Erik Helmerson ”Au Revoir, Magnus”

I Erik Helmersons moderna askungesaga Au revoir, Magnus är den elaka styvmodern inkarnerad som en äkta man, den Magnus som det i bokens titel tas farväl till. För Askungen, som här heter Maria, är grundligt trött på Magnus ovilja att gemensamt med henne ta itu med det långvariga äktenskapets besvikelser och motgångar. Istället för att gå på bal så lämnar Maria en lapp till … [mer]

Who Could That Be At This Hour? av Lemony Snicket

Who Could That Be at This Hour? av Lemony Snicket, utgiven 2012 av Egmont Books, 272 sidor. Läst på engelska. 6/7 i betyg. Jag var först tveksam till att läsa Lemony Snickets nya serie All the Wrong Questions eftersom jag inte ville bli besviken. Jag hade nämligen en sådant tur med A Series of Unfortunate Events att jag inte ville förstöra det med något som inte var lika bra. Det skulle … [mer]

Stockholms undergång recension – Betyg: 9/10

”Stockholms undergång bjuder läsaren på tolv korta berättelser om hur staden på tolv olika sätt utplånas. Det ena scenariot värre än det andra. En gång är det läskiga virusinfektioner, oförklarligt dödliga migränanfall en annan. Kontentan är att nästan varje novell känns nästan skrämmande troligt och, på många sätt, rimlig.” ”Armageddon blandat med … [mer]

Titel: Vykort från en samlare Författare: Hasse Lindell Förlag: Lennartsson Grafiska Genre: Krönikesamling Bloggrecenserat av Catrine Tollström Måste först erkänna att boken jag ska skriva om i dag är den första krönikesamling jag någonsin läst, men ibland är det kul att variera sig. Läsningen var dessutom riktigt avstressande. Inte som att läsa bloggar och inte som att läsa … [mer]

Recension: Kongospår av Christian Unge

Under en jour behandlar Martin Royekens en cancersjuk patient som inte har lång tid kvar att leva. Innan han dör avslöjar han att han sitter inne med information om Martins familjehistoria. Martin som fruktlöst har försökt få sin egen pappa att öppna upp sig och berätta om familjens bakgrund blir nyfiken och vill veta mer men patienten dör och tar hemligheterna med sig i graven. Martin … [mer]

Johanna Koljonen & Nina von Rüdiger ”Oblivion High 2″

Nina von Rüdiger är illustratör, grafiker och serietecknare. Johanna Koljonen är programledare, kritiker och serienörd. Tillsammans utgör de duon Ms Mandu . De debuterade 2011 med Oblivion High 1 , och väckte stor uppmärksamhet både i media och bland läsare i alla åldrar. I Oblivion High 2 tar intrigerna på skolan ny skruv, när coola Paula och Leila utmanar Soon Mi i elevrådsvalet. … [mer]

När duvorna försvann

Sofi Oksanen är så himla bra. Läs henne. Läs senaste boken När duvorna försvann även om du är rädd att den inte skall vara lika bra som Utrensning var. Jag var rädd och väntade länge med att läsa men jag blev inte besviken. När duvorna försvann är också den gripande och jag blir tagen. Får ont i magen när jag läser och förundras över människan och hur grymt livet kan vara. … [mer]

Fyra tonåringar på sommarturné

En sommar då drömmar krossas och nya föds fram. Titel: Inte vem som helst (eng. The Disenchantments) Författare: Nina LaCour Sidantal: 293 Utgivningsår: 2014 (original 2012) Handling: Colby och Bev har varit bästisar sedan de var små och istället för att börja i högskolan direkt efter gymnasiet så tänker de ta ett sabbatsår och resa Europa runt. De har planerat resan i flera år … [mer]

Fågelmannen

Det här är en bok som jag känner mig splittrad inför. Fågelmannen av Mo Hayder har en bra historia och en otäck seriemördare. Men språket är konstigt och jag vet inte ifall det är författarens uttryckssätt eller översättningen som gör den något svårläst. Kanske en blandning av båda? I den här, första delen av en serie, boken följer vi Jack som är en polis med tragiskt … [mer]

Fyra av fem foliehattar

Stockholms undergång har fått sin första recension . Recensenten Stewe ger den fyra av fem foliehattar och skriver bland annat: ”Denna antologi, är det jag gillar som bäst, dystopisk och  mörk, kanske nära sanningen. Vissa av novellerna skulle kunna vara möjliga framtidsutsikter eller kanske rent av hända just nu när du läser dem. Det är en genre som passar mig som hand i … [mer]

