snyder Serie: Soulfinders #2 Språk: Engelska Antal sidor: 444 Utgivningsår: Januari 2016 Beskrivning från Goodreads: Ever since being kidnapped from the Illiais Jungle as a child, Yelena Zaltana’s life has been fraught with peril. But the recent loss of her Soulfinding abilities has endangered her more than ever before. As she desperately searches … [mer]

John Holmvall ”Trollskogen”

Trollskogen är en seriebok i det medelstora formatet och temat är troll, älvor och liknande oknytt. Precis som vilken klassisk Tomtar ochTroll samling som helst så innehåller Trollskogen flera korta historier (fem för att vara mer exakt). Om man har läst en del trollsagor tidigare så känner man igen sig. Det gör berättelserna lätta att ta till sig men kanske inte så överraskande.  … [mer]

#läsahelahyllan 5/30: Långtråkigt och något oklart

Upp till ytan av Margaret Atwood Huvudpersonen får veta att hennes pappa är försvunnen och hon åker hem till honom för att leta i trakterna runt hans stuga. Hon återser sitt barndomshem i sällskap med… Mer … [mer]

Porträtt av crackmissbrukaren som ung av Bill Clegg

Bill Clegg, Porträtt av crackmissbrukaren som ung, Bladh by Bladh, 2010 Det går bra för Bill Clegg. Han är några och de tjugo och driver en framgångsrik författaragentur i New York. Han har gott om pengar och lever i ett stabilt förhållande med sin pojkvän. Men det är bara en fasad, bakom fasaden röker han crack, dricker fantastiska mängder vodka och ligger med okända män och … [mer]

Dave Goulson ”Galen i insekter”

I Galen i humlor , Dave Goulsons förra bok, får läsaren höra talas om en gammal gård i Frankrike som författaren och biologiprofessorn köper i syfte att skapa en plats med så stor biologisk mångfald som möjligt. I den här uppföljaren är gården och dess omgivningar mittpunkten, ett sorts geografiskt utgångsläge för texten. I ett fantastiskt introduktionskapitel tar Goulson … [mer]

Madeleine Hessérus ”Elefantens fot”

Vi stod en stund tysta och försökte föreställa oss denna jättelika elefantfot, bilden av härdsmältan, en blandning av kärnbränsle, kontrollstavar, sand och betong i en lavaliknande stelnad massa. När den först påträffades av Kurchatovinstitutets komplexexpedition (en liten grupp fysiker som kröp omkring i radioaktivt damm bland ruinerna, med munskydd av bomullstyg) strålade den … [mer]

Röta

Numer är även Siri Pettersens Röta utläst och jag har med avsikt lite väntat med att skriva recensionen för att få andas lite, få tänka och få känna. Röta är andra delen i Korpringarna-trilogin av Pettersen och jag följer främst Hirka, men även Rime också i den här romanen. Och liksom förra gången väcker romanen en del frågor, men den ger också en del svar. Det händer … [mer]

Soldier, Julie Kagawa

Titel: Soldier Originaltitel: Soldier Författare: Julie Kagawa Utgivningsår: 2016 Förlag: Harlequin Teen Sidor/tid: 10 h 59 min Genre: Unga vuxna, fantasy Språk: Engelska Lyssnat på Storytel Handling i korthet: Ember har valt att stanna med Riley i hans organisation, där de har både Talon och St. George efter sig. Garret har åkt till London för att spionera på ledaren till St. George. … [mer]

Oscar Waos korta förunderliga liv av Junot Diaz

2015 frågade BBC Culture ett stort antal amerikanska kritiker om vilken som var århundradets bästa bok och på första plats hamnade Oscar Waos korta förunderliga liv . För min egen del tyckte jag att den var helt okej. Listor är listor och det är bra att de finns, till exempel för att kolla upp vad (amerikanska) kritiker tycker är bra litteratur för tillfället. Det lite märkliga med … [mer]

