En alkemist med silverskuggor

Den efterlängtade uppföljaren är äntligen här! Titel: Silver Shadows Författare: Richelle Mead Serie: Bloodlines #5 Sidantal: 380 Utgivningsår: 2014 Obs! Spoiler från tidigare delar kan förekomma. Handling: Fångad av alkemisterna spenderar Sydney sin tid i en cell och har ingen aning om hur mycket tid det har gått sen hon skiljdes åt från Adrian. Hon kämpar emot så gott hon kan … [mer]

Liv Strömquist for president!

Kunskapens frukt är något så underbart som en humoristisk hyllning till det kvinnliga könsorganet, med blygdläppar, klitoris, vulva och hela kittet. Och nej, börja inte vrida nervöst på dig. Det här är roligt, det här är humor! Jag önskar att jag hade haft Liv Strömquist som lärare i sexualkunskap under högstadiet, lektionerna hade blivit betydligt intressantare än det tradiga … [mer]

Gamla grå vargar och snabba katter

Det tog inte lång tid innan jag var tvungen att börja med Robin Hobbs  tredje trilogi om Farseer-världen, The tawny man. Här får vi åter igen möta Fitz, älskade Fitz, och åter igen möter vi Fool, älskade Fool. Och åter igen möter vi Chade och Kettricken och Nighteyes, och alla de andra. Men tiden har gått och ingenting är som det var förut. Alla har blivit äldre, drömmar gick … [mer]

"Kim M Kimselius – Sveriges svar på Enid Blyton?"

Den här fina recensionen har jag fått av Astrid Ahlberg på bloggen Porten . Kim M. Kimselius – Sveriges svar på Enid Blyton? Som barn slukade jag alla Fem-böckerna av Enid Blyton. Och kanske ännu bättre tyckte jag om hennes Äventyrs-serie – Äventyrens ö, Äventyrens hav osv… Jag vet inte om nutida barn läser dessa med någon behållning, kanske har de blivit alltför föråldrade och … [mer]

Åsa Mendel-Hartvig ”Konrads klänning”

Hedvig har fått en klänning och Konrad ser lite avundsjukt på när Hedvig dansar runt. Klänningen är blå och glittrar, och då är det lätt att bli lite avundsjuk. Konrad får låna klänningen och även han skiner upp när han glittrar. När Hedvig vill ha klänningen tillbaka säger Konrad bestämt Nej! Det blir bråk, men mormor kliver fram och löser konflikten och de båda syskonen … [mer]

Himlen är alltid högre av Jonas Moström

Titel: Himlen är alltid högre Författare: Jonas Moström Antal sidor: 297 Serie: Nathalie Svensson 1 Förlag: Lind & CO Beskrivning från Adlibris: Nathalie Svensson, överläkare och landets främsta expert på psykopater, trivs äntligen med livet. Som nyseparerad från trista Håkan har hon skaffat sig en etta i Stockholm, där hon tillbringar tiden då hon inte har barnen hemma i … [mer]

Heir of Fire – Sarah J. Maas

Titel: Heir of Fire Författare: Sarah J. Maas Serie: Throne of Glass #3 Språk: Engelska Antal sidor: 562 Utgiven: September 2014 Beskrivning från Goodreads: Lost and broken, Celaena Sardothien’s only thought is to avenge the savage death of her dearest friend: as the King of Adarlan’s Assassin, she is bound to serve this tyrant, but he will pay for what he did. Any hope Celaena has of … [mer]

Rätt ur jorden. Handbok i självhushållning

av Bella Linde. Fotograf: Lena Granefelt. Illustratör: Nadia Nörbom Jag drömmer om trädgård och självhushållning. Detta är en handbok för de som har liknande drömmar. På cirka 250 sidor skriver journalisten Bella Linde om vad som krävs för att kunna odla (både en del och för att inte behöva köpa några grönsaker), ekologiskt odlande, kompost och växthus, balkong och kryddland, … [mer]

