Jack

av Christina Lindström Jack möter Freja på en toalett på en fest. De snackar en stund i badkaret, och efter det kan Jack inte sluta tänka på Freja. Visst, han har haft många tjejer innan och är populär, men med Freja känns det annorlunda. Hon är annorlunda. Hon har en rosa mössa, funderar mycket och har lite udda intressen. De fortsätter träffas, tills Jacks förflutna hinner ikapp … [mer]

Mary Louise Kelly ”Skottet”

Man tror att man känner någon. Sedan en dag så springer man. Springer på riktigt, det bränner i lungorna, benen pumpar. För rädd att stanna och se sig om. Det visar sig att jag har sprungit i hela mitt liv. Jag har bara aldrig insett det. Föreställ dig att du har en ihållande smärta i handleden. I flera månader. Du härdar ut, men när smärtan blir vidrig och dessutom får dina … [mer]

Saga: Volume Three & Volume Four

Jag tänker egentligen inte gå in så mycket på dessa två volymer med rädsla av att säga för mycket för den som inte kommit såhär långt in i berättelsen. Därav kör jag på två mikrorecensioner och hoppas att jag håller en finare balans. I Brian K. Vaughan (& Fiona Staples) Saga: Volume Three fortsätter berättelsen delvis där berättelsen i volym två slutade med lite av en … [mer]

Askungar av Kristina Ohlsson

Den här boken börjar med att en liten flicka försvinner från ett tåg mot Stockholm och snart blir flickans pappa huvudmisstänkt. Vi får följa poliserna Alex Recht och Peter Rydh i sökandet efter den lilla flickan. Med i teamet är också Fredrika Bergman som inte är polis men ändå har hamnat i gruppen som civilanställd hos polisen. Det här är första boken i en serie som jag har … [mer]

John Ajvide Lindqvist ”Våran hud, vårat blod, våra ben”

I efterordet till sin nya novellsamling Våran hud, vårat blod, våra ben skriver John Ajvide Lindqvist något som får pusselbitarna att falla på plats för mig. Så här skriver han med anledning av novellen Speciella omständigheter : Det lustiga med denna enkla lilla berättelse helt utan blod, våld eller monster, är att flera människor har sagt till mig att den är det läskigaste de … [mer]

Fin skildring om att hantera sorg

ÄNGLARNA DANSAR I GRYNINGEN av Camilla Davidsson Bladh by Bladh, 2016 ISBN: 9789187371974 Skrivet av  Andrea Zackrisson Änglarna dansar i gryningen är den tredje delen i Camilla Davidssons serie om Emma, en karaktär som jag känt starkt för sedan jag kunde identifiera mig med henne i den första boken Under Vintergatans alla stjärnor . Davidssons böcker är sådana som jag längtar … [mer]

Stop pretending

av Sonya Sones Cookies storasyster blir plötsligt deprimerad och intagen på sjukhus. Familjens vardag förändras,allt blir annorlunda. Cookie funderar på vad kompisarna ska tänka och tycka om de får reda på vad som hänt. Hon är rädd att de ska tro att även hon blivit galen. Hur ska familjen ta sig genom detta? Jag gillar Sones sätt att skriva bok i diktform (se exempel nedan). Visst … [mer]

Dorothee Elmiger ”Skiftsovare”

”Skiftsovare” kallades de arbetare som under industrialiseringen på 1800-talet flyttade in till storstäderna och inte hade råd att hyra ett eget boende. De delade istället på kostnaden för ett hotellrum och sov i skift. Medan någon arbetade vilade en annan. I Dorothee Elmigers bok samlas en grupp människor på okänd plats. Vi får bara veta att de befinner sig i ett hus någonstans … [mer]

Feberflickan

Jag har länge tänkt att jag måste läsa Elisabeth Östnäs Feberflickan , men så har hennes namn och bokens titel liksom krupit och gömt sig långt in i hjärnan varje gång jag har varit på biblioteket, och så vidare. Fram tills denna sommar när jag plötsligt kom på både författare och titel som en blixt från klar himmel när jag stod där mellan alla hyllmeter av böcker på … [mer]

Sammansvärjningen, Sveket och Slutet…

… så heter delarna i en trilogi jag nyss har läst färdigt. Och som jag gärna rekommenderar! Författaren är från Österrike, heter Ursula Poznanski. Så de är översatta, går säkert att läsa på originalspråket vilket kan vara tyska. Handlingen utspelar sig i framtiden efter Den långa natten. En stor katastrof har ödelagt civilisationen utom i de stora välbyggda sfärerna, där … [mer]