Dumplin’

av Julie Murphy Willowdean, eller Dumplin’, som hennes mamma säger, trivs med sitt utseende, trots att hon är tjock. Men när hon blir jobbarkompis med privatskole-Bo börjar hon fundera på sitt utseende. Han är snygg och attraktiv, vad skulle folk tänka om de blev ett par? Varför blir hon nästan äcklad av sig själv när han rör vid henne? Willowdean bestämmer sig för att visa staden … [mer]

Hanne Kjöller ”En svensk tiger”

Om söndagskvällarna de senaste månaderna har jag på SVT följt dramaserien Fallet O J Simpson . Den har det där bilolyckssyndromet över sig: jag vill egentligen inte veta att det kan gå till så här, men det är nästan omöjligt att sluta titta också (och Sarah Paulson är en favorit sen länge). En central del i denna rättegångscirkus är förstås förtroendet för polisen. Faller … [mer]

Mannen mellan väggarna

Jag var så himla pepp på Mannen mellan väggarna av Emma Ångström att jag blev så himla besviken. Så är det ofta när man har höga förväntningar. Jag vill inte göra ned boken helt, den har en läskig underton och faktum är att jag gillar karaktärsbeskrivningarna och hur Ångström i mångt och mycket lyckas ge naturliga förklaringar. Men. Det är saker som inte knyts ihop. Och … [mer]

Michael Lewis ”Flash Boys”

Flash Boys gavs ut 2014 i USA och har nu blivit översatt till svenska. Det kan gå snabbt i finansvärlden, men jag tycker inte att dessa två års fördröjning har någon betydelse för förståelsen av det ämne boken behandlar. Det handlar alltså om högfrekvenshandeln på de amerikanska börserna. För enkelhetens skull förkortar jag det hädanefter HFT (High Frequency Trading). Hela … [mer]

Mordbrännaren av Anders Gustafson och Johan Kant, Bokfabriken

En våldsam brand utbryter en höstnatt i husvagnar och tält på Singö camping, där en grupp romer bor. Kriminalinspektör Solbritt Andersson, som är utlånad från Stockholm till Norrtälje polisstation, och hennes kollega Lena Karlsson leder utredningen. Förövarna har inte lämnat några spår på platsen, bortsett från att de har sprejmålat en brun triangel på en vägg. Snart står … [mer]

Askfödd – Sabaa Tahir

Titel: Askfödd Författare: Sabaa Tahir Serie: An Ember in the Ashes #1 Språk: Svenska Antal sidor: 511 Utgiven: December 2015 Beskrivning från Goodreads: I Krigarnas imperium straffas olydnad med döden. Intellekt slås i bojor och skönhet blir till ruiner. Det som en gång var ett blomstrande rike är nu en värld av aska.Laias föräldrar är döda, och hennes bror sitter fängslad … [mer]

2 x Ingrid

Jag har läst de två första böckerna i serien om Ingrid, tillsammans med ett gäng 3-4-åringar. Serien är skriven av Katerina Janouch och illustrerad av Mervi Lindman. Jag tror framsidorna och titlarna säger ganska mycket om vad böckerna handlar om, så det lämnar jag. När jag läste böckerna märkte jag hur väl de fångar barns vardag. Barnen känner igen sig, men Ingrid överdriver … [mer]

Mark Henshaw ”Snökimonon”

Den nyligen pensionerade kriminalkommissarien Auguste Jovert får en dag ett brev från en kvinna som säger sig vara hans dotter och kort därefter står hans japanske granne Tadashi Omura, oväntat utanför hans dörr. Halvt mot Joverts vilja börjar de samtala, och deras historier vecklar ut sig vartefter tiden lider. Början av vänskapen, eller samtalsrelationen, inleds med en berättelse … [mer]

Jag går dit du går

Inte ont anande tänkte jag i onsdags att ”Ja, men kanske vågar jag ge den här en chans!” och så drog jag fram Jag går dit du går av Nina LaCour ur hyllan. Sedan satte jag mig tillrätta och började läsa, utan att egentligen veta jättemycket om detta reafynd… Redan onsdag kväll när jag släckte nattlampan hade jag kommit mer än hälften in i boken. Det hela slutade … [mer]