Recension: Onanisterna – Patrik Lundberg

Kim och Simon skojade bort sista året på gymnasiet, vilket betyder att det nu surt får sitta där på komvux för att få fullständiga gymnasiebetyg. Och det är ju inte så himla ballt. Uppvuxen i Sölvesborg är Kim rätt trött på tillvaron. Han drömmer om att bli journalist, men sitter fast i ett kompisgäng där allt är samma sak. Samma gamla korvätartävlingar, fotboll och … [mer]

Moa Herngren ”Hon hette Jennie”

Cancerbloggar är ett relativt nytt fenomen. De dök upp strax efter det att de vanliga bloggarna exploderat i början av 2000-talet. Människor drabbade av cancer behövde en kanal utåt. Istället för dagbok skrev de till nära och kära, folk i etern som kunde ge pepp, samt samtidigt till alla andra som på något vis behövde läsa om cancerresor med både lyckligt och olyckligt slut. En … [mer]

Som att flyga genom moln

Titel: Som att flyga genom moln Författare: Gunilla With Förlag: Heart Dreaming Publishing Bloggrecenserat av Catrine Tollström Tvåbarnsmamman Gunilla With lever ett aktivt och innehållsrikt liv. På semester i Thailand upptäcker hon en knöl i bröstet. Prognosen ser mörk ut. Den här boken låg länge på mitt bord i väntan på att bli läst. Jag behövde mobilisera, anade att det … [mer]

Konsekvenser av att dö

Titel: Konsekvenser av att dö Författare: Rose Marie Bouw Förlag: Ordberoende förlag Bloggrecenserat av Catrine Tollström Nu har jag gått utanför min vanliga genre igen. Konsekvenser av att dö inleds med en traumatisk förlossning och det är knappast något som normalt skulle locka mig. Att jag ändå kände mig manad att läsa beror framförallt på att Rose Marie Bouw har ett driv … [mer]

"Svirre flyger till stan"

av Erik Hirschfeld. Bilder av Maria Nilsson Fidler. Förlag: Hirschfeld Media (Tack för boken!) Sidor: 47 sidor Åldersgrupp enligt mig: 4-8 år Handling: Svirre är en liten fågel som bor ute i skogen. En dag är hon hungrig och det kliar i vingarna, så hon tar sig en flygtur. Svirre kommer till stan som hon har hört sin farfar berätta om. Där finns det massa hus och det blir aldrig … [mer]

Visning pågår

I våras var jag på en bokbloggsträff och hörde Sofie Sarenbrant prata om sin Visning pågår . Nu har jag läst boken som kom till Sarenbrant när hon själv bevistade en ”öppen visning” med mäklare frånvarande. Som jag trodde när jag läste Vila i frid så har Sarenbrant börjat en serie med kriminalaren Emma där också hennes syster Josefin tar plats. Jag har inte hunnit … [mer]

Att förstöra en stad

Två nya recensioner av Stockholms undergång: ”Tänk att det finns så många olika sätt att förstöra en stad på!  Jag gillar hela samlingen, de allra flesta noveller tilltalar mig och jag finner att alla noveller är välskrivna. Här finns något som kan tilltala de allra flesta som är förtjusta i skräck och undergångsteman. Bokens röda tråd skapar en helhet bland novellerna … [mer]

Recension: Villig – Christina Wahldén

Trettonåriga Nora blir våldtagen inne på en skoltoalett av sin pojkvän. Hon berättar inte för någon, utan ligger kvar i sängen och vägrar gå till skolan. Trots det vet snart hela skolan att Nora anklagat Edvin för våldtäkt och alla tar Edvins parti. Skolan bryr sig inte, och polisutredningen går långsamt. När jag var på pressfrukosten där den här boken presenterades berättade … [mer]

Ull av Hugh Howie

Någonting har hänt världen för flera hundra år sedan och luften är giftig och går inte längre att andas. Människan har tvingats bosätta sig i en gigantisk nedgrävd silo där överlevnad är lika med att följa vissa reglar. Samhället övervakas strikt av en borgmästare och en sheriff där det ultimata straffet är att dömas till rensning, d.v.s. de tvingas lämna silon. Denna … [mer]