Störst av allt av Malin Persson Giolito

Den här boken fick mig att bli helt golvad rent ut sagt. Hade inga direkt förväntningar när jag började läsa utan bara att jag hade hört att den skulle vara väldigt bra. Jag valde att lyssna på ljudboken och bara efter en liten stund var jag helt fast. I Störst av allt får vi följa Maja som sitter häktad för en skolskjutning där hon anklagas för att tillsammans med sin pojkvän … [mer]

Vild av Cheryl Strayed

”Leden kändes inte som någon tvååring. Den kändes inte ens jämnårig med mig. Den kändes uråldrig. Allvetande. Fullkomligt likgiltig för mig.” Titel : Vild en vandring till mig själv Författare : Cheryl Strayed Serie : – Genre : Memoar Antal sidor : 357 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : Wild From Lost to Found on the Pacific Crest Trail Översättare : Molle … [mer]

Lena Ackebo ”Världens vackraste man”

Lena Ackebo är prisbelönt bildkonstnär och berättare. Hon debuterade i Galago, 1984, och har sedan dess gett ut ett tiotal seriealbum. Ackebo är känd för att skildra samtiden med otrolig skärpa. Hennes satir är träffsäker och humoristisk och har länge varit en viktig del av den svenska bildkonsten. Världens vackraste man är hennes romandebut. Barbro och Mona är systrar. Mona är … [mer]

Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. En konkurs senare är hon alldeles ensam och när hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby återupptar hon sitt största intresse. Snart sprids doften av hennes nybakade bröd över strandpromenaden. Givmilt delar hon det med en skadad lunnefågelunge och de nyfunna vännerna, fiskaren Tarnie och hans besättning. Pollys buttra … [mer]

Harry Potter and the Cursed Child av J.K Rowling & Jack Thorne

19 år har passerat när vi får vår första glimt in i trollkarlsvärlden igen. Vi befinner oss på Kings Cross Station, på plattform 9 3/4 och väntar på att Hogwartsexpressen ska åka iväg till skolan. Albus ska för första gången åka dit. Han är rädd för att inte passa in, att inte bli en Gryffindor och att få leva i skuggan av sin väldigt berömda pappa Harry. Väl på tåget … [mer]

En väldigt väldigt spännande skildring från andra världskriget

E n väldigt, väldigt spännande skildring från andra världskriget < !--> Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE < !--> < !--> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Normal tabell”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; … [mer]

Catrin Ormestad ”Det nionde brevet”

Det är sommar på Gräsö och det rustas till begravning. Lea Höjer, öns gamla matriark, har gått ur tiden. Efter sig lämnar hon Walter, sonen som i ungdomen valde att släppa sina drömmar. Och Juliana, sondottern som flugit hem till Sverige från sitt liv som journalist i Delhi. Kvar finns också Sumpen, gården från vilken Lea styrt ön under större delen av 1900-talet. Avståndet till … [mer]

Norsk Noir

Norsk Noir Den norske kriminalförfattaren Torkil Damhaug har verkligen överträffat sig själv i den nya boken En femte årstid. Samtidigt som jag känner igen Torkils speciella berättarteknik så skiljer sig denna roman från hans tidigare. Den är en lite råare, … Läs mer … [mer]

Nakenlek av Katerina Janoch

Beskrivning från Adlibris: ”I Nakenlek har Rosanna brutit upp från sin man och flyttat hem till väninnan Gilda, som lever en bohemisk tillvaro där erotiken ges stort utrymme. Med hennes hjälp ger sig Rosanna ut på en avancerad upptäcktsfärd i sin egen sexualitet. Och på en erotisk fest står hon öga mot öga med sin förre man.” Mina tankar: Det här är fortsättningen på boken … [mer]

Syskonmakaren av Lisa Jewell

Lydia har aldrig haft någon bra relation till sin pappa och har många gånger undrat varför han inte verkat vela knyta an till henne. Dean har aldrig träffat sin pappa utan han var bara en lite semesterfling för hennes mamma. Robyn har en väldigt bra relation till sina föräldrar men har under hela sitt liv vetat att hennes pappa inte är hennes biologiska pappa utan hon har kommit till … [mer]

J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne ”Harry Potter and The Cursed Child”

Det här är en av svår bok att recensera, av flera olika anledningar. För det första: även om förlaget hela tiden varit öppet med att Harry Potter and the Cursed Child är ett pjäsmanus, och inte en roman, så har den ändå mer eller mindre lanserats som ”nya Harry Potter-boken”. Jag visste att det var ett manus, men var ändå inte förberedd på vilken annorlunda läsupplevelse … [mer]