Lilian har en alkoholiserad mamma

Imorgon är allt som vanligt av Lina Stoltz Ibland dricker Lilians mamma för mycket. När hon gör det vet inte Lilian vad hon ska göra. Hon är så rädd för att mamma ska skada sig eller att folk ska se henne full. Det börjar nära sig lucia, och Lilian funderar på om hon vill att mamma ska komma och titta. Tänk om hon är full? Med i bilden finns även storasyskonen Tintin och Tanja, … [mer]

The Red Pyramid av Rick Riordan

The Red Pyramid av Rick Riordan, utgiven 2010 av Disney Hyperion, 516 sidor. Läst på originalspråket engelska. 7/7 i betyg. Låt oss inleda den är recensionen med en tillbakablick. Höjdpunkten förra sommaren, vad gäller böcker och läsning, var absolut Rick Riordans perfekta och helt underbara Percy Jackson and the Olympians . Jag fullkomligt slukade alla fem böcker. Bokserien är … [mer]

En steampunkig New York

Infiltrering av ett kriminellt gäng! Titel: The Girl in the Clockwork Collar Författare: Kady Cross Serie: The Steampunk Chronicles #2 Sidantal: 416 Utgivningsår: 2012 Obs! Spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen. Handling: Griffin, Finley, Emile och Sam tror inte på att deras vän Jasper är en mördare. Därför beger de sig till New York för att hjälpa honom att … [mer]

Sandmannen

Jag är rörande överens med mig själv om att Kepler kan skriva romaner som är över 500 sidor långa, men likväl känns som 200 sidor… För man vill läsa mer, mer, mer och sidorna bara susar fram – tills dels för att det är så oerhört spännande, men Kepler har också vad jag vill kalla perfekt korta kapitel! Jag önskar faktiskt att fler författare kunde anamma detta. Det … [mer]

Reborn – C.C Hunter

Titel: Reborn Författare: C.C Hunter Serie: Shadow Falls: After Dark #1 Språk: Engelska Antal sidor: 400 Utgiven: Maj 2014 Beskrivning från Goodreads: For Della Tsang, Shadow Falls isn’t just a camp: it’s home. As a vampire who’s never fit in with her human family, it’s the one place she can truly be herself. But when a mysterious new guy arrives at camp, Della’s whole world is thrown into … [mer]

Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman

Titel: Oceanen vid vägens slut Författare: Neil Gaiman Antal sidor: 218 Förlag: Bonnier Carlsen Beskrivning från Adlibris: En man återvänder till sin barndoms trakter på den engelska landsbygden. Till en början har hans biltur inget mål, men snart står det klart vart hans undermedvetna har fört honom: till en bondgård med en liten ankdamm strax bakom. För länge sedan bodde … [mer]

Recension: Underbart! – Karina Ericsson Wärn

Efter att jag läst klar Banbrytande mode kände jag att jag definitivt inte var klar med Karina Ericsson Wärn, och lånade bara ett par dagar senare den här på biblioteket. Underbart! Flärdfull lust och sköna råd: om trosor, balkonetter och andra kroppsnära ting handlar precis som det låter som – om underkläder. Genom boken varvas underklädestips med historia. Jag gillar att det … [mer]

"Du skriver på ett sätt som väcker nyfikenhet!" Att skriva med glädje av Kim M Kimselius

”Du skriver på ett sätt som väcker nyfikenhet!” Blir så glad för alla mejl där ni berättar vad ni tycker om mina böcker. Den här gången är det Emmelie Hardenborg som vann boken Att skriva med glädje , när jag lottade ut en födelsedagsbok. Så här skriver Emmelie: ”I morse på väg till jobbet läste jag första kapitlet i din bok som jag vann och redan efter några sidor var jag … [mer]

Carin Gerhardsen ”Tjockare än vatten”

Jag befinner mig i skrivande stund i Tarifa. Det är så långt söderut i Europa som en kan komma och Afrika syns i horisonten. Här möts Atlanten och Medelhavet synligt för blotta ögat. Trots detta sitter jag inne i lägenheten och skriver. Sola, bada och pina colada får vänta en stund. När de flesta läser sina deckare på sommaren gör jag tvärtom. Semestern är tiden då jag plöjer … [mer]

Minirecensioner – Något sött, drakigt och sönderslaget

Titel: Sweet Peril Författare: Wendy Higgins Serie: The Sweet Trilogy #2 Sidantal: 371 Utgivningsår: 2013 Minihandling: Anna måste skaffa allierade i kampen mot helvetets tjänare. Tycke: Gillar verkligen den här serien och författarens språk! Helt klart en av de bättre paranormal romance som jag har läst. Personligen så gillar jag första delen bättre än andra delen. Även om jag … [mer]