Livet efter dig av Jojo Moyes

Titel : Livet efter dig Författare : Jojo Moyes Serie : Me before you #1 Genre : Skönlitteratur Antal sidor : 398 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : Me before you Översättare : Emö Malmberg Förlag : Printz Publishing ISBN : 978-91-87343-52-0 Utgivningsår : 2014 (2012) Format : Pocket Första meningen : Det är 158 steg från busshållplatsen och hem, men om man … [mer]

Christine Lundgren ”Jag lever, tror jag”

Det är tisdag när det händer. Jag har alltid tänkt att man kommer att få någon slags förvarning innan hela ens liv går i tusen bitar. Att det skulle vara storm ute, som värsta syndafloden, eller att jorden skulle drabbas av jordbävningar, meteoriter som störtade från himlen. Kanske lite som Egyptens tio plågor typ. Jag hade aldrig trott att det skulle vara en dag sm alla andra. … [mer]

Ola Holmgren ”Stickspår”

Nä, så Dylanfanatiker jag är: han ska inte ha Nobelpriset i litteratur och han kommer aldrig att få Nobelpriset i litteratur. Att bettingfirmorna gärna tar pengar på namn som Vanligt Folk Känner Igen TM må vara hänt, men kan vi släppa det här nu? Okej, det kanske är ett lite väl tyket sätt att avfärda det påstådda syftet med den här boken. Men ärligt talat så känns det som … [mer]

Spänning och resor i tiden

STENHJÄRTA av Teresa Flavin Argasso, 2016 ISBN: 978-91-87667-51-0 (Jet Black Heart, 2014) Recensent: Andrea Zackrisson Dory är på semester med sin familj när hon hittar en gammal kruka under ett mossbeklätt träd. Meddelandet inuti förändrar allt. ”Käraste Eli, jag längtar så tills vi kan fly tillsammans …” Plötsligt har hon rest bakåt i tiden och träffar Eli, en kille i … [mer]

Allvarligt talat av Lena Andersson

B o ken är en skr i ftlig vers i on av radioprogrammet med samma namn. Jag gillar det programmet. Den gångna säsongen var programvärdarna ett riktigt dream team – Horace Engdahl och Lena Andersson, två av Sveriges mest knivskarpa intellekt. För er som inte har hört programmet är det lyssnare som har fått skicka in existentiella frågor, ofta intressanta sådana. Sedan är det … [mer]

Åsa Larsson och Ingela Korsell ”Näcken”

När skolan har friluftsdag och alla ska prova på hur det är att ta sig upp ur en iskall vak med hjälp av isdubbar, händer det något underligt. En av barnen rycks under isen av okänd kraft. Och Alrik, som inte ens står i närheten av vaken, går också igenom isen! Vad är det för mystiskt väsen, som styr havet? Varför blir hela publiken som galen när lärarna spelar på årets … [mer]

Louise O’Neill ”Hon bad om det”

Emma O’Donovan har precis fyllt 18 år och är snyggast och populärast i hemstaden Ballinatoom. När hon och hennes kompisar ska på fest en föräldrafri lördagskväll är det självklart veckans lokale hjälte, fotbollslagets stjärna, som hon riktar in sig på och vet att hon kan få. Hon är Emma O’Donovan. Hon är snyggast och populärast i stan. Men just den här lördagskvällen … [mer]

Kraften, Siri Pettersen

Titel: Kraften Originaltitel: Evna Författare: Siri Pettersen Utgivningsår: 2015 (2016) Förlag: B. Wahlströms Sidor/tid: 529 Genre: Fantasy, YA Språk: Svenska Handling i korthet: Dreysil, det första landet, är en kall värld där svaghet föraktas. Det är också en del av Hirkas arv, hennes fars hemland, dit hon har återvänt för att rädda Ymslanden och Rime. Men de likföddas törst … [mer]