A Court of Mist and Fury, Sarah J Maas

Titel: A Court of Mist and Fury Originaltitel: A Court of Mist and Fury Författare: Sarah J Maas Utgivningsår: 2016 Förlag: Bloomsbury Sidor/tid: 624 Genre: New adult, Fantasy Språk: Engelska Handling i korthet: Efter att ha räddat sin älskade Tamlin från den onda Fedrottningen återvänder Feyre till Vårhovet, med krafter lika de Höga Feerna. Hon plågas av minnena av vad hon gjort … [mer]

Efter Alaska av John Green

Förr eller senare exploderar jag knockade en överkänslig liten jag en sommarhelg för ett par år sedan. Att läsa om cancersjuka ungdomar, döden och bli uppsagd i ett och samma andetag däckade helt enkelt mig. Den var så ”så yeah yeah wow wow” och tårarna rann i en strid ström under bilresan hem. Trots detta har jag inte kommit mig för att läsa mer av John Green. Det är … [mer]

Livet & patriarkatet

av Peppe Öhman Tycker du att kvinnor och män ska ha samma politiska, sociala och ekonomiska rättigheter? Har du insett att det ännu inte är så? Ja? Då är du feminist. Första delen av boken ägnar Peppe Öhman åt frågor som hur en blir feminist, om män kan vara det, vad feminazi är och varför feminism behövs. När hon klarat av detta går hon vidare till delen ”Käpphästarna & … [mer]

Martin Gelin ”Den längsta kampen”

Kanske får redan rubriken en del läsare att protestera – finns det ens en vänster i amerikansk politik? Vänsterhågade Bernie Sanders -entusiaster tycker kanske att den fanns med honom, men med henne? Etablissemangspolitikern Hillary Clinton ? En höger finns ju onekligen – jag vågar nog drista mig till att kalla det ”idiothöger” i det här läget – med sin valde republikanske … [mer]

Att hitta rätta recensenterna…

Alla författare vill så klart ha goda recensioner, så är det ju bara. Så hur hittar man rätt när det gäller att skicka ut recensionsexemplar? Det förlag jag ingår i ( Seraf förlag ) skickar inte till kulturjournalister i dagspressen och liknande utan till bokbloggare och motsvarande som är aktiva på nätet. Det blir dyrbart att skicka ut en massa böcker bara så där på vinst och … [mer]

Sekten på Dimön av Mariette Lindstein

Riktigt skrämmande bok där man får följa Sofia, en helt vanlig tjej som får ett jobberbjudande att starta upp ett bibliotek hos en grupp som kallar sig ViaTerra. Till en början fungerar allt bra och Sofia charmeras av gruppens ledare Oswald men efter ett tag övergår allt till att bli väldigt kontrollerande och farligt. Sofia börjar förstå att hon hamnat i klorna på en sekt och det … [mer]

Sommar för evigt, Jenny Han

Titel: Sommar för evigt Originaltitel: We’ll always have summer Författare: Jenny Han Utgivningsår: 2011 Förlag: B. Wahlströms Sidor/tid: 270 Genre: YA, samtida, kärlek Språk: Svenska Handling i korthet: Belly har haft två stora kärlekar i sitt liv, båda med efternamnet Fisher. Men hon valde Jeremiah. Jeremiah som alltid funnits där och som aldrig svikit henne. Och efter att ha varit … [mer]

Berättelsen om Pi av Yann Martel

”Havet var stilla, badade i ett skyggt ljus som på lätta fötter gav en gränslös dansföreställning i svart och silver runt omkring mig. Allting var så stort att jag baxnade – himlen ovanför mig, vattnet runt omkring mig och under mig.” Titel : Berättelsen om Pi Författare : Yann Martel Serie : – Genre : Roman Antal sidor : 351 Språk : Svenska Originalspråk : Engelska Originaltitel : … [mer]

Magdalena Ribbing ”Ribbings etikett”

Först skall sägas att Ribbings etikett är mer som ett uppslagsverk och ingen bok man sätter sig ner och sträckläser. Eller som hon själv säger i förordet, den är skriven för att vara en stödjande vän i livet. De som har följt med i Magdalena Ribbings frågespalt i Dagens Nyheter vet att det här med etikett inte bara handlar om vilka bestick och glas man skall använda till vad och … [mer]

Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson

Beskrivning från Adlibris: ”Vilka spår lämnar du efter dig på nätet? Du berättar var du är och vad du gör, men du vet inte vem som följer dig.. Brutala kvinnoöverfall sker längs med gröna tunnelbanelinjen och skräcken sprider sig i Stockholm. Samtidigt som polisen Liv Kaspi tvingas ta ledigt i väntan på en internutredning rekryteras hon till ett litet privatteam, Erlagruppen, … [mer]

Daniella recenserar: Själarnas bibliotek

Titel: Själarnas bibliotek Författare: Ransom Riggs Förlag: rabén&sjögren Rec-ex/Vinst/Gåva: Recensions exemplar Sidor: 507 Serie: Miss Peregrines besynnerliga barn #3 Utläst: 23/7-16 Tack rabén&sjögren för recensions exemplaret! Bokens första mening: Monstret stod en tunglängd bort med ögonen fästa vid våra halsar och den förtorkade hjärnan full av mordiska fantasier. Handling: … [mer]

Ring av rosor

av Mary Hooper London, 1665. Abby får jobb som barnflicka i ett fint hus. Frun i huset har precis fött en väldigt vacker dotter, men har blivit sjuk och kan inte ta hand om sitt barn. Abby måste lova att skydda dottern från alla faror och sjukdomar. Men hur ska hon klara det, när det ryktas om att pesten smyger sig in i staden? Med ett lättläst språk och upplägg berättas en tuff och … [mer]

Lena Ollmark & Mats Wänblad ”Spökskeppet Vallona”

Jagande i bokhögarna efter någonslags lättläst sommarunderhållning föll mina blickar på Spökskeppet Vallona av Lena Ollmark och Mats Wänblad . Lite sent på bollen (boken) kanske jag är då den kom ut första gången 2007. Det jag har läst är den reviderade utgåvan från förra året (alltså 2015). Spökskeppet Vallona  är den första delen i bokserien Krabbsjögrund , … [mer]

Huset på udden av Agatha Christe

För två år sedan mördade Jacko Argyle sin mamma. Han påstod att han hade ett solklart alibi men alibit gick inte att hitta. Så han döms för brottet och avlider ett halvår senare i fängelset. Men efter de där två åren så dyker vittnet upp, han som faktiskt kan bevisa att Jacko var oskyldig. Problemet är nu bara att hitta den skyldige. För det måste vara någon i familjen Argyle – … [mer]

The Fever

The Fever av Megan Abbott är en bok som jag är mycket ambivalent till. Den kändes väldigt ”amerikansk” på ett jobbigt sätt och jag gillade varken handlingen eller upplösningen speciellt, men den behandlar viktiga ämnen och ifall jag ifrånser min personliga smak så kan jag förstå att boken tilltalar en del.The Fever handlar om flickorna på en high school i en mindre stad … [mer]

Erik Niva ”Liven längs linjen”

Är du musikkonsument eller sportkonsument? Eller är du möjligen både och? Upplevelser kan vara mycket starka när musiken når in i människan. Samma sak kan ske när du ser två fotbollslag möta varandra. I både musik och fotboll finns utrymme för oförutsedda händelser. Från den ena sekunden till den andra övergår ett lyckorus i bedrövelse. Känsloutbrotten fyller både plan och … [mer]

Eternal life inc. av James Burkard

När mina böcker och jag befann oss på Kronobergs bokmässa förra hösten, hade jag som bordsgranne en intressant författare, nämligen James Burkard. Vi kom bra överens, pratade en hel del om skrivande och annat. Hans danskfödda fru var också mycket trevlig. Naturligtvis köpte jag hans bok Eternal life inc. (Och han min Porten). Jag lovade höra av mig när jag kommit igenom den. Det … [mer]

Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper

”Och jag då? Jag sörjer min far och har sex med min svägerska och förälskar mig i främlingar när jag är på väg till min fru som ligger med min chef och som nu samtidigt som hon skiljer sig från mig bär på mitt barn.” Det är en ganska bra sammanfattning om vilken härva den här boken är. Judd inser att han är medelålders och börjar bli rund om magen, han har precis kommit på … [mer]

Slutet – Ursula Poznanski

Titel: Slutet Författare: Ursula Poznanski Serie: Sveket #3 Förlag: Opal Språk: Svenska Antal Sidor: 509 Utgiven: April 2016 Rec ex: Ja Beskrivning från Goodreads: Den avslutande delen i trilogin om Ria och hennes vänner är, på samma sätt som de tidigare, andlöst spännande, ända till sista sidan. Ursula Poznanski har skrivit en fängslande trilogi, hon har byggt en … [mer]