"Rädda mig inte"

av Tahereh Mafi. Förlag: B. Wahlström Sidor: 399 sidor Åldersgrupp enligt mig: 13+ Crossover Serie: Del 2, efter Rör mig inte ! Recension på den finns här. Handling: Kan finnas spoilers om du inte har läst första boken! Juliette, som fortfarande dödar så fort någon nuddar hennes hud, bor nu nere i marken för att lära sig mer om sin gåva och utveckla den. Hon märker att de andra … [mer]

Recension: Kyrkogårdsboken – Neil Gaiman

Nobody Owens (eller Ingenman, som han heter i översättningen) är uppvuxen på kyrkogården, uppfostrad av spöken och (strongly implied, men aldrig uttalat) en vampyr. Som spädis mördades hans familj, och mannen som dödade familjen finns fortfarande där ute. Och han letar efter Nobody. Boken behandlar Nobodys olika strapatser på och utanför kyrkogården. Den gången då han råkar hamna … [mer]

Euripides ”Backanterna / Ifigenia i Aulis”

Det finns en textrad av Edgar Allan Poe som jag fäst mig vid. Den som lyder: ”And so, being young and dipped in folly, I fell in love with melancholy.” Och ungefär så är det med mig och den grekiska tragedin. Jag var en trulig tonåring när jag läste min första tragedi – det var Medea , och jag var olyckligt kär och sviken, och kanske var det därför den gick rakt in i … [mer]

Senkommet beröm

För första gången på cirka fyrahundra år, eller åtminstone fyra, satt jag just framför datorn utan något särskilt att göra. Fåfängt började jag genast leta runt nätets glömda vrår om någon av mina böcker kunde ha blivit omskrivna någonstans på sistone. Inget nytt att rapportera dock, vilket väl är som sig bör med tanke på åldern på mina alster – nio, fyra och två … [mer]

Tjockare än vatten av Carin Gerhardsen

Flera katter dränks och placeras i anslutning till vatten och Hammarbypolisen letar efter den skyldiga. När en psykolog dränks i sitt badkar prioriteras det fallet. Men finns det ett samband? Mysteriet tätnar ytterligare när en man dör i ett misstänkt … Läs mer … [mer]

Neil Gaiman ”Oceanen vid vägens slut”

I inledningen av Oceanen vid vägens slut tar bokens (namnlöse) huvudperson en biltur som paus från en familjebegravning. Han kör omkring  i området där han växte upp och tittar till tomten där han bodde i barndomen. Huset är numera rivet och tomten uppdelad i ett småhusområde. Han är i fyrtioårsåldern, ingenting är med andra ord särskilt likt den plats han minns. Åtminstone … [mer]

Bokcirkel: Stoner

Bokcirkel! Dagen började med pepp inför kvällen på @bokglams instagram; Lång väntelista till uteplats ledde till att vi satt inne, gott vin och jättegod mat på ett varmt Nytorget 6. Och diskussion kring snackisen Stoner. Stoner av John Williams har ju fått sin (andra?) reviwal 2014. Boken applåderas och läsare är hänförda. Bokcirkeln älskar det engelska omslaget med böcker och … [mer]

Recension: Sorgeliga saker hände – Kathinka Lindhe

Berättelsen om Elvira Madigan är inget jag varit så insatt i tidigare. Dock är det en berättelse som alltid har fascinerat mig. När jag så fick ett mejl från Kathinka Lindhe där hon skrev att hon skrivit en bok om Sixten Sparres övergivna fru tackade jag genast ja till ett recex – trots att jag sällan tackar ja till liknande förfrågningar. Sorgeliga saker hände: Elvira Madigan, … [mer]

Världen fördjupas i "Insurgent"

Insurgent av Veronica Roth Detta är andra delen i en serie, har du inte läst Divergent , läs den först! Efter simuleringsattacken väller det upp oroligheter i falangerna och många verkar ha svårt att veta vart de hör hemma. Tilliten prövas och konflikter duggar tätt. Tris slits samtidigt med svåra tankar om förlåtelse, identitet och sorg. Hon måste ta en mängd beslut och … [mer]

Det bästa barnet

Sofia Olsson är hittills den klockrenaste serieförfattaren jag vet som kan det här med att framkalla vardagsrealismen på ett levande och högst igenkännande sätt. Och detta säger jag dessutom som relativt ung. Jag har inte ens upplevt allt som skildras i hennes vardagsstripar och noveller, men ändå … Ja, ändå tycker jag att jag känner igen så mycket. Och i just detta album kan … [mer]