Skönlitterärt om Första Världskriget: Farväl till vapnen

I min temaläsning om Första Världskriget denna sensommar kom jag till sist till Ernest Hemingways klassiker Farväl till vapnen. Grundat på det jag hört om boken hade jag en del idéer om vad den handlade om och vad dess budskap var. Det visade sig inte riktigt stämma. Amerikanen Frederic arbetar som frivillig ambulansförare i Italien när kriget pågår i bergen mellan Italien och … [mer]

Chris Forsne ”Jag är skapad för stormen och striden och regnet”

Grunden är ensamheten och det gäller att finna en trygghet i den. Tegelstenen In cold blood av Truman Capote har ansetts vara en av de första dokumentära romanerna och det är svårt att sätta sig in i hur banbrytande en sån bok var 1966. Idag duggar autofiktionen lika tätt som män i en 80-tals-hit. Och jag är en sån som gillar att gå runt i regnet och sjunga genrens lov. Jag tycker … [mer]

Boken som tvingar mig till att göra en pudel!

Jag biter ihop tänderna när jag kollar baksidan på boken. Vadå ” Det är en otroligt bra roman ” och ” En storartad bladvändare ”?! Har verkligen Expressens kritiker och Karl Ove Knausgård himself uttryckt sig på det sättet? Det här är ju inget annat än skräp! Första delen i en trilogi? Pfff! De funderingarna kommer några kapitel in i Vi ses i morgon och … [mer]

När sanningen är värre än lögnen

Ibland vill man inte veta svaret på frågan… Titel: We Were Liars (sv. Kanske är det allt du behöver veta) Författare: E. Lockhart Sidantal: 240 Utgivningsår: 2014 Handling: Cadence har alltid spenderat sommarlovet på sin morfars ö tillsammans med sin släkt. Tillsammans med hennes kusiner och kompisen Gat utgör de ”The Liars” och håller alltid samman i vårt och torrt, i alla … [mer]

Klyshigt, förutsägbart och stereotypt – receptet på den nya ungdomsromanen?

THE YOUNG WORLD 1 – ÖVERLEVARNA Chris Weitz B Wahlströms, 2014 ISBN: 9789132162282 (The Young World, 2014) Recensent: Andrea Zackrisson Efter att en mystisk sjukdom har tagit död på alla vuxna och alla småbarn består världens befolkning endast av tonåringar. I New York har de unga överlevarna har grupperat sig i olika klaner för att överleva i den förstörda civilisationen. … [mer]

Recension: Necropop 1 – Carolina Ståhlberg

Hibiki har börjat på en musikskola för att kunna uppnå sin stora dröm – att bli en berömd popstjärna. Han flyttar samtidigt hemifrån och in på ett ungkarlshotell. Där får han dela lägenhet med Katsu – som helst vill vandra runt naken i lägenheten och verkar väldigt mystisk. Trots att Katsu mest verkar försöka göra livet svårt för Hibiki blir de snart nära vänner – vilket är … [mer]

Clarice Lispector ”Passionen enligt G.H.”

Som enda baksidestext till Tranans stilrena utgåva av Clarice Lispectors Passionen enligt G.H. finns ett uppförstorat citat ur romanen. Så här lyder det: Jag tittade på den, kackerlackan; jag hatade den så mycket att jag solidariskt gick över till dess sida, för jag stod inte ut med att vara ensam med min aggression. Det är också ungefär vad som händer i romanen. En välbeställd … [mer]

Lygia Bojunga ”Landskap”

En brasiliansk författare, bosatt i London, skriver på en ny novell. ”Landskap”. Så en dag anländer ett brev från en läsare, en ung man i Rio. Han berättar om sitt liv där, om vad han tycker om hennes böcker, vad han gillar och vad hon borde gjort annorlunda. Författaren svarar först inte alls, men killen, Lourenço, fortsätter skriva. När han plötsligt slutar har han hunnit … [mer]

Vanessa Barbara ”Salladsnätter”

Vanessa Barbara räknas som en av de viktigaste unga litterära rösterna i dagens Brasilien. Lagom till sommarens fotbolls-VM släpptes också romanen med den finurliga titeln Salladsnätter på svenska. En bok som lika ofta är drabbande och ömsint som irriterande i sin farsartade händelseutveckling. Otto har precis mist sin fru Ada efter femtio års äktenskap. Ada var grannskapets … [mer]

Brasilien är nästan en halv världsdel

Kan man lära känna ett helt lands litteratur genom en enda bok? En antologi? Förmodligen inte, men man vill ju ofta gärna försöka. Det finns så oerhört många länder vars litteratur vi har väldigt begränsad tillgång till, som man sällan hör talas om och som man kan behöva all hjälp man kan få för att orientera sig i. Då är antologier som de i bokförlaget Tranans … [mer]

Michel Laub ”Att falla”

En farfar, en far, en son. Auschwitz, Alzheimer, Alkohol, Anteckningar. Att falla är en roman om arvet, om att ärva ett sår, ett ärr, ett begrepp. Att ärva det ofattbara, att ärva 1900-talets största tragedi. Jaget i Att falla berättar sin historia genom sin farfars och sin fars historia. Farfadern som överlevde Auschwitz, till skillnad från ”farfars bror, och den andre brodern, och … [mer]

Himmelstrand

Jag har sett fram emot den här romanen sedan jag hörde talas om den. Vad kan detta vara? En ny Låt den rätte komma in eller Lilla stjärna – ish? För det är ju de två romanerna som är mina absoluta favoriter! Det är de jag omedvetet, och från och med jag läst dem, alltid kommer att mäta John Ajvide Lindqvists verk i… Tills det kommer en ny roman och blåser mig av stolen! … [mer]

Vattnets form

Vattnets form Andrea Camilleri är en annorlunda deckare. Trots att boken endast är 150 sidor lång är det inte en lättläst bok. Inledningen var en aning seg men spänningen ökade allt eftersom. Speciellt efter att Montalbano kommit på att politikern Luparello inte dött en naturlig död. Det här är den första delen i serien om kommissarie Montalbano och den ger också en bild av hur … [mer]

Skönlitterärt om första världskriget: Föregångaren till Downton Abbey

Ypres och Somme; två städer som för alltid kommer att förknippas med mänskligt lidande. Där gick människoliv till spillo då soldaterna användes som kanonföda i ett strategiskt spel av stater och militärer under första världskriget. I Philip Rocks romansvit som börjar med Den långa sommaren och fortsätter med Krigets klockor möter vi den adliga familjen Greville och människorna … [mer]

Tatiana de Rosnay ”Ryskt bläck”

När Nicolas Duhamet ska förnya sitt pass får han på grund av en byråkratisk rutin reda på saker som rejält skakar om hans värld. Visserligen kände han redan till att hans far var född i Sovjetunionen. Han har dock alltid fått höra att det berodde på att hans farfar hade tagit med Nicolas farmor på en resa till Leningrad när hon var gravid, och att hans far hade fötts för tidigt. … [mer]

Lyx, flärd och en hel del snusk

När jag fick reda på att Simona Ahrnstedt skrivit en ny bok blev jag oerhört glad och faktiskt lite nervös och orolig. För jag var och är fortfarande så otroligt förtjust i hennes tidigare romance-historiska böcker så när jag fick reda på att hon skrivit en bok vars handling är placerad i nutid blev jag osäker på om jag skulle gilla det lika mycket som innan. Just för att hennes … [mer]