#läsahelahyllan 4/30: Murakamis bästa

Eftersom vädret har varit så fantastiskt har jag passat på att ligga ute och läsa en hel del nu när grammatikkursen är över. Det är så oerhört viktigt för mig att läsa mycket när jag… Mer … [mer]

Att vara jag

Anna Höglunds Att vara jag är väldigt mycket på en gång. Jag har svårt att sortera allt den är, men samtidigt gillar jag den väldigt mycket. Kanske mest på grund av temat den behandlar… Den om att vara tjej, att inte bara få ses som någon, den man är, utan att många utgår från att man är tjej, kvinna, och hur en sådan ska vara… Det finns så många kloka tankar i det … [mer]

Señor Peregrino av Cecilia Samartin

En stor roman om kärlek, passion och tron på mirakel Titel : Señor Peregrino Författare : Cecilia Samartin Serie : Peregrino #1 Genre : Utländsk skönlitteratur Antal sidor : 379 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel :Tarnished beauty Översättare : Maria Cederroth & Lasse Lindström Förlag : Bazar ISBN : 978-91-7028-212-6 Utgivningsår : 2010 (2006) Format : Inbunden … [mer]

I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist

Från baksidestexten : “ Tom och Karin väntar sitt första barn när Karin plötsligt insjuknar och måste föras till sjukhus . ( . . . ) När han återvänder hem är det utan Karin, ensam med ett spädbarn och en chockartad sorg.” Jag har lite svårt för böcker där det är bestämt på förhand vad jag ska känna, om ni förstår vad jag menar? Det är klart att det är hemskt det han … [mer]

Hilary Mantel ”Frihet”

Det finns fog för att påstå att den franska revolutionen är det enskilt viktigaste sociala och politiska skeende som inträffat i världshistorien. Vi lever fortfarande i dess efterdyningar. För första gången försökte människor skapa en stat vars själva fundament skulle vara förnuft och rationalitet. Den gamla regimen regerade genom en osynlig guds nåde. Den nya skulle regera med … [mer]

Odinsbarn

Det känns lite halvkonstigt att försöka göra en recension av Siri Pettersens Odinsbarn i och med att jag deltagit i en Read-a-long kring den. Men jag kan ändå försöka sammanfatta det jag delvis redan sagt här , här , här samt här . Jag fängslas verkligen av hela konceptet som presenteras i Odinsbarn : en annan värld, miljöerna i den, kraften som är en del av den här världen och … [mer]

Hon bad om det

Prova att googla frasen hon bad om det och se vilka resultat det ger. Fy fan. Och det är det här Louise O’Neill tar tillvara på i boken med samma titel . Det och ett försök att återge känslan ur tjejens synvinkel. Emma i boken är en vacker men inte speciellt trevlig tjej. Kanske hör det ihop, hon lever gott på sitt utseende och behöver inte vara trevlig, hon är populär ändå. … [mer]

Rotlöshet och kärlekssorg

RYSSAR ÄR SÅNA SOM GILLAR BJÖRKAR av Olga Grjasnowa Weyler förlag, 2013 ISBN: 9789185849949 (Der Russe ist einer, der Birken liebt, 2012 ) Recensent: Marika Mandrean Masja flydde tillsammans med sina föräldrar från våldets Azerbadjan och hamnade i Tyskland. Trots att hon växt upp där, gått i skola där, så känner hon sig inte hemma. Kanske beror det mest på hur hon bemöts av … [mer]

Om jag var din tjej av Meredith Russo

Jag kämpar för att hitta de rätta superlativen här. Om jag var din tjej är både förkrossande hemsk och full av lyckoströssel på en och samma gång. Så jag går lite vilse i hur jag bäst ska ta mig an denna text. Historien om Amanda och om hur hon blev just Amanda är väldigt gripande, fängslande och tidvis upprörande (med eftertryck) . Jag drar efter andan på flertalet ställen … [mer]