Jonas Gren ”Lantmäteriet”

KARTA en till plan överförd matematisk avbildning av jordytan avgörande för möjligheten att gå vilse Jonas Grens debutdiktsamling Lantmäteriet utforskar kartan, mänsklighetens expansion, naturen och de anspråk på ägande av den som vi människor fåfängt gör. Kartan som lögn och maktmedel, som omöjlig avbildning av det vi kallar verklighet. Gren förbinder människa och natur, men … [mer]

Hon

Så fick jag äntligen läsa Hon av Viktor Andersson . Tack Marcus för boken! I våras hörde jag Viktor Andersson berätta om boken på DebutBar och blev nyfiken på den. Den är skriven på ett sätt som känns nästan gammaldags, stilen passar författarens utseende på pricken. Snudd på omständliga meningar och ett uttryckssätt som gränsar på torrt gör att Berättarjaget inte känns … [mer]

Insurgent

Divergent var så pass spännande att jag nu även har läst Insurgent , bok nummer två i Divergent-trilogin. Eftersom jag nu har börjat läsa på svenska, vill jag läsa klart serien på svenska och får helt enkelt invänta den tredje boken som kommer ut i svensk översättning i höst… Den som väntar på något gott, hoppas jag att jag kommer kunna säga och skriva under på när … [mer]

Om viljan finns – är det ganska naturligt

Finlandssvensk poesi har haft stor betydelse för svensk modernism. En omvälvande litterär fågelvind från öst i Sverige, en språkets islossning – svenska modernismens primus motor. Och lite sånt. Både Gunnar Ekelöf och Karin Boye betraktade Edith Södergran som avgörande mentorgestalt – tillsammans med andra viktiga ordkonstnärer som Gunnar Björling och Elmer Diktonius . Sverige … [mer]

13 saker att göra i sommar!

Saker en tjej kan göra för att finna sin bästa vän igen. Titel: Since You’ve Been Gone Författare: Morgan Matson Sidantal: 449 Utgivningsår: 2014 Handling: Emily och Sloane har varit bästisar i två år trots att Emily är blyg och Sloane är som en vild orkan. Emily har absolut inget emot att vara i Sloanes skugga och är istället glad över att de har varandra. Men precis i … [mer]

Sommarläsning

Vågskvalp, solvärme mot huden, inte alltför mycket sand på filten, fikakorg som väntar och äntligen tid att försvinna in i en bra bok. Jag (Catrine Tollström) har snart plöjt igenom min hög av romaner som jag längtat efter hela vintern. Ni har säkert redan läst de dem. I annat fall har ni nedan några tips som ger skön avkoppling. Den andalusiske vännen av Alexander Söderberg … [mer]

Allmänbildande om strandkantslivet

Min första strandkantsbok av Anja Baklien Bege dig ut i naturen, till stranden vid havet eller sjön. Ta med dig ett barn och denna strandkantsbok. Då är jag ganska säker på att du kommer att få en spännande och lärorik stund. Anja Baklien har tagit riktigt bra bilder på liv kring stranden, och till detta finns intressanta fakta. Lär dig och ett barn mer om nässeldjur och … [mer]

Moa Eriksson Sandberg ”Välkommen till LA, baby”

Att skriva utifrån sig själv är ändå inte så självutlämnande, hörde jag serietecknaren Åsa Grennvall berätta för ett tag sedan – folk läser ändå bara in och vill prata om sig själva. Sällan känner jag mig så skyldig till en sådan relation som när jag läser Moa Eriksson Sandberg. Att huvudpersonen i hennes debutroman Söta pojkar är bara på låtsas hette Ella, gick … [mer]

Katarina von Bredow ”Hon & han”

I höstas, när jag läste första delen i den här planerade trilogin ur tre olika mellanstadieelevers perspektiv, kunde jag inte låta bli att sukta efter en liknande fortsättning på min absoluta favorit av Katarina von Bredow, Som jag vill vara . Kan fortfarande inte låta bli att tjata: Åh, vad jag vill ha en sådan! För det här med olika perspektiv är ju så otroligt spännande. I Du … [mer]

Lauren Myracle ”ttyl”

ttyl , ttfn och l8r, g8r – ”Talk to you later”, ”Ta ta for now” och ”Later, gator” – tre avskedsfraser (och boktitlar) med löfte om ett återseende. Återse får vi också vännerna Angela, Zoe och Maddie i Lauren Myracles Internet Girls-trilogi. Första delen kom på svenska i slutet av förra året. I USA gavs romanen ut första gången redan 2004 och hamnade snabbt – kanske … [mer]

Shadow and Bone – Leigh Bardugo

Titel: Shadow and Bone Författare: Leigh Bardugo Serie: The Grisha #1 Språk: Engelska Antal sidor: 308 Utgiven: Juni 2013 Beskrivning från Goodreads: The Shadow Fold, a swathe of impenetrable darkness, crawling with monsters that feast on human flesh, is slowly destroying the once-great nation of Ravka. Alina, a pale, lonely orphan, discovers a unique power that thrusts her into the lavish … [mer]

"Tusen och en chans"

av Anabel Pitcher. Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!) Sidor: 332 sidor Åldersgrupp enligt mig: 13-18 år Handling: Zoe är en ung tjej som börjar skicka brev till en mördare som inte hade fått besök sen han kom i fängelse. Anledningen till att hon skickar till honom är för att hon vet hur det känns, hur det känns att döda någon och leva med det. Skillnaden mellan fången … [mer]

Recension: Talking to the dead av Harry Bingham

The Boston Globe jämför Harry Binghams   Fiona ”Fi” Griffiths   med Lisbeth Salander, och det ligger någonting i det. Fi går sin egen väg, trotsar sin överordnades instruktioner, ter sig vara något av en ensamvarg och hon har en sårbarhet som ibland gör ont i en. Hon påverkar mig inte på samma sätt som Lisbeth gjorde men jag gillar henne skarpt och ser fram emot att få … [mer]

Anna Lönnqvist ”Tills kärleken skiljer oss”

Så det är sommar och sol och ni ska ha en luftig tegelsten i hängmattan. Jo men det tycker jag. För den här historien är 414 sidor lång men inte särskilt tung. Och det är kanske både bra och dåligt – beroende på vem man är. Susanna är 41 år, marknadschef, gift med sin ungdomskärlek och har två barn. Enligt väninnan är hon praktexempel på att bete sig rätt. Men när David … [mer]

Eleanor & Park av Rainbow Rowell

Efter att Bokbabbel uttryckt sin förtjusning över boken Eleanor & Park kunde jag inte annat än klicka hem den till Kindlen. Då jag dessutom hittade den till det överkomliga priset $2.71 var det inget svårt beslut att klicka hem boken. Kan inte annat än älska ”Buy with one click”-knappen som gör det så lätt att börja läsa. Ibland är det lite för lätt, men nu visade det sig att … [mer]

En värld efteråt

När änglarna har tagit över världen går inga människor säkra… Titel: World After Författare: Susan Ee Serie: Penryn & The End of Days #2 Sidantal: 439 Utgivningsår: 2013 Obs! Spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen. Handling: Penryn har fått tillbaka sin familj men förlorat Raffe. Tillbaka bland människorna inser hon att hon inte längre är säker bland dem. … [mer]

Jan Hedh ”Gofika”

Har man åkt på en biltur i det sydskånska landskapet har man kanske någon gång stannat på Olof Viktors café och fikat. Här är boken för den som vill baka deras kakor hemma. Boken är fylld med kakor och bakverk som man brukar hitta på klassiska svenska konditorier. Till de flesta recept får man en liten intressant notering om kakans ursprung och det finns längre kapitel om både … [mer]

Den man älskar av Mari Jungstedt

Titel: Den man älskar Författare: Mari Jungstedt Serie: Knutas Del 12 Förlag: Albert Bonniers förlag Beskrivning från Adlibris: ”En blek aprilsol kryper långsamt över det gamla stenbrottet i Bunge på norra Gotland där mäklaren Sanna Widding har hittats död. Några kilometer därifrån ligger en anrik kalkstensgård som hon fått i uppdrag att sälja. Men försäljningen väcker … [mer]

Besök på en annan mytologisk skola!

Och hälsar på nya mytologiska varelser. Titel: Midnight Frost Författare: Jennifer Estep Serie: Mythos Academy #5 Sidantal: 372 Utgivningsår: 2013 Obs! Spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen. Handling: Efter händelserna i skolkonserten är det nu ingen som tvivlar på att Gwens är Nikes utvalda förkämpe. Nu istället är hon skolans mest kända person och vaktas av … [mer]

Recension: This body of death av Elizabeth George

This body of death av Elizabeth George har stått en smärre evighet i min bokhylla utan att jag har känt någon lust att läsa den. Till slut åkte den dock ned därifrån vilket slutade med sträckläsning de luxe, och under läsningens gång dök en frågeställning upp som resulterade i en   mini-case study  där jag tog författare som Mark Billingham , Jussi Adler-Olsen , Deon Meyer , … [mer]