Maestra – L.S. Hilton

Judith jobbar på ett auktionshus i London. På kvällarna börjar hon jobba som ‘värdinna’ i en lite skum bar. Hon gillar att gå på sexklubbar. Sedan händer det grejer som gör att hon reser runt i Europa. Jag är ledsen, men det här är verkligen det enda jag kan skriva om den här bokens handling, för den har typ ingen handling. Jag började läsa den här för att en … [mer]

En mörderska bland oss

En historisk roman med verklighetsanknytning, det trodde jag sällan att jag skulle gilla. Har läst böcker om Henrik den VIII, Anne Boylin, Elisabeth och hennes systrar och gillat men en roman som utspelar sig på Island? Ett väldigt kristet och isolerat Island? Jodå. Det som lockade mig var det här dubbelmordet. Hannah Kents En mörderska bland oss handlar om Agnes Magnúsdóttir som … [mer]

Vägen till Jerusalem av Jan Guillou

Titel : Vägen till Jerusalem Författare : Jan Guillou Serie : Arn #1 Genre : Historisk roman Antal sidor : 367 Språk : Svenska Originalspråk : Svenska Originaltitel : – Översättare : – Förlag : Piratförlaget ISBN : 978-91-642-0245-1 Utgivningsår : 2007 (1998) Format : Pocket Första meningen : I nådens år 1150 då de ogudaktiga saracenerna, jordens avskum och Antikrists förtrupper, … [mer]

Jörgen Ovesen ”Pojken med de stora ögonen”

The Shining är möjligen den mest dissekerade filmen någonsin. Det grundar sig säkert från början på antagandet att Stanley Kubrick – mästerregissören – väl aldrig bara skulle göra bara en vanlig skräckfilm. Varje detalj i filmen tycks ha närstuderats av nitiska filmnördar. Det har till och med producerats en uppmärksammad dokumentär, Room 237 , om de många … [mer]

Familjen jag hade

Här kommer ett boktips på en bok som fick mig riktigt imponerad. Det finns en historia här och den är sorglig och mäktig. Men vad som riktigt imponerade på mig är sättet den berättas på. Bill Clegg har i Familjen jag hade styckat upp berättelsen till många små stycken, nästan som noveller i sin utformning. Varje stycke har en berättare, vissa återkommer och vissa talar bara en … [mer]

Eugen Kallmanns ögon

Välkommen tillbaka Håkan Nesser. Jag har inte läst Nesser på ett par böcker nu utan baserar det bara på vad jag hört. Att de senaste varit lite annorlunda, inte helt så fantastiska som Nessers böcker brukar vara. Själv älskar jag böckerna om Van Veeteren men gillade när Nesser avslutade serien. Man skall sluta innan man förstör karaktärerna. Så fanns Eugen Kallmanns ögon på … [mer]

Ingen sommar utan dig, Jenny Han

Titel: Ingen sommar utan dig Originaltitel: It’s not summer without you Författare: Jenny Han Utgivningsår: 2010 Förlag: B. Wahlströms bokförlag, Forma Books AB Sidor/tid: 251 Genre: YA, samtida, kärlek Språk: Svenska Handling i korthet: Denna sommaren är inte som vanligt. Inget strandhus, ingen Susannah eller Conrad och Jeremiah. Belly försöker ta sig igenom sommaren hemma, men så … [mer]

Mörk jord av Belinda Bauer

Tolvåriga Steven är nästan varje dag ute och gräver i ljungen på Exmoorheden. Det gör han för att för 18 år sedan försvann hans morbror och på heden hittades andra av barnmördarens Arnold Avery offer. Han gör det också för då kanske hans mormor och mamma äntligen kan bli glada och de kan bli en riktig familj tillslut. Tyvärr ger det osystematiska grävandet inte något resultat … [mer]

Förstår inte grejen

SNABBA CASH av Jens Lapidus ISBN: 9789143504774 Wahlström & Widstrand, 2009 Recensent: Marika Mandrean Då och då dyker det upp böcker som blir omedelbara snackisar, man hör dem nämnas överallt och under en tid är det just den boken alla ska läsa. De böckerna brukar jag avvakta med att läsa. Varför? Mina förväntningar blir så höga av allt beröm jag hört om den, att det blir … [mer]

Negar Naseh ”De fördrivna”

Miriam och Filip har, för att kommat undan det trista svenska klimatet, flyttat till Sicilien. I Italien är sommaren evig. Sommarvärmen är plågsam, men inte lika plågsam som den tidiga svenska våren när solen förvisso anas men där de grå snöklumparna, som kantar löprundan, vägrar smälta bort. Den heta, förlamande värmen kan ju trots allt tillåta en att göra ingenting. Gärna i … [mer]