Mera vego, mat för hela familjen

av Lisa Bjärbo och Sara Ask Tre år som vegetarian, och jag kan fortfarande inte säga att jag är expert på vad jag borde och kan äta. Därför tackar jag bokindustrin för receptböcker, och jag tackar särskilt för när de släppte in en av mina favoritungdomsboksförfattare (Lisa Bjärbo) i det jättestora gänget av matboksförfattare. Med stora bokstäver står det MERA VEGO på boken, … [mer]

Halva drömmar, Hugh Howey före Wool

Alla vet att  Hugh Howey  är bäst. Wool-sagan har verkligen nått sin publik, och det är helt rätt. Men kanske inte alla vet att det finns mer, från tiden innan Wool? T ex Vidrigaste zombieboken någonsin ? Och t ex den här boken, Half way home. Tänk dig att människorna skickar ut rymdskepp för att kolonisera rymden. Tänk dig att färden är för lång för mänskligt liv, för … [mer]

Ingela Lind ”Blod i salongerna”

”Är det en western?” frågade min kurskamrat när hen såg titeln Blod i salongerna . Och, jag kan helt klart se likheterna. I så fall en western skriven av D.H. Lawrence , som i bokens första ”rum” lockas till Mexico av mecenaten Mabel Dodge Luhan för att bygga en utopisk koloni. Där ska en ny värld skapas, en värld som får ”nytt blod genom indianernas ’blodfulla’ gamla … [mer]

Ett samhälle som går ut på att mörda folk

En värld som är allt annat än logisk… Titel: The Murder Complex Författare: Lindsay Cummings Serie: The Murder Complex #1 Sidantal: 398 Utgivningsår: 2014 Handling: När mörkret faller är det bäst att låsa in sig med sin familj, för på morgonen därpå kommer gatorna att vara fulla av färska människolik. Meadow har sedan barndomen blivit tränad till att försvara sig själv och … [mer]

Vassa föremål av Gillian Flynn

Titel: Vassa föremål Författare: Gillian Flynn Antal sidor: 278 Förlag: Modernista Beskrivning från Adlibris: ”Efter en lång tids frånvaro är journalisten Camille Parker tillbaka i sin gamla hemstad. Hon är ditskickad av sin arbetsgivare en tredje klassens Chicago-tidning för att rapportera om två unga flickors försvinnande. Camille är motvilligt inhyst i sitt föräldrahem, där … [mer]

Man ska ha husvagn…

Det är kväll. På sängen ligger Himmelstrand. Boken är skriven av John Ajvide Lindqvist och då vet man, att nu blir det läskigt. Efter att tidigare ha flörtat med både zombies och vampyrer ger han sig nu in i campinglivet, men glöm grillade flintastekar, baginboxar och strandhäng; i Ajvides värld är verkligheten förvrängd och det är Ingentinget som är kulissen för … [mer]

Skönlitterärt om första världskriget: På Västfronten intet nytt

Ett hundra år efter första världskrigets utbrott stannar vi upp och ser i retrospektiv på det brutala ställningskrig som förstörde livet för en generation. Först ut i de tre skönlitterära böcker jag läst om första världskriget är Böckernas Bok vad gäller att beskriva livet för soldaterna på Flanderns fält: Erich Maria Remarques klassiker På Västfronten intet nytt . Den … [mer]

Amanda Svensson ”Allt det där jag sa till dig var sant”

Jag har liksom huvudpersonen i Allt det jag sa till dig var sant också gått på skrivarkurs på folkhögskola. Den tiden är bland den bästa i mitt liv. Läsa, skriva och andas litteratur. Att få leva tätt intill orden dygnet runt är berikande, berusande och beroendeframkallande. Bokens huvudperson anländer till den skånska myllan med tåg. Redan på perrongen får hon syn på honom. Han … [mer]

Den Hemliga Historien av Donna Tartt (1992)

Donna Tartt är en författare som helt gått mig förbi. Jag visste faktiskt inte ens att hon existerade förrän Steglitsan publicerades förra året. Jag vet förvisso inte om jag varit redo att läsa något som hon skrivit förrän nu heller. Hon skriver ju så tjocka böcker och jag läser aldrig tjocka böcker. Vilken misstag det hade varit om jag inte hade läst Den Hemliga Historien . … [mer]

Slutet på piratfantasy med drakar

Sällan blir jag så förtjust och kär i en författare, som i Robin Hobb . Hon tar upp feminism, trans, slaveri, kroppar, drömmar, kön, klassamhälle, äktenskap… Och det är så härligt och uppfriskande, jämfört med all den sexistiska dammiga gamla PATRIARKALT FÖRDUMMADE fantasyn som finns där ute. Hah, in your face, gubbhuven. Hur som helst, så handlar denna tredje boken i … [mer]

Lång väg hem

Av Eva Dolan. En spännande kriminalroman som skildrar modern människohandel briljant. Kriminalkommissarie Zigic och kriminalinspektör Ferreira är sympatiska personer som ger ett trovärdigt intryck. Boken sträckläste jag, inte minst för att handlingen tog oanade vägar. Lång väg hem är första delen i en brittisk kriminalserie och jag väntar med spänning på nästa del. Tusen tack … [mer]

Straff: en gåtfull thriller

STRAFF Paula Polanski, i översättning av Håkan Nesser Albert Bonniers förlag, 2014 ISBN: 9789100140137 Recensent: Andrea Zackrisson Författaren Max Schmeling får ett brev från den döende Tibor Schittkowski, en bekant som han inte har träffat på över fyrtio år. Tibor vill ha hjälp, men vägrar berätta vad det är frågan om. Eftersom Max står i tacksamhetsskuld till Tibor … [mer]

Gårdarna runt sjön av Birgit Th Sparre

Vad är det som gör en bok eller en serie med böcker till en klassiker? Inte vet jag, men jag tror inte att jag är ensam om att tycka att ” Gårdarna runt sjön ” av Birgit Th Sparre är en riktig klassiker. De finns nu i en nyutgåva som e-böcker hos Melker Förlag . Första delen släpptes den sjätte augusti och den andra delen ”En gård till salu” kom den tredje september. Författaren … [mer]

Chris Haughton ”Åh nej, Bruno!”

Bruno är en mycket livsglad liten hund. Så pass att han glömmer bort att han lovat att vara duktig när husse Harry är borta och lämnar honom ensam hemma i lägenheten en stund. ”Ja”, säger Bruno stolt när husse frågar. ”Jag ska vara duktig.” Men redan på nästa uppslag blir Bruno en smula fundersam. ”Hoppas jag kan vara duktig”, tänker han när han traskar iväg. Trots den … [mer]

Eleanor & Park – Rainbow Rowell

Kajsas snabba tankar : En fin berättelse om första kärleken i Omaha, Nebraska 1986. Recension:  Eleanor är den där udda tjejen. Hon som tyvärr lätt blir retad för att hon inte är som alla andra. Hennes kläder är inte det senaste modet. Hennes hår är spretigt och illrött. Hon tar åt sig av allt elakt men samtidigt gör hon det inte. Sen har vi Park. Han är killen som helst vill … [mer]

Granne med döden av Alex Marwood

Alex Marwood , pseudonym för Serena Mackesy (journalist och krönikör i  The Independent ) har i och med Granne med döden skrivit en eminent och efterlängtad spänningsroman efter succén med Onda flickor. Tycker du att den sistnämnda var rå och otäck så är den rena förspelet till Granne med döden . Här snackar vi sjuk äckelnivå . Sjuk! I ett nedgången hus, som sköts av den … [mer]

Recension: Jiroekonomi – Nina Åkestam

Jiro Ono driver en sushibar i Tokyo. Trots att verksamheten är rätt liten – endast plats för tio sittplatser, extremt lång väntetid och ingen serveringspersonal – har stället fått tre stjärnor i Michelinguiden. Hemligheten är att Jiro Ono helt enkelt valt att fokusera på kvalitet istället för kvantitet. I Jiroekonomi utreder Åkestam vad som egentligen skulle hända med samhället … [mer]