Harper Lee – To kill a mockingbird

Många är böckerna som på ett eller annat sätt hänvisar till Harper Lees To kill a mockingbird. Denna klassiker gavs utså tidigt som 1960 och blev genast en succé, den vann till och med Pulitzer priset. Det blev Harper Lees enda publicerade bok trots påtryckningar från allmänheten och sedan 1964 har hon inte velat ställa upp i någon intervju som handlar om henne själv. Snacka om … [mer]

Coraline – Neil Gaiman

Kajsas snabba tankar : Saga som andas mysskräck. Recension : Coraline, inte Caroline, har tråkigt. Det är sommarlov och hennes föräldrar har inte riktigt tid för lekar och äventyr. Så när Coraline en dag hittar en igenbommad dörr tar nyfikenheten över. Bakom dörren gömmer sig en parallell värld, väldigt lik hennes egen. Men där har The Other Mother alltid tid för Coraline. Hon … [mer]

Granne med döden av Alex Marwood, Modernista

I ett sjaskigt hyreshus i södra London väntar något fruktansvärt på att upptäckas. Alla de sex hyresgästerna tycks ha något att dölja. Collette är på flykt från sin före detta chef. Minderåriga Cher är på rymmen från ett barnhem. Thomas försöker bli vän med alla sina grannar; det tycks bara göra honom mer ensam. Hossein är en attraktiv men tillbakadragen iransk flykting. … [mer]

Nattens lekar av Stig Dagerman

Den här novellsamlingen har jag läst om ett antal gånger och anledningen även den här gången var novellen Var är min islandströja? Jag har läst någonstans att Dagerman skrev den för att han ville försöka bräcka Lars Ahlins hyllade novell Kommer hem och är snäll. I båda novellerna har en alkoholist huvudrollen. Hos Ahlin är det en man som kommer hem full en lördagkväll till … [mer]

Isvaken

Författare : Catarina Söderquist Beskrivning : ”Moa, Amanda, Felix, Daniel och Jacob, bor i Lerum och går sista året på Lerums gymnasium. Deras helger fylls av alkohol och droger i bastun nere vid sjön Aspen. Mellan varven gör de inbrott i Lerum för att finansiera behovet av pengar. En festnatt går något fel – en olycka händer och alla framtidsdrömmar försvinner. Gänget … [mer]

Kristina Murray Brodin ”Prinsessan Victoria”

Vintern närmar sig och det börjar bli kallare, på en parkbänk utanför huset sitter hon plötsligt. Hon med trasiga tänder men med världens snällaste ögon. Och hon sitter där i ur och skur. Hon heter Victoria, precis som prinsessan, och om hon bara får komma in i en trappuppgång om kvällen sover hon just som en kunglighet. Prinsessan Victoria handlar om det oskuldsfulla mötet mellan … [mer]

Violencia

Det krävdes löfte om en ny bok för att jag skulle plocka fram Lina Hagelbäcks Violencia . Jag vet inte varför det varit så svårt att börja läsa den här, eller kanske vet jag. Det är att Hagelbäck tidigare publicerat dikter och att Violencia först förekom i en utgåva av Blå blixt . Det är definitivt utom min bekvämlighetszon att läsa dikt eller poesi och skall sanningen fram … [mer]

Nattfilm av Marisha Pessl

Allting börjar med att Ashley Cordova hittas död. Hon är dotter till den mycket mystiska regisören Stanislas Cordova, han som gör de där hemsk filmerna som inte ens filmvärden vill visa, men som visas underground. Dessutom är det ingen som har sett honom sedan 70-talet. Scott McGrath är journalisten som en gång försökt gräva i Stansislas liv, men då slutade det med att hans … [mer]

Ett Sverige du aldrig sett förut

Wow, jag blir kär! För den här boken är varje scifi-nörds våta dröm. Simon Stålenhag blandar svensk 80-talsnostalgi med coola maskiner och dinosaurier – resultatet är smärtsamt vackert. Boken innehåller små berättelser om ensamhet, vänskap och tekniska beskrivningar, men det är bilderna som står för dramatiken. De är så förbannat bra att det nästan gör ont. Stålenhag tar … [mer]

Mörka Platser

OM BOKEN| Titel: Mörka Platser Författare: Gillian Flynn Utgivningsår: 2012, Modernista Serie: Fristående UTGÅVAN JAG LÄSTE| Språk: Svenska Format: Pocket Antal sidor: 430 Bild lånad från Bokus.com (Som ni kanske märker så skriver jag inte så mycket om handlingen, då den kan läsas på diverse olika sidor. Jag vill helst bara notera mina generella tankar om böckerna … [mer]

Människor som ljuger – Malin Isaksson

Kajsas snabba tankar : Fågel Fenix-roman som handlar om hur skört det mänskliga psyket kan vara. Recension : MÄNNISKOR SOM LJUGER handlar om fyra personer, helt vanliga människor, som alla är på gränsen till ett sammanbrott av olika slag. Först har vi Mats som verkligen kan tänka sig att göra allt för att rädda sitt havererande förhållande. Gunilla känner sig sjuk men ingen kan … [mer]

En komikers uppväxt

Jag har ganska länge funderat på att läsa Jonas Gardells En komikers uppväxt och nästkommande böcker i just denna serie sedan jag för ett par år sedan läste Jenny . Jag köpte således pocketvarianten av första boken i serien i höstas, men det dröjde ända till nu i januari innan jag kom för mig att verkligen läsa den. Jag både gillar och inte gillar boken om Juha Lindström. … [mer]

Alla kan lära sig läsa och skriva av Ingvar Lundberg

Det här är en alldeles utmärkt liten skrift. 48 sidor fullproppade med klokskap. I en tidigare recension skrev jag om en annan bok i ämnet, en bok som irriterade mig. Det var något försåtligt med tonen i den som gjorde mig lite upprörd. Tonen i den här är något helt annat. Författaren är jag dessutom välbekant med. Ingvar Lundberg var en gigant inom ämnet läs- och … [mer]

Thomas Pynchon ”V.”

Att även Thomas Pynchons debutroman V. från 1963 nu finns på svenska i sprudlande explosiv översättning av Hans-Jacob Nilsson är naturligtvis berömvärt av Albert Bonniers Förlag. Pynchon, ständigt nobelpristippad som postmodernistisk portalgestalt, är otvivelaktigt en av den amerikanska efterkrigstidens viktigaste författare. Och det har inget att göra med den närmast mytologiskt … [mer]

Öga för öga, tass för tass av Maria Ernestam

En katt går sin egen väg. Ingen kan välja sina grannar. Två sanningar som Sara och Björn får erfara när de flyttar ut på landet, till sitt nyrenoverade hus. Här skulle Björn koppla av från arbetet i stan och Sara förverkliga den länge närda drömmen om ett eget trädgårdsmästeri. För att inte tala om deras katt. Vilka möjligheter till fria strövtåg. Lars och Agneta, paret i … [mer]

En detektivbyrå som undersöker övernaturliga fenomen

Något till oss som gillar Sherlock Holmes och fantasy! Titel: Jackaby Författare: William Ritter Serie: Jackaby #1 Sidantal: 329 Utgivningsår: 2012 Handling: När Abigail Rook går i hamn i USA år 1892 är hon i behov av ett jobb. Efter flertals försök återstår hennes chans hos en viss herr Jackaby, en mycket mystisk och excentrisk man som verkar leva i en helt annan värld. Direkt som … [mer]

Jonathan Safran Foer – Extremt högt och otroligt nära

Bibblans bokcirkel har återigen träffats och förhoppningsvis berodde kvällens låga deltagande mer på vädret och halkan ute än på boken för diskussionerna avlöste varandra om boken och de som kom hade många åsikter. Till den här gången hade jag och kollegan valt ut Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer att läsa. Jag fick den faktiskt som tips när jag efterlyste … [mer]

Jules Verne ”Jorden runt på åttio dagar”

I Laholms bokhandel ramlar jag över denna fantastiskt fina illustrerade utgåva av Jules Vernes Jorden runt på åttio dagar . Jag har aldrig läst Jules Verne tidigare, och jag brukar dessutom försöka ha som regel att sätta i mig några klassiker per år. Först är min tanke att ge den till någon i present. Fast en present till sig själv är ju heller aldrig fel… Robert Ingpen s … [mer]

Den gula väskan – Lygia Bojunga Nunes

Jag hade förmodligen aldrig läst Den gula väskan om det inte vore för kursen jag läser. Jag tyckte den såg rätt tråkig ut, och den kom ut 1976 (japp, fördom om gammal bok). Trots det är den väldigt aktuell! Boken handlar om Rakel som gärna skulle vara vuxen och kille. Vuxna blir behandlade på ett bättre sätt, och killar får göra mer än vad tjejer får. Men hennes föräldrar … [mer]

Bengt Liljegren ”Winston Churchill”

När Winston Churchill hade valts till premiärminister den 10 maj 1940, kände han en djup känsla av lättnad. Detta säger det mesta om hans kapacitet och drivkraft. Han var 65 år gammal, Storbritannien var sedan den 3 september 1939 i krig mot Tyskland. I en av de många böcker Churchill författade, The Second World War , skrev han senare: Äntligen hade jag mandat att styra på alla … [mer]

Cirkusen som bara är öppen om natten

En magisk bok om en magisk plats! Titel: The Night Circus (sv. Nattens cirkus) Författare: Erin Morgenstern Sidantal: 512 Utgivningsår: 2011 Handling: Celia och Marco studerar magi under två lika lärare. Sedan barndomen har de fått veta att de en dag kommer att tävla mot varandra, en tävling där ingen av dem vet reglerna. Under hård träning med grymma metoder växer båda upp till … [mer]

Mörk ängel – Laini Taylor

Om en skulle fråga de andra i Karous klass skulle hon kunna vara vilken konststuderande tonåring som helst – lite speciellt kanske – men det är hon inte. De anar inte att Karous hår faktiskt ÄR naturligt blått (med ett ironisk leende går det att göra skämt av alla sanningar) eller att människo-djur-hybriderna i hennes skissblock finns på riktigt och faktiskt är det närmaste hon kan … [mer]

Eternal – C.C Hunter

Titel: Eternal Författare: C.C Hunter Serie: Shadow Falls: After Dark #2 Språk: Engelska Antal sidor: 386 Utgiven: Oktober 2014 Beskrivning från Goodreads: All her life, Della’s secret powers have made her feel separated from her human family. Now, she’s where she belongs, at Shadow Falls. With the help of her best friends Kylie and Miranda, she’ll try to prove herself in the paranormal … [mer]

Eva Brauns förlorade liv

EVA BRAUNS FÖRLORADE LIV Angela Lambert Forum bokförlag, 2006 ISBN: 9789137128085 (The Lost Life of Eva Braun, 2006) Recensent: Marika Mandrean Vi känner alla till Eva Braun, Hitlers älskarinna som dog med honom i bunkern i Berlin i de sista skälvande minuterna av Andra Världskriget. Men förutom det är hon lite av en mytisk figur. Rykten gör å ena sidan gällande att hon var fåfäng … [mer]

Förgiftade äpplens klubb

Förgiftade äpplens klubb Titel: Förgiftade äpplens klubb Författare: Lily Archer Förlag: Natur & Kultur Typ: Recensionsex Format: Pocket Sidantal: 298 Läst på språk: Svenska Originalspråk: Engelska Originaltitel: The Poison Apples Översättare: Helena Hansson Utläst: 13 januari 2015 Utmaningar: Boktolvan 2015, #11 Mitt betyg:   Finns att köpa på: Adlibirs ; Bokus ; CDON Boken … [mer]

Not That Kind of Girl av Lena Dunham

Jag älskar Girls. Vi kan börja där. Jag älskar Dunmhams humor och hennes ”aggressiv självaccpetans”. Not That Kind of Girl   är dock not that kind of funny. Jag är tveksamt positiv, men inte hänförd (som jag så gärna vill bli). Boken är anekdotiskt uppbyggd där Dunham går igenom olika ämnen: Kärlek & sex, Kropp, Vänskap, Jobb och Det stora hela (livet och döden), … [mer]

Ruben Östlund ”Turist”

”Den var ju ganska surrealistisk!” Paret som suttit bredvid mig under visningen av Turist på biografen Spegeln i Malmö fick mig nästan att börja skratta rakt ut. Jag behärskade mig, men hade velat påpeka att Ruben Östlunds filmer verkligen är allt annat än surrealistiska. Snarare ultrarealistiska och plågsamt igenkänningsbara. Det kryper i kroppen på mig när jag inser att, … [mer]

Isens gud

Isens gud (Halvdan Viking, #6) Titel: Isens gud Författare: Martin Widmark Illustratör: Mats Vänehem Serie: Halvdan Viking, #6 Förlag: Bonnier Carlsen Typ: Bibliotekslån Format: Inbunden Sidantal: 122 Läst på språk: Svenska (=originalspråk) Utläst: 13 januari 2015 Utmaningar: Kaosutmaning 2015, #3 Mitt betyg:   Finns att köpa på: Adlibris ; Bokus ; CDON OBS! Detta är en del i … [mer]

Fortsättningen med grekiska vampyrer

Ett alternativ till Vampire Academy Titel: Pure Författare: Jennifer L. Armentrout Serie: Covenant #2 Sidantal: 329 Utgivningsår: 2012 Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen. Handling: Alex är tillbaka på skolan och tränas hårt av både Aiden och Seth. Inte nog med att hon ständigt blir besegrad av både så försöker hon kontrollera sina känslor för Aiden samt … [mer]

Nattfilm av Marisha Pessl

Titel: Nattfilm Författare: Marisha Pessl Antal sidor: 647 Förlag: Natur & Kultur Beskrivning från Adlibris: ”Skräckfilmsregissören Stanislas Cordova har inte synts offentligt sedan 1977. För fansen är han en mörkrets överstepräst, onåbar och gåtfull. När hans dotter Ashley Cordova hittas död framställs händelsen som ett självmord, men journalisten Scott McGrath anar oråd … [mer]

Jar of Fools av Jason Lutes

Det här är en ganska udda berättelse om Ernie Weiss, en avdankad och dumpad magiker som försöker komma över dels dumpningen och dels det faktum att hans bror dog i ett misslyckat utbrytartrick. Han bestämmer sig för att försöka shejpa upp sig och tar hjälp av sin gamle, numera halvtomhalvt demente, mentor Al Flosso som han hjälper att rymma från sitt ålderdomshem. Jag kände mig … [mer]

Linux: Uttagningen – Maths Claesson

Linux känner sig som en medelmåtta – hans betyg är sådär, han är inte supervältränad eller rolig eller spännande. Han har precis flyttat från landet till ett Stockholm efter att hans föräldrar separerat. Något som Linux dock ÄR bra på är att drömma. Och han drömmer stort. Han vill bli rymdpilot, men vägen dit är svår och förmodligen omöjlig för en sådan som Linux. Så … [mer]

Jimmy Liao ”Skogens hemligheter”

Skogens hemlighet börjar mellan dröm och vakenhet. Ni vet i det där stadiet där visuella hallucinationer (hypnagoga hallucinationer) kliver in. Här är det en trött flicka som somnar under ett fönster med fladdrande gardiner. Visst låter det underbart? Då. Det dyker upp en ullig kanin utanför fönstret. Kaninen visslar och lockar ut flickan. De beger sig ut i skogen som är alldeles … [mer]

Expeditionen – med utsikt från en solstol

Solstolsjakt, barnskratt från poolen och en aldrig sinande all inclusive-buffé är en märklig kontrast mot Andréexpeditionens vedermödor. Plötsligt finner jag mig själv lusläsa tabeller över vad de åt, hur kallt det var, noterar diarréer och smak på isbjörnskött. Än bättre blir det när min bättre hälft också läser boken och vi kan diskutera detta. Jag är ingen … [mer]

Dave Eggers ”Circle”

”Det här är himmelriket.” Intrycket är Mae Hollands första av sin nya arbetsplats, internetföretaget Circle, och bland de första meningarna i Dave Eggers roman med samma namn. Circle är marknadsledande, hippt och ambitiöst, ett på gränsen till allomfattande företag som i vår snara framtid köpt upp sociala mediebolag som Facebook, Google, Twitter och YouTube och kopplat samman … [mer]

Hon som älskade honom av Sara Kadefors, Piratförlaget

Malena är slav under sitt starka känsloliv. Under en svår period lämnar hon staden för att söka lugnet i en sörmländsk avkrok. Men mötet med den nya miljön blir allt annatän harmoniskt. Hennes enda trygghet blir grannfamiljen som hon hyr stugan av. Framförallt tillbringar hon alltmer tid med mannen i huset, Nathan. Nathan är på ytan en stabil person med ett djupt engagemang i … [mer]

The Pointless Book – Alfie Deyes

Kajsas snabba tankar : Annorlunda bok där det är du själv som skriver innehållet. Recension: THE POINTLESS BOOK är skriven av en kille som är känd på YouTube. Hans kanal heter Pointless Blog och är inte en kanal som jag följer. Men sen är han ju sambo med Zoella. Därför tyckte jag att det var lite kul med ett YouTube-tema. Boken går ut på att fylla den med olika saker. Där är … [mer]

Om massakern i Jedwabne

VI FRÅN JEDWABNE Anna Bikont Bokförlaget Atlas, 2014 (My z Jedwabnego, 2004) ISBN: 9789173894692 Recensent: Andrea Zackrisson Tidigt på morgonen den 10 juli 1941 hämtades Jedwabnes judar i sina hem och föstes ihop på torget. De förnedrades i timmar innan de drevs till en lada utanför byn, där de levande brändes ihjäl. Händelsen var kulmen på en rad våldsamma antijudiska pogromer i … [mer]

Fiona Harper – Strålande jul, struliga jul

En sista julig bok innan jag lämnar julen 2014 till historieböckerna. Strålande jul, struliga jul är en klassisk ”byta liv med varandra”-bok. En sån där ”Du har det så himla bra, du skulle bara testa på hur jobbigt JAG har det!” och så inser man att det finns två sidor av varje mynt. Juliet är en utsliten singelmamma som lever sitt liv efter alla de listor hon skriver i den alltid … [mer]

Närhelst hon kommer av Jolin Slotte

En av böckerna jag köpte på Helsingfors bokmässa var Närhelst hon kommer av den finlandssvenska författaren Jolin Slotte. Följande vecka fick jag också boken som recensionsexemplar. Så här beskrivs boken på förlagets hemsida: ”Alice studerar litteratur vid universitetet, men hänger helst på krogen. Ulrika är betydligt äldre, hon är bibliotekarie och tycker om raka rader. En … [mer]

Christian Kracht ”Faserland”

Faserland är Christian Krachts debutroman och kom på originalspråk (tyska) redan 1995. Jag tror att jag skulle ha tyckt bättre om den om jag hade läst den då, när den gavs ut och inte nu, nästan tjugo år senare. Jag var mer nihilistiskt lagd för tjugo år sedan, nu blir jag lite trött och nedstämd av bokens vissna stämning, 1995 hade jag skrattat mer. Motsägelsefullt nog så … [mer]

Girl Online – Zoe Sugg & Siobhan Curham

Kajsas snabba tankar : Debutbok från YouTubern Zoella . Fast egentligen är den till största del skriven av Siobhan Curham… Recension: Penny har en hemlighet. Hon har startat en blogg – GirlOnline. Där delar hon med sig av sina tankar och åsikter om hur ett liv som tonårstjej i Storbritannien kan vara. Snabbt kommer hon upp i över 5000 följare men hon fortsätter att vara … [mer]

När kroppen och själen delas sönder

Kampen om att behålla sina egna kroppsdelar fortsätter Titel: UnSouled Författare: Neal Shusterman Serie: Unwind Dystology #3 Sidantal: 432 Utgivningsår: 2013 Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen. Handling: Connor och Lev är på flykt, men den här gången flyr de inte bara för livet, de är samtidigt på jakt efter svar. Målet är att hitta Sonia, forskaren som … [mer]

Drömbokhandeln

Drömbokhandeln Titel: Drömbokhandeln Författare: Laurence Cossé Förlag: Sekwa förlag Typ: Egenägd Format: Danskt band Sidantal: 457 Läst på språk: Svenska Originalspråk: Franska Originaltitel: Au Bon Roman Översättare: Marianne Öjerskog Utläst: 10 januari 2015 Temaläsning: Boktokarna, #1 Utmaningar: Boktolvan 2015, #3 ; #ayearathon januari 2015 & Bout of Books 12, #1 ; Återta … [mer]

Kristin Cashore – De utvalda: Tankeläsaren

Tröttheten som dök upp i samband med julens förkylning fick mig att äntligen starta min prenumeration på Storytel igen. Jag är helt enkelt för trött för att läsa på bussen till och från jobbet. Jag vet visserligen inte om det förbättrats av ljudböckerna, för nu ligger jag ju vaken allt för länge på kvällarna eftersom jag inte kan sluta lyssna! Den senaste veckan har jag … [mer]

Vad Milo såg – Virginia Macgregor

Milos bästa vänner är minigrisen Hamlet och hans gammelfarmor Lou. En dag tvingas Farmor flytta in på ett vårdhem, eftersom hon börjar bli dement och behöver mer hjälp än vad Milo kan ge (och så är det ju inte så bra att en nioåring behöver ta så mycket ansvar för sin gammelfarmor). Milo har retinitis pigmentosa, vilket innebär att han bara ser som genom ett litet hål, och att … [mer]

Johanna Haegerström (red.) ”Granta”

Det fjärde numret av svenska Granta utlovar spökerier, men infriar inte sitt löfte. Min besvikelse växer för varje text och jag vet inte om det är författarna eller tidskriften jag ska vara besviken på. Är det så att Granta har samlat ihop texter de vill ha och sedan satt ett väldigt löst samlingsnamn på tidskriften eller har författarna fått ett tema och sedan knappt följt det? … [mer]

Tusenskönor – Kristina Ohlsson

Kajsas snabba tankar : Andra boken i serien om Fredrika Bergman och hennes kollegor i utredningsgruppen. Recension : I en lägenhet vid Odenplan hittas ett äldre par skjutna. Det verkar som om mannen har tagit livet av sin fru och därefter tagit sitt eget liv. Där finns till och med ett avskedsbrev där det står att han inte vill leva längre. Prästparet hade nyss fått reda på att deras … [mer]

Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear (2003)

En av de mysigaste och känslosammaste böckerna som jag läst i januari är Jacqueline Winspears Maisie Dobbs . Det är den första boken i en, vad jag förstår, pågående serie om den Londonbaserade privatdetektiven och psykologen Maisie Dobbs. Den första boken utspelas efter första världskriget i London med tillbakablickar under kriget och handlar i stort sett om hur Maisie blev … [mer]

Lotus Blues av Kristian Ohlsson

Martin Benner är advokat. Han har en egen liten firma tillsammans med Lucy, han kanske flickvän och det går bra för honom i livet. Han har pengar och han har dottern Belle. Men en dag kommer det in en ny klient på kontoret. En klient som ber honom rentvå Sara Texas – den unga flicka som tagit på sig fem mord – och som dessutom är död. Trots att Martin hävdar att han absolut inte är … [